MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
"En sån stjärna! En riktig kämpe!"
Släppa förbi MM för att han är snabbare!
Det är ju racing för f-n.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Pedrosa om Marques: "over the limit"

Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Det känns som han snart närmar sig en issue när det gäller en bestraffning.

Men det går inte förneka att han är en av de största talangerna som vi sett i modern tid och han har rört om i grytan ordentligt.
Ditt ordval, "ta ut sin teamkollega" känns lite överdrivet. Den där typen av touch mellan förare händer nog varje rejshelg och vågar inte tänka mig hur det skulle se ut i Moto2 om sånt skulle bestraffas. Om nu inte sensorn gått sönder så hade inte nån reflekterat över incidenten.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Givetvis kan man få highsiders utan TC, men om förarna har kört banan hela helgen utan TC så är ju risken att dom skulle slå på fullt ut ur kurvan direkt efter en kollision och highsida mindre.

Dom skulle nog gå på gasen ungefär lika försiktigt som alla andra gånger under helgen och känna efter om det finns fäste, istället för att slå på fullt och bli snopen när elektroniken inte räddar deras stjärt för att någon givare har trillat loss efter närkontakt.
Jag håller inte helt med. Utan TC hade det kanske inte blivit en highsider just när han vart stressad av MM. Dock hade vi troligen sett flera highsiders redan under träning och kval. Dvs. utan TC så är det högre risk för highsiders.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att race direction startade en utredning är pinsamt för hela sporten. Världens bästa förare ligger centimetrar ifrån varandra i farter över 300 km/h varv efter varv och om det ska utredas varje gång de nuddar varandra kan de väl dela ut poäng efter kvalen istället och skippa racen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Hade jag varit Pedrosa hade jag sett till att få en stund i enskildhet med Marquez och gjort ett par saker jävligt klart för honom.

Jag tycker Marquez förtjänar en kännbar påföljd. Det är inte ok att köra på andra. Han har ett glasklart mönster av riskabelt och hänsynslöst beteende och att han har en upphöjd position som påläggskalv och allas favorit ska inte ge honom större utrymme än andra att bryta mot regler och riskera andras säkerhet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade jag varit Pedrosa hade jag sett till att få en stund i enskildhet med Marquez och gjort ett par saker jävligt klart för honom.

Jag tycker Marquez förtjänar en kännbar påföljd. Det är inte ok att köra på andra. Han har ett glasklart mönster av riskabelt och hänsynslöst beteende och att han har en upphöjd position som påläggskalv och allas favorit ska inte ge honom större utrymme än andra att bryta mot regler och riskera andras säkerhet.

I det här fallet var det ju fråga om en lätt nuddning, vilket tyvärr klippte en känslig kabel som satt närmast skamligt (för en ingenjör) sårbart. Skulle det vara på sin plats för att sätta ner foten och statuera exempel har det funnits mycket bättre tillfällen från ett flertal andra förare med dessutom. Det är race, det är inte meningen att man ska köra in i varandra, men svårt att undvika i de hastigheterna och med lite vilja att faktiskt vinna.
Jag är inget fan av någon speciell förare, utan vill se spännande racing. Krascher är förbannat tråkigt och gör inte racen mer spännande, men att ha regler som tvingar förarna att hålla större avstånd gör ju racingen tråkigare, med färre utbyten av placeringar, och inga strider alls...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sjukt trist för Pedrosa, han är ju verkligen drabbad den där liraren, nu hade han verkligen pace att kriga med.
Hyfsad bakläxa för HRC får man väl säga angående den sensorn, en så kritisk pryl borde väl sitta lite mer svåråtkomlig.

Svårt nu när man gillar alla förarna, utom Bastutan då, man sitter och hejar på alla. :hihi
Rossi visar lite vilja, och man anar lite missnöje över att inte kunna kriga med juniorerna.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
I det här fallet var det ju fråga om en lätt nuddning...
Som jag skrev har Marquez ett etablerat beteende som kännetecknas av stort ointresse för andra förares säkerhet. Han tar sig friheter på bekostnad av andras säkerhet och mot det borde race direction förstås sanktionera.

Hans uttalande efteråt om att han tog ansvar vid sammanstötningen, genom att ta ett brett spår utanför banan och enbart utsätta sig själv för risken att krascha, ingen annan, är inget annat än en stor portion skitsnack och ett försök att beskriva sig själv som en omtänksam hedersman.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag njöt i fulla drag av Redding och Espargaros fight i Moto2 och önskar att alla race vore så täta även i MotoGP. Att utdela någon typ av "kännbar påföljd" till Marquez för gårdagen är ju bara larvigt och det skulle indirekt ge Lorenzo och Pedrosa rätt i deras kritik mot Marquez.

Förresten, jag gillar Bautista mer och mer. Okej att han gör bort sig ibland men han har en skön inställning och bjuder verkligen upp till fight när han kan. Inget mesande med säkra placeringar som Lorenzo och Pedrosa.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som jag skrev har Marquez ett etablerat beteende som kännetecknas av stort ointresse för andra förares säkerhet. Han tar sig friheter på bekostnad av andras säkerhet och mot det borde race direction förstås sanktionera.

Hans uttalande efteråt om att han tog ansvar vid sammanstötningen, genom att ta ett brett spår utanför banan och enbart utsätta sig själv för risken att krascha, ingen annan, är inget annat än en stor portion skitsnack och ett försök att beskriva sig själv som en omtänksam hedersman.
För den som följt Marquez sen tiden i Moto2 står det klart att han bättrat sig väsentligt. Att han ligger nära den som är framför och ibland får välja ett annat spår för att inte köra in i den framför kanske kan anses vara vårdslöst men det är ju samtidigt den inställningen, att alltid ligga på så mycket det går, som gjort honom väldigt populär bland fansen. Inte så konstigt att spanjorerna jublar när han kör om Lorenzo.

Sen ska man komma ihåg att det är otroligt små marginaler i den här sporten och att toppförarna balanserar på gränsen varv efter varv. På dig låter det lite som att du skulle uppskatta det klimat man har i F1 där förarna skriker sig hesa över radion så fort någon kommer i närheten av dem och race direction utdelar straff till höger och vänster.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag håller inte helt med. Utan TC hade det kanske inte blivit en highsider just när han vart stressad av MM. Dock hade vi troligen sett flera highsiders redan under träning och kval. Dvs. utan TC så är det högre risk för highsiders.
Mmm, som jag upplever debatten anser förarna att TC numera påverkar körningen FÖR mycket, d v s oavsett hur fin gaskontroll Du utvecklat som människa är tekniken bättre och får Dig snabbare runt banan! Det innebär inte att det (som ibland påståtts i debatten) bara "är att vrida stumt vid APEX" men kanske att Du alltid vrider på tillräckligt mycket för att TC:n ska börja jobba?

Med 250hk i maskinerna är TC en säkerhetsanordning, helt klart. Men med en mindre kraftfull och snabb TC, som "kostar" tid i stället för att den "tjänar" tid när den slår in, kanske både kan erbjuda säkerhet men även premiera de förare som har god gaskontroll? Jag upplever att det är den typen av restriktion som förarna efterlyser men som fabriksstallen kraftfullt motarbetar...

Hade jag varit Pedrosa hade jag sett till att få en stund i enskildhet med Marquez och gjort ett par saker jävligt klart för honom.

Jag tycker Marquez förtjänar en kännbar påföljd. Det är inte ok att köra på andra. Han har ett glasklart mönster av riskabelt och hänsynslöst beteende och att han har en upphöjd position som påläggskalv och allas favorit ska inte ge honom större utrymme än andra att bryta mot regler och riskera andras säkerhet.
Utan att kunna verifiera huruvida just Marquez är fulare än andra tror jag kanske vi kan förvänta oss en trend där "Moto2-generationen" tar med sig en mycket tätare typ av racing, de är vana vid att tävla med i mångt och mycket likvärdigt material och därmed är "dekalbyten" och omkörningar med nästan obefintliga marginaler ett betydligt vanligare inslag i deras bakgrund.

Vi vill ju ha tät rejsing, samtidigt som det ska vara schysst och mästerskapen ska avgöras genom ärlig tävlan och prestationer som räcker fram till målflagg. Knepig avvägning.

Just fadäsen som tog Pedrosa av banan denna tävling är väl inte någon av de värre incidenter vi upplevt. Visst, Marquez är het och bromsar på sig, men tog det mesta av konsekvensen själv genom att åka av. En del av ansvaret får nog HRC ta på sig, att montera ett så viktigt system så sårbart visar väl inte på någon större riskanalys... Murphy grinade helt enkelt Pedrosa illa i ansiktet under födelsedagen. Igen.

Men - tydligen tog ju Pedrosa och Marquez ett samtal bakom lyckta dörrar i går kväll, vi får väl se om det renderar någon förändring i deras förhållande under de återstående racen :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men - tydligen tog ju Pedrosa och Marquez ett samtal bakom lyckta dörrar i går kväll, vi får väl se om det renderar någon förändring i deras förhållande under de återstående racen :)
Det hoppas jag verkligen inte. Marquez ska fortsätta att köra aggressivt och visa de "gamla gubbarna" hur man kan och ska köra för att bjuda på bra race :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Visst Marquez nuddade Pedrosa, men hela den där "nudden" har ju fåttt oproprtionerlig uppmärksamhet. Det gapas om bestraffningar och vårdslös körning.

Jag tycker Honda har större ansvar för Pedrosas krasch än Marquez i det här fallet.

För det första så har man en design i ett säkerhetssystem (som TC ändå är) med en "single point of failure". Som jag förstod det så har både Ducati och Honda en backupsensor, antingen på andra sidan hjulet, eller i växellådan, som även den mäter bakhjulets hastighet.

Dessutom sitter kabeln väldigt oskyddad på svingen, med tanke på hur viktig den är när man har en "single point of failure" i just de här givaren.

Sen så har man en klantigt skriven programvara för TC'n, där man vid tappad signal från givaren stänger av TC'n helt, utan att meddela föraren. Istället borde man vid tappad signal ha skrivit mjukvaran så att den tar ner TC'n i någon form av safe mode, där den går in och stryper effekten så man inte kan highsida, varnar föraren via displayen och varningslampa att TC'n är ur funktion och gått ner i safemode, och sen låter föraren stänga av TC'n själv via knappen på styret. Då vet man att TC'n är borta... Och anpassar sin körning efter det.

Givare KAN ju faktiskt gå sönder utan att någon kör på dom, som i det här fallet. Man måste ju ändå ha funderat på vad som skulle hända om den här givaren pajade...

Med en budget på runt 250 miljoner känns det konstigt att man inte konstruerat detta bättre....


Själva incidenten var ju inget att bråka om. Sådana där små kontakter inträffar ju i varje Moto2 race utan att någon grinar för det... Marquez är ung, snabb, och hungrig, Jag ser inget fel i hans körning i just det här fallet i alla fall. Tycker att han har mognat väldigt mycket under den här säsongen, och antalet farliga och ogenomtänkta manövrar är inte många fler än hos andra förare...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag skrev har Marquez ett etablerat beteende som kännetecknas av stort ointresse för andra förares säkerhet. Han tar sig friheter på bekostnad av andras säkerhet och mot det borde race direction förstås sanktionera.

Hans uttalande efteråt om att han tog ansvar vid sammanstötningen, genom att ta ett brett spår utanför banan och enbart utsätta sig själv för risken att krascha, ingen annan, är inget annat än en stor portion skitsnack och ett försök att beskriva sig själv som en omtänksam hedersman.

Han tog ju en ganska stor omväg i den kurvan när han insåg att han kom helt jävla fel. Tyvärr hade en hjärndöd ingenjör placerat en jävligt skitviktig kabel på ett utsatt ställe, och Pedrosa fick lida för ingenjörens fel. Till och med JL har åstadkommit värre knuffar än MM gjorde denna gång.

MM var lite väl brysk i början av säsongen, håller med dig där men tycker han kör mycket mer städat nu än innan, och det finns värre syndare i lineupen...

Jag tycker MM är ett väl behövt tillskott i GP-cirkusen. Han har rört om och satt lite fart på de etablerade namnen, och fått lite liv i hela cirkusen. Det är race, inte glorifierad höghastighetskökörning.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...tog det mesta av konsekvensen själv genom att åka av.
Marquez körde på sin teamkompis bakifrån och konsekvensen blev att denne vurpade; hur får du det till att Marquez ”tog det mesta av konsekvensen”? Hur drabbades Marquez? Och vad lärde han sig? Att man förlorar placeringar på att köra på andra? Att man blir bestraffad? Nej, utan att det inte får några konsekvenser – alltså kommer beteendet att fortsätta.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pedrosa får nog ligga lågt i den här diskussionen med tanke på att han har Estoril 2006 i bagaget och då var han inte ens med i matchen om titeln. Fick han något straff då? Hur ska han kunna argumentera för något annat straff för Marquez nu än vad han fick då med tanke på att han torpederade Hayden medans Pedrosas krasch igår var en oförutsägbar konsekvens av en relativt lätt kontakt?

Bägge var dessutom misstag under inbromsning, skillnaden var att MM redde ut sin situation så att bägge höll sig på hjulen medans Pedrosa torpederade Hayden.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Pedrosa får nog ligga lågt i den här diskussionen med tanke på att han har Estoril 2006 i bagaget och då var han inte ens med i matchen om titeln. Fick han något straff då? Hur ska han kunna argumentera för något annat straff för Marquez nu än vad han fick då med tanke på att han torpederade Hayden medans Pedrosas krasch igår var en oförutsägbar konsekvens av en relativt lätt kontakt?

Bägge var dessutom misstag under inbromsning, skillnaden var att MM redde ut sin situation så att bägge höll sig på hjulen medans Pedrosa torpederade Hayden.
Predrosa (och Lorenzo) är frustrerade över att bli ifrånåkta av en rookie och tar varje chans de kan att sätta käppar i hjulen för Marquez.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Marquez körde på sin teamkompis bakifrån och konsekvensen blev att denne vurpade; hur får du det till att Marquez ”tog det mesta av konsekvensen”? Hur drabbades Marquez? Och vad lärde han sig? Att man förlorar placeringar på att köra på andra? Att man blir bestraffad? Nej, utan att det inte får några konsekvenser – alltså kommer beteendet att fortsätta.
Så du tycker att Marquez borde få ett straff för att ha nuddat sin teamkompis pga en utgång som varken han eller någon annan kunnat förutse?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5898009 skrev:
Predrosa (och Lorenzo) är frustrerade över att bli ifrånåkta av en rookie och tar varje chans de kan att sätta käppar i hjulen för Marquez.

Jo, Pedrosa/Puig slåss väl med näbbar och klor för att försöka hålla sig kvar i Repsolboxen och Lorenzo är väl lika ivrig att försöka ha chansen att vinna framtida titlar.

Personligen förstår jag inte hur Puig resonerar när han tycker det är en bra idé för framtiden att släpa in spansk TV i Repsolboxen och ivrigt peka på kabeln som gick sönder. Jag tror inte HRC lägger det i "för"-kolumnen när det är dags att utvärdera om de ska ha kvar Pedrosa efter nästa säsong...
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
SH förnekar sig aldrig...
När Simoncelli var ny i MotoGP gnälldes här högljutt om hur fult han körde, nu är han stor hjälte och racingikon.
Bautista och Marquez kör ungefär som Simoncelli gjorde - försök inse att utan sådana förare vore halvlama MotoGP stendött!
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top