MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 333.8
6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP HONDA 333.3
93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team HONDA 331.8
29 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing DUCATI 331.0
69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team DUCATI 330.5
19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini HONDA 330.3
46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing YAMAHA 329.7
99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 328.7
4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team DUCATI 326.6
35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 326.0
38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 325.6
68 Yonny HERNANDEZ COL Ignite Pramac Racing DUCATI 323.8
8 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 321.4
41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 316.1
71 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR KAWASAKI 313.8
7 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 313.4
5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR KAWASAKI 312.5
70 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport ART 312.5
9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project IODA-SUTER 312.1
14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 310.7
50 Damian CUDLIN AUS Paul Bird Motorsport PBM 308.4
23 Luca SCASSA ITA Cardion AB Motoracing ART 306.8
67 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR HONDA 306.5
52 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project IODA-SUTER 305.7

Bra topphastighet för Rossi jämfört med Lorre, trots Rossis kroppshydda.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5896661 skrev:
Kan för mitt liv inte förstå vem som blir imponerade av lutningsvinkeln :va

Tja, jag tycker att lutningsvinklarna är imponerande. De tyder på att förarna kör bortom fysikens gränser. Men antagligen är det bankade kurvor som de får de här lutningarna på, och då är allt genast förklarligt igen.

Men i stort håller jag med i det jag tror du vill ha sagt. Det vi ser är vad som imponerar. Att få en siffra på vinkeln säger inte så mycket förutom att den bekräftar det vi ser.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400

Ja, jag har inte riktigt förstått senaste tidens prat om att Rossi har en nackdel p.g.a sin kropp. Tidigare har vi pratat om att Rossi har en fördel av sin längd, eftersom att hans rygg bildar en mjuk lång båge från kåpan till kutsen. Men det kan ju hända att det senaste snacket handlar om luftmotståndet i, och mellan, kurvorna, när kroppen hänger bredvid.

Men oavsett, tror jag att om Rossi nu har en nackdel av sin längd/vikt, är den obetydlig. Rossi har problem med något annat, vilket idag ser ut att vara hans prestation i förhållande till de tre bästa konkurrenternas.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad är det som händer i utgångarna på en del längre kurvor (tex sista kurvan på Aragon) när bakdelen ser ut att pumpa upp och ner ett flertal gånger?

Helt enkelt det man kallar "pumpningar", det vill säga att bakfjädringen komprimeras / returneras med stora slag och höga hastigheter ett antal gånger. Startar alltid på grund av att bakdäcket momentant tappar fästet och sedan mer eller mindre brutalt återfår fästet (inte helt olikt de mekanismer som ligger till grund för en highsider) och sedan repeteras några gånger om. Kan orsakas av en mängd faktorer. En del tekniska som tveksamt inställd fjädring eller traction control. Oftast förarmässiga då många gärna vill gasa för mycket redan vid 62 graders lutningsvinkel.

En sak som är värd att noteras är att pumpningar må se förjävligt ut från sidan men inte nödvändigtvis är negativt för prestandan. Pumpningar kan lätt åtgärdas med jättefjäder eller monsterdämpning, men då har man inte heller något grepp som driver en framåt eller "tar fast" den första sladden som normalt skulle ha orsakat pumpningen. Istället tar man kurvan på fullt bredställ (eller med fullt smattrande traction control) och...kommer tvåa till nästa kurva. Titta till exempel på Casey 2007-2008. Mindre pålästa kritiker sågade förare, ingenjör, motorcykeltillverkare såväl som fjädringsleverantör då hans pumpningar såg förjävliga ut. Tyvärr plockade de aldrig fram tidtagaruret för att kolla vem som verkligen var snabbast från fullt nedlägg till nästa inbromsning...

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Intressant! Vem minns inte ett annat gott exempel. Capirossi vars Ducati protesterade "pumpade" hej vilt ut ur böjarna, fast han var ändå som oftast bland de snabbaste då man en stund tidigare faktiskt trodde han skulle falla ur sadeln!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Man ska nog inte dra för stora växlar på ett enskilt pass. Så här såg toppen ut på FP2:

6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP HONDA 331.5
26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 330.7
19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini HONDA 328.5
99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 326.9
69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team DUCATI 326.6
93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team HONDA 325.3
46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing YAMAHA 325.3

Det enda som är säkert är att Hondan går fort :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tja, jag tycker att lutningsvinklarna är imponerande. De tyder på att förarna kör bortom fysikens gränser. Men antagligen är det bankade kurvor som de får de här lutningarna på, och då är allt genast förklarligt igen.

Men i stort håller jag med i det jag tror du vill ha sagt. Det vi ser är vad som imponerar. Att få en siffra på vinkeln säger inte så mycket förutom att den bekräftar det vi ser.
Man undrar ju lite när de skriker sig hesa över Marquez 61 grader men inte ens kommenterar när han kommer med sladd ut ur en kurva. Tycker de har flyttat fokus till något som visserligen är imponerande men säg den som kan se skillnad på 56 och 59 grader :crash

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Pumpningar kan lätt åtgärdas med jättefjäder eller monsterdämpning, men då har man inte heller något grepp som driver en framåt eller "tar fast" den första sladden som normalt skulle ha orsakat pumpningen.
Tack :tummenupp

Det är alltså något förarna får leva med i vissa lägen för att inte försaka fördelar på andra ställen?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Men oavsett, tror jag att om Rossi nu har en nackdel av sin längd/vikt, är den obetydlig. Rossi har problem med något annat, vilket idag ser ut att vara hans prestation i förhållande till de tre bästa konkurrenternas.
Det handlar nog om en kombination av vikt och längd. När Rossi måste åka med mindre effekt än Lorenzo och får soppatorsk efter racet har det nog inte enbart att göra med att Lorenzo skulle ha en mjukare gashand.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Verkar som att Dorna är ute på ett litet mission vad gäller lutningsvinkel. Först denna photo session med Lorenzo, sedan "lutningsvinkelmätare" i bild på varenda ombordbild...

Jag minns att de visade lutningsvinkeln på den tiden Hopkins körde för suzuki, men de kanske har ökat användningen av den indikatorn på sistone?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
P€RRA;5896666 skrev:
Negativt:
- Lorenzo 4:a och Pedrosa 3:a med en satellit-Honda framför sig.
- Rossi bara 7:a
More track temperature means less braking stability, according to Jorge Lorenzo, which explained the gap between him and the Hondas in the afternoon. In the morning, Lorenzo topped the timesheets by a very narrow margin, putting just eight thousandths of a second between himself and Marc Marquez. In the afternoon, he was powerless to resist the Honda onslaught, ending the session in 4th behind the Hondas of Marquez, Stefan Bradl and Dani Pedrosa. Was he worried by this? 'We are working, so I'm not worried,' Lorenzo said.

Perhaps the most frustrated rider of the day was Valentino Rossi. The Italian had happy memories of the test at Aragon, having found a major step forward in braking set up which helped him win his first race in over two years at Assen. But a problem with the brakes in the afternoon mean he lost half of practice sitting in the garage, and was then forced to go out on his number two bike, which was set up differently to his preferred number one machine. Chasing lap times was impossible on the second bike, and Rossi ended the day down in 7th, nine tenths behind Marquez.

HRC har tydligen inte hunnit testa det nya hårdare bakdäcket ordentligt så innan de ger sitt godkännande får inga andra team använda det. Väldigt konstigt i mina ögon :va

What would have helped was if the MotoGP riders could have used the new rear tire which Bridgestone brought to test at Misano. Everyone was very impressed with it, but Repsol Honda's test program meant they did not manage to do too many laps on the tire. With no idea of durability for the Hondas, HRC had not given approval for the tires by the time the paddock reassembled at Aragon. That approval was expected to be forthcoming this weekend, meaning the earliest the new tire could be used would be Motegi, though the more likely option is Valencia.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Helt enkelt det man kallar "pumpningar", det vill säga att bakfjädringen komprimeras / returneras med stora slag och höga hastigheter ett antal gånger. Startar alltid på grund av att bakdäcket momentant tappar fästet och sedan mer eller mindre brutalt återfår fästet (inte helt olikt de mekanismer som ligger till grund för en highsider) och sedan repeteras några gånger om. Kan orsakas av en mängd faktorer. En del tekniska som tveksamt inställd fjädring eller traction control. Oftast förarmässiga då många gärna vill gasa för mycket redan vid 62 graders lutningsvinkel.En sak som är värd att noteras är att pumpningar må se förjävligt ut från sidan men inte nödvändigtvis är negativt för prestandan. Pumpningar kan lätt åtgärdas med jättefjäder eller monsterdämpning, men då har man inte heller något grepp som driver en framåt eller "tar fast" den första sladden som normalt skulle ha orsakat pumpningen. Istället tar man kurvan på fullt bredställ (eller med fullt smattrande traction control) och...kommer tvåa till nästa kurva. Titta till exempel på Casey 2007-2008. Mindre pålästa kritiker sågade förare, ingenjör, motorcykeltillverkare såväl som fjädringsleverantör då hans pumpningar såg förjävliga ut. Tyvärr plockade de aldrig fram tidtagaruret för att kolla vem som verkligen var snabbast från fullt nedlägg till nästa inbromsning...

Finns det fakta på vilka som kör med mer lutning än andra och vad är optimalt egentligen. Går väl inte förklara för det är väl tidtagaruret som säger sanningen

Jag får en stark känsla av att tex MM lutar hojen mindre än DP som klagar på edge grip, syns tydligt i utgångarna då MM trycker ifrån hojen ganska brutalt samtidigt som han ligger mer platt över tanken. Hen verkar ha ett ruskigt driv i varje fall.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5896751 skrev:
Det handlar nog om en kombination av vikt och längd. När Rossi måste åka med mindre effekt än Lorenzo och får soppatorsk efter racet har det nog inte enbart att göra med att Lorenzo skulle ha en mjukare gashand.

Åker VR med mindre effekt än JL, det var en nyhet vart kan man läsa det.

“We struggled more than we expected,” confessed the Italian maestro. .... I had quite a lot of issues, especially one with the brakes and I lost nearly half the practice.”

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
P€RRA;5896749 skrev:
Det är alltså något förarna får leva med i vissa lägen för att inte försaka fördelar på andra ställen?

Jag skulle snarare säga att det kan vara något förarna får leva med för att inte försaka fördelar på just detta ställe. Så länge pumpningarna inte är så stora att de själva orsakar mer hjulspinn och så länge de inte orsakar så stora stabilitetsproblem att föraren får slå av, då är de inte nödvändigtvis negativa för accelerationen ut ur kurvan.

Finns det fakta på vilka som kör med mer lutning än andra och vad är optimalt egentligen. Går väl inte förklara för det är väl tidtagaruret som säger sanningen

Jag får en stark känsla av att tex MM lutar hojen mindre än DP som klagar på edge grip, syns tydligt i utgångarna då MM trycker ifrån hojen ganska brutalt samtidigt som han ligger mer platt över tanken. Hen verkar ha ett ruskigt driv i varje fall.

Enligt de mest grundläggande teorierna så är lutningsvinkel anknyten till hur högt ens tyngdpunkt är placerad (om allt annat antas vara samma). Ett ekipage med låg tyngdpunkt behöver mer lutningsvinkel för att klara samma kurva med samma hastighet som ett ekipage med hög tyngdpunkt. Ur detta är det lätt att inse att en kort och lätt förare som Pedrosa faktiskt behöver mer lutningsvinkel än en längre och tyngre förare som Marquez, om han vill åka lika fort genom samma kurva.

Last edited:

harboged

Gick med
15 May 2008
Hoj
Man ska nog inte dra för stora växlar på ett enskilt pass. Så här såg toppen ut på FP2:

6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP HONDA 331.5
26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 330.7
19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini HONDA 328.5
99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 326.9
69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team DUCATI 326.6
93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team HONDA 325.3
46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing YAMAHA 325.3

Det enda som är säkert är att Hondan går fort :)

Självklart ska man inte dra för stora växlar på ett pass men även det andra passet visar på en väldigt liten skillnad trots att Rossi är så mycket större än Lorre.

Ja, Hondorna går bra där :)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Enligt de mest grundläggande teorierna så är lutningsvinkel anknyten till hur högt ens tyngdpunkt är placerad (om allt annat antas vara samma). Ett ekipage med låg tyngdpunkt behöver mer lutningsvinkel för att klara samma kurva med samma hastighet som ett ekipage med hög tyngdpunkt. Ur detta är det lätt att inse att en kort och lätt förare som Pedrosa faktiskt behöver mer lutningsvinkel än en längre och tyngre förare som Marquez, om han vill åka lika fort genom samma kurva.

Har inte tyngdpunktens placering i förhållande till längsgående centrum av hojen större betydelse än höjden av den?

harboged

Gick med
15 May 2008
Hoj
HRC har tydligen inte hunnit testa det nya hårdare bakdäcket ordentligt så innan de ger sitt godkännande får inga andra team använda det. Väldigt konstigt i mina ögon :va

Håller med. Otroligt vad de ska styra och ställa.

Smagatusk

Guest

Jag säger inte emot dig, men jag har svårt att greppa det.

Borde inte förarna tjäna på att sitta upprätta snarare än att hänga ut om man vill ha en högre tyngdpunkt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag säger inte emot dig, men jag har svårt att greppa det.

Borde inte förarna tjäna på att sitta upprätta snarare än att hänga ut om man vill ha en högre tyngdpunkt?

Man vinner mer på att förskjuta tyngdpunkten i sidled än att ha den högre upp...
Sedan kan ju en del av vinsten med att vara lång att man kan förskjuta tyngdpunkten lite mer i sidled och så får en rakare hoj.

Smagatusk

Guest
Man vinner mer på att förskjuta tyngdpunkten i sidled än att ha den högre upp...
Sedan kan ju en del av vinsten med att vara lång att man kan förskjuta tyngdpunkten lite mer i sidled och så får en rakare hoj.

Så tänker jag också. Jag hängde nog upp mig på formuleringen "hög tyngdpunkt".

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår