MotoGP 2021: Silly Season

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Snitt verkar vara att förstagångsmästare tar 3,3 år på sig att vinna de senaste 21 åren.

Men det verkar bli ovanligare med "slowstarters".
Ser ni någon i 2021 startfältet som likt Criville kommer ta sin första titel på sin åttonde säsong?

View attachment 457559
Som vanligt med statistik kan man ändra utfallet ganska markant med att göra små justeringar, ändrar vi till senaste 19 åren, dvs stryker roberts och criville, går snittet från 3,3 år till 2,3 ;)
Men som svar på din fråga gissar jag att det är betydligt svårare att ta sin första titel på sin 8:e säsong nu än för +20 år sedan. Jag har absolut ingen fakta baserat på denna gissning, utan magkänslan säger att det är mindre marginaler idag pga elektroniska hjälpmedel och åldern (fysik och reaktionsförmåga) spelar lite större roll och drar ner åldersspannet där du kan vara konkurrenskraftig för titeln.
Eddie lawson, Wayne Rainey och Mick D är exempel förare som tagit titeln i +30 ålder. Rossi 2009 som då var spot on 30. Så senaste 11 åren ingen förare över 30 som tagit titeln (om jag har någorlunda koll) och borträknat Rossi får vi alltså backa till 1998 för att hitta en "gammal" förare som tagit titeln.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Håller med, Brivio och Herve Poncharal ställer upp för Simon Crafar i depån.
Alberto Puig däremot får man akta sig för när han är på krigsstigen verkar det som.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Mer pengar och större utmaning i F1.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Sepang testerna i februari är inställda

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Någon som jobbar med skiten eller någon som bara tänker lite solidariskt...?

Det enda möjliga alternativet under pågående ”andra våg” är att ställa in. Personal från en del länder får inte ens resa ur sina hemländer eller in i Malaysia. Lite svårt att hålla en vettig och framförallt rättvis test under sådana förhållanden.

Om nu någon mot förmodan är sugen på att åka dit och sedan drabbas av feber, lunginflammation och malaysisk sjukvård...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
O vem fan har klickat på gilla?

Haha, jag fick tilt och satt och funderade en lång stund. :crash
Jag ville klicka på "gilla" för att Axxexs delat innehållet men inte för själva infon i sig.
Till slut lät jag bli. :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Någon som jobbar med skiten eller någon som bara tänker lite solidariskt...?

Det enda möjliga alternativet under pågående ”andra våg” är att ställa in. Personal från en del länder får inte ens resa ur sina hemländer eller in i Malaysia. Lite svårt att hålla en vettig och framförallt rättvis test under sådana förhållanden.

Om nu någon mot förmodan är sugen på att åka dit och sedan drabbas av feber, lunginflammation och malaysisk sjukvård...

Jag kan räcka upp handen på punkt två faktiskt.
Jag skulle köpa hämtmat igår på ett ställe som ställt om från butik till lucka i väggen och såg en snubbe som använde alla som höll sina två meter som något slags rundningsmärke för att knö sig fram till luckan sägandes "ursäkta mig" ett par gånger.
Det finns inget som gemensamt kan kallas för "sunt förnuft" för då hade vi inte behövt några definitioner på "tio kvadrat" eller lockdowns. Att ställa in är BRA anser jag.

Riksdagen ska för övrigt ha sammankomst idag. Fysiskt. Idioter. HELA bunten.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag kan räcka upp handen på punkt två faktiskt.
Jag skulle köpa hämtmat igår på ett ställe som ställt om från butik till lucka i väggen och såg en snubbe som använde alla som höll sina två meter som något slags rundningsmärke för att knö sig fram till luckan sägandes "ursäkta mig" ett par gånger.
Det finns inget som gemensamt kan kallas för "sunt förnuft" för då hade vi inte behövt några definitioner på "tio kvadrat" eller lockdowns. Att ställa in är BRA anser jag.

Riksdagen ska för övrigt ha sammankomst idag. Fysiskt. Idioter. HELA bunten.

Det där inlägget skulle göra sig i tråden ”Sverige idag”...
Sunt förnuft är inte ett överflöd av precis :dummer

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Självklart är det bra att man begränsar resandet i dessa tider, och att folk inte vill resa. Men blev jäkligt besviken när jag läste att testerna är inställda. Är det risk att även Qatar blir stuket, som förra året?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Läste själv förra året att det bara skulle bli tävlingar där man INTE behövde resa över vatten.
( ingen länk )

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...