MotoGP 2021: Silly Season

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vart läser ni att han blir borta 6 mån?

HRC sa inget om det i sin pressrealese, som jag länkade till.

Men andra sidor/tidningar säger minst 6 månaders vila är det normala för denna typen av ingrepp. Spanska tidningen Marca tex är en av dom som sagt att han kan tidigast vara tillbaka i maj. Men då antas det att han kan komma tillbakan otränad direkt efter en vila. Andra säger längre tid för dom räknar med att rehabträningen med kan ta tid. . Samma med hur lång operationen tog. Vissa säger det tog upp mot 11 timmar för dom att utföra den. Men dom flesta verkar säga 8 timmar efter att HRC la ut den infon.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Spontant låter det inget vidare för Marquez. Kommer han att bli helt återställd eller är detta en karriärförändrande skada?

Fyndig rubriksättning när det gäller en armfraktur...
5fed5d73f42c10ee45058c4b0fc73852.jpg
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Är det skadan i sig som är så komplicerad eller är det hans iver att komma tillbaka och komplikationerna av det som hämmat återhämtningen? Att pumpa armhävningar 4 dagar efter skadan kan inte vara bra?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det är väl Dovizioso som är tänkt som ersättare till Marc kommer tillbaka ?
Läste detta någonstans här på nätet.

DET vore spännande...Dovi har ju fått träna rätt många år på att bryta runt Duccen på banorna, Hondan verkar rätt lik med skillnaden i kurvorna som fördel.

Trist för MM dock, han har alltid varit den alla försöker klå... men mästare både kommer och går.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det skadan i sig som är så komplicerad eller är det hans iver att komma tillbaka och komplikationerna av det som hämmat återhämtningen? Att pumpa armhävningar 4 dagar efter skadan kan inte vara bra?

Som jag förstår det, efter att ha snackat med en medicinskt utbildad och motogp-intresserad bekant, handlar det om pseudoartros, dvs att läkningen gått fel och att bildandet av ny benvävnad hämmats (därav bone graften). Det i sig är ganska anmärkningsvärt för någon som är så ung och i god fysisk form som Marc ändå är. Exakt varför Marc drabbats är nog svårt att säga utan tillgång till de läkarutlåtanden som gjorts och det är ju inte mycket transparens i det avseendet från vare sig Marc eller HRC. Men, det ligger säkert en del i det du säger, att Marc kanske överskattat sin fysiska förmåga och därmed påverkat läkningen negativt genom för hård fysisk ansträning för snabbt. Får se om Marc öppnar upp kring detta längre fram. Han verkar ju annars inte vara typen som medger misstag eller felbedömningar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
DET vore spännande...Dovi har ju fått träna rätt många år på att bryta runt Duccen på banorna, Hondan verkar rätt lik med skillnaden i kurvorna som fördel.

Trist för MM dock, han har alltid varit den alla försöker klå... men mästare både kommer och går.

Ja, det hade helt klart varit intressant att se Dovi på Hondan!
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Några frågor/funderingar. Inte speciellt specifikt för 2021.

1: De har under säsongen 2020 (kanske 2019?) visat under träningar/kvar hur många varv varje enskilt däck på respektive hoj gått. Sitter det sändare/sensor som skickar denna info till dator/Michelin på plats?
Det kan ibland stå ungefär: "framdäck soft 4 varv gammalt, bakdäck medium 2 varv".

2: Tester, och framtagning av nya prylar till cyklarna.
Hur lite/mycket får de testa utöver de officiella testerna? Ingenjörerna vill väl inte behöva vänta till ex. Valencia-test när de har tagit fram någon ny kopplingslamell/smörjning av kamaxel eller den nya vinkeln på gaffeln?
Får de testa "rejsmotorn" med annat chassie hemma i Japan/Italien/Österrike, men inte som komplett enhet?
När de tagit fram ett nytt system för att komma snabbare iväg vid starten, får de testa systemet på en standardhoj? Får föraren testa, eller är det bara testförarna?
Nej, jag har inte läst FIMs regelverk kring detta, bara funderat när de testar saker på rejshelgerna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Några frågor/funderingar. Inte speciellt specifikt för 2021.

1: De har under säsongen 2020 (kanske 2019?) visat under träningar/kvar hur många varv varje enskilt däck på respektive hoj gått. Sitter det sändare/sensor som skickar denna info till dator/Michelin på plats?
Det kan ibland stå ungefär: "framdäck soft 4 varv gammalt, bakdäck medium 2 varv".

2: Tester, och framtagning av nya prylar till cyklarna.
Hur lite/mycket får de testa utöver de officiella testerna? Ingenjörerna vill väl inte behöva vänta till ex. Valencia-test när de har tagit fram någon ny kopplingslamell/smörjning av kamaxel eller den nya vinkeln på gaffeln?
Får de testa "rejsmotorn" med annat chassie hemma i Japan/Italien/Österrike, men inte som komplett enhet?
När de tagit fram ett nytt system för att komma snabbare iväg vid starten, får de testa systemet på en standardhoj? Får föraren testa, eller är det bara testförarna?
Nej, jag har inte läst FIMs regelverk kring detta, bara funderat när de testar saker på rejshelgerna.

Såvitt jag vet så får testförarna testa fritt under året (dock ej motordelar då) medan aktiva kontrakterade förare i team som inte har några concessions endast får testa på de officiella testerna. Därav att Rossi och kompani körde med gathojar på Portimao-testet tidigare i år.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Som sagt... :fakta :D

Jag är inte helt övertygad om att han kommer vara ok till nästa år heller. Skulle inte förvåna mig om skadan är mer problematisk än vad som presenteras utåt. Ren spekulation (och konspirationsteoretisernade) från min sida, givetvis.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Undra vad som kommer hända med dr Mir? MM lär ju inte låta honom utföra några mer ingrepp iaf. Dorna verkarha dragit igång propagandamaskinen. :dummer
https://www.motogp.com/en/news/2018/06/26/dr-mir-the-best-trauma-doctor-in-spain/263326

Jag tror ingen skugga faller över kirurgen. Han har ju trots allt utfört ett antal framgångsrika operationer på en rad förare under åren. Att sen en av dem väljer att överbelasta en oläkt skada kan ju knappast kirurgen lastas för. Men visst, uppenbarligen har ju Marquez (eller någon annan) valt en annan kirurg denna gång jämfört med de föregående två men det kan ju finnas andra anledningar till. Denna sista operation innefattade också en bone graft (osäker på vad det heter på svenska, tror inte bentransplantation är den helt korrekta termen iaf) vilket kanske ligger utanför Mirs kompetens.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag läste eller hörde någonstans i samband med något av dom sista rejsen att han skulle behöva göra en operation till inklusive benmärgstransplantation. Det är väl kanske det som gjorts nu då.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag frågade ortopeden..

De gjorde fel från början. Har sett röntgenbilderna. Det vanliga, och vetenskapligt bästa på gruppnivå, är
att låta det läka utan operation. Det tar tid men blir alltid bra och saknar komplikationer.
Det man ser på röntgen är en osteosyntes med ”total stabilitet” och det förklarar,
för mig, varför man initialt sa att han skulle vara tillbaka omgående, man skruvade
på ett sånt sätt att överarmen var fullständigt stabil. Skenbart logiskt men går
emot alla moderna principer. Logiskt kanske på 20-talet. I förra århundradet.
Då funderade nog ortopeder som patienter gör idag. ”Borde inte det smartaste vara att få ihop bendelarna exakt och superstabilt”.
Nej.
Det man vill åt på rörben, som av naturen läker dåligt, är ”relativ stabilitet”.
Man linjerar upp benen i ett ok läge, skruvar plattan men s k vinkelstabila skruvar
men lämnar ett område på kanske 5-10 runt frakturen. Det ska vara relativt stabilt
och inte kunna lossna men SKA flexa i frakturområdet. Annars befrämjas inte läkning.
Ännu viktigare vid högenergiskador där mjukdelarna runt omkring fått sig en törn.
Så, de gjorde fel men medvetet och spelade med oddsen för att få igång MM93 direkt.
Och det sket sig. De försökte ta sig förbi läkninstiden. Hade de inte opererat alls
hade han sannolikt kört i slutet på säsongen
Nu har man det som kallas pseudoartros, falsk led eller helt enkelt en oläkt fraktur.
Med tydligen benbrist i området. En atrofisk pseudoartros. Har inte sett senare röntgenbilder
och de spanska ortopederna vill väl inte att de ska visas, för stor skam.
Då måste ta ben någon annanstans ifrån. Iliac crest bone graft är ben från höftbenskammen,
den man känner nedanför sidorna på magen. Tydligen är blodcirkulationen i området också tveksam.
”Corticoperiostal” är att man tar benhinna(periost) tillsammans med det yttre hårda benet(kortikalt ben)
för att flytta det till frakturområdet. ”Free flap” betyder att man flyttar hela sjoket utan bibehållen
blodförsörjning. Låter som de sitter i skiten. Önskar att de stått på sig mot MM, pappa mamma, Dorna, Honda, Repsol, tv-bolagen.
Det är bara vi som kan det här men det är ingen exakt vetenskap, man bolla multivariabler hela tiden och här gled de mot det mest riskabla.
Tyvärr har ju ofta högprofilerade ortopeder ett stort ego. ”Jag vet att riskerna är högre men jag är så pass skicklig att risken ändå är liten.
Sen blir jag en hjälte om jag får tillbaka Marc direkt”. De här killarna är ikoner i Spanien. Förstår att komma till fikarummet 8 dagar
efter kraschen och Marquez är redan igång och vinner. Sånt påverkar såklart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har man det som kallas pseudoartros, falsk led eller helt enkelt en oläkt fraktur.
Med tydligen benbrist i området. Tydligen är blodcirkulationen i området också tveksam.

Ja då hoppas jag att man klarar armen åt MM.
Att MM inte får inflammation och kan gå vidare med en frisk högerarm om ett par år.

Har en kamrat som bröt ena armen vid älgkollision på MC. Armen läker.
Ett år senare slänger han upp en ryggsäck på ryggen och armen går av igen.
Men det gick bra armen är nu läkt och OK 30 år senare.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top