Jag frågade ortopeden..
De gjorde fel från början. Har sett röntgenbilderna. Det vanliga, och vetenskapligt bästa på gruppnivå, är
att låta det läka utan operation. Det tar tid men blir alltid bra och saknar komplikationer.
Det man ser på röntgen är en osteosyntes med ”total stabilitet” och det förklarar,
för mig, varför man initialt sa att han skulle vara tillbaka omgående, man skruvade
på ett sånt sätt att överarmen var fullständigt stabil. Skenbart logiskt men går
emot alla moderna principer. Logiskt kanske på 20-talet. I förra århundradet.
Då funderade nog ortopeder som patienter gör idag. ”Borde inte det smartaste vara att få ihop bendelarna exakt och superstabilt”.
Nej.
Det man vill åt på rörben, som av naturen läker dåligt, är ”relativ stabilitet”.
Man linjerar upp benen i ett ok läge, skruvar plattan men s k vinkelstabila skruvar
men lämnar ett område på kanske 5-10 runt frakturen. Det ska vara relativt stabilt
och inte kunna lossna men SKA flexa i frakturområdet. Annars befrämjas inte läkning.
Ännu viktigare vid högenergiskador där mjukdelarna runt omkring fått sig en törn.
Så, de gjorde fel men medvetet och spelade med oddsen för att få igång MM93 direkt.
Och det sket sig. De försökte ta sig förbi läkninstiden. Hade de inte opererat alls
hade han sannolikt kört i slutet på säsongen
Nu har man det som kallas pseudoartros, falsk led eller helt enkelt en oläkt fraktur.
Med tydligen benbrist i området. En atrofisk pseudoartros. Har inte sett senare röntgenbilder
och de spanska ortopederna vill väl inte att de ska visas, för stor skam.
Då måste ta ben någon annanstans ifrån. Iliac crest bone graft är ben från höftbenskammen,
den man känner nedanför sidorna på magen. Tydligen är blodcirkulationen i området också tveksam.
”Corticoperiostal” är att man tar benhinna(periost) tillsammans med det yttre hårda benet(kortikalt ben)
för att flytta det till frakturområdet. ”Free flap” betyder att man flyttar hela sjoket utan bibehållen
blodförsörjning. Låter som de sitter i skiten. Önskar att de stått på sig mot MM, pappa mamma, Dorna, Honda, Repsol, tv-bolagen.
Det är bara vi som kan det här men det är ingen exakt vetenskap, man bolla multivariabler hela tiden och här gled de mot det mest riskabla.
Tyvärr har ju ofta högprofilerade ortopeder ett stort ego. ”Jag vet att riskerna är högre men jag är så pass skicklig att risken ändå är liten.
Sen blir jag en hjälte om jag får tillbaka Marc direkt”. De här killarna är ikoner i Spanien. Förstår att komma till fikarummet 8 dagar
efter kraschen och Marquez är redan igång och vinner. Sånt påverkar såklart.