MotoGP 2016: Gran Premio Motul de Valenciana

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Är det på tisdag testerna börjar?


Edit: Yep! 10-17 Tisdag och Onsdag
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vid målflagfsn så känns det som att det borde ha varit MM/Rossi/Iannone som förtjänade pallplatserna.

Så killen som förnedrade de andra och som mest ledde med fem sekunder innan han sejfade hem vinsten - och dessförinnan mördade kvalrekordet - förtjänade inte en pallplats...? Vi lever onekligen i en värld med olika åsikter...

Kan hålla med om att underhållningsvärdet i MotoGP-racet var högst begränsat jämfört med Moto2. Do-or-die fight utan någon som helst tanke på att bevara däck. Tror aldrig jag har sett så sönderköttade bakdäck som hos de som fightades värst. Att Morbidelli och Rins överhuvudtaget undvek ren och skär punktering på grund av allt gummi som slipats bort är helt otroligt och att Zarco kunde hålla undan ändå till mållinjen är bortom mitt förstånd.

MotoGP-test i Valencia tisdag-onsdag och sedan i Jerez slutet av nästa vecka. Moto2/3-test i Jerez onsdag-torsdag och i Valencia nästa måndag-tisdag.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så killen som förnedrade de andra och som mest ledde med fem sekunder innan han sejfade hem vinsten - och dessförinnan mördade kvalrekordet - förtjänade inte en pallplats...? Vi lever onekligen i en värld med olika åsikter...

Kan hålla med om att underhållningsvärdet i MotoGP-racet var högst begränsat jämfört med Moto2. Do-or-die fight utan någon som helst tanke på att bevara däck. Tror aldrig jag har sett så sönderköttade bakdäck som hos de som fightades värst. Att Morbidelli och Rins överhuvudtaget undvek ren och skär punktering på grund av allt gummi som slipats bort är helt otroligt och att Zarco kunde hålla undan ändå till mållinjen är bortom mitt förstånd.

MotoGP-test i Valencia tisdag-onsdag och sedan i Jerez slutet av nästa vecka. Moto2/3-test i Jerez onsdag-torsdag och i Valencia nästa måndag-tisdag.

Lorenzo fick ju bland annat en såpass stor lucka genom att det var så tight racing om andraplatsen. Marquez kunde ju köra 1,31,4 i slutet av racet. skulle Lorenzo klara av att hålla MM stången om MM inte hade fastnat såsom hade gjorde?

Jag är jätteimponerad över Lorenzos bedrift under hela helgen. Och självklart förtjänar han en pallplats. Vinales också som tog rygg såpass bra som han gjorde. Det kommer bli såå intressant att följa honom under 2017. Men nu får man bara välja tre förare till pallen och då valde jag bort Lorenzo (och Vinales). Kanske pga alldeles för lite tv-tid. Men jag tror inte att han hade varit så överlägsen om MM hade fått fri väg från början.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Lorenzo fick ju bland annat en såpass stor lucka genom att det var så tight racing om andraplatsen. Marquez kunde ju köra 1,31,4 i slutet av racet. skulle Lorenzo klara av att hålla MM stången om MM inte hade fastnat såsom hade gjorde?

Jag är jätteimponerad över Lorenzos bedrift under hela helgen. Och självklart förtjänar han en pallplats. Vinales också som tog rygg såpass bra som han gjorde. Det kommer bli såå intressant att följa honom under 2017. Men nu får man bara välja tre förare till pallen och då valde jag bort Lorenzo (och Vinales). Kanske pga alldeles för lite tv-tid. Men jag tror inte att han hade varit så överlägsen om MM hade fått fri väg från början.

Jag tycker inte om JL ett dugg men han slog varvrekordet redan på andra varvet vilket är helt sjukt. Hans körning är lika bajstråkig som mästerlig och han var bäst idag utan tvekan.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker inte om JL ett dugg men han slog varvrekordet redan på andra varvet vilket är helt sjukt. Hans körning är lika bajstråkig som mästerlig och han var bäst idag utan tvekan.

Jag håller med. Han var ju oanstastlig idag utan tvekan. Men jag är inte säker på att så hade varit fallet om Marquez hade fått ligga på andraplats från början utan förare bakom som ligger och stör. Även Marquez körde på likadana tider på Lorenzo. Se bara luckan som Marquez skapade till Iannone och Rossi på ett par varv.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grymt kul för Lorre å Iannone att sluta på podiet. ?
Tror ingen rått på Lorre idag oavsett start.
Ingen hade JLo's pace i början.
Kanske MM tom kört av om han legat bakom och jagat. :va
Sjukt häftig fight mellan Rossi, Iannone å Marc. :tummenupp
Vilken vinnarskalle Rossi har som klamrar sig kvar med Iannone och tom kör om på slutet trots att däcken såg ut att vara slut med 16-17 varv kvar. :)

Trist att KTM inte gick i mål. :(
Hade hoppats, men inte riktigt trott, att de skulle vara närmare.

Nåväl, ruggigt spännande år avslutas med gruvligt spännande tester. :)

Tack för 2016 alla OTROLIGA förare! :Bugar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tror ingen rått på Lorre idag oavsett start.

Dunkar man in en låg 1.29:a under kvalet så borde man få pokalen redan på lördag kväll.

Det är liksom motorcykelåkning på en nivå så långt bortom det mänskliga förståndet det går att komma. Föraren har själv beskrivit sitt 1.30.01 varv från förra året som sitt enda enskilda perfekta felfria varv under hela karriären, i ett antal olika filmer och videoklipp.

Att ett år senare dra till med en låg 1.29:a - oavsett däck - och sedan komma tillbaka till depåboxen fly förbannad för att man gick brett i kurva två och kurva elva (med ungeför 25 mm totalt) vittnar om en karaktär jag inte kan undvika att imponeras av...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack för 2016 alla OTROLIGA förare! :Bugar

Fyra olika Honda / Yamaha fabriksförare har vunnit race.
Två olika Ducati har vunnit race.
En sunkig jävla Sukka halv-kross har vunnit race.
Två olika satellithojar har vunnit tre race, till och med på torrt underlag.

Vissa hävdar att Dorna är roadracingens dödgrävare.
Jag hävdar att de gör någonting väldigt mycket rätt...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skoj race.
KTM gör en DNF, lite samma som Suzukis första återkomst. Och då har ju Suzuki ändå tidigare erfarenhet. :hihi
Kommer ärligt talat inte ihåg hur Aprilias första race blev. :va

Lite smått intressant att KTM inte förräns nu upptäckt ett problem med spinnande bakhjul. Antar att det är stor skillnad på däcket de använt under utvecklingen och däcken MotoGP kör med då. Annars kan man ju tycka att ett tokspinnande bakhjul bör ha upptäckts tidigare.

Hård fajt mellan MM/VR/AI där iaf. Starkt jobbat av AI att bända in en av de mest fysiskt krävande hojarna på pallplats med en trasig rygg som gjorde så ont att han fick ångest av att se att det var 16 varv kvar. :3freak Dessutom med rätt god marginal bak till stallkamraten.
Det ska definitivt bli intressant att se vad Iannone kan göra med en Suzuki nästa år. Och Viñales med en Yamaha. Och Lorenzo på en Ducati.
Såhär spontant tror jag att Lorenzo kan ha lite bryderier med att köra Ducatin, iaf första halvan av säsongen.
Viñales tror jag kommer ta ett par race på sig att bli riktigt varm i kläderna, sedan lär han nog premiera på pallplatser. Rossi har med andra ord kanske en handfull race på sig att köra ifrån sin teamkollega i poängtabellen, sedan får han det nog kämpigt.
Iannone på en Suzuki. Ja... Vem vet? :va
Kanske en match made in heaven(hell? :hihi) och den lättsvängda Suzukin passar hans vilda körstil bättre än den tungstyrda men på rakorna totalt jävla överlägsna Ducatin?

Och Ducatin... Hur kommer den påverkas av förbudet mot utstickande aerodynamik? Mer lättsvängd, men mer wheeliebenägen, så kommer de kunna fortsätta leverera lika brutalt mycket effekt på rakorna?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Måste säga att det ska bli kul att (förhoppningsvis) se Morbidelli i MotoGP om några år. Moto2 racet va ju helt fantastiskt inledningsvis.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Säga vad man vill om Lorenzos beryktade "personlighet", eller hans "sociala kompetens". Jag är inte något större fan av honom som person, men man kan ju inte undgå att bli så sjukt jävla imponerad av hans körning när han väl befinner sig i sin "zon", och bara matar på varv efter varv utan ett enda misstag som nån jäkla robot... Helt sjukt! :Bugar

Om kör man en google-image sökning på värdig vinnare, så borde det dyka upp en bild på Lorenzo överst på pallen på Valencia. Pole, solklar vinst, och nytt varvrekord...

Tråkig racing, javisst... Men man måste ju ändå uppskatta det han gör... och rolig racing bjöds vi ju stundtals på precis bakom Lorenzo i fighten om dom resterande pallplatserna.

Kolla bara Loroenzo's 6 första varv...
1'31.179
1'31.189
1'31.218
1'31.171
1'31.341
1'31.172

Makalöst...

Jag tror inte Marquez hade rått på Lorenzo även om han gjort en bättre start. Enda skillnaden hade blivit att han hade ensamseglat in på en andra plats, och den fighten vi nu såg om 2:a och 3:e plats, istället bara have varit om sista pallplatsen....

Annat som jag noterade var toppfarterna...
Dom där kryssningsmissilerna till Ducatis låg på 322,9 km/h (Iannonne) och 321,8 km/h (Dovi), medans den där slöa Suzukin som har problem med knuff i motorn låg på 321,7 km/h (Viñales) och 316,5 km/h (Espargaro).
Rossis bästa toppfart låg på 317,9 km/h och Lorenzos på 313,0 km/h utan ett anda varv med slipstream då förståss...

Självklart påverkas siffrorna mycket av slipstreamen, men kollar man på alla toppfartsnoteringar så ligger inte Suzuki speciellt mycket sämre till än andra fabrikat. Dom enda som sticker ut lite, åt det negativa hållet, verkar vara Tech3 Yammorna och... hmm... Tito Rabat's Honda...
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Säga vad man vill om Lorenzos beryktade "personlighet", eller hans "sociala kompetens". Jag är inte något större fan av honom som person, men man kan ju inte undgå att bli så sjukt jävla imponerad av hans körning när han väl befinner sig i sin "zon", och bara matar på varv efter varv utan ett enda misstag som nån jäkla robot... Helt sjukt! :Bugar

Om kör man en google-image sökning på värdig vinnare, så borde det dyka upp en bild på Lorenzo överst på pallen på Valencia. Pole, solklar vinst, och nytt varvrekord...

Tråkig racing, javisst... Men man måste ju ändå uppskatta det han gör... och rolig racing bjöds vi ju stundtals på precis bakom Lorenzo i fighten om dom resterande pallplatserna.

Kolla bara Loroenzo's 6 första varv...
1'31.179
1'31.189
1'31.218
1'31.171
1'31.341
1'31.172

Makalöst...

Jag tror inte Marquez hade rått på Lorenzo även om han gjort en bättre start. Enda skillnaden hade blivit att han hade ensamseglat in på en andra plats, och den fighten vi nu såg om 2:a och 3:e plats, istället bara have varit om sista pallplatsen....

Annat som jag noterade var toppfarterna...
Dom där kryssningsmissilerna till Ducatis låg på 322,9 km/h (Iannonne) och 321,8 km/h (Dovi), medans den där slöa Suzukin som har problem med knuff i motorn låg på 321,7 km/h (Viñales) och 316,5 km/h (Espargaro).
Rossis bästa toppfart låg på 317,9 km/h och Lorenzos på 313,0 km/h utan ett anda varv med slipstream då förståss...

Självklart påverkas siffrorna mycket av slipstreamen, men kollar man på alla toppfartsnoteringar så ligger inte Suzuki speciellt mycket sämre till än andra fabrikat. Dom enda som sticker ut lite, åt det negativa hållet, verkar vara Tech3 Yammorna och... hmm... Tito Rabat's Honda...

Så klart bara spekulationer nu men är det nåt vi vet om Lorenzo så är det att hans mojo kryper ihop som ett ollon i 4-gradigt vatten när han är hotad eller stressad. Och med Marquez hack i häl från start tror jag att det hade kunnat se väldigt annorlunda ut.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Så klart bara spekulationer nu men är det nåt vi vet om Lorenzo så är det att hans mojo kryper ihop som ett ollon i 4-gradigt vatten när han är hotad eller stressad. Och med Marquez hack i häl från start tror jag att det hade kunnat se väldigt annorlunda ut.
Är bara nyfiken, hur vet vi det? Lorre om någon brukar ju gå ut stenhårt och leda racen länge (om han känner sig bekväm med greppet) och vad kan vara mer stressande än att ligga först och ha 20 hojar bakom sig och ingen att ta rygg på?

Tyckte jag läste att han tex har varit i ledning under 88 av de senaste 90 varven på Valencia. Och förra året gjorde han inte ett enda misstag i finalracet trots att titeln stod på spel och han hade två fabrikshondor efter sig under hela racet.

Jag tvivlar på att Lorre blir varken mer eller mindre stressad än Rossi, MM eller någon annan av utomjordingarna. Annars hade han inte vunnit i 28% av racen han har kört i MotoGP eller hamnat på pallen i 69% av dem.

Däremot så kör han ju så klart sämre om han inte känner sig bekväm med hojen och greppet, precis som alla andra. Och med hans körstil med extremt hög kurvhastighet så lider han nog mer när det inte klaffar.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vissa hävdar att Dorna är roadracingens dödgrävare.
Jag hävdar att de gör någonting väldigt mycket rätt...
Fyrtakt, enhetsmotorer i prototypracing, avgifter som t.ex. Laguna Seca inte har råd med etc. etc.
Giriga krämare som sittande i knäet på japanerna, speciellt Honda, tjänar miljarder. Hoppas någon tacklar DORNA p.s.s. som FIFA och IOC.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Laguna Seca var det väl säkerheten som inte kunde garanteras? Har för mig att förarna en tid innan haft åsikter om några kurvor och dess bristfälliga avåkningszoner. Och då Laguna Seca inte kunde bygga ut pga bl.a av berg etc eller nått, ströks Laguna Seca. Finns säkert grejer att ifrågasätta, men att de (dorna, förarna etc) tar hänsyn till säkerheten bör inte vara ett kriterie.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så klart bara spekulationer nu men är det nåt vi vet om Lorenzo så är det att hans mojo kryper ihop som ett ollon i 4-gradigt vatten när han är hotad eller stressad. Och med Marquez hack i häl från start tror jag att det hade kunnat se väldigt annorlunda ut.

Annars är det bara så att när han får till en perfekt setup så kan ingen annan riktigt mäta sig med honom, annars är han lite lidande. Däremot har han ju faktiskt varit med i ett par hårda fajter han med, och gått vinnande ur dem. Han verkar ju dock föredra att ta ledningen direkt och sedan köra fortare än alla andra.

Jag tycker inte han ger upphov till rolig rejsing för det mesta, men han kan köra. Det ska bli intressant att se hur han trivs på en Ducati nästa säsong.
 

Smagatusk

Guest
Är bara nyfiken, hur vet vi det? Lorre om någon brukar ju gå ut stenhårt och leda racen länge (om han känner sig bekväm med greppet) och vad kan vara mer stressande än att ligga först och ha 20 hojar bakom sig och ingen att ta rygg på?

Tyckte jag läste att han tex har varit i ledning under 88 av de senaste 90 varven på Valencia. Och förra året gjorde han inte ett enda misstag i finalracet trots att titeln stod på spel och han hade två fabrikshondor efter sig under hela racet.

Jag tvivlar på att Lorre blir varken mer eller mindre stressad än Rossi, MM eller någon annan av utomjordingarna. Annars hade han inte vunnit i 28% av racen han har kört i MotoGP eller hamnat på pallen i 69% av dem.

Däremot så kör han ju så klart sämre om han inte känner sig bekväm med hojen och greppet, precis som alla andra. Och med hans körstil med extremt hög kurvhastighet så lider han nog mer när det inte klaffar.

Om Marquez hade fått ta rygg tidigt på Lorenzo, är jag nästan säker på att han hade försökt attackera så snabbt som möjligt. Och Lorenzo har väl inte gjort sig känd på man mot man-situationer?
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Om Marquez hade fått ta rygg tidigt på Lorenzo, är jag nästan säker på att han hade försökt attackera så snabbt som möjligt. Och Lorenzo har väl inte gjort sig känd på man mot man-situationer?
Det är jag också nästan säker på att han hade försökt.

Lorre har nog inte gjort sig känd för det nej, kanske för att han ofta kvalar bra och dessutom ofta kommer iväg från alla andra tidigt i racen. Men han har ju varit med i långa dueller med kanske de två bästa man-mot-man förarna (Rossi o MM) och ibland till och med kommit segrande ur dem så helt kass kan han ju inte vara på det heller.

Så jag ser ändå inte att han skulle bli mer stressad än någon annan av att ha någon bakom sig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top