MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Verkar som att hela incidenten nu är "under investigation by race direction", efter att de fått lite mer tekniska fakta om vad som egentligen inträffat. Blir intressant att se vad dessa stollar kommer fram till. Men om någon ska bestraffas så är det väl i så fall den ingenjör som placerat en sådan viktig sensor såpass oskyddat...?

Men - så här pass långt efter incidenten och utan anmälan från något av teamen? Jag har ju något svårt att se vad HRC skulle ha att vinna på en reprimand mot Marquez? Men ett rejält och kännbart bötesbelopp på en sisådär $20 000 borde de väl kunna skaka fram, någon ska väl bekosta representationsnotan i Sepang...?

Sensorn placering: http://t.co/kkKExuoGgf

Placeringen minst sagt ifrågasatt av diverse insyltade ikväll, dessutom diskuteras varför det inte fanns något backup-system eller felsäkert läge när en så kritisk komponent fallerar. Om, det nu gjort någon skillnad?

Edit - enligt crash.net har Rossi kommenterat: " Asked for his opinion on the incident, third place*Valentino Rossi*joked: "I haven't seen the crash, but I think Marc needs to be penalised for two or three seasons! Until I stop racing!"" :)

http://www.crash.net/motogp/news/196367/1/marquez_i_just_touched_pedrosa_a_little_bit.html
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har för mig att Race Direction kan ta upp ärenden ganska långt efter att resultatlistan spikats och den officiella protesttiden gått ut. Till exempel om det framkommit mer tekniska fakta än det fanns då protesttiden gick ut.

Jag tror dock inte att detta kommer från Honda själva (de lär vara nöjda med att ha utökat ledningen till Lorenzo) utan helt och hållet från herrarna i Race Direction. Jag skulle också bli förvånad om de utdömer något straff som ändrar resultatlistan. De har ju numera tillgång till det nya systemet med "straffpoäng", så att de slipper fatta kontroversiella beslut...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har för mig att Race Direction kan ta upp ärenden ganska långt efter att resultatlistan spikats och den officiella protesttiden gått ut. Till exempel om det framkommit mer tekniska fakta än det fanns då protesttiden gick ut.

Jag tror dock inte att detta kommer från Honda själva (de lär vara nöjda med att ha utökat ledningen till Lorenzo) utan helt och hållet från herrarna i Race Direction. Jag skulle också bli förvånad om de utdömer något straff som ändrar resultatlistan. De har ju numera tillgång till det nya systemet med "straffpoäng", så att de slipper fatta kontroversiella beslut...
Två straffpoäng till Marques skickar honom till sistaplatsen på gridden på Sepang så nog kan det bli kännbart.
Tror dock inte det blir något av det. Sena inbromsningar som resulterar i att de kommer nära eller går wide kommer vi att få leva med. Hur skall de annars komma förbi?
 

Smagatusk

Guest
Om man haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så är det nog inte så lätt om traction control helt plötsligt är avslagen...inte ens för en av världens bästa förare.

Vi ser väl världens bästa förare rädda oväntade situationer varje racehelg?
 
Last edited:

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tycker synd om Pedrosa, unnar verkligen den killen all framgång men gud verkar hata honom..
Misano 2012 all over again..
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, tycker lite synd om pedrosa, nu när han äntligen fått en sjujävla fart på hojen och såg stark ut så gick en skitsak sönder. Det var ju MM som skulle få en DNF. :crash
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Pedrosa om Marques: "over the limit"

Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Det känns som han snart närmar sig en issue när det gäller en bestraffning.

Men det går inte förneka att han är en av de största talangerna som vi sett i modern tid och han har rört om i grytan ordentligt.

Att komma åt den där sensorn vid kontakt känns som en bragd i sig.

BVVTnwhIAAAJ5Zf.jpg
 

Bifogat

  • repsolhondateam2013-new-bike-launch-rcv213v-2912013-m9_640x480.jpg
    repsolhondateam2013-new-bike-launch-rcv213v-2912013-m9_640x480.jpg
    76.1 KB · Visningar: 259
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Läste någonstans att det är förvånande att TC systemet inte återgick till ett säkert backup läge när sensorn slogs ut! Är det möjligt att något/backup läge som skulle kunna rädda en sådan här situation, inte fungerade idag på Pedrosas hoj tro?
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Jag som glad amatör tänker så här.
Att åka utan TC är väl en sak att bli utan TC mitt i en kurva helt oförberedd är en helt annan sak
Älskar Marques sätt att köra hoj..............trots att han är lite av en oslipad diamant ännu
Man Vale är min favvo och jag hoppas han kommer tillbaka och vinner några race nu........
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste någonstans att det är förvånande att TC systemet inte återgick till ett säkert backup läge när sensorn slogs ut! Är det möjligt att något/backup läge som skulle kunna rädda en sådan här situation, inte fungerade idag på Pedrosas hoj tro?
Svårt att tänka mig hur ett säkert läge skulle fungera däremot. Utan att mäta däckets rotation kan man ju inte avgöra om man har släpp. Man kan ju iofs gravt begränsa effekten, svårt att dra loss om man tex har 70 hästar, men då är man ju ändå helt körd i racet...
Det hade nog iofs varit vettigt med en indikatorlampa som säger "Din TC är åt helvete, ta det varligt med högerhanden!" så man får någon annan indikation än att bakänden drar åt helvete när man pangar på.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Pedrosa om Marques: "over the limit"

Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Det känns som han snart närmar sig en issue när det gäller en bestraffning.

Men det går inte förneka att han är en av de största talangerna som vi sett i modern tid och han har rört om i grytan ordentligt.

Att komma åt den där sensorn vid kontakt känns som en bragd i sig.

View attachment 392608


Kan man sätta en slant på att det kommer en "hajfena" över/runt den till nästa race.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Svårt att tänka mig hur ett säkert läge skulle fungera däremot. Utan att mäta däckets rotation kan man ju inte avgöra om man har släpp. Man kan ju iofs gravt begränsa effekten, svårt att dra loss om man tex har 70 hästar, men då är man ju ändå helt körd i racet...
Det hade nog iofs varit vettigt med en indikatorlampa som säger "Din TC är åt helvete, ta det varligt med högerhanden!" så man får någon annan indikation än att bakänden drar åt helvete när man pangar på.

Man borde kunna plocka upp den plötsliga varvtalsökningen på motorn som blir när bakhjulet släpper, som backup-lösning alltså.

Varför behöver det förresten sensor på hjulet? Den hastigheten borde väl vara rätt så fast förbundet med motorns varvtal så länge kopplingen inte slirar? :va
 
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
Evs (repris) operatörerna såg nog direkt att det var kontakt mellan Marques och Pedrosa. Därav bilderna från Hondas depåboxar. Det var inte glada miner mellan förarnas personal. I parkferme såg man att Marques vä arm var väldigt svart. Man såg även på Marques mekaniker att allt var inte frid och fröjd. Inte samma glädje.
Tycker att sensorn är väldigt utsatt på sin position och har ingen förståelse att den skulle vara omöjlig att träffas.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag som glad amatör tänker så här.
Att åka utan TC är väl en sak att bli utan TC mitt i en kurva helt oförberedd är en helt annan sak
Älskar Marques sätt att köra hoj..............trots att han är lite av en oslipad diamant ännu
Man Vale är min favvo och jag hoppas han kommer tillbaka och vinner några race nu........

Fast det där kan varken du eller jag tro på längre att han kommer att göra så länge mm, dp och lorre inte bryter benen eller nått samtidigt, vale är en stabil 4:a efter nämnda trio, kan han knipa en tredjeplats så får set anses som grymt bra, han var t ex hela 12 sekunder efter lorre i mål idag, hur många sekunder efter var han i förra racet?

Nä, jag är glad så länge han är kvar i cirkusen men nånstans i takt med åren är det rätt naturligt att han tappar gradvis, men att ligga där uppe som han gör ändå tycker jag är riktigt bra! Hoppas att vi får ha kvar rossi även 2015 och 2016 i GP:t men om det blir på yamaha återstår att se!
 
Last edited:
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
Om man inte haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så skulle man inte köra omkull för att man inte hade det den här gången heller.

Förövrigt såg jag en kass stream med franska kommentatorer, det ska bli skoj och se om loppet i full HD med engelska kommentatorer och höra vad dom anser.


Hur ska detta gå när du får se allt i HD? Och med engelska som du förmodligen förstår.
Tänker på detta efter allt ditt vetande efter att sett på en ful-streaming och ett språk du inte verkar förstå.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Pedrosa om Marques: "over the limit"

Repsol1161034779.jpg


\Masonit
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös

/thread.



Skämt åsido. Om det nu inte hade varit för denna ynkliga lilla elektroniska komponent så hade hela incidenten varit en icke-fråga egentligen. För Pedrosa själv är ju absolut inte fri från skuld när det gäller att 'toucha' andra och jag tycker inte den här typen av körning är särskilt farlig egentligen.

Det var nog Pedrosas sista chans på titeln. It's all downhill from here...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lorenzo sa själv efter racet att han släppte förbi Marquez. Han la till att MM var snabbast i dag och att det inte fanns något att skylla på.

Rossi konstaterade att det hårda framdäcket inte var rätt val idag (JL och MM körde det mjukare).

Rossi och Bautistas fight var dagens behållning. Synd att de inte kan hänga på toppen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Case closed, eller vad säger du P€RRA.
Som redan nämnts kan en större förare generera ett mindre luftmotstånd vilket har stor betydelse för just toppfarten. Tror det har mindre inverkan på resten av banans accelerationer.

Bränsleförbrukningen över ett race är komplicerat och påverkas av så många faktorer att jag inte är kunnig nog att svara på vilken konsekvens ett eventuellt lägre effektuttag totalt sett får på den genomsnittliga toppfarten. Vad jag däremot läst är att de kan ta ut olika mycket effekt på olika delar av banan så i teorin kan en förare ha full effekt på rakan och mindre effekt på andra delar. Exakt hur skillnaden ser ut mellan Rossi och Lorenzo är det nog bara ett fåtal som vet.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top