MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Smagatusk

Guest
Jag har testat några gånger i hårda inbromsningar bara för att testa. Det är sjukt obekvämt första gången man gör det, men tror det skulle vara precis lika naturligt som att vika ut knät om man gjorde det varje hård inbromsning. Jag såg ingen fördel när jag testade, men så kör jag heller inte i MotoGP-tempo.

Vad jag har hört så är det för att förflytta vikten inåt i böjen när du bromsar med bakhjulet i luften och på så sätt motverka att bakhjulet passerar framhjulet, vilket är den naturliga reaktionen för bakhjulet när du börjar svänga med bakhjulet i luften. Låter som en logisk förklaring i mina öron.

Jag har också velat testa några gånger men varit för feg.

I löööv my footpegs! och kontakten med dem. :krama

Men är detta ett av sätten för att kunna styra ut med arselet och ta kurvan på tvären? Har provat i olika varianter då jag känner mig stursk i slutet av bandagarna, men röven jazzar åt alla andra håll än vad jag vill.

Ursäkta om det är OT...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Har läst den där texten förut och tycker att den verkligen lyckas förklarar varför förarna hänger ut benet. Och vad gäller skillnaden mellan att göra det och att inte göra det:

”....there is no difference at all. The data shows exactly the same braking time and force, the same weight distribution, no difference whatsoever.”

Och (för den som inte orkar läsa hela texten) kärnan i ovan länkade text:

”For several decades, American dirt trackers all looked behind the same way: They would leave their left hand on the bar and tuck their head under their left armpit to check on who was back there. Over time, all sorts of theories were produced, most of them having to do with improved aerodynamics from keeping your head down. But people kept asking why they did it, and eventually a pattern developed:

Chris Carr: ”I saw Scotty Parker ride that way”...

...Scott Parker: ”I learned it from Springer”...

...then Springer admitted: ”Mert Lawill showed me that”...

...at which point Mert admitted ”I got that from Bart Markel”...

..eventually Black Bart said he learned it from Carroll Resweber, who said he learned it from another Texas Racer, who -when they finally tracked him down – revealed The Secret:

”Hell, boy, I was blind in my left eye... that was the only way I could see behind me!”

:tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Åker VR med mindre effekt än JL, det var en nyhet vart kan man läsa det.
Vem tror du själv har mest effekt i sin hoj, den som måste snåla för att ta sig i mål eller den som inte behöver det?

Vet inte om det här var med i de tidigare citaten i tråden men det är intressant:

"But it was also about their position on the bike, Zeelenberg said. If you see Crutchlow and, to a lesser extent, Rossi on the bike, they spent more time out of the bubble than Lorenzo did. All of those body parts protruding outside of the fairing meant extra drag, and that was what was so costly in terms of fuel consumption. Motorcycles - even the most efficient of them - are an aerodynamic disaster, and so any further disruption makes things exponentially worse. The only consolation for the Yamaha riders at Aragon is that the Spanish circuit is not quite as hard on fuel as Misano was."
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fantastiskt spännande kval! :banana

Tror det kommer att stå mellan MM och DP i morgon där MM, inte helt oväntat, drar det längsta strået.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Möjligen överskattat och dessutom ser det inte klokt ut. Här är ett klipp där de INTE lägger ut nått ben alls. 3.12 in i klippet är troligen Elias karriärhöjdpunkt alla kategorier och inte är det några fåniga ben som hänger och slänger där inte.

https://www.youtube.com/watch?v=dLz6sG1qqI0
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kenny Roberts gjorde det regelbundet redan 2000.
Säker på det?

Har inget minne av att han gjorde annat än att snabbt flytta vänsterfoten inför vänsterkurvor vid hårda inbromsningar och det var inget som ens kom i närheten av det förarna gör i dag. Men länka gärna till en bild eller en video.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Måste passa på att berömma Smith lite!

Bara 1 sekund efter Marquez på kvalet och 2/10 efter Crutchlow :)

Teamet hade ett möte i går kväll där teknikerna förklarade för Smith att han måste ändra hur han bromsar och växlar ner då han tappade mycket tid där. Verkar som att det funkade bra!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kenny Roberts gjorde det regelbundet redan 2000.

Möjligt, kan tyvärr inte hitta någon referens till honom men Gibernau ska i alla fall ha viftat med benet i närkamp med Rossi enligt bl a http://www.paddockchatter.com/2013/01/guest-blog-leg-dangle-analysis.html

Jag är rätt säker att en filmsnutt från det tillfället finns på tuben.

Artikeln ovan är lite intressant, tydligen ska loggningar från Öhlins ha påvisat en liten fördel när det gäller viktfördelningen. Om man nu bara visste någon med lite insyn i den världen som kunde bekräfta eller dementera om skillnaden är mätbar... ;)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5897140 skrev:
Måste passa på att berömma Smith lite!

Bara 1 sekund efter Marquez på kvalet och 2/10 efter Crutchlow :)

Teamet hade ett möte i går kväll där teknikerna förklarade för Smith att han måste ändra hur han bromsar och växlar ner då han tappade mycket tid där. Verkar som att det funkade bra!
Befogat :tummenupp

Läste någon gång ett stycke från någon av MGP killarna att bromsarna är det som är svårast att komma underfund med. Bromsarna tar tydligen så mycket grymmare än allt man kan föreställa sig, och omställningen blir då väldigt komplex till vad man tidigare har erfarenhet av.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5897120 skrev:
Vem tror du själv har mest effekt i sin hoj, den som måste snåla för att ta sig i mål eller den som inte behöver det?

Vet inte om det här var med i de tidigare citaten i tråden men det är intressant:

"But it was also about their position on the bike, Zeelenberg said. If you see Crutchlow and, to a lesser extent, Rossi on the bike, they spent more time out of the bubble than Lorenzo did. All of those body parts protruding outside of the fairing meant extra drag, and that was what was so costly in terms of fuel consumption. Motorcycles - even the most efficient of them - are an aerodynamic disaster, and so any further disruption makes things exponentially worse. The only consolation for the Yamaha riders at Aragon is that the Spanish circuit is not quite as hard on fuel as Misano was."

Men har il maestro verkligen mindre effekt än JL, finns det dokumenterat?
Har han uttryckt det som orsak till att han är konstant efter JL?
Vet du hur mycket respektive förare förbrukar och förlorar i effekt pga detta?

Din logik haltar kraftigt då
Il maestro kvalar betydligt sämre än han kör race.
JL är konstant snabbare oavsett kval, race eller träning.

I samma artikel beskriver team chefen
A lot of Lorenzo's advantage over the other Yamaha riders was in the way he rolled the throttle off smoothly, and rolled it off again, Zeelenberg explained.

Men vi får hoppas att VR hittar något som gör att han kan påverka mästerskapet, känns som han har något på gång.
 
Last edited:

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Vem tror du själv har mest effekt i sin hoj, den som måste snåla för att ta sig i mål eller den som inte behöver det?

Vet inte om det här var med i de tidigare citaten i tråden men det är intressant:

"But it was also about their position on the bike, Zeelenberg said. If you see Crutchlow and, to a lesser extent, Rossi on the bike, they spent more time out of the bubble than Lorenzo did. All of those body parts protruding outside of the fairing meant extra drag, and that was what was so costly in terms of fuel consumption. Motorcycles - even the most efficient of them - are an aerodynamic disaster, and so any further disruption makes things exponentially worse. The only consolation for the Yamaha riders at Aragon is that the Spanish circuit is not quite as hard on fuel as Misano was."

Om nu Rossi har en sådan aerodynamisk nackdel borde han då inte ha en signifikant lägre topphastighet än Lorre? Nu på kvalet hade Rossi återigen en högre topphastighet än Lorre (om än marginellt).

Beror det då på att Rossi bromsar några meter senare än Lorre? Å andra sidan borde Lorre ha en högre utgångshastighet inför rakan så det borde väl gå jämnt ut? Sen kan ju topphastigheten ha skett vid slip streaming för den ene men inte för den andre.

Oavsett så måste detta utredas :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Din logik haltar kraftigt då
Il maestro kvalar betydligt sämre än han kör race.
JL är konstant snabbare oavsett kval, race eller träning.

Att Rossi kvalar sämre än han kör race är väl inget nytt? Så har hela hans karriär sett ut om jag minns rätt. Men om han numera begränsas pga högre förbrukning jmf t.ex. Jorge, kanske hans främsta vapen (hans omtalade "racecraft") blir något avtrubbat? Men vad vet jag..?


edditt:
Alltså, jag har ingen aning om det där med högre förbrukning stämmer.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om nu Rossi har en sådan aerodynamisk nackdel borde han då inte ha en signifikant lägre topphastighet än Lorre? Nu på kvalet hade Rossi återigen en högre topphastighet än Lorre (om än marginellt).
Nja, det var inte vad Zeelenberg sa. Han pekade främst på Crutchlow.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top