MotoGP 2014: GP TIM di San Marino e della Riviera di Rimini

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Mmmmm lite Ben Spies vibbar får man.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Konstigt dock att han har haft så mycket strul jämfört med Andrea..
Månne för att man inte ägnat hans hoj samma intresse som Dovis...praktikanten fått meka istället...:rolleyes:
Oddsen för att så mycket elektronikproblem och annat strul, under såna omständigheter och med såna resurser skall uppträda på och med en och samma förares hoj är...annorlunda. :fakta
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag håller mig nog till Ingemar Stenmarks teori - ju mer jag tränade desto mer tur fick jag...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En liten efterlysning,

Jag pratade med en gammal spansk kollega som numera jobbar som mekaniker för Niklas Ajo. Då teamet inte har väldans stor budget så faller betydligt fler uppgifter på varje mekaniker, jämfört med till exempel ett fabriksteam i MotoGP. Detta innebär bland annat att en ensam mekaniker får sköta depåtavlan själv, det vill säga hålla rätt på placeringar, sektortider, avstånd till andra förare, bläddra bland siffror, hänga upp rätt siffror och slutligen hålla tavlan så att föraren kan se den.

Misano har inte en väldans lång raksträcka förbi start och mål. MotoGP-teamen är placerade i början av denna raka, Moto2-teamen i mitten och Moto3-teamen i slutet. Då det anses svårt att läsa en depåtavla under inbromsning så brukar man flytta killen med depåtavlan så nära rakans början som möjligt. Detta innebär att de som höll depåtavlorna för Moto3-förarna hamnade mitt bland MotoGP-teamens platser längs depåmuren.

Under racet råkade min gamla kollega hamna precis vid Yamahas plats längs depåmuren. Han kämpade i två, tre varv med att få rätt siffror på plats och att hålla ut tavlan, utan att tänka på de tre-fyra personer som också stod på Yamahas plats längs depåmuren och tittade på racet. Helt plötsligt frågar en av dessa personer om min kollega behöver hjälp.
- Tja, om du har lust så - visst...
- Klart som fan...! Hit med siffrorna...!
Racet fortsatte, min kollega höll rätt på placeringarna, den hjälpsamme personen höll rätt på avstånden till andra förare och langade fram rätt siffror, min kollega höll depåtavlan så att Ajo kunde se den och den hjälpsamme personen hängde ut över depåmuren och manade på Ajo.

Ajo kraschade tyvärr ut sig lite senare varvid den hjälpsamme och ytterst engagerade personen brast ut i ett högljutt "oh noooo bastardo porco madonna" eller något liknande, kastade siffrorna och gick sin väg.

Den hjälpsamme personen var tydligen någon lokal pizzeria-ägare i krullig frisyr, solglasögon, Yamahakläder och en Monster-keps med nummer 64 eller något liknande och det ska enligt uppgift ha gått ganska bra för honom i något slags supportrace senare under dagen. Min kollega skulle vilja komma i kontakt med honom för att tacka för hjälpen, om någon vet vem han är...?
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top