Sandfållan
#6 R-600 2014
Racet var bland det tråkigaste jag sett i år, det märktes att Yamaha hade en skräddarsydd hoj för denna bana.
Inte så svårt att vinna då![]()
Och dom andra teamen körde standard hojar direkt uppackade ur kartong?
![Slå huvet på vägg :huvet :huvet](/img/smilies/banghead.gif)
Racet var bland det tråkigaste jag sett i år, det märktes att Yamaha hade en skräddarsydd hoj för denna bana.
Inte så svårt att vinna då![]()
Ang detta med Open-hojarna och deras mjukare däck:
Jag tycker det sabbar eftersom de aldrig håller ett helt race. Visst klarar de att lägga ett snabbt varv på kvalen för en bra startposition, men till ingen nytta... Kvala bra för att sedan falla bakåt, det ställer ju bara till oreda i racen.
Sen undrar jag vad förarna säger till teampersonalen när de kommer in för däckbyte på träningarna? Är det "-Den känns lite klen i backen därborta, ska vi prova ett kugg mindre bak?" eller kanske "-Fan vad den kastar i utgångarna, vi måste öka kompet på högfarten ett par klick."
Är det så det låter, eller är det mer på klinisk ingengörsnivå?
Förarens jobb (förutom att köra) är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig istället. Sedan fattar ingenjören, chefsmekanikern, fjädringskillen och däckslusken de beslut som förhoppningsvis ändrar hojen i den riktningen. Uppbackade dels av förarens kommentarer, dels av dataloggningen. Förarens jobb är aldrig att leverera lösningen på problemet (till exempel att tala om för fjädringskillen att han behöver några fler klick), detta förekommer inte på någorlunda professionell nivå.
Racet var bland det tråkigaste jag sett i år, det märktes att Yamaha hade en skräddarsydd hoj för denna bana.
Inte så svårt att vinna då![]()
Rangordningen i stallet känns ganska tydlig, om man ska gå efter ovanstående citat, eller?
Det var nog dina problem med MotoGp.com-kontot som ställde till det för dig, för du måste missat de inledande 10 varven, Pedrosas och Dovis fight om tredjeplatsen och Marquez uppkörning med över 20 sek? Eller trollade du bara?
Fick faktiskt en bra anslutningoch jag vet inte vilket race du såg. Men om man gillar odramatiska race med sekunders avstånd mellan toppförarna. Men visst det var jettespännande att se Marqués slåss i bottenskiktet. Rossi vann värdigt men det var mycket beroende på hojen, Lorre valde fel däck och Peddot verkar vara nöjd med hedrande insatser utan att vara i närheten av toppen.
Rossi har nu 192 pallplatser i MotoGP-karriären (alla klasser).
Otroligt.
![]()
Ja, det lär vara klackarna i taket på alla Riminis krogar liksom en del tunga pannben i gaten på flygplatsen i morgonHar också noterat att ett stort antal svenskar som håller på en viss hemmaförare varit på plats. Bland annat en delegation från Yamaha Motor Scandinavia. Snacka om att välja rätt race...
Det var väl ungefär den kritiken som kom fram redan då det första förslaget lades fram. Tyvärr anser sig vissa av regelmakarna veta bäst...
Förarens jobb (förutom att köra) är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig istället. Sedan fattar ingenjören, chefsmekanikern, fjädringskillen och däckslusken de beslut som förhoppningsvis ändrar hojen i den riktningen. Uppbackade dels av förarens kommentarer, dels av dataloggningen. Förarens jobb är aldrig att leverera lösningen på problemet (till exempel att tala om för fjädringskillen att han behöver några fler klick), detta förekommer inte på någorlunda professionell nivå.
Ingen ändrar drevning för att växla upp eller ner hojen eftersom alla har växellådor där man kan ändra utväxlingen på varje enskild växel. En inte helt ovanlig fredagssysselsättning då man kommer till en ny bana. Drevning (tillsammans med svingaxelns läge) används istället för att ändra den så kallade kedjekraften, det vill säga hur mycket "squat" eller "anti-squat" man får vid gaspådrag eller motorbroms (hur mycket bakfjädringen vill tryckas ihop eller skjutas isär då man har kedjedragkraft åt ena eller andra hållet).
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |