Ditt ordval, "ta ut sin teamkollega" känns lite överdrivet. Den där typen av touch mellan förare händer nog varje rejshelg och vågar inte tänka mig hur det skulle se ut i Moto2 om sånt skulle bestraffas. Om nu inte sensorn gått sönder så hade inte nån reflekterat över incidenten.Pedrosa om Marques: "over the limit"
Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Det känns som han snart närmar sig en issue när det gäller en bestraffning.
Men det går inte förneka att han är en av de största talangerna som vi sett i modern tid och han har rört om i grytan ordentligt.
Jag håller inte helt med. Utan TC hade det kanske inte blivit en highsider just när han vart stressad av MM. Dock hade vi troligen sett flera highsiders redan under träning och kval. Dvs. utan TC så är det högre risk för highsiders.Givetvis kan man få highsiders utan TC, men om förarna har kört banan hela helgen utan TC så är ju risken att dom skulle slå på fullt ut ur kurvan direkt efter en kollision och highsida mindre.
Dom skulle nog gå på gasen ungefär lika försiktigt som alla andra gånger under helgen och känna efter om det finns fäste, istället för att slå på fullt och bli snopen när elektroniken inte räddar deras stjärt för att någon givare har trillat loss efter närkontakt.
Hade jag varit Pedrosa hade jag sett till att få en stund i enskildhet med Marquez och gjort ett par saker jävligt klart för honom.Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Hade jag varit Pedrosa hade jag sett till att få en stund i enskildhet med Marquez och gjort ett par saker jävligt klart för honom.
Jag tycker Marquez förtjänar en kännbar påföljd. Det är inte ok att köra på andra. Han har ett glasklart mönster av riskabelt och hänsynslöst beteende och att han har en upphöjd position som påläggskalv och allas favorit ska inte ge honom större utrymme än andra att bryta mot regler och riskera andras säkerhet.
Som jag skrev har Marquez ett etablerat beteende som kännetecknas av stort ointresse för andra förares säkerhet. Han tar sig friheter på bekostnad av andras säkerhet och mot det borde race direction förstås sanktionera.I det här fallet var det ju fråga om en lätt nuddning...
För den som följt Marquez sen tiden i Moto2 står det klart att han bättrat sig väsentligt. Att han ligger nära den som är framför och ibland får välja ett annat spår för att inte köra in i den framför kanske kan anses vara vårdslöst men det är ju samtidigt den inställningen, att alltid ligga på så mycket det går, som gjort honom väldigt populär bland fansen. Inte så konstigt att spanjorerna jublar när han kör om Lorenzo.Som jag skrev har Marquez ett etablerat beteende som kännetecknas av stort ointresse för andra förares säkerhet. Han tar sig friheter på bekostnad av andras säkerhet och mot det borde race direction förstås sanktionera.
Hans uttalande efteråt om att han tog ansvar vid sammanstötningen, genom att ta ett brett spår utanför banan och enbart utsätta sig själv för risken att krascha, ingen annan, är inget annat än en stor portion skitsnack och ett försök att beskriva sig själv som en omtänksam hedersman.
Mmm, som jag upplever debatten anser förarna att TC numera påverkar körningen FÖR mycket, d v s oavsett hur fin gaskontroll Du utvecklat som människa är tekniken bättre och får Dig snabbare runt banan! Det innebär inte att det (som ibland påståtts i debatten) bara "är att vrida stumt vid APEX" men kanske att Du alltid vrider på tillräckligt mycket för att TC:n ska börja jobba?Jag håller inte helt med. Utan TC hade det kanske inte blivit en highsider just när han vart stressad av MM. Dock hade vi troligen sett flera highsiders redan under träning och kval. Dvs. utan TC så är det högre risk för highsiders.
Utan att kunna verifiera huruvida just Marquez är fulare än andra tror jag kanske vi kan förvänta oss en trend där "Moto2-generationen" tar med sig en mycket tätare typ av racing, de är vana vid att tävla med i mångt och mycket likvärdigt material och därmed är "dekalbyten" och omkörningar med nästan obefintliga marginaler ett betydligt vanligare inslag i deras bakgrund.Hade jag varit Pedrosa hade jag sett till att få en stund i enskildhet med Marquez och gjort ett par saker jävligt klart för honom.
Jag tycker Marquez förtjänar en kännbar påföljd. Det är inte ok att köra på andra. Han har ett glasklart mönster av riskabelt och hänsynslöst beteende och att han har en upphöjd position som påläggskalv och allas favorit ska inte ge honom större utrymme än andra att bryta mot regler och riskera andras säkerhet.
Det hoppas jag verkligen inte. Marquez ska fortsätta att köra aggressivt och visa de "gamla gubbarna" hur man kan och ska köra för att bjuda på bra raceMen - tydligen tog ju Pedrosa och Marquez ett samtal bakom lyckta dörrar i går kväll, vi får väl se om det renderar någon förändring i deras förhållande under de återstående racen
Som jag skrev har Marquez ett etablerat beteende som kännetecknas av stort ointresse för andra förares säkerhet. Han tar sig friheter på bekostnad av andras säkerhet och mot det borde race direction förstås sanktionera.
Hans uttalande efteråt om att han tog ansvar vid sammanstötningen, genom att ta ett brett spår utanför banan och enbart utsätta sig själv för risken att krascha, ingen annan, är inget annat än en stor portion skitsnack och ett försök att beskriva sig själv som en omtänksam hedersman.
Marquez körde på sin teamkompis bakifrån och konsekvensen blev att denne vurpade; hur får du det till att Marquez ”tog det mesta av konsekvensen”? Hur drabbades Marquez? Och vad lärde han sig? Att man förlorar placeringar på att köra på andra? Att man blir bestraffad? Nej, utan att det inte får några konsekvenser – alltså kommer beteendet att fortsätta....tog det mesta av konsekvensen själv genom att åka av.
Predrosa (och Lorenzo) är frustrerade över att bli ifrånåkta av en rookie och tar varje chans de kan att sätta käppar i hjulen för Marquez.Pedrosa får nog ligga lågt i den här diskussionen med tanke på att han har Estoril 2006 i bagaget och då var han inte ens med i matchen om titeln. Fick han något straff då? Hur ska han kunna argumentera för något annat straff för Marquez nu än vad han fick då med tanke på att han torpederade Hayden medans Pedrosas krasch igår var en oförutsägbar konsekvens av en relativt lätt kontakt?
Bägge var dessutom misstag under inbromsning, skillnaden var att MM redde ut sin situation så att bägge höll sig på hjulen medans Pedrosa torpederade Hayden.
Så du tycker att Marquez borde få ett straff för att ha nuddat sin teamkompis pga en utgång som varken han eller någon annan kunnat förutse?Marquez körde på sin teamkompis bakifrån och konsekvensen blev att denne vurpade; hur får du det till att Marquez ”tog det mesta av konsekvensen”? Hur drabbades Marquez? Och vad lärde han sig? Att man förlorar placeringar på att köra på andra? Att man blir bestraffad? Nej, utan att det inte får några konsekvenser – alltså kommer beteendet att fortsätta.
P€RRA;5898009 skrev:Predrosa (och Lorenzo) är frustrerade över att bli ifrånåkta av en rookie och tar varje chans de kan att sätta käppar i hjulen för Marquez.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |