MotoGP 2021 #7: Gran Premi Monster Energy de Catalunya

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Enligt denna källa så öppnade sig lädret av sig självt (antagligen dåligt stängt från början) och då började bröstplattan flytta på sig vilket gjorde att han var tvungen att ta bort den. https://the-race.com/motogp/why-quartararo-rode-with-unzipped-leathers-in-catalan-gp/

Svart flagg känns onödigt hårt, eftersom det tekniskt sett gick att stänga lädret igen (om han hade tagit sig tiden att bromsa in), svart-orange flagg hade kanske funkat trots att den är för mekaniska fel på hojen?

Edit: Här är reglerna kring utrustningen (jag har markerat det som är intressant):
2.4.5.2 Rider’s Safety Equipment
1. It is compulsory that each contracted rider must begin each race event with at least two complete sets of undamaged safety equipment. A complete set of safety equipment shall contain:
• Helmet
• Leather Suit, 1-piece
• Gloves
• Boots
• Back Protector
• Chest Protector
The equipment must be worn, correctly fastened, at all times during on-track activity.

1.22.2
Black Flag with orange disk (Ø 40 cm)

This flag is used to convey instructions to one rider only and is waved at each flag marshal post together with the rider’s number. This flag informs the rider that his motorcycle has mechanical problems likely to endanger himself or others, and that he must immediately leave the track. The rider cannot rejoin the track unless authorised to do so by an official.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker absolut att det borde vara reglerat och ej tillåtet. Tänk om Quartararo hade crashat på något av de sista varven. Inget skydd runt överkroppen hade suttit där det borde. Kunde gått ganska illa.

Vem hade varit ansvarig?
FQ för att köra vidare med felaktig skyddsutrustning?
RD för att inte svartflaggat en förare med felaktig skyddsutrustning?
FQ hade fått skylla sig själv tycker jag. Men om någon kraschat på FQ's bröstplatta.....

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Kraschen med två förare inblandade i moto 2, inträffade den på grund av att föraren som befann sig inne på banan styrde ut mot kurbsen där den andra redan körde, eller ?
Kommentatorn nämnde att det är avstängning för sådana tilltag på banan och måste upphöra.
Eller uppfattade jag händelsen fel ?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ok, så tre för att ha genat och tre för klädseln alltså.
Var det inte i samma kurva som han åkte brett som han också upptäckte problemet med klädseln? I så fall kan man kanske tycka att de hänger ihop och att det bara borde vara ett straff. I så fall borde Quarten kanske överklaga det första straffet och hävda att de hänger ihop och att det inte var hans fel att han åkte av banan etc.

Jag tänker såhär:
De har någon oskriven regel som säger att om man åker av banan/genar så måste man tappa 1 sekund annars får man straff. Men om man åker av banan på grund av någon annan händelse så brukar de inte tillämpa detta (t.ex. om man blir knuffad av annan förare).

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Var det inte i samma kurva som han åkte brett som han också upptäckte problemet med klädseln? I så fall kan man kanske tycka att de hänger ihop och att det bara borde vara ett straff. I så fall borde Quarten kanske överklaga det första straffet och hävda att de hänger ihop och att det inte var hans fel att han åkte av banan etc.

Jag tänker såhär:
De har någon oskriven regel som säger att om man åker av banan/genar så måste man tappa 1 sekund annars får man straff. Men om man åker av banan på grund av någon annan händelse så brukar de inte tillämpa detta (t.ex. om man blir knuffad av annan förare).
Fast nu åkte han av banan för nåt han själv är orsak till. Hur man än vrider och vänder så är det han och hans team som ansvarar för att korrekt utrustning sitter på. Om de i sin tur vill driva det vidare mot tredje part, tex skinställstillverkaren så förändrar det inget

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Jag tänker såhär:
Om det var precis samtidigt så kan man ju iaf undra om det skall utdömas två straff för samma incident?
Gissar dock att det blir svårbevisat av Quarten.
Annars tycker jag nog som NisseHT hör ovan att det är upp till föraren/ stallet att se till att man håller sig inom reglerna.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Här är en bra post race presskonferens.
Miller är bara för skön i såna här situationer! ?
Inget j-vla medieträning där inte, bara var dig själv. :tummenupp
Mycket bra! Har inte kollat sådant å länge men får nog börja göra så igen.
Imponerad av Oliveira, en smart och sympatisk gubbe. (Också de andra verkar vara goa gubbar.)

Edit: För undvikande av 08-missförstånd: 'Go gubbe' är i mina trakter ett högt betyg.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Grymt härligt race!
Precis som det ska vara och spännande hela vägen in i mål.

Så skönt med Miller på presskonferensen även om både JZ och MO inte alls gör bort sig utan är ganska ärliga. För er med konto på motogp.com så finns det intervjuer med båda Honda förarna och ska man bedöma efter Pols intervju är det lätt katastrof just nu.

Blev i vanlig ordning lite förbannad på kommentatorerna på motogp.com som alltid pratar upp alla brittiska förare men alltid är grymt kunniga. Men i början av racet var dom helt till sig av Aesp och MM framfart när alla visste att de hade soft bakdäck och skulle rasa efter halva racet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Mycket bra! Har inte kollat sådant å länge men får nog börja göra så igen.
Imponerad av Oliveira, en smart och sympatisk gubbe. (Också de andra verkar vara goa gubbar.)

Edit: För undvikande av 08-missförstånd: 'Go gubbe' är i mina trakter ett högt betyg.
Ja, Miguel har seglat upp som en kommande titelvinnare i mina ögon. :)
Fokuserad, säker på sig själv och grym att köra.
Tycker faktiskt det var liite konstigt att inte det var Miguel som fick 3års-kontraktet från KTM men det kanske var en pengafråga?

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ja, Miguel har seglat upp som en kommande titelvinnare i mina ögon. :)
Fokuserad, säker på sig själv och grym att köra.
Tycker faktiskt det var liite konstigt att inte det var Miguel som fick 3års-kontraktet från KTM men det kanske var en pengafråga?
Verkade på honom själv som han inte såg det som en stor fråga just nu då han har kontrakt över nästa säsong. Just kontraktsförhandlingar är en av de delar som är mest hysch hysch så det kan ju vara så att de är mitt uppe i det och inte säger något förän de är överrens.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Po
Grymt härligt race!
Precis som det ska vara och spännande hela vägen in i mål.

Så skönt med Miller på presskonferensen även om både JZ och MO inte alls gör bort sig utan är ganska ärliga. För er med konto på motogp.com så finns det intervjuer med båda Honda förarna och ska man bedöma efter Pols intervju är det lätt katastrof just nu.

Blev i vanlig ordning lite förbannad på kommentatorerna på motogp.com som alltid pratar upp alla brittiska förare men alltid är grymt kunniga. Men i början av racet var dom helt till sig av Aesp och MM framfart när alla visste att de hade soft bakdäck och skulle rasa efter halva racet.

Pol säger att de har stora problem och inga stora lösningar. Ovanligt att Honda/Repsol är så öppna med att det är så nattsvart.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Po

Pol säger att de har stora problem och inga stora lösningar. Ovanligt att Honda/Repsol är så öppna med att det är så nattsvart.
Reagerade också på det.. Kanske är Pol lite mer frispråkig än andra är/varit i teamet?

Edit
Länk till er som vill se intervjun:

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Po

Vete sjutton om han hade lov att säga det....

Dock så var han nog ännu mer bitter än MM då han gått till det teamet han drömt om sen han var liten bara för att ha en omöjlig hoj som på hemmaplan(han och hans bror hörde hojarna på banan när de gick i skolan..) blir smiskad av hans gamla hoj.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Honda hade skickat deras föredetta tekniska chef på HRC för att bedöma hur teamet skötte sig i helgen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Reagerade också på det.. Kanske är Pol lite mer frispråkig än andra är/varit i teamet?

Edit
Länk till er som vill se intervjun:
Tänk att två personer i samma situation kan se så olika ut i intervjun.
Marc: Glad över att ha varit med och "tävlat" en stund, väl medveten om fel däcksval, och tycker att "nu är vi på absoluta botten och det kan bara gå uppåt".
Pol: Sålt smöret, tappat pengarna och misshandlad på vägen hem.
Iaf så jag läser deras kroppsspråk och ansiktsuttryck i intervjun.
Trist för Pol av exakt de skäl Aryey anger. :(
Yahama har uppenbarligen hittat ut ur sin "kris" så det ska väl gå för Honda också.
Men nånting lär dom nog hitta på hos HRC för det här duger nog inte borta på HQ.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tänk att två personer i samma situation kan se så olika ut i intervjun.
Marc: Glad över att ha varit med och "tävlat" en stund, väl medveten om fel däcksval, och tycker att "nu är vi på absoluta botten och det kan bara gå uppåt".
Pol: Sålt smöret, tappat pengarna och misshandlad på vägen hem.
Iaf så jag läser deras kroppsspråk och ansiktsuttryck i intervjun.
Trist för Pol av exakt de skäl Aryey anger. :(
Yahama har uppenbarligen hittat ut ur sin "kris" så det ska väl gå för Honda också.
Men nånting lär dom nog hitta på hos HRC för det här duger nog inte borta på HQ.
Kanske, fast jag tyckte jag såg lite samma hos båda.
Marc: I'm not helping the bike and the bike is not helping me. Jag tolkar det som att den är oförlåtande.

Att han ser glad ut tolkar jag som att han kommer från motsatt håll jämfört med Pol, skadad, rehab och på väg tillbaka. Pol har kört hela säsongen och börjar väl tröttna på att spotta grus.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år