Sandfållan
#6 R-600 2014
Racet var bland det tråkigaste jag sett i år, det märktes att Yamaha hade en skräddarsydd hoj för denna bana.
Inte så svårt att vinna då
Och dom andra teamen körde standard hojar direkt uppackade ur kartong?
Racet var bland det tråkigaste jag sett i år, det märktes att Yamaha hade en skräddarsydd hoj för denna bana.
Inte så svårt att vinna då
Ang detta med Open-hojarna och deras mjukare däck:
Jag tycker det sabbar eftersom de aldrig håller ett helt race. Visst klarar de att lägga ett snabbt varv på kvalen för en bra startposition, men till ingen nytta... Kvala bra för att sedan falla bakåt, det ställer ju bara till oreda i racen.
Sen undrar jag vad förarna säger till teampersonalen när de kommer in för däckbyte på träningarna? Är det "-Den känns lite klen i backen därborta, ska vi prova ett kugg mindre bak?" eller kanske "-Fan vad den kastar i utgångarna, vi måste öka kompet på högfarten ett par klick."
Är det så det låter, eller är det mer på klinisk ingengörsnivå?
Förarens jobb (förutom att köra) är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig istället. Sedan fattar ingenjören, chefsmekanikern, fjädringskillen och däckslusken de beslut som förhoppningsvis ändrar hojen i den riktningen. Uppbackade dels av förarens kommentarer, dels av dataloggningen. Förarens jobb är aldrig att leverera lösningen på problemet (till exempel att tala om för fjädringskillen att han behöver några fler klick), detta förekommer inte på någorlunda professionell nivå.
Racet var bland det tråkigaste jag sett i år, det märktes att Yamaha hade en skräddarsydd hoj för denna bana.
Inte så svårt att vinna då
Rangordningen i stallet känns ganska tydlig, om man ska gå efter ovanstående citat, eller?
Det var nog dina problem med MotoGp.com-kontot som ställde till det för dig, för du måste missat de inledande 10 varven, Pedrosas och Dovis fight om tredjeplatsen och Marquez uppkörning med över 20 sek? Eller trollade du bara?
Fick faktiskt en bra anslutning och jag vet inte vilket race du såg. Men om man gillar odramatiska race med sekunders avstånd mellan toppförarna. Men visst det var jettespännande att se Marqués slåss i bottenskiktet. Rossi vann värdigt men det var mycket beroende på hojen, Lorre valde fel däck och Peddot verkar vara nöjd med hedrande insatser utan att vara i närheten av toppen.
Rossi har nu 192 pallplatser i MotoGP-karriären (alla klasser).
Otroligt.
Ja, det lär vara klackarna i taket på alla Riminis krogar liksom en del tunga pannben i gaten på flygplatsen i morgon Tack för klargörandet kring depåjobbet, och just vikten av kommunikationen mellan ingenjör och förare för att beskriva förarens upplevelse och önskemål sägs väl vara en av anledningarna till att #46 och Burgess gick skilda vägar i fjol?Har också noterat att ett stort antal svenskar som håller på en viss hemmaförare varit på plats. Bland annat en delegation från Yamaha Motor Scandinavia. Snacka om att välja rätt race...
Det var väl ungefär den kritiken som kom fram redan då det första förslaget lades fram. Tyvärr anser sig vissa av regelmakarna veta bäst...
Förarens jobb (förutom att köra) är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig istället. Sedan fattar ingenjören, chefsmekanikern, fjädringskillen och däckslusken de beslut som förhoppningsvis ändrar hojen i den riktningen. Uppbackade dels av förarens kommentarer, dels av dataloggningen. Förarens jobb är aldrig att leverera lösningen på problemet (till exempel att tala om för fjädringskillen att han behöver några fler klick), detta förekommer inte på någorlunda professionell nivå.
Ingen ändrar drevning för att växla upp eller ner hojen eftersom alla har växellådor där man kan ändra utväxlingen på varje enskild växel. En inte helt ovanlig fredagssysselsättning då man kommer till en ny bana. Drevning (tillsammans med svingaxelns läge) används istället för att ändra den så kallade kedjekraften, det vill säga hur mycket "squat" eller "anti-squat" man får vid gaspådrag eller motorbroms (hur mycket bakfjädringen vill tryckas ihop eller skjutas isär då man har kedjedragkraft åt ena eller andra hållet).
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |