MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Att Rossi kvalar sämre än han kör race är väl inget nytt? Så har hela hans karriär sett ut om jag minns rätt.
Kolla antalet pole från 2001 (längst ner). Verkar Rossi bli bättre eller sämre på att kvala, tycker du?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-09-29 kl. 01.06.16.png
    Skärmavbild 2013-09-29 kl. 01.06.16.png
    10.3 KB · Visningar: 60

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kolla antalet pole från 2001 (längst ner). Verkar Rossi bli bättre eller sämre på att kvala, tycker du?
Radare, Laidbacks påstående var ju att Rossi kvalar sämre än han rejsar, kikar man på denna sida finns det väl visst fog för att han gjort det tidigare i karriären om man jämför polen respektive racevinster säsong för säsong? http://www.race-database.com/driver/career.php?driver_id=vross1

Det verkar bara vara 2009 som han tagit fler pole än vinster, tre säsonger lika många, sex säsonger färre (räknar inte noll i bägge kolumnerna) om man tittar från och med 2002. Nu är det ju inte hela sanningen, då skulle man behöva analysera kval- resp målgångsplacering lopp för lopp. Men en viss vägledning kanske det ändå ger?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hade Rossi haft nerskruvat effektuttag hade det synts på toppfartsregistreringarna.
Eftersom motståndet ökar i kvadrat när det kommer till toppfart så tyder fysikens lagar (gäller inte på SH?) på att Rossi har mer effekt än Lorenzo förutsatt att argumentet om hans sämre aerodynamik/cw-värde stämmer.
Det är teoretiskt omöjligt att ett fordon med sämre cw-värde & lägre effekt kan uppnå en högre toppfart än ett i övrigt identiskt fordon med lägre cw-värde och högre effekt. Vilja påverkar inte toppfarten!

Dock hoppas jag på ett kanonrace i eftermiddag! Fyra första inom 0.16s, Rossi är bara 0.16 efter! Det här kan bli kul & se.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Rossi började använda motor 5 igår och Lorre ska börja använda 5:an i racet (rätta mig om jag har läst fel). Femman har lite mer effekt än de tidigare och det skulle ju kunna förklara varför Rossi hade så bra toppfart jämfört med Lorre.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det är teoretiskt omöjligt att ett fordon med sämre cw-värde & lägre effekt kan uppnå en högre toppfart än ett i övrigt identiskt fordon med lägre cw-värde och högre effekt..
Men det är praktiskt möjligt att en fysiskt större förare ger ett aerodynamiskt sett bättre paket och därmed högre topphastighet.
Minns du inte de jättestora bakom-sadeln-kåpor man av detta skäl åkte med förr?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Så vad menar Hayden, Cal och Rossi när det säger att deras motorer måste köras "leaner"?

Gnäller dom eller säger dom sanningen? ;-D

Men förmodligen precis det dom säger, men inte på sättet som vi tolkar det. Det betyder iaf. inte att Rossi bänkar 10hk mindre i sin maskin än Lorenzo gör i sin, det visar toppfarterna. Faktum kvarstår att två identiska motorcyklar inte har nån skillnad i fart förutsatt att alla parametrar är lika. Ger man den ena motorcykeln ett högre cw samt lägre effekt är det omöjligt att den kan vara snabbare rakt fram.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Minns du inte de jättestora bakom-sadeln-kåpor man av detta skäl åkte med förr?

Jo, men Perras citat/länkar försöker ju påvisa att Rossi har ett högre luftmotstånd & därav högre bränsleförbrukning, varpå de sänkt effekten i hans hoj. Kolla noteringarna för de tre senaste racehelgerna så förstår man ganska fort att så inte är fallet.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Så klart har ingen nerskruvat effektuttag under kval/träning. Ska man jämföra JL och VR avseende toppfarter relaterade till bränsleförbrukning så får man analysera racen. Gissar att om där finns nån skillnad så finns den i andra halvan av ett lopp.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rossi har väl sagt att han tar ut benet för att han enbart tycker det känns bra. Har varit prat om att luftmotståndet skall göra det lättare att bryta ner hojen inför kurva, frågan är ju hur mycket luftmotstånd som egentligen uppkommer:tungan

Och jag gör likadant, tar ut benet enbart för att det känns bra. När jag kör lite längre sträckor.
Det är helt enkelt d-t obekvämt i längden att sitta ihoptryckt med benen på fotstöden.
Så jag tar omväxlande
dinglar med benen
står upp och kör
dinglar ut och sedan drar upp benet, dinglar ut och sedan drar upp osv upprepat några gånger

Och jag gissar att många av SH läsare också skulle tycka det känndes skönt ta ut benet
då och då om de satt inpressade i / på en MotoGP hoj.
Ju längre ben man har, dessto skönare att dingla ut då och då.
Och idag är väl VR bland de längre i MotoGP?

Och det här att inte sitta stilla har jag lärt mig av en kollega på jobbet. Han fick blodpropp i ett ben på flyget till Newyork. Och den USA semestern blev inte vad varken han eller hans barn hade tänkt sig. Så när jag flyger, alltid plats vid gången och uppe och rör mig minst varannan timme. Och sitta still på hojen vid lite längre åkturer, nä, nä.
 
Last edited:

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Så klart har ingen nerskruvat effektuttag under kval/träning. Ska man jämföra JL och VR avseende toppfarter relaterade till bränsleförbrukning så får man analysera racen. Gissar att om där finns nån skillnad så finns den i andra halvan av ett lopp.

Självklart har ingen nedskruvad effekt under kval/träning. Jag ville bara visa att med samma effekt har Rossi en högre topphastighet än Lorre och därmed borde Rossi inte ha en aerodynamiskt sämre kropp.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Att klaga på sin storlek, vikt bla bla känns som förlorarens bortförklaringar istället för att fokusera på det man själv kan åstadkomma för att bli bättre.
Ungefär som Pedrosa skulle satsa på basket och klaga på att han inte får plats i landslaget pga att han är för kort.

Har laddat stenhårt inför racet med en morgon promenad, rejäl frukost och en rejäl skit utan bortförklaringar.:hihi
 

Smagatusk

Guest
Och jag gör likadant, tar ut benet enbart för att det känns bra. När jag kör lite längre sträckor.
Det är helt enkelt d-t obekvämt i längden att sitta ihoptryckt med benen på fotstöden.
Så jag tar omväxlande
dinglar med benen
står upp och kör
dinglar ut och sedan drar upp benet, dinglar ut och sedan drar upp osv upprepat några gånger

Och jag gissar att många av SH läsare också skulle tycka det känndes skönt ta ut benet
då och då om de satt inpressade i / på en MotoGP hoj.
Ju längre ben man har, dessto skönare att dingla ut då och då.
Och idag är väl VR bland de längre i MotoGP?

Och det här att inte sitta stilla har jag lärt mig av en kollega på jobbet. Han fick blodpropp i ett ben på flyget till Newyork. Och den USA semestern blev inte vad varken han eller hans barn hade tänkt sig. Så när jag flyger, alltid plats vid gången och uppe och rör mig minst varannan timme. Och sitta still på hojen vid lite längre åkturer, nä, nä.

Inte för en sekund tror jag att det är anledningen, att de måste sträcka på benen för att inte få blodpropp eller för att de blir trötta.

Och kan du väl inte tycka att de sitter stilla på hojen som man gör på flyget?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att klaga på sin storlek, vikt bla bla känns som förlorarens bortförklaringar istället för att fokusera på det man själv kan åstadkomma för att bli bättre.

Jag är böjd att hålla med. Att skylla en högre bränsleförbrukning på kroppslängd eller kroppsvikt känns ytterst långsökt. Det är allmänt känt att inverkan från kroppslängd och kroppsvikt är marginell. Det som däremot har stor betydelse är hur gasen används i de så kallade transitionerna, det vill säga hur man rullar på respektive rullar av gasen och hur man föredrar att ha sin bränslemappning i just dessa lägen.

Just argumentet kroppslängd är ju dessutom något som snabbt kan vändas emot en. Enligt tidigare diskussion om lutningsvinkel och placering av tyngdpunkt så finns det bara fördelar med att vara lång. Om du är längre, varför åker du då inte fortare (än din teamkamrat) mitt i kurvan...?

I vilket fall som, det är i alla fall solklart att bränsleförbrukning har blivit en faktor som har betydelse för prestandan, på gott och ont. Ska en förare som har en snabb men tyvärr bränsleslukande körstil straffas...? Har reglementet gått för långt i sin strävan att vara "miljövänligt"...? Eller är det upp till respektive motorcykeltillverkare att se till att det fungerar oavsett körstil...? Alla får ha sin egen åsikt.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Warm up:


Pos. Num. Rider Nation Team Bike Km/h Time Gap 1st/Prev.
1 46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 330.7 1'49.180
2 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 329.9 1'49.198 0.018 / 0.018
3 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 321.9 1'49.277 0.097 / 0.079
4 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 336.0 1'49.332 0.152 / 0.055
5 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 328.7 1'49.424 0.244 / 0.092
6 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 333.8 1'49.437 0.257 / 0.013
7 19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 333.8 1'49.662 0.482 / 0.225
8 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 330.1 1'49.887 0.707 / 0.225
9 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 327.9 1'50.347 1.167 / 0.460
10 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 328.4 1'50.571 1.391 / 0.224
11 29 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 326.6 1'51.288 2.108 / 0.717
12 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 311.4 1'51.420 2.240 / 0.132
13 7 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 313.7 1'51.618 2.438 / 0.198
14 71 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 314.0 1'51.629 2.449 / 0.011
15 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 314.5 1'51.814 2.634 / 0.185
16 68 Yonny HERNANDEZ COL Ignite Pramac Racing Ducati 325.8 1'51.860 2.680 / 0.046
17 8 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 311.5 1'52.013 2.833 / 0.153
18 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 314.6 1'52.146 2.966 / 0.133
19 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 309.8 1'52.347 3.167 / 0.201
20 23 Luca SCASSA ITA Cardion AB Motoracing ART 308.4 1'52.908 3.728 / 0.561
21 67 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 307.4 1'53.943 4.763 / 1.035
22 70 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport ART 312.0 1'54.342 5.162 / 0.399
23 50 Damian CUDLIN AUS Paul Bird Motorsport PBM 311.7 1'54.811 5.631 / 0.469
24 52 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 304.0 1'54.972 5.792 / 0.161
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top