MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fighten Bradl, Bautista, Rossi var toppen! Cal något blek.

Det ser inte ut som MM rörde Pedro alls faktiskt.

Synd för spänningen för säsongen att det nu skiljer mer än 1 race mellan 1 & 2.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tidigt den kom ju sent i kurvan.

Edit:

Vilken fight om tredjeplatsen det blev, lite 250 över det hela sista varvet.:):):)
Njae, allt är förvisso relativt, men kolla gärna repriserna från helikoptern - lutningen är fortfarande hög och accelerationen precis inledd när det släpper. Tror jag fortfarande, vad som händer bör synas på loggningarna från hojen.

Jo, tycker om denna racing, när det alltid är fight någonstans i topp 6 under hela rejset. Men humanisten i mig unnade verkligen Pedrosa lite framgång denna helg, som Radare konstaterade tidigare under säsongen är det fascinerande hur många banrekord karln lagt beslag på utan att ändå nå ända fram.:( Roligt att Rossi var lite missnöjd och hade "förväntat sig mer av helgen", så länge trenden är positiv så lever hoppet, blir intressant att se hur långt det räcker på Sepang... :)
 

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Kan det inte vara så att det tog lite? MM är svart på vänster under arm, som att det kan ha touchat DP:s bakdäck.....
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag tror att vi precis fick problemet med lutningsvinkel och edge grip handfast demonstrerat inför våra ögon. För att hänga med behöver förmodligen den lätta och korta Pedrosa lite mer lutningsvinkel vid samma hastighet och då räcker inte gummit till när det ska accelereras igen. Så tolkar jag i vart fall att highsidern kom så tidigt ut ur kurvan, precis vid förmodat pådrag...

Tydligen lossnade Rear wheel speed sensor på Pedrosas bakhjul vid incidenten med Marques.
Så visst var det kontakt!

Den kanske förklarar hans highsider.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tydligen lossnade Rear wheel speed sensor på Pedrosas bakhjul vid incidenten med Marques.
Så visst var det kontakt!

Den kanske förklarar hans highsider.

Javisst! Är det så förklarar det definitivt Danis transferering till "the airborne division". Vilket i sig är tänkvärt, se gärna Dovis uttalande om elektroniken: http://www.crash.net/motogp/comments/196337/1/a/0/andrea_dovizioso_-_qa.html

Lite sorgligt att en av världens bästa förare inte klarar en enda kurva utan hjälp av TC. Eller att en avslitet kabel avgör ett mästerskap, måhända till och med påverkar en karriär...

Mina 2p
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
"Unfortunately, it looks like they slightly touched each other and the sensor for rear wheel speed was broken," Team Principal Livio Suppo confirmed.

"After that, there was no more traction control and that is why Dani crashed. He is back in the garage and he is okay."
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag är böjd att hålla med. Att skylla en högre bränsleförbrukning på kroppslängd eller kroppsvikt känns ytterst långsökt. Det är allmänt känt att inverkan från kroppslängd och kroppsvikt är marginell. Det som däremot har stor betydelse är hur gasen används i de så kallade transitionerna, det vill säga hur man rullar på respektive rullar av gasen och hur man föredrar att ha sin bränslemappning i just dessa lägen.

Just argumentet kroppslängd är ju dessutom något som snabbt kan vändas emot en. Enligt tidigare diskussion om lutningsvinkel och placering av tyngdpunkt så finns det bara fördelar med att vara lång. Om du är längre, varför åker du då inte fortare (än din teamkamrat) mitt i kurvan...?

I vilket fall som, det är i alla fall solklart att bränsleförbrukning har blivit en faktor som har betydelse för prestandan, på gott och ont. Ska en förare som har en snabb men tyvärr bränsleslukande körstil straffas...? Har reglementet gått för långt i sin strävan att vara "miljövänligt"...? Eller är det upp till respektive motorcykeltillverkare att se till att det fungerar oavsett körstil...? Alla får ha sin egen åsikt.

Visst är det så att man kan ha åsikter om detta med förbruknings begränsningar. Nästa år har dom bara 20 liter, en viss körstil eller annan teknisk egenskap kommer primeras ännu mer.
Det gäller att fabriksingenjörerna jobbar på konceptet att få ut mesta körbara effekt på minsta bräsnlemängd och föraren anpassar sin körstil ännu mer.

Det är väl det som är essensen i racing.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Lite sorgligt att en av världens bästa förare inte klarar en enda kurva utan hjälp av TC. Eller att en avslitet kabel avgör ett mästerskap, måhända till och med påverkar en karriär...

Mina 2p

Nu var det ju inte vilken kurva som helst utan en kurva efter att ha blivit påkörd bakifrån och tappat spåret en aning. Inte konstigt att Dani lutar sig lite extra mot TC för att inte tappa Lorenzo.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu var det ju inte vilken kurva som helst utan en kurva efter att ha blivit påkörd bakifrån och tappat spåret en aning. Inte konstigt att Dani lutar sig lite extra mot TC för att inte tappa Lorenzo.

Vi är helt överens, Du missförstår mig nog. Min reflektion gäller inte Dani som förare, mer beroendet av elektroniska hjälpmedel som krävs för att Du ska hänga med idag. Som länken visar är de flesta förare tveksamma till dagens nivå, vi har tidigare sett liknande uttalanden från bl a Rossi, Crutchlow och Stoner...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Javisst! Är det så förklarar det definitivt Danis transferering till "the airborne division". Vilket i sig är tänkvärt, se gärna Dovis uttalande om elektroniken: http://www.crash.net/motogp/comments/196337/1/a/0/andrea_dovizioso_-_qa.html

Lite sorgligt att en av världens bästa förare inte klarar en enda kurva utan hjälp av TC. Eller att en avslitet kabel avgör ett mästerskap, måhända till och med påverkar en karriär...

Mina 2p

Sorgligt? Frågan är om någon förare, någonsin, hade klarat att hantera att hojen helt plötsligt inte beter sig som förväntat. Hade du t.ex. klandrat en förare som åker av i ingången till en kurva pga bromsfade? Man kan ha åsikter om elektroniska hjälpmedel, men nu kör ju förarna i vetskapen att elektroniken finns, och måste förvänta sig att de fungerar som tänkt. Skulle de hela tiden vara beredda på att elektroniken kan lägga av när som helst hade de inte haft stor nytta av den.

-edit- Grymt race! Mycket synd att Pedrosa kraschade. Nu känns det som att hans titelchanser är helt slut :/
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lite sorgligt att en av världens bästa förare inte klarar en enda kurva utan hjälp av TC.

Om man haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så är det nog inte så lätt om traction control helt plötsligt är avslagen...inte ens för en av världens bästa förare.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Javisst! Är det så förklarar det definitivt Danis transferering till "the airborne division". Vilket i sig är tänkvärt, se gärna Dovis uttalande om elektroniken: http://www.crash.net/motogp/comments/196337/1/a/0/andrea_dovizioso_-_qa.html

Lite sorgligt att en av världens bästa förare inte klarar en enda kurva utan hjälp av TC. Eller att en avslitet kabel avgör ett mästerskap, måhända till och med påverkar en karriär...

Mina 2p

Vi är helt överens, Du missförstår mig nog. Min reflektion gäller inte Dani som förare, mer beroendet av elektroniska hjälpmedel som krävs för att Du ska hänga med idag. Som länken visar är de flesta förare tveksamma till dagens nivå, vi har tidigare sett liknande uttalanden från bl a Rossi, Crutchlow och Stoner...

Om man haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så är det nog inte så lätt om traction control helt plötsligt är avslagen...inte ens för en av världens bästa förare.


Alatalo har redan sagt det jag skulle säga!!!!
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Rossi har bästa medeltoppfart bland yamaha förarna ( 4a tot) på en erkänd effektbana.
Medel topphastighet 335.6 mot Lorenzo 333.2 och återigen 0,5s långsammare per varv än Lorenzo.

Case closed, eller vad säger du P€RRA.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om man haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så är det nog inte så lätt om traction control helt plötsligt är avslagen...inte ens för en av världens bästa förare.

Javisst. Fullt begripligt(puh)! Frågan är väl mer om GP-racingen vinner på att tvinga världens bästa förare att förlita sig på elektronik för att gasa ut ur kurvorna, i stället för känslan i sin egen högernäve??!!

Jeezuz, jag måtte tydligen gå om meningsuppbyggnadens ABC för att få fram vad jag menar - jag tror cirkusen skulle vinna på lite mindre elektroniska hjälpmedel och lite mer förtroende för förarnas egen gashand. I alla kurvor. Inget annat!

Men jag kan ju ha fel. Det är kanske så att fansen suktar efter ett elektronikingenjörernas mästerskap i stället för förarnas? En tävlingsform där den binära kodens exekveringshastighet och sinnrika logiska villkor tillåts påverka mer än en förares talang, erfarenhet och förmåga? Ett mästerskap där det ses som fullkomligt naturligt att en avsliten signalkabel eller trasig sensor påverkar utfallet av ett mästerskap? Typ http://t.co/kkKExuoGgf

I så fall är det bara att gratulera, då fick Ni en fin tävling idag. Själv hade jag unnat Pedrosa att vinna eller falla på eget grepp...;)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man inte haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så skulle man inte köra omkull för att man inte hade det den här gången heller.

Förövrigt såg jag en kass stream med franska kommentatorer, det ska bli skoj och se om loppet i full HD med engelska kommentatorer och höra vad dom anser.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Om man inte haft traction control varje gång man accelererat ut ur denna kurva under hela helgen så skulle man inte köra omkull för att man inte hade det den här gången heller.
r.
Utan TC så aldrig några highsiders? Tror de har provat det innan men med annat utfall.... Du måste tänkt lite fel där.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Verkar som att hela incidenten nu är "under investigation by race direction", efter att de fått lite mer tekniska fakta om vad som egentligen inträffat. Blir intressant att se vad dessa stollar kommer fram till. Men om någon ska bestraffas så är det väl i så fall den ingenjör som placerat en sådan viktig sensor såpass oskyddat...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Givetvis kan man få highsiders utan TC, men om förarna har kört banan hela helgen utan TC så är ju risken att dom skulle slå på fullt ut ur kurvan direkt efter en kollision och highsida mindre.

Dom skulle nog gå på gasen ungefär lika försiktigt som alla andra gånger under helgen och känna efter om det finns fäste, istället för att slå på fullt och bli snopen när elektroniken inte räddar deras stjärt för att någon givare har trillat loss efter närkontakt.

Men om man vill läsa inläggen som ett arsle och tolka in annat än vad som står i dom så kan man nog komma till din slutsats också
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top