MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Sorry om du upplever att jag gräver i din sandlåda, det var inte min mening.

Men jag undrade bara hur du resonerar när du så tvärsäkert kan uttala dig om vissa förares skillnader begåvning att köra hoj.
Medan i Rossis och Lorenzos fall beskriver helt andra orsaker.
:)
Begåvning/talang är något man föds med som sedan kan tränas upp. Det jag reagerat på är när man försöker hävda att Lorenzo skulle ha en större talang än Rossi baserat på årets säsong. Det blir i min ögon en väldigt konstig slutsats eftersom den en av dem vunnit titeln 7 gånger och den andre bara 2.

Det visar vidare på att man bagatelliserar hur bra olika förare trivs på en hoj. Rossi och Lorenzo har två helt olika körstilar och det vore konstigt om Yamahas utvecklingsarbete de senaste åren resulterat i en hoj som inte är som klippt och skuren för Lorenzo.

När det gäller kommentaren om Bradl var det mest för att poängtera att han redan sitter på det som anses vara den bästa hojen i depån. En fabrikare från Honda med allt godis som Repsol-förarna har. Den dög alldeles utmärkt att ta pole med på Laguna Seca och jag tror att den stora skillnaden mellan Bradl och killarna i Repsol är att de senare både har mer talang och är bättre förare. Jag tror därför att Marquez skulle vinna race på Bradls hoj men inte vice versa.

Hoppas det var ett kliv ur sandlådan :)

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
P€RRA;5899262 skrev:
Begåvning/talang är något man föds med som sedan kan tränas upp. Det jag reagerat på är när man försöker hävda att Lorenzo skulle ha en större talang än Rossi baserat på årets säsong. Det blir i min ögon en väldigt konstig slutsats eftersom den en av dem vunnit titeln 7 gånger och den andre bara 2.

Det visar vidare på att man bagatelliserar hur bra olika förare trivs på en hoj. Rossi och Lorenzo har två helt olika körstilar och det vore konstigt om Yamahas utvecklingsarbete de senaste åren resulterat i en hoj som inte är som klippt och skuren för Lorenzo.

QUOTE]

Jag tycker inte det är rättvisande att jämnföra dom båda på det sättet när den ena inte änns var med. ( hur hade det gått om dom varit jämngamla)
På dom 5 år som dom tävlat i samma klass så har dom lika många titlar. Sedan så gick det väl inte så dåligt för Lorenzo på Yamahan som var som klippt och skuren för Rossi (Bara en fundering) :)

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Att ni ens orkar. Bra förare tvingar fram bättre förare.
Kolla på fotbollen, Pelé skulle inte haft en sportmössa idag.

Den yngre generationen är alltid hungrigare och galnare. Dom ser vad som redan är möjligt och tänjer alltid ytterligare på gränserna.

Snipp snapp slut,
Rossi är bäst genom tiderna,
tut.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tycker inte det är rättvisande att jämnföra dom båda på det sättet när den ena inte änns var med. ( hur hade det gått om dom varit jämngamla) På dom 5 år som dom tävlat i samma klass så har dom lika många titlar. Sedan så gick det väl inte så dåligt för Lorenzo på Yamahan som var som klippt och skuren för Rossi (Bara en fundering) :)
Nej, det är inte rättvist, vilket jag inte heller påstår, snarare tvärtom. Man kan egentligen bara jämföra förarnas prestationer när de kör för samma team på likadana hojar samma år. Men inte ens då blir det hundra procent rättvist.

Lorenzo hade en klar nackdel 2008-2010 om vi förutsätter att Rossi fick allt som han ville. På samma sätt har Rossi nu en nackdel mot Lorenzo.

Hoppas båda två stannar ett par år till hos Yamaha :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kolla på fotbollen, Pelé skulle inte haft en sportmössa idag.
Så om Pelé, Maradona, Björn Borg, Stenmark eller någon annan superstjärna fötts i dag hade de inte haft en chans inom sina respektive sporter om 20 år?

Klart att bra konkurrens skapar bättre utövare men det behöver inte betyda att Messi föddes med mer talang än Maradona.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tror fortfarande att Rossi håller på att ta sig upp ur det djupa hål som åren med Ducati grävde åt honom. Två år som Lorre blivit än mer finslipad på.

T.o.m. jag förstår att Rossi har lagt den bättre delen av sin karriär bakom sig, någon gång måste sagan ta slut. Ingen kan vara elitförare hur länge som helst, när det finns 20-åringar som vill uppåt.

MEN jag gläds åt varje skalp han ännu tar, t.ex. när han visade Bautista var skåpet skulle stå! Så kör ingen som är gammal, trött och mätt på framgång.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror att vi är mänskliga och att konsekvenserna av en händelse får inverkan på bedömningen av handlingen i det fall jag pratar om. AMV och ställningsbyggare har jag ingen åsikt om i detta.
Jag är ganska övertygad om att bestraffningen sett annorlunda ut om konsekvenserna varit allvarligare än de blev men jag kan inte föra det i bevisning.
Jag säger absolut inte emot Dig i det sista - att det är mänskligt att utkräva bestraffning efter konsekvens, inte heller att det inte är absolut riktigt i vissa fall (när t ex uppsåt föreligger).

Vad jag vill illustrera är att den mänskliga reaktionen kanske inte alltid är rättvisande. Därför kanske en bestraffning kan förefalla "hård" vid vissa regelbrott när konsekvensen blev ringa, i andra fall ringa när konsekvensen blir mer betydande (som t ex i detta race). Inget annat. :)

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det hade varit kul att se vad Pedrosa presterar bara utan Puig...

Intressant fråga! Puig är ju en mycket kraftfull gestalt i MGP Paddock. Med framgångar i de lägre klasserna liksom MGP academy samt allmänt erkänd som den bästa vägen in i racing för de unga förarna. Hans inflytande i Repsol Hondas MGP depå är svårt att överdriva och när du lägger till hans starka personlighet som bl.a känd för att ha försökt att tysta de som kritiserar hans förare, gör det honom till en potentiellt störd figur i vilket team som helst.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Menar du att evolutionära utvecklingen av homo spapiens ger en generell och väsentlig skillnad på två generationer? Det är annars en etablerad uppfattning att vår nuvarande anatomiska status etablerades för åtminstone 50.000 år sedan. Men du kanske sitter på nya fakta i frågan?

Pelé skulle inte haft en sportmössa idag.
Varför inte?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är förstås inte talangen som inte skulle ha en chans, är ju det han/hon utvecklades till i dåtidens konkurrens. När du är bäst slutar du utvecklas, inte de bakifrån.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Du resonerar som om ”vilja” vore den starkast predicerande faktorn för resultat. Är det på grund av otillräcklig ”vilja” som du och jag inte är Nobelpristagare eller kan det ha med förmåga att göra?

Nej det gör jag inte. Jag resonerar som så att om man är en motogp-förare, ligger på 4:e plats sista varven på ett motogp-race, aldrig har stått på pallen(väl?) och har en förare ca 20 cm framför mig så får man fan försöka med något för att ta sig om. En annan linje iaf? Nåt?!?!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

"“That is very complicated,” Javier Alonso continues. “If anybody believes they have an idea over how to regulate such incidents and to be able to define what can and cannot be done, and they are prepared to put it in writing, we are open to suggestions. Over all of the years in which my colleagues and I personally have been involved with Race Direction, we have never come across two identical incidents. Each and every incident is different to the next."

Vilken laddning tjurskit han häver sig. Om man kan ha en skriftlig lagstiftning som reglerar samhällen, som är oändligt mycket mer komplicerade än att köra runt i cirklar så fort som möjligt ett par helger per år, tror jag knappast det är något problem att dra ihop ett reglemente om huruvida man få köra på varandra eller inte. Om man verkligen vill och försöker, vill säga.

Sanningen är naturligtvis att de vet att kontakt är publikfrämjande men att de av anseendeskäl inte kan säga att det är fritt fram att köra på varandra, ifall någon blir skadad måste de kunna peka finger på en syndabock annan än sig själva och säga att "sådant där hör minsann inte hemma i vår seriösa sport", och de vill behålla sin möjlighet och makt att fatta olika beslut i olika situationer beroende på vad som främjar deras syften för tillfället.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/marquez-and-pedrosa-clash/

So Dorna want to keep Márquez sweet and no doubt would love him to be champion this year. But they might also be looking at the 39 point gap between Márquez and Lorenzo and wondering if it might be worth reducing the Yamaha man’s disadvantage to keep the fight alive until the Valencia finale.

Känns ganska olustigt att Dorna får vara med och bestämma om eventuella bestraffningar. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Marquez får 2 straffpoäng så att han får starta från depån i nästa race för att Dorna vill öka spänningen :3freak

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ajdå :tungan

Meeeen ändå... han har allt att bevisa och inget att förlora...

Yes, jag är inte så värst förtjust i honom heller, men han har ärligt talat ryckt upp sig under säsongens gång. Skulle vara kul om han kom upp i toppen han med. Skulle iofs vara kul om alla de där fyra, Rossi, Bradl, Bautista och Crutchlow hittade det där sista extra som behövs för att komma ifatt de där längst fram, tätare rejsing skulle vara riktigt trevligt. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
P€RRA;5899420 skrev:

So Dorna want to keep Márquez sweet and no doubt would love him to be champion this year. But they might also be looking at the 39 point gap between Márquez and Lorenzo and wondering if it might be worth reducing the Yamaha man’s disadvantage to keep the fight alive until the Valencia finale.

Känns ganska olustigt att Dorna får vara med och bestämma om eventuella bestraffningar. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Marquez får 2 straffpoäng så att han får starta från depån i nästa race för att Dorna vill öka spänningen :3freak

Jo, lite dumt känns det, men visst skulle det vara kul att se MM komma ångandes genom hela fältet upp på pallen? :hihi Och han skulle ju ändå vara hyfsat ohotad även om han inte tog sig upp på pallen även efter en sån manöver från Dorna...

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5899420 skrev:

Kan ju lätt tänka mig att även räven A. Puig har bråda dagar och så här dax en jävligt brun kletig tunga!

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...