MotoGP 2022 #4: Red Bull Grand Prix of the Americas

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Såg riktigt bra ut på sista försöket för Marc
men sen när Enea gjorde sitt misstag framför
honom så blev det av intet. Kändes som att Marc
hade slagit sig in i topp 3-4 annars.
Tyckte inte att Marc kändes sådär väldigt vass någon gång under hela kvalet. Allt kan ju hända på racet ikväll men tycker nog att den där do-or-die-känslan som han haft tidigare inte är där just nu. Med all rätt givetvis, efter alla skador.

• Gilla
Reaktioner: 007

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Detta med att förare ligger och slökör i väntan på draghjälp från snabbare förare börjar bli riktigt pinsamt för övrigt. När vi har tidigare världsmästare och racevinnare som beter sig känns det som att man har tappat respekten för sporten. Instämmer helt med Alex Rins i att man borde släppa ut förare med typ 10 sekunders mellanrum och att ge något form av straff till förare som sedan bromsar in omotiverat för att vänts på andra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta med att förare ligger och slökör i väntan på draghjälp från snabbare förare börjar bli riktigt pinsamt för övrigt. När vi har tidigare världsmästare och racevinnare som beter sig känns det som att man har tappat respekten för sporten. Instämmer helt med Alex Rins i att man borde släppa ut förare med typ 10 sekunders mellanrum och att ge något form av straff till förare som sedan bromsar in omotiverat för att vänts på andra.

Ideen är god. Även om med tanke på att det tar ca 125 s för ett varv på Cota och det är ca 20 förare så blir det en var 5 eller 6 sekund.
Men MotoGP är Show och införandet av Q1 och Q2 kom väl av att Lorenzo ofta under FP satte snabbaste varv, startade första startled och sedan bara körde ifrån resten av fältet på Lorenzos favoritbanor. = Ingen spänning.
Så det här att Q1 och Q2 blir orättvist, ja det är en del av MotoGP idag.
Spänningsdelen.
Och visst är det spännande :
Kommer MM ta starten, lyckas passera 8 hojar fram till Kurva 1 och köra ifrån alla Duccarna ?
eller
Blir det en intern Ducati uppgörelse (ända till däcken tar slut (?) och ........
Spännande är bara förnamnet för det som börjar 20:00 efter vi först fått avnjuta Moto2 och frågan om Fermin Aldeguer lyckas komma i mål och på vilken placering. Fermin lyckades igår sätta All Time Record i några sekunder innan resultatet ströks pga gul flagg? kört utanförbanan ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Säkert felskrivet, däremot sammandrag från dagens Formel 1 lopp enligt "alla tv-kanaler" TV 10 har aldrig visat Motogp vad jag vet.
Enligt kommentatorerna på F1 i morse visas MotoGP på TV10 eftersom Viaplay Motor visar Indycar. Sammandrag av F1 visas någon annan gång.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Moto2 fortsätter att göra en besviken. Det kan vara den extremt röviga banan som gör att allt förefaller vara ett lotteri iofs.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
MM, nära att bowla ut Binder, nära att flyga av hojen, och beter sig som ett rövhål efter racet mot funktionärer och publik men kommentatorerna på MotoGP tycker bara att han gjort ett fantastiskt race. Nä det där var fan inte ok!

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Ni får säga vad ni vill med MM är fortfarande kung av COTA.
Hoppas det var tekniskt och han inte klantade sig själv i starten.
Trpor även det kan bli en liten vändning för han efter den uppkörninge från sista till 6:e plats.
Måste svida för FQ när han ser detta.

Annars var det ju grym kamp där Bastianini var starkast och Rins verkar tagit sig i kragen och inte crashar i bra positioner som förr. Kan bli titel utmanare.
Millar orkar inte ett fullt race.

Över MM och FQ ser det dystert ut för Honda och Yamaha. Tur de har varsin bra förare.

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
MM, nära att bowla ut Binder, nära att flyga av hojen, och beter sig som ett rövhål efter racet mot funktionärer och publik men kommentatorerna på MotoGP tycker bara att han gjort ett fantastiskt race. Nä det där var fan inte ok!

Kallas vinnarskalle och säkert irriterad efter starten då han kunde ha vunnit.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Om han inte får något straff så var det legitimt.
Är oxå ett sätt att se det…
Å andra sidan kanske han kommer undan med det bara för att han är Marc Marquez…?
Kommer väldigt väl ihåg när han körde mot färdriktningen på bana och ”kom undan” med det.

Bara väntar på när ngn av medtävlande kommer få betala dyrt för hans framfart. Får hoppas att det inte resulterar i permanenta skador eller värre för de inblandade…
Känns som om den dagen kommer närmare o närmare

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Så då är det legitimt att nästan bowla ner motståndarna i sina försök att köra upp sig…??
:va

Vafan det är MotoGP och inte Rookie 600.
Ja det var en alldeles för sen inbromsning vilket även jag gjort på Sviestad efter start och mål en gång omedvetet.
Han körde säkert över sin gräns där men träffade ingen så bowla ned kan jag inte hålla med om.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är oxå ett sätt att se det…
Å andra sidan kanske han kommer undan med det bara för att han är Marc Marquez…?
Kommer väldigt väl ihåg när han körde mot färdriktningen på bana och ”kom undan” med det.

Bara väntar på när ngn av medtävlande kommer få betala dyrt för hans framfart. Får hoppas att det inte resulterar i permanenta skador eller värre för de inblandade…
Känns som om den dagen kommer närmare o närmare
Jag tror att det är det där med att komma ihåg just allt som Marc gör som är orsaken till din aversion.
Jag kommer ihåg att flera stycken bromsat på sig på ganska liknande sätt utan att få straff.
Och utan att ens nämnas här i trådarna...;)

När han körde/ledde hojen mot körriktningen borde han ha straffats enligt reglerna (tror jag ).

Och ja, jag hoppas varken Marc eller någon annan skadas.
Varken av Marcs eller någon annans körning.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det är inte alltför många hundradelar man behöver avvakta för att bromsa på sig där, och det var inte ens en lika sen inbromsning som Pedrosa gjorde i samma kurva när han bowlade ut Dovi. Även om det hade kunnat bli allvarligt där så tycker jag nog att det händer bra mycket värre saker under varje säsong som både MM och andra förare gör.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har aldrig gillat MM93 på grund av hans skitstövliga karaktär, men idag imponerade han på mig som många gånger förr. Det går inte att vinna i MotoGP utan att vara nära gränsen för vad som går och vad som är tillåtet.
Jag tycker inte att han gjorde något extra fult idag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
MM körde som förr. Men nått gick snett i starten. Om det var MM som gjorde nått fel, glömde nått (startläge?) eller om det var nått fel på hojen lär vi inte få veta. (Misstag tas internt !).
Men med så många som konkurrerar så har MM chansen till titeln lika mycket som de andra.
Rins imponerar på mig. Vad har Rins / teamet gjort ?
Förr kraschade Rins ju ut sig väl uppe i toppen.
Och vad har Suzuki gjort med motorn !?
Suzuki hänger ju med duccarna allt bättre ju längre loppet går. Suzuki motorn sparar däcken ?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati