MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vilket kval, hörni :tummenupp

Jag säger inte emot dig, men jag har svårt att greppa det.

Borde inte förarna tjäna på att sitta upprätta snarare än att hänga ut om man vill ha en högre tyngdpunkt?
Nej, högre tyngdpunkt är sällan önskvärt i sväng, däremot så låg och så långt mot insidan som möjligt. Då kan Du räta upp hojen lite mer och bl a få mer gummi i backen. Tror jag :)

Har inte tyngdpunktens placering i förhållande till längsgående centrum av hojen större betydelse än höjden av den?
Njae, inte för lutningsvinkeln väl? Det handlar väl mer om viktfördelning fram/bak och om det är acceleration, retardation, instyrning eller fäste ut ur böj?
 

Smagatusk

Guest
Vilket kval, hörni :tummenupp

Ja, jävlar! :skrämd

Till och med kommentatorerna på Viasat verkade intresserade en stund.


Två frågor:
1. Vem var det som började med den här grejen att hålla ut benet vid inbromsningarna? Var det Rossi? Ser ju störtlöjligt ut.

2. Varför gör aldrig Lorenzo det?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, jävlar! :skrämd

Till och med kommentatorerna på Viasat verkade intresserade en stund.


Två frågor:
1. Vem var det som började med den här grejen att hålla ut benet vid inbromsningarna? Var det Rossi? Ser ju störtlöjligt ut.

2. Varför gör aldrig Lorenzo det?
:) Helt klart gick rösterna upp i falsett en period! Roligt för Rossi, tänk så skoj om han även hänger med i racepace och vi får en fyrklöver i toppen!

1 - I modern tid, Rossi någon gång 2009-2010 vill jag minnas. Men jag tror att det faktiskt förekommit tidigare, då några andra förare testat. Provar man det själv kan det kanske göra det lite lättare att inte glida fram på sadeln då Du låser insidan av låret mot tanken, sedan ska det visst ge någon fördel med balansen...
2 - jag gissar att det inte passar hans körstil, han sägs ju bromsa lite mjukare framför allt in i kurvan för att vårda och kalibrera sin höga kurvhastighet. Dessutom sitter han mycket i "bubblan" bakom kåporna, kör snyggt och vårdat helt enkelt :)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Absolut ett episkt kval. Dock.. Avd: Bilder som talar mer än tusen ord! Så noterar för jag vet inte vilken gång i ordningen maken till negativt kroppsspråk från gode Pedrosa. I Parc fermé tittar han ner i backen, han verkar osäker och tappar all sin pondus. Detta samtidigt som MM en meter bort högljutt skrattar och showar tillsammans med HRC bossen Nakamoto.
 

Smagatusk

Guest
Absolut ett episkt kval. Dock.. Avd: Bilder som talar mer än tusen ord! Så noterar för jag vet inte vilken gång i ordningen maken till negativt kroppsspråk från gode Pedrosa. I Parc fermé tittar han ner i backen, han verkar osäker och tappar all sin pondus. Detta samtidigt som MM en meter bort högljutt skrattar och showar tillsammans med HRC bossen Nakamoto.

De har nog inte samma rådgivare/PR-konsult. :D
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag skulle snarare säga att det kan vara något förarna får leva med för att inte försaka fördelar på just detta ställe. Så länge pumpningarna inte är så stora att de själva orsakar mer hjulspinn och så länge de inte orsakar så stora stabilitetsproblem att föraren får slå av, då är de inte nödvändigtvis negativa för accelerationen ut ur kurvan.



Enligt de mest grundläggande teorierna så är lutningsvinkel anknyten till hur högt ens tyngdpunkt är placerad (om allt annat antas vara samma). Ett ekipage med låg tyngdpunkt behöver mer lutningsvinkel för att klara samma kurva med samma hastighet som ett ekipage med hög tyngdpunkt. Ur detta är det lätt att inse att en kort och lätt förare som Pedrosa faktiskt behöver mer lutningsvinkel än en längre och tyngre förare som Marquez, om han vill åka lika fort genom samma kurva.

Nu är det väl inte så att någon förare sitter still i sadeln, lutningsvinkeln korrigeras väl hur mycket man hänger.
Tror det är svårt att förklara hur man ska köra med en matematisk formel.
Eller en lätt förare skulle kunna ha fördel av mindre stress mot däcken, i varje fall teoretiskt.

Kvalet såg intressant ut hoppas vi får se maestro stressa hondorna lite. JL glömde köra med ECO mode on tydligen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:) Helt klart gick rösterna upp i falsett en period! Roligt för Rossi, tänk så skoj om han även hänger med i racepace och vi får en fyrklöver i toppen!

1 - I modern tid, Rossi någon gång 2009-2010 vill jag minnas. Men jag tror att det faktiskt förekommit tidigare, då några andra förare testat. Provar man det själv kan det kanske göra det lite lättare att inte glida fram på sadeln då Du låser insidan av låret mot tanken, sedan ska det visst ge någon fördel med balansen...
Ja, de nya kvalen är verkligen :kär

Ang benet tror jag den enda fördelen är att det ger en aaaning mer luftmotstånd i bromsningarna.
 

Smagatusk

Guest
Ja, de nya kvalen är verkligen :kär

Ang benet tror jag den enda fördelen är att det ger en aaaning mer luftmotstånd i bromsningarna.
Man skulle tillämpat nya kvalformatet i Moto2 och kanske i den där tredje klassen som också kör.

Angående luftmotståndsteorin måste det i så fall vara en placeboeffekt? I de där stickorna som de kallar ben som de skickar ut vid inbromsningarna kan väl inte produkten vara alltför stor?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Man skulle tillämpat nya kvalformatet i Moto2 och kanske i den där tredje klassen som också kör.

Angående luftmotståndsteorin måste det i så fall vara en placeboeffekt? I de där stickorna som de kallar ben som de skickar ut vid inbromsningarna kan väl inte produkten vara alltför stor?

Absolut placebo, omätbar skillnad mot att inte hänga ut benet. Tror jag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, de nya kvalen är verkligen :kär

Ang benet tror jag den enda fördelen är att det ger en aaaning mer luftmotstånd i bromsningarna.

Överens, det blev verkligen åka av idag :)

Benet ja, en tidigt skriven länk: http://m.motomatters.com/opinion/2009/07/22/the_truth_behind_the_rossi_leg_wave.html

Ytterligare teori: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090706210023AAiwdlE

Äh, finns hur mycket som helst att läsa om fenomenet googlas: http://www.google.se/search?hl=sv&r...=1380377328478&action=devloc&q=leg+out+motogp

Så vem vet? Viktfördelning, sittställning, luftbroms, hjärnspöke? Klart är att många demonbromsande förare i toppklass använder tekniken medan det ändå är lite rörande och gulligt när fenomenet ibland iakttas på vissa bandagar:) Vi snackar nog subtila skillnader så vi amatörer ska nog se till att ha allt annat på hyfsad plats innan vi behöver komplicera saker allt för mycket med att dingla ben. Tror jag.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att dingla med benet tycker jag måste ta så mycket fokus från det de eg håller på med, dvs bromsar!
Finns det ingen dingelbromsare här som kan recensera tekniken?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt genom att enbart säga "hög tyngdpunkt". Jag menar naturligtvis var tyngdpunkten hamnar när den kombineras med lutningsvinkel, precis som det mycket riktigt påpekas ovan.

Med lutningsvinkel innebär det alltså att en (i sammanhanget) lång och tung förare som Marquez får tyngdpunkten längre in än en kort och lätt förare som Pedrosa. Han behöver därför mindre lutningsvinkel för att ta samma kurva med samma hastighet. Som extra grädde på moset kan den långe föraren dessutom hänga inåt / nedåt ännu mer än den korta föraren, vilket gör att effekten förstärks ytterligare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dessutom kul att det går bra för brudarna i Moto3. Några hyfsat etablerade och namnkunninga killar har åkt på redigt med tjejstryk under denna helg...
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Upplagt för ett bra jävla race imorgon!!!!!!!!! :yoparty
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Rossi har väl sagt att han tar ut benet för att han enbart tycker det känns bra. Har varit prat om att luftmotståndet skall göra det lättare att bryta ner hojen inför kurva, frågan är ju hur mycket luftmotstånd som egentligen uppkommer:tungan
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Att dingla med benet tycker jag måste ta så mycket fokus från det de eg håller på med, dvs bromsar!
Finns det ingen dingelbromsare här som kan recensera tekniken?

Jag har testat några gånger i hårda inbromsningar bara för att testa. Det är sjukt obekvämt första gången man gör det, men tror det skulle vara precis lika naturligt som att vika ut knät om man gjorde det varje hård inbromsning. Jag såg ingen fördel när jag testade, men så kör jag heller inte i MotoGP-tempo.

Vad jag har hört så är det för att förflytta vikten inåt i böjen när du bromsar med bakhjulet i luften och på så sätt motverka att bakhjulet passerar framhjulet, vilket är den naturliga reaktionen för bakhjulet när du börjar svänga med bakhjulet i luften. Låter som en logisk förklaring i mina öron.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag vet! VM i att slå in öppna dörrar! Men ingen kan undgå att roadracingvärldens mest pressade "par" just nu är under större press än någonsin tidigare. Och det är så här det ska vara, tufft i serien och tufft inom teamen ..

Pedrosa_Puig_vor_Laguna_skalier.jpg
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top