MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Verkar som att hela incidenten nu är "under investigation by race direction", efter att de fått lite mer tekniska fakta om vad som egentligen inträffat. Blir intressant att se vad dessa stollar kommer fram till. Men om någon ska bestraffas så är det väl i så fall den ingenjör som placerat en sådan viktig sensor såpass oskyddat...?

Men - så här pass långt efter incidenten och utan anmälan från något av teamen? Jag har ju något svårt att se vad HRC skulle ha att vinna på en reprimand mot Marquez? Men ett rejält och kännbart bötesbelopp på en sisådär $20 000 borde de väl kunna skaka fram, någon ska väl bekosta representationsnotan i Sepang...?

Sensorn placering: http://t.co/kkKExuoGgf

Placeringen minst sagt ifrågasatt av diverse insyltade ikväll, dessutom diskuteras varför det inte fanns något backup-system eller felsäkert läge när en så kritisk komponent fallerar. Om, det nu gjort någon skillnad?

Edit - enligt crash.net har Rossi kommenterat: " Asked for his opinion on the incident, third place*Valentino Rossi*joked: "I haven't seen the crash, but I think Marc needs to be penalised for two or three seasons! Until I stop racing!"" :)

http://www.crash.net/motogp/news/196367/1/marquez_i_just_touched_pedrosa_a_little_bit.html
 
Last edited:
Jag har för mig att Race Direction kan ta upp ärenden ganska långt efter att resultatlistan spikats och den officiella protesttiden gått ut. Till exempel om det framkommit mer tekniska fakta än det fanns då protesttiden gick ut.

Jag tror dock inte att detta kommer från Honda själva (de lär vara nöjda med att ha utökat ledningen till Lorenzo) utan helt och hållet från herrarna i Race Direction. Jag skulle också bli förvånad om de utdömer något straff som ändrar resultatlistan. De har ju numera tillgång till det nya systemet med "straffpoäng", så att de slipper fatta kontroversiella beslut...
 
Jag har för mig att Race Direction kan ta upp ärenden ganska långt efter att resultatlistan spikats och den officiella protesttiden gått ut. Till exempel om det framkommit mer tekniska fakta än det fanns då protesttiden gick ut.

Jag tror dock inte att detta kommer från Honda själva (de lär vara nöjda med att ha utökat ledningen till Lorenzo) utan helt och hållet från herrarna i Race Direction. Jag skulle också bli förvånad om de utdömer något straff som ändrar resultatlistan. De har ju numera tillgång till det nya systemet med "straffpoäng", så att de slipper fatta kontroversiella beslut...
Två straffpoäng till Marques skickar honom till sistaplatsen på gridden på Sepang så nog kan det bli kännbart.
Tror dock inte det blir något av det. Sena inbromsningar som resulterar i att de kommer nära eller går wide kommer vi att få leva med. Hur skall de annars komma förbi?
 
Om man haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så är det nog inte så lätt om traction control helt plötsligt är avslagen...inte ens för en av världens bästa förare.

Vi ser väl världens bästa förare rädda oväntade situationer varje racehelg?
 
Last edited:
Tycker synd om Pedrosa, unnar verkligen den killen all framgång men gud verkar hata honom..
Misano 2012 all over again..
 
Last edited:
Jo, tycker lite synd om pedrosa, nu när han äntligen fått en sjujävla fart på hojen och såg stark ut så gick en skitsak sönder. Det var ju MM som skulle få en DNF. :crash
 
Pedrosa om Marques: "over the limit"

Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Det känns som han snart närmar sig en issue när det gäller en bestraffning.

Men det går inte förneka att han är en av de största talangerna som vi sett i modern tid och han har rört om i grytan ordentligt.

Att komma åt den där sensorn vid kontakt känns som en bragd i sig.

BVVTnwhIAAAJ5Zf.jpg
 

Bifogat

  • repsolhondateam2013-new-bike-launch-rcv213v-2912013-m9_640x480.jpg
    repsolhondateam2013-new-bike-launch-rcv213v-2912013-m9_640x480.jpg
    76.1 KB · Visningar: 259
Last edited:
Läste någonstans att det är förvånande att TC systemet inte återgick till ett säkert backup läge när sensorn slogs ut! Är det möjligt att något/backup läge som skulle kunna rädda en sådan här situation, inte fungerade idag på Pedrosas hoj tro?
 
Jag som glad amatör tänker så här.
Att åka utan TC är väl en sak att bli utan TC mitt i en kurva helt oförberedd är en helt annan sak
Älskar Marques sätt att köra hoj..............trots att han är lite av en oslipad diamant ännu
Man Vale är min favvo och jag hoppas han kommer tillbaka och vinner några race nu........
 
Läste någonstans att det är förvånande att TC systemet inte återgick till ett säkert backup läge när sensorn slogs ut! Är det möjligt att något/backup läge som skulle kunna rädda en sådan här situation, inte fungerade idag på Pedrosas hoj tro?
Svårt att tänka mig hur ett säkert läge skulle fungera däremot. Utan att mäta däckets rotation kan man ju inte avgöra om man har släpp. Man kan ju iofs gravt begränsa effekten, svårt att dra loss om man tex har 70 hästar, men då är man ju ändå helt körd i racet...
Det hade nog iofs varit vettigt med en indikatorlampa som säger "Din TC är åt helvete, ta det varligt med högerhanden!" så man får någon annan indikation än att bakänden drar åt helvete när man pangar på.
 
Pedrosa om Marques: "over the limit"

Personligen tycker jag att han ibland kör brutalt och hänsynslöst och det sämsta man kan göra i ett team är att ta ut sin teamkollega.
Det känns som han snart närmar sig en issue när det gäller en bestraffning.

Men det går inte förneka att han är en av de största talangerna som vi sett i modern tid och han har rört om i grytan ordentligt.

Att komma åt den där sensorn vid kontakt känns som en bragd i sig.

View attachment 392608


Kan man sätta en slant på att det kommer en "hajfena" över/runt den till nästa race.
 
Svårt att tänka mig hur ett säkert läge skulle fungera däremot. Utan att mäta däckets rotation kan man ju inte avgöra om man har släpp. Man kan ju iofs gravt begränsa effekten, svårt att dra loss om man tex har 70 hästar, men då är man ju ändå helt körd i racet...
Det hade nog iofs varit vettigt med en indikatorlampa som säger "Din TC är åt helvete, ta det varligt med högerhanden!" så man får någon annan indikation än att bakänden drar åt helvete när man pangar på.

Man borde kunna plocka upp den plötsliga varvtalsökningen på motorn som blir när bakhjulet släpper, som backup-lösning alltså.

Varför behöver det förresten sensor på hjulet? Den hastigheten borde väl vara rätt så fast förbundet med motorns varvtal så länge kopplingen inte slirar? :va
 
Evs (repris) operatörerna såg nog direkt att det var kontakt mellan Marques och Pedrosa. Därav bilderna från Hondas depåboxar. Det var inte glada miner mellan förarnas personal. I parkferme såg man att Marques vä arm var väldigt svart. Man såg även på Marques mekaniker att allt var inte frid och fröjd. Inte samma glädje.
Tycker att sensorn är väldigt utsatt på sin position och har ingen förståelse att den skulle vara omöjlig att träffas.
 
Jag som glad amatör tänker så här.
Att åka utan TC är väl en sak att bli utan TC mitt i en kurva helt oförberedd är en helt annan sak
Älskar Marques sätt att köra hoj..............trots att han är lite av en oslipad diamant ännu
Man Vale är min favvo och jag hoppas han kommer tillbaka och vinner några race nu........

Fast det där kan varken du eller jag tro på längre att han kommer att göra så länge mm, dp och lorre inte bryter benen eller nått samtidigt, vale är en stabil 4:a efter nämnda trio, kan han knipa en tredjeplats så får set anses som grymt bra, han var t ex hela 12 sekunder efter lorre i mål idag, hur många sekunder efter var han i förra racet?

Nä, jag är glad så länge han är kvar i cirkusen men nånstans i takt med åren är det rätt naturligt att han tappar gradvis, men att ligga där uppe som han gör ändå tycker jag är riktigt bra! Hoppas att vi får ha kvar rossi även 2015 och 2016 i GP:t men om det blir på yamaha återstår att se!
 
Last edited:
Om man inte haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så skulle man inte köra omkull för att man inte hade det den här gången heller.

Förövrigt såg jag en kass stream med franska kommentatorer, det ska bli skoj och se om loppet i full HD med engelska kommentatorer och höra vad dom anser.


Hur ska detta gå när du får se allt i HD? Och med engelska som du förmodligen förstår.
Tänker på detta efter allt ditt vetande efter att sett på en ful-streaming och ett språk du inte verkar förstå.
 
Pedrosa om Marques: "over the limit"

Repsol1161034779.jpg


\Masonit
 

/thread.



Skämt åsido. Om det nu inte hade varit för denna ynkliga lilla elektroniska komponent så hade hela incidenten varit en icke-fråga egentligen. För Pedrosa själv är ju absolut inte fri från skuld när det gäller att 'toucha' andra och jag tycker inte den här typen av körning är särskilt farlig egentligen.

Det var nog Pedrosas sista chans på titeln. It's all downhill from here...
 
Lorenzo sa själv efter racet att han släppte förbi Marquez. Han la till att MM var snabbast i dag och att det inte fanns något att skylla på.

Rossi konstaterade att det hårda framdäcket inte var rätt val idag (JL och MM körde det mjukare).

Rossi och Bautistas fight var dagens behållning. Synd att de inte kan hänga på toppen.
 
Case closed, eller vad säger du P€RRA.
Som redan nämnts kan en större förare generera ett mindre luftmotstånd vilket har stor betydelse för just toppfarten. Tror det har mindre inverkan på resten av banans accelerationer.

Bränsleförbrukningen över ett race är komplicerat och påverkas av så många faktorer att jag inte är kunnig nog att svara på vilken konsekvens ett eventuellt lägre effektuttag totalt sett får på den genomsnittliga toppfarten. Vad jag däremot läst är att de kan ta ut olika mycket effekt på olika delar av banan så i teorin kan en förare ha full effekt på rakan och mindre effekt på andra delar. Exakt hur skillnaden ser ut mellan Rossi och Lorenzo är det nog bara ett fåtal som vet.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top