Peter1980
Team Ajvar
- Gick med
- 25 Jan 2009
- Hoj
- Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kanske är motivationen som saknas.. men jag funderar på om det inte faktiskt kan vara åldern också..Han kanske kan glimra till någon eller några gånger till i år (åtminstone hoppas jag det!) men jag tror inte han har drivet i sig längre. Han säger ju själv att det inte är roligt, känns ganska meningslöst att fortsätta då.
Nackdelen med ålder och erfarenhet är ju också att man inte har samma hunger längre, och kanske även doktorn har ett större riskmedvetande nu. Han såg åtminstone REJÄLT skakad ut efter att Zarcos hoj var en millisekund från att troligen ta livet av honom i Österrike förra året och har sedan dess endast tagit platser utanför topp tio, eller kraschat från liknande position (förutom en fjärdeplats på San Marino).
Vafan, jag har passerat 40, och nu är man såklart ingen elitidrottare men i ärlighetens namn så är man nog lite segare än förr och kanske inte riktigt lika alert, att vara starkare och mer allmänt vältränad än när man var yngre är en sak, men just de där reaktionsförmågorna undrar jag om de inte blivit lite sämre. Såklart inget som påverkar en normal vardag, men på den där nivån kan jag tänka mig att det kan göra det.
Kan tänka mig att de yngre, piggare kanske kan köra med t ex liiiite mer precision på andra ställen på banan, och köra runt eventuella svagheter i maskineriet och ta igen lite tid jämfört med konkurrenterna.. Att de lixom orkar/klarar att putsa de där mikroskopiskt små detaljerna, medans en äldre kanske inte riktigt fixar att förfina de redan sanslöst små marginalerna på samma sätt och blir mer beroende av att t ex gasa sig till sina varvtider, till bakdäckets förtret...
Och tappar man den där lilla lilla edgen, så att man hela känner att man inte riktigt hänger med, eller får kämpa lite lite mer.. då finns nog risken att motivationen dippar rätt fort.
Who knows...?