PierFrancesco
Sporthojsnörd
jag garvade rejält när jag läste ditt inlägg Klosse! Är osäker på om man kan komma hela vägen till Motogp som lågbegåvad men du har onekligen vissa poänger.Tror att Maverick Vinales är rejält lågbegåvad. 14 procent av populationen har IQ mellan70
-85. Ger stora och generella svårigheter i grundskolan, ett torftigt språk och generellt sänkt problemlösningsförmåga. Kanske är andelen bland professionella mc-förare lägre. Kanske 10 procent. Hur många är förarna sammanlagt i Moto3, Moto2 och MotoGP – 70? I så fall har 7 förare en IQ mellan 70–85. Jag gissar att Vinales är en av dem och att det vi ser – påfallande torftigt innehåll i svaren när han intervjuas vid parc fermé, samma oförmåga att verbalisera (själv förstå?) hinder när det går dåligt och detta senaste med oförmåga att förutse de sociala konsekvenserna av att avsiktligt plåga motorn – inte är något annat än normal respons när omgivningen pressar en lågbegåvad person att prestera (intellektuellt) som en normalfungerande person. Låg begåvning tenderar att gå i arv och jag har alltid tänkt att normalfungerande vuxna döper inte sina barn efter karaktärer i amerikanska filmer.
Den ende förare jag kan komma ihåg som gjort något liknande är John Kocinski, han ger dock intryck av att vara synnerligen intelligent med en framgångsrik mäklarkarriär efter sin gp-karriär.
(Kocinski kom ju också tillbaka senare den säsongen när han medvetet sprängde sin 250 Sukka och vann ett 500-race på en italiensk hoj från en liten "under dog"- tillverkare. Får väl se om Vinales kan göra om det )
Om man fortsätter att jämföra de två så känns K mer som en perfektionist med drag av Aspergers medan V känns mer som en omogen tonåring som vägrar se sin egen del i misslyckanden
Last edited: