MotoGP 2021 #7: Gran Premi Monster Energy de Catalunya

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Får inte Suzuki gå ut i Moto2-depån och hämta nån lämplig gubbe till den lediga cykeln?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Poncharal antydde rätt ordentligt att de ville få in Fernandez bredvid Gardner men sa också att det fortfarande fanns tid för Petrucci och Lecuona att bevisa sitt värde. Påpekade även att hur de andra stallen gick i riktiningen att signa unga talanger vilket han ansåg som rätt väg.

Tydligen väntar sig många att VR ska annonsera sin pensionering från racing denna helgen eller snart efter.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Rins hade tydligen suttit & messat på mobilen & cyklat in i ett parkerat fordon på banan...:huvet:huvet:huvet

Jag tror Suzuki får köpa honom en sån där cykel som man ligger ner i med 3 hjul innan han ska trampa runt nästa bana... Samt beslagta hans mobil!!:hihi:hihi:hihi

#1 P. Espargaro
#2 Quartararo
#3 A. Espargaro

#8 VR46 (hoppas jag, men gärna ännu högre upp listan).
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Reflektioner, funderingar och gissningar så här efter FP1.

Märkligt att Ducati inte är snabbare.

Som apriliaägare är det med glädje att framstegen de gör 2021 (och resultatmässigt hintade om 2020). Kul för Aleix att ta P1 i FP1.

När Morbidelli är snabb är han snabbast.

Honda har en del att jobba på.

MM. Är det fysiska hinder eller hjärnspöken? Är hans gräns numera 98% och inte längre 102%?


Pallen på söndag,

1. Morbidelli
2. A. Espargaro
3. Zarco
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Honda har en del att jobba på.

MM. Är det fysiska hinder eller hjärnspöken? Är hans gräns numera 98% och inte längre 102%?


Pallen på söndag,

1. Morbidelli
2. A. Espargaro
3. Zarco
Jag gissar att det just nu är fysiska hinder. MM har ofta kört på gränsen och gör man det blir det ibland över gränsen men klarat sig genom att han varit stark nog att för att orka rädda tex. framhjulssläppen.
Nu är MM inte längre stark nog för att orka rädda när han gått över gränsen.
Utan kraschar som de andra.

Vad gör jag för fel ? '
När jag går in på motogp.com Results för att se hur det går i FP så står det att #7 är Sachenring ?
12:11 Startade om webbläsaren och enabled all cookies och nu blev #7 Barcelona , skumt tycker jag.
 

Bifogat

  • 20210604_11-55-20-MotoGP-Results.png
    20210604_11-55-20-MotoGP-Results.png
    48.4 KB · Visningar: 11
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gissar att det just nu är fysiska hinder. MM har ofta kört på gränsen och gör man det blir det ibland över gränsen men klarat sig genom att han varit stark nog att för att orka rädda tex. framhjulssläppen.
Nu är MM inte längre stark nog för att orka rädda när han gått över gränsen.
Utan kraschar som de andra.

Vad gör jag för fel ? '
När jag går in på motogp.com Results för att se hur det går i FP så står det att #7 är Sachenring ?
12:11 Startade om webbläsaren och enabled all cookies och nu blev #7 Barcelona , skumt tycker jag.
Verkar funka för mig iaf.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
[...] Fernandez bredvid Gardner [...]
Vilket dreamteam. Å andra sidan lätt att bli besviken om man antar att framstående förare i Moto2 ska göra succé i MotoGP. Se på Alex Marquez, Bastianini och Tito Rabat – var alla mästare i Moto2, men inte direkt framstående i MotoGP.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som apriliaägare är det med glädje att framstegen de gör 2021 (och resultatmässigt hintade om 2020). Kul för Aleix att ta P1 i FP1.

Alltid kul med framgång, men det finns också en orsak. AE41 var enda förare att "slösa" med två nya medium bakdäck. Vad jag såg åkte alla andra med ett och samma medium bakdäck under hela FP1. För mig högst oklart varför man drar till med en sådan manöver redan under FP1 då ytan på Catalunya brukar bli renare och renare ju fler varv som körs och därmed snabbare under FP3. Kanske är man övertygad om att FP3 regnar bort...?


Att bara ta valfri Moto2-snubbe till den "lediga" Suzukin är lättare sagt än gjort. Även Moto2-förare är bundna av kontrakt som man inte bara kan strunta i och jag tror inte heller att en helt ny förare utan tidigare erfarenhet av MotoGP vill inleda sin kärriär under tävling...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vilket dreamteam. Å andra sidan lätt att bli besviken om man antar att framstående förare i Moto2 ska göra succé i MotoGP. Se på Alex Marquez, Bastianini och Tito Rabat – var alla mästare i Moto2, men inte direkt framstående i MotoGP.
Ja verkligen ett dreamteam.
Det känns som det är lite skillnad på en del av de Moto2 talanger som kommer upp. De som presterar bra från början i Moto2 känns ganska säkra(Rins, MV, Zarco) men tex. Alex Marquez har haft bra material från början men fick knappt ihop sin titel efter många år i klassen känns inte alls som ett bra val. Bastianini sitter väl i det "sämsta" teamet på griden även om det är mkt bättre än de gamla sattelitteamen så han får ett års upplärning på sig(precis som Marini). Gardner har ju för första gången i Moto2 riktigt material och visade direkt vad han kan göra med det plus att han är amerikan och det vill dorna gärna se i Motogp.

Rabat tror jag är en saga för sig tyvärr då han led av att få en okörbar Honda som första styrning och efter att han bröt benet på Silverstone aldrig blev densamme igen.

Sen var ju hela tanken med ökningen till 800cc i moto2 att de skulle vara mer förberedda för Motogp vilket jag tror vi ser resultatet av i de nya förarna som kommer upp.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att bara ta valfri Moto2-snubbe till den "lediga" Suzukin är lättare sagt än gjort. Även Moto2-förare är bundna av kontrakt som man inte bara kan strunta i och jag tror inte heller att en helt ny förare utan tidigare erfarenhet av MotoGP vill inleda sin kärriär under tävling...
Jag har ingen aning hur det ser ut med budgetar hos teamen, men Suzuki måste lida av att ha så få inputs från förare om hur cykeln fungerar så de borde ha ett incitament att ha någon halvfigur i sadeln.
Nyligen bortpetade förare kanske är mer rimligt än någon i Moto2.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det känns som det är lite skillnad på en del av de Moto2 talanger som kommer upp. De som presterar bra från början i Moto2 känns ganska säkra (Rins, MV, Zarco) men tex. Alex Marquez har haft bra material från början men fick knappt ihop sin titel efter många år i klassen känns inte alls som ett bra val.
Minns inte nu, men varför gjorde Morbidelli inte livet i Moto2 mycket svårare för Marquez dy?
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Alltid kul med framgång, men det finns också en orsak. AE41 var enda förare att "slösa" med två nya medium bakdäck. Vad jag såg åkte alla andra med ett och samma medium bakdäck under hela FP1. För mig högst oklart varför man drar till med en sådan manöver redan under FP1 då ytan på Catalunya brukar bli renare och renare ju fler varv som körs och därmed snabbare under FP3. Kanske är man övertygad om att FP3 regnar bort...?


Att bara ta valfri Moto2-snubbe till den "lediga" Suzukin är lättare sagt än gjort. Även Moto2-förare är bundna av kontrakt som man inte bara kan strunta i och jag tror inte heller att en helt ny förare utan tidigare erfarenhet av MotoGP vill inleda sin kärriär under tävling...
Gillar ju AE41 stenhårt, Aprilia såklart, men även för att han verkar vara en riktigt skön kille! Gillar verkligen att följa honom på Instagram (Där tappade man 90% av "sporthojarna":)). Han är ju ett stort fan av cykelsporten, så som jag också är. Där kan någon/några göra en helt meningslös utbrytning i Tour de France eller valfritt 3-veckors lopp, alla vet att klungan kommer att hämta in dem och sedan gör spurtarna upp om segern. Kan det vara en liknande grej? Sponsorer och TV-tid, lite "buzz" att det går bra nu!? Fattade ingenting av detta när jag började följa cykel för snart 30-år sedan. men nu vet jag lite mer hur det funkar. Kanske har han tagit det till MotoGP! Snart får vi se alla gasa järnet på fredagen!!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Morbidelli, hatten av. Hur han med tilldelade resurser skickar upp sig på bästa tid i FP3 är en bedrift. Kul för den gamle geten att slippa harva 15min extra i q1! Bittert för Miller. Snart är det kval!
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Apropå repriserna som visas emellanåt från gamla lopp, när slutade den sista målflaggviftaren stå nere på banan/kanten?
Nu står (väl?) alla på pitwall/ motsvarande och viftar. Såklart mycket säkrare, men repriserna från gamla lopp ser ballare ut när de viftar i stort sett på banan. ?
Är det fastslagna regler för ligan eller respektive banas regler som säger vart viftaren kan stå?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Apropå repriserna som visas emellanåt från gamla lopp, när slutade den sista målflaggviftaren stå nere på banan/kanten?
Nu står (väl?) alla på pitwall/ motsvarande och viftar. Såklart mycket säkrare, men repriserna från gamla lopp ser ballare ut när de viftar i stort sett på banan.
Är det fastslagna regler för ligan eller respektive banas regler som säger vart viftaren kan stå?
Spontant kan jag känna att det centrala regelverket borde reglera just detta. Om en målflaggsnisse skall stå vid mållinjen, på banan borde kurvan innan rimligtvis vara gulflaggad.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top