MotoGP 2021 #11:Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Tror att Maverick Vinales är rejält lågbegåvad. 14 procent av populationen har IQ mellan70
-85. Ger stora och generella svårigheter i grundskolan, ett torftigt språk och generellt sänkt problemlösningsförmåga. Kanske är andelen bland professionella mc-förare lägre. Kanske 10 procent. Hur många är förarna sammanlagt i Moto3, Moto2 och MotoGP – 70? I så fall har 7 förare en IQ mellan 70–85. Jag gissar att Vinales är en av dem och att det vi ser – påfallande torftigt innehåll i svaren när han intervjuas vid parc fermé, samma oförmåga att verbalisera (själv förstå?) hinder när det går dåligt och detta senaste med oförmåga att förutse de sociala konsekvenserna av att avsiktligt plåga motorn – inte är något annat än normal respons när omgivningen pressar en lågbegåvad person att prestera (intellektuellt) som en normalfungerande person. Låg begåvning tenderar att gå i arv och jag har alltid tänkt att normalfungerande vuxna döper inte sina barn efter karaktärer i amerikanska filmer.
:hihi jag garvade rejält när jag läste ditt inlägg Klosse! Är osäker på om man kan komma hela vägen till Motogp som lågbegåvad men du har onekligen vissa poänger.

Den ende förare jag kan komma ihåg som gjort något liknande är John Kocinski, han ger dock intryck av att vara synnerligen intelligent med en framgångsrik mäklarkarriär efter sin gp-karriär.
(Kocinski kom ju också tillbaka senare den säsongen när han medvetet sprängde sin 250 Sukka och vann ett 500-race på en italiensk hoj från en liten "under dog"- tillverkare. Får väl se om Vinales kan göra om det :) )
Om man fortsätter att jämföra de två så känns K mer som en perfektionist med drag av Aspergers medan V känns mer som en omogen tonåring som vägrar se sin egen del i misslyckanden

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Låg begåvning tenderar att gå i arv och jag har alltid tänkt att normalfungerande vuxna döper inte sina barn efter karaktärer i amerikanska filmer.

Med facit i hand är det ju lite komiskt att föräldrarna valde fel Tom Cruise karaktär…Det blev Maverick men skulle nog egentligen ha varit Cole Trickle…

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tror att Maverick Vinales är rejält lågbegåvad........Låg begåvning tenderar att gå i arv och jag har alltid tänkt att normalfungerande vuxna döper inte sina barn efter karaktärer i amerikanska filmer.
Jag tvivlar starkt på att man når MotoGP som lågbegåvad. Det är ju som bekant inte bara att kunna köra som gör att man vinner. Att kunna förmedla och omsätta känslan på banan till korrekta inställningar på en MotoGP hoj gör man nog inte bara sådär.
Resonemanget i din sista mening har jag dock väldigt svårt att inte hålla med om :lol

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Tycker det verkar mycket märkligt det här med Vinales.
Fick han inte i 6:ans växel ?
Fel på varvräknar displayet ?
Fel så displayet visar lägre varvtal än det verkliga varvtalet ?
Mental ohälsa ?

Själv undrar jag lite över Franco Morbidelli.
2020 slutade FM som 2:a i MotoGP.
20210813 har FM 13:e plats i MotoGP. Har FM också drabbats hårt av ohälsa 2021 ? Vurpat ? Skadad ?
Eller är Yamahan bara konkurrenskraftig 2021 i FQ's händer ?

Franco har äldsta hojen på gridden… där är nog förklaringen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grymt av JMartin! :tummenupp

Och Vinales har krupit till korset och bett om ursäkt.
Värt något?
Jag är inte helt säker på det.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
:hihi jag garvade rejält när jag läste ditt inlägg Klosse! Är osäker på om man kan komma hela vägen till Motogp som lågbegåvad men du har onekligen vissa poänger.

Den ende förare jag kan komma ihåg som gjort något liknande är John Kocinski, han ger dock intryck av att vara synnerligen intelligent med en framgångsrik mäklarkarriär efter sin gp-karriär.
(Kocinski kom ju också tillbaka senare den säsongen när han medvetet sprängde sin 250 Sukka och vann ett 500-race på en italiensk hoj från en liten "under dog"- tillverkare. Får väl se om Vinales kan göra om det :) )
Om man fortsätter att jämföra de två så känns K mer som en perfektionist med drag av Aspergers medan V känns mer som en omogen tonåring som vägrar se sin egen del i misslyckanden
Precis. Får samma intryck av K.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Med facit i hand är det ju lite komiskt att föräldrarna valde fel Tom Cruise karaktär…Det blev Maverick men skulle nog egentligen ha varit Cole Trickle…
Ha ha ha!!!! Underbart. Vilket j-a namn. Hade glömt och fick googla. Ja, med facit i hand hade det ju varit rättså klockrent.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sjukt av JMa att ta sig från Q1 till pole.
Inte många som gjort det.
Så här på rak arm kommer jag bara på MM och Vinales (finns säkert fler).
Efter att ha förra helgen ha tagit pole och vunnit, befinna sig i Q1, bita ihop, ta sig vidare, sätta varvrekord och ta pole är fan I mig imponerande. :Bugar

Att Quarten nästan tar pole och varvrekord på en bana som borde passa Yamaha illa är inte mindre imponerande. :Bugar

Quarten får vi väl redan räkna in som alien men kommer JMa bli det också?

Utan tvekan kommer "det unga gardet" dominera pallen framöver.
Mir, Bagnia, Quarten, JMartin, Oliveira, Morbidelli med flera är definitivt här för att vinna.
Att det dessutom kommer ett antal spännande rookiesar gör inte saken sämre.

Häftigt att se och ska bli grymt kul att följa deras utveckling kommande år. :)

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
BTSport visade lite fler tillfällen av varvstopp än det där klippet som lagts ut på motogp.com - typ nåt liknande det här urvalet:

Dessutom ska en depåmoppe ha totalförstörts på söndagen efter racet, och den ska enligt rykten ha förstörts av någon i MVs entourage (om inte MV själv).

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
BTSport visade lite fler tillfällen av varvstopp än det där klippet som lagts ut på motogp.com - typ nåt liknande det här urvalet:

Dessutom ska en depåmoppe ha totalförstörts på söndagen efter racet, och den ska enligt rykten ha förstörts av någon i MVs entourage (om inte MV själv).
Det sista kan ju mkt väl vara det som fick bägaren att rinna över om det nu är sant

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
C398F540-5106-48FD-99CC-BC7B662E3C29.jpeg
Klart Toprak är på arbetsintervju ;)
Jag hoppas nästan Maverick släpps loss, oavsett vems fel allt är så börjar det nästan bli pinsamt

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Vilken jävla idiot, blir förbannad bara av att se det. Har nästan mer förståelse för det Fenati gjorde (även om det var mycket värre och farligare). Det var ändå i ett ögonblick av raseri. Det här är ju som någon idiotisk snorunge och pågår varv efter varv. Han har rätt många minuter att tänka och lugna ner sig sen den dåliga starten. Att hojen också fick spelet var ju förmodligen hans eget fel när han knuffade den tillbaka.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Och i min länk (samma?) hävdar Viñales pappa att yamaha saboterar för Viñales....
Det där är så jäkla knepigt, tycker jag. Det haglar om jämförelser med Spies osv, och att Yamaha medvetet skulle saboterat för Spies också. Men, liksom.....varför skulle de sabotera för nån av deras piloter öht? Vad skulle motivationen vara? Skulle Yamaha helt plötsligt bara "Skit i de där förbannade team- och märkesmästerskapen, den här jäveln ska fan få!" eller vaddå? Och hur får du med dig alla i boxen utan att det läcker ut?

Visst, den föraren i teamet som presterar bäst har en tendens att bli prioriterad, men kallar man det sabotage så har man en väldigt liberal tolkning av ordet.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
View attachment 463302
Jag hoppas nästan Maverick släpps loss, oavsett vems fel allt är så börjar det nästan bli pinsamt
BTSport intervjuade Toprak igår. Kontentan av den var väl att han länge drömt om att få köra i WSBK, att nu när han är där och kör så är hans dröm att ngn gång vinna mästartiteln, och att tack vare framgångarna i WSBK så ser han möjligheten att eventuellt komma till MotoGP.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Gabriel Rodrigo i Moto3 gjorde sitt bästa för att sätta Ryusei Yamanaka ur spel igår och lyckades, då Yamanaka inte deltar idag pga brutet överarmsben (humerus). Rodrigo fick bestraffning för det i form av att få starta från pit lane, men han har fått ytterligare bestraffning i form av long lap penalty då han dessutom körde omkull Tatsuki Suzuki under Q2.

Under warm up så intervjuade Simon Crafar Rodrigos crew chief, som lät väldigt uppgiven och inte kunde ge ett svar på varför han kör som en tok.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där är så jäkla knepigt, tycker jag. Det haglar om jämförelser med Spies osv, och att Yamaha medvetet skulle saboterat för Spies också. Men, liksom.....varför skulle de sabotera för nån av deras piloter öht? Vad skulle motivationen vara? Skulle Yamaha helt plötsligt bara "Skit i de där förbannade team- och märkesmästerskapen, den här jäveln ska fan få!" eller vaddå? Och hur får du med dig alla i boxen utan att det läcker ut?

Visst, den föraren i teamet som presterar bäst har en tendens att bli prioriterad, men kallar man det sabotage så har man en väldigt liberal tolkning av ordet.
Han har ju inte direkt leverat enligt förväntningarna, så det är väl inte konstigt om Yamaha kanske inte behandlar honom som guldkalv. Det är väl snarare konstigt att Yamaha haft tålamod med honom så länge som de faktiskt haft.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 463302
Blir intressant hur det går.
Mot Toprak
talar av bilden att döma längden / vikten
(men å andra sidan är Fabio Quartararo ingen liten MotoGP förare heller, samma inställningar duger ?)
att det allmänt anses att MotoGP är en nivå högre än WSBK
(men Toprak är kanske mannen att ändra på det ? Men han hamnar i så fall i ett getingbo 2022 i MotoGP....)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
BTSport intervjuade Toprak igår. Kontentan av den var väl att han länge drömt om att få köra i WSBK, att nu när han är där och kör så är hans dröm att ngn gång vinna mästartiteln, och att tack vare framgångarna i WSBK så ser han möjligheten att eventuellt komma till MotoGP.
Toprak har ju mer än goda möjligheter att vinna WSBK redan i år. Undrar hur det skulle kännas om han tar hem titeln i år och sen måste köra två WSBK-säsonger ytterligare för han tackade nej till en MotoGP-styrning. Jaja tydligen så är inget hugget i sten här

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med några minuter kvar, möjlighet att det börjar regna på allvar om 20 minuter, nu bara enstaka droppar.....

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka