Som vanligt med statistik kan man ändra utfallet ganska markant med att göra små justeringar, ändrar vi till senaste 19 åren, dvs stryker roberts och criville, går snittet från 3,3 år till 2,3Snitt verkar vara att förstagångsmästare tar 3,3 år på sig att vinna de senaste 21 åren.
Men det verkar bli ovanligare med "slowstarters".
Ser ni någon i 2021 startfältet som likt Criville kommer ta sin första titel på sin åttonde säsong?
View attachment 457559
Men som svar på din fråga gissar jag att det är betydligt svårare att ta sin första titel på sin 8:e säsong nu än för +20 år sedan. Jag har absolut ingen fakta baserat på denna gissning, utan magkänslan säger att det är mindre marginaler idag pga elektroniska hjälpmedel och åldern (fysik och reaktionsförmåga) spelar lite större roll och drar ner åldersspannet där du kan vara konkurrenskraftig för titeln.
Eddie lawson, Wayne Rainey och Mick D är exempel förare som tagit titeln i +30 ålder. Rossi 2009 som då var spot on 30. Så senaste 11 åren ingen förare över 30 som tagit titeln (om jag har någorlunda koll) och borträknat Rossi får vi alltså backa till 1998 för att hitta en "gammal" förare som tagit titeln.