MotoGP 2021: Silly Season

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Självklart är det bra att man begränsar resandet i dessa tider, och att folk inte vill resa. Men blev jäkligt besviken när jag läste att testerna är inställda. Är det risk att även Qatar blir stuket, som förra året?

Notera att testerna i Sepang aldrig har varit "konfirmerade" trots att de finns med i alla möjliga kalendrar. Malaysias regering har varit emot detta redan från början då man inte vill ha in en massa löst folk från en massa olika länder. Petronas har dock varit pådrivande då även en test i Malaysia är ett stort marknadsföringsevent för dem och förhandlingar mellan FIM, Dorna, IRTA och Malaysias regering har pågått ändå fram tills nu.

Så sent som under mellandagarna kom meddelandet "boka gärna ombokningsbara flygbiljetter, men boka inget boende", eftersom ett av kraven från Malaysias regering var att hela MotoGP-paddocken inkvarteras på ett och samma hotell helt åtskiljt från lokalbefolkningen. Nu stupade det ändå på att en massa deltagare varken får lämna sitt hemland eller komma in i Malaysia.

Det pratas om att ha en extra test i Jerez (som Moto2 och Moto3), men jag tror att även dessa och flera GP'n i början av året är i farozonen. Den som lever får se.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Notera att testerna i Sepang aldrig har varit "konfirmerade" trots att de finns med i alla möjliga kalendrar. Malaysias regering har varit emot detta redan från början då man inte vill ha in en massa löst folk från en massa olika länder. Petronas har dock varit pådrivande då även en test i Malaysia är ett stort marknadsföringsevent för dem och förhandlingar mellan FIM, Dorna, IRTA och Malaysias regering har pågått ändå fram tills nu.

Så sent som under mellandagarna kom meddelandet "boka gärna ombokningsbara flygbiljetter, men boka inget boende", eftersom ett av kraven från Malaysias regering var att hela MotoGP-paddocken inkvarteras på ett och samma hotell helt åtskiljt från lokalbefolkningen. Nu stupade det ändå på att en massa deltagare varken får lämna sitt hemland eller komma in i Malaysia.

Det pratas om att ha en extra test i Jerez (som Moto2 och Moto3), men jag tror att även dessa och flera GP'n i början av året är i farozonen. Den som lever får se.

Ok, nytt år same shit...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Låter ju som den Malaysiska regeringen faktiskt bryr sig om sitt folk.
Men låter ju sådär och flyga in folk från hela världen och stoppa in dem på samma hotell.
Jag hade kanske inte velat bo på det hotellet. :rodnar
Jag gissar att detta år också behöver passera innan vi når någon form av normalitet.

Men förra säsongen blev ju ruskigt bra trots allt så jag har stora förhoppningar även för denna. :)

Dessutom kanske en viss pöjk hinner tillbaka ju längre starten på säsongen dröjer. ;)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men låter ju sådär och flyga in folk från hela världen och stoppa in dem på samma hotell. Jag hade kanske inte velat bo på det hotellet. :rodnar

Planen för denna säsong är naturligtvis att fortsätta med samma system som förra säsongen, det vill säga att alla deltagare testas före avresa, direkt vid ankomst och sedan med jämna mellanrum under hela vistelsen.

Resan till ett ställe som Malaysia eller till något annat GP är naturligtvis en risk, men när man väl befinner sig i ”bubblan” med enbart MotoGP-folk så är man nog på ett av de säkraste ställen som finns om man inte vill smittas av corona.

Ett coronatest är ungefär som ett IQ-test eller ett test för valfri könssjukdom...man kan inte vara riktigt säker förrän man testat sig...

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Har väldigt svårt att tro att det blir något GP i Finland, banan ser ju ut som allt annat än en GP-bana. Verkar inte finnas några asfalterade ytor runt banan utan bara sand. Några faciliteter verkar inte heller finnas än så länge.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har väldigt svårt att tro att det blir något GP i Finland, banan ser ju ut som allt annat än en GP-bana. Verkar inte finnas några asfalterade ytor runt banan utan bara sand. Några faciliteter verkar inte heller finnas än så länge.
Var har du sett det?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Var har du sett det?

Marc Marquez har börjat med träning inomhus efter 3:dje ingreppet på sin arm, det spekuleras lite brett om att hans första tävling kan bli premiärloppet eller så sent som det 6:e i MotoGp säsongen.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Marc Marquez har börjat med träning inomhus efter 3:dje ingreppet på sin arm, det spekuleras lite brett om att hans första tävling kan bli premiärloppet eller så sent som det 6:e i MotoGp säsongen.
Tänkte på att Finland fortfarande (!) inte är klar. ;)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Här ser du t.ex. från Juli 2020:

Även här:

Själva bansträckningen är uppenbart klar men förutom att ytorna intill ser ut som en krigszon så är nästan hela depån är bara grus, förutom ett smalt asfalterat spår i mitten... Antyder ju att det finns lite mer att göra innan det är klart.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Själva bansträckningen är uppenbart klar men förutom att ytorna intill ser ut som en krigszon så är nästan hela depån är bara grus, förutom ett smalt asfalterat spår i mitten... Antyder ju att det finns lite mer att göra innan det är klart.
Ja, sen vet jag att när testförarna var där och körde så var det vissa delar de inte gillar. Banan är väldigt tight och långsam på många ställen. Sen finns det ju som sagt inga asfalterade ytor utanför banan, kanske inte så kul att komma ut i gruset eller på gräset så fort man missar en kurva.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, sen vet jag att när testförarna var där och körde så var det vissa delar de inte gillar. Banan är väldigt tight och långsam på många ställen. Sen finns det ju som sagt inga asfalterade ytor utanför banan, kanske inte så kul att komma ut i gruset eller på gräset så fort man missar en kurva.

just det sista tycker jag iofs är bra, men det kan vara för att jag är gammaldags och tycker att om man kör utanför banan så ska man få dramatiska konsekvenser av det och inte bara kunna köra tillbaka in igen. Större delen av den nya generationen förare utnyttjar ju dock detta till max.

Läste också det om att vissa delar av bansträckningen inte var populär hos vissa förare. Dock känns det väl tveksamt om det kommer bli någon ändring av bansträckningen om företaget bakom inte ens har stålar till att färdigställa funktionsytorna intill banan.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
just det sista tycker jag iofs är bra, men det kan vara för att jag är gammaldags och tycker att om man kör utanför banan så ska man få dramatiska konsekvenser av det och inte bara kunna köra tillbaka in igen. Större delen av den nya generationen förare utnyttjar ju dock detta till max.

Läste också det om att vissa delar av bansträckningen inte var populär hos vissa förare. Dock känns det väl tveksamt om det kommer bli någon ändring av bansträckningen om företaget bakom inte ens har stålar till att färdigställa funktionsytorna intill banan.
Nej jag håller med, finns så mycket annat att lösa innan. Är jäkligt tveksam till att det blir något GP i år som sagt. Får man inga inkomster från publik blir det ju inte lättare för en nystartad bana som är halvklar.

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX

Inte rätt tråd, men för alla oss som saknar racing så gjorde denna min kväll! :hihi

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Kymiring lär nog bli klart om nu inte nåt helt jävla drastiskt händer. Banan är klar, nu hålls depåbyggnaden på 10 000 kvm att färdigställas. Dom hade satsat 22-23 milj € fram till september ifjol när de fick löst 12,6 milj € till för att färdigställa allt runt om tills MotoGp i sommar. Sen ska det hållas MXGP där 21-22.8.21 så dom knatar nog på duktigt. Bild från dec från deras twitter på depån.

Bifogat

• B958B7D0-BAA0-478B-8BDB-47062FCBB15F.jpeg
    B958B7D0-BAA0-478B-8BDB-47062FCBB15F.jpeg
    874.5 KB · Visningar: 49

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Kymiring lär nog bli klart om nu inte nåt helt jävla drastiskt händer. Banan är klar, nu hålls depåbyggnaden på 10 000 kvm att färdigställas. Dom hade satsat 22-23 milj € fram till september ifjol när de fick löst 12,6 milj € till för att färdigställa allt runt om tills MotoGp i sommar. Sen ska det hållas MXGP där 21-22.8.21 så dom knatar nog på duktigt. Bild från dec från deras twitter på depån.
Fasiken så fint!

Jag älskar att slänga ur mig förhastade påståenden utan fakta utan helt grundade på min känsla. Har alltid fel då, och denna gång vill jag verkligen ha fel. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bara två veckor tills testerna börjar! :)
Sjukt hype'ad efter förra säsongen.
Säsongens preppning påbörjad och frågorna börjar besvaras:
- Har jag bunkrat popcorn?
- Står ölkylen tillräckligt nära soffan?
- Är stora TV'n bokad och familjen åtsagd att vara tyst?
- Har jag memorerat teamens nya färger, och förarnas nummer, så det sitter i ryggmärgen?

Can't wait! :tummenupp

Edit:
Och grattis Vale 42 år ung. :)

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS