MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lite mer nyanserat om bränsleförbrukningen, från David Emmett på www.motomatters.com
Och tar man även med de två styckena före så blir det ännu mer nyanserat.

The Honda's real advantage over the Yamaha is in fuel consumption, though. Both Cal Crutchlow and Valentino Rossi voiced their concerns over the Yamaha's weakness in comparison to the Honda. 'Valentino and I are at the limit with fuel. One race he runs out, the next I run out,' Crutchlow said. 'We are in big trouble with 21 liters,' Valentino Rossi said, 'so imagine with 20. For me the big problem is the heavy and tall riders have a double disadvantage compared to the small and light rider because you have to use more fuel so you are more in the sh*t.' Crutchlow could laugh off the prospect of the fuel being dropped from 21 liters to 20 liters for 2014 ('I'm not on a Yamaha next year,' he joked) but Rossi is seriously worried. It is already hard enough to fight with the Hondas, with one liter less it will be almost impossible.

The problem does not just manifest itself at the end of the race, it is also a problem at the start. Crutchlow explained how being so tight on fuel at circuits like Misano, Aragon and Motegi made it hard to keep up in the early stages. 'Where we are losing, for sure, is on the first lap,' Crutchlow explained. 'Valentino and I believe it is a lot to do with the sighting lap to the grid as we have to ride at 30kph which means we can't scrub the tire. Then on the warm-up lap, we are trying to get the shine off the tire and we're already a lap behind.' The issue does not affect Jorge Lorenzo as badly, Crutchlow said. 'As Jorge is lighter and has a different riding style, he is able to push from the start and we are not.'
 

Smagatusk

Guest
Jorge'bike was set up to demonstrate the 64 degrees of lean he achieves.

99lorenzo__s1d3210_0_original.jpg

Grafiken visade att DP hade 65 graders lutningsvinkel i korkskruven på Laguna Seca i år. Nu vet jag inte om den är doserad och bidrar med en felvisning på leanometern, men det är det högsta värde jag har sett i alla fall.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5896315 skrev:
Och tar man även med de två styckena före så blir det ännu mer nyanserat.

Tog inte med det eftersom det inte var särskilt nya argument i diskussionen utan samma "gnäll" som förut. ;)
Allvarligt talat så förstår jag inte Cals referenser till Lorenzo riktigt eftersom han är kortare än Lorenzo och väger saftiga ett kilo mer. Det får mig att tro att en betydligt större anledning till hans problem med förbrukningen är att han inte är lika mjuk av och på gas som Lorenzo och att han fladdrar runt mer i inbromsningar osv.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5896312 skrev:
Ja, på LeMans. Minns inte om det var något mer race.

Har varit vitflagg ett eller två race till, men inte direkt regnat. Sedan har det ju regnat på FP och så, men det är ju inte race.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lorenzo snabbast men intressantast var kanske att han hade sex varv under 1.50 medan Marquez och Pedrosa bara hade ett var.
Frågan för racet blir dock om Lorenzo kommer kunna hålla undan på bakrakan..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
1 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 328.7 1'49.753
2 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 331.8 1'49.761 0.008 / 0.008
3 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 333.8 1'49.948 0.195 / 0.187
4 19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 330.3 1'50.219 0.466 / 0.271
5 46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 329.7 1'50.499 0.746 / 0.280
6 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 333.3 1'50.535 0.782 / 0.036
7 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 326.0 1'50.575 0.822 / 0.040
8 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 326.6 1'50.852 1.099 / 0.277
9 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 330.5 1'51.020 1.267 / 0.168
10 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 325.6 1'51.263 1.510 / 0.243
11 29 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 331.0 1'51.331 1.578 / 0.068
12 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 316.1 1'51.822 2.069 / 0.491
13 7 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 313.4 1'51.970 2.217 / 0.148
14 8 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 321.4 1'52.026 2.273 / 0.056
15 71 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 313.8 1'52.122 2.369 / 0.096
16 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 312.1 1'52.168 2.415 / 0.046
17 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 312.5 1'52.321 2.568 / 0.153
18 68 Yonny HERNANDEZ COL Ignite Pramac Racing Ducati 323.8 1'52.529 2.776 / 0.208
19 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 310.7 1'54.092 4.339 / 1.563
20 23 Luca SCASSA ITA Cardion AB Motoracing ART 306.8 1'54.537 4.784 / 0.445
21 70 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport ART 312.5 1'54.804 5.051 / 0.267
22 67 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 306.5 1'54.843 5.090 / 0.039
23 52 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 305.7 1'56.110 6.357 / 1.267
24 50 Damian CUDLIN AUS Paul Bird Motorsport PBM 308.4 1'56.925 7.172 / 0.815
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Lorenzo snabbast men intressantast var kanske att han hade sex varv under 1.50 medan Marquez och Pedrosa bara hade ett var.
Frågan för racet blir dock om Lorenzo kommer kunna hålla undan på bakrakan..

Nu såg jag bara Pedrosa komma upp i 332 vid ett tillfälle hur snabb va Marquez? Lorre typ 326?
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Nu såg jag bara Pedrosa komma upp i 332 vid ett tillfälle hur snabb va Marquez? Lorre typ 226?

26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 333.8
6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP HONDA 333.3
93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team HONDA 331.8
29 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing DUCATI 331.0
69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team DUCATI 330.5
19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini HONDA 330.3
46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing YAMAHA 329.7
99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 328.7
4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team DUCATI 326.6
35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 326.0
38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 325.6
68 Yonny HERNANDEZ COL Ignite Pramac Racing DUCATI 323.8
8 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 321.4
41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 316.1
71 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR KAWASAKI 313.8
7 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 313.4
5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR KAWASAKI 312.5
70 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport ART 312.5
9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project IODA-SUTER 312.1
14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 310.7
50 Damian CUDLIN AUS Paul Bird Motorsport PBM 308.4
23 Luca SCASSA ITA Cardion AB Motoracing ART 306.8
67 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR HONDA 306.5
52 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project IODA-SUTER 305.7
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Grafiken visade att DP hade 65 graders lutningsvinkel i korkskruven på Laguna Seca i år. Nu vet jag inte om den är doserad och bidrar med en felvisning på leanometern, men det är det högsta värde jag har sett i alla fall.

Den nedåtlutande vänstern efter Laguna's korkskruv samt två av vänsterkurvorna i Brno's stadionsektion är historiskt de kurvor som genererar högst lutningsvinkel under hela säsongen.

Verkar som att Dorna är ute på ett litet mission vad gäller lutningsvinkel. Först denna photo session med Lorenzo, sedan "lutningsvinkelmätare" i bild på varenda ombordbild...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Verkar som att Dorna är ute på ett litet mission vad gäller lutningsvinkel. Först denna photo session med Lorenzo, sedan "lutningsvinkelmätare" i bild på varenda ombordbild...
Kommentatorerna på MotoGP pratade nästan enbart om lutningsvinkel och gick upp i falsett när mätaren visade 61 grader. Sen tjatade de om att kontaktytan är som ett kreditkort, 48 gånger :zpy

Du som kan en del om fjädring: Vad är det som händer i utgångarna på en del längre kurvor (tex sista kurvan på Aragon) när bakdelen ser ut att pumpa upp och ner ett flertal gånger?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag har nån dvd från typ 2002 om MotoGP där dom också lutar hojarna och mäter vinkeln mm. Var typ samma vinkel som nu. Så kanske bara är dags för en ny liknande dvd igen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har nån dvd från typ 2002 om MotoGP där dom också lutar hojarna och mäter vinkeln mm. Var typ samma vinkel som nu. Så kanske bara är dags för en ny liknande dvd igen.
De har hintat om att det kommer någon ny typ av grafik på racet där man ska kunna jämföra mellan olika förare.

Kan för mitt liv inte förstå vem som blir imponerade av lutningsvinkeln :va
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
FP2

1 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 325.3 1'48.987
2 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 331.5 1'49.119 0.132 / 0.132
3 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 330.7 1'49.254 0.267 / 0.135
4 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 326.9 1'49.405 0.418 / 0.151
5 19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 328.5 1'49.763 0.776 / 0.358
6 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 319.7 1'49.840 0.853 / 0.077
7 46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 325.3 1'49.909 0.922 / 0.069
8 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 323.6 1'50.034 1.047 / 0.125
9 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 313.3 1'50.055 1.068 / 0.021
10 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 326.6 1'50.446 1.459 / 0.391
11 29 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 322.7 1'50.727 1.740 / 0.281
12 8 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 317.1 1'50.913 1.926 / 0.186
13 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 321.0 1'50.944 1.957 / 0.031
14 68 Yonny HERNANDEZ COL Ignite Pramac Racing Ducati 321.2 1'51.345 2.358 / 0.401
15 71 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 308.3 1'51.461 2.474 / 0.116
16 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 309.2 1'51.699 2.712 / 0.238
17 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 308.1 1'52.020 3.033 / 0.321
18 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 307.7 1'52.121 3.134 / 0.101
19 7 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 309.3 1'52.227 3.240 / 0.106
20 70 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport ART 310.3 1'53.220 4.233 / 0.993
21 23 Luca SCASSA ITA Cardion AB Motoracing ART 303.3 1'53.338 4.351 / 0.118
22 67 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 305.8 1'53.557 4.570 / 0.219
23 52 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 301.7 1'54.793 5.806 / 1.236
24 50 Damian CUDLIN AUS Paul Bird Motorsport PBM 304.5 1'55.343 6.356 / 0.550

Negativt:
- Lorenzo 4:a och Pedrosa 3:a med en satellit-Honda framför sig.
- Rossi bara 7:a
- Smith bakom 2 CRT och 1 satellit-Ducati

Positivt:
- Bradl 2:a
- Barbera före en satellit-Yamahan på Kawasakin med pneumatisk ventilstyrning
(Motorn är lite större och passar bara i en av ramarna de har med sig så han bör hålla sig på hjulen)
- Hernandez bara 4/10 efter satellit-Yamahan på Pramac Ducati
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tog inte med det eftersom det inte var särskilt nya argument i diskussionen utan samma "gnäll" som förut. ;)
Allvarligt talat så förstår jag inte Cals referenser till Lorenzo riktigt eftersom han är kortare än Lorenzo och väger saftiga ett kilo mer. Det får mig att tro att en betydligt större anledning till hans problem med förbrukningen är att han inte är lika mjuk av och på gas som Lorenzo och att han fladdrar runt mer i inbromsningar osv.
Du som är polare med Cal kan väl skicka en tweet och kolla hur han menar :D

(EDIT: Jag kunde inte hålla mig så nu får vi se om det är jag som är en skithög :hihi)

Jag ger inte mycket för de vikter som anges på motogp.com. Väg dem i full utrustning inför/efter varje race istället :)
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top