MotoGP 2023: Silly Season.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som Strongliquid så väl påpekade är det dags för en Silly -23 tråd. :)

Place your gossip, news and predictions here!

Ska försöka fylla på med vilka säten som är upptagna/lediga när jag får tid.

Edit:
Den här är från Februari så ta det med en nypa salt...

MotoGP 2023: Factory Teams

Repsol Honda:
Marc Marquez (End of 2024)
Pol Espargaro (End of 2022)

Monster Yamaha:
Franco Morbidelli (End of 2023)
Fabio Quartararo (End of 2022)

Lenovo Ducati:
Jack Miller (End of 2022)
Francesco Bagnaia (End of 2024)

Suzuki:

Alex Rins (End of 2022)
Joan Mir (End of 2022)

Aprilia:
Aleix Espargaro (End of 2022)
Maverick Vinales (End of 2022, with 'an option for renewal')


Red Bull KTM:
Miguel Oliveira (End of 2022)
Brad Binder (End of 2024)

MotoGP 2023: Independent Teams

Gresini Ducati:
Fabio di Giannantonio* (End of 2022)
Enea Bastianini (End of 2022)

WithU RNF Yamaha Team:
Andrea Dovizioso (End of 2022, Yamaha contract)
Darryn Binder (End of 2022, Yamaha contract, option for 2023)

Tech3 KTM:
Remy Gardner (KTM contract, end of 2022)
Raul Fernandez (KTM contract, end of 2022)


LCR Honda:
Alex Marquez (HRC contract, end of 2022)
Takaaki Nakagami (HRC contract, end of 2022)

Pramac Ducati:
Johann Zarco (Ducati contract, end of 2022)
Jorge Martin (Ducati contract, end of 2022)

VR46 Ducati:
Luca Marini (end of 2022)
Marco Bezzecchi (end of 2022)
 
Last edited:

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, blir intressant att se hur det här faller ut. Vilka har styrningar klara? Bagnaia, B.Binder, MM93?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, blir intressant att se hur det här faller ut. Vilka har styrningar klara? Bagnaia, B.Binder, MM93?

Känns troligt att Alex Marquez, Darryn Binder, Dovi och kanske Viñales står utan kontrakt nästa år. Nakagami också egentligen men han kanske får stanna som enda japan (om inte Ai Ogura ersätter honom?). Känns som att det finns några som är på gång från Moto2 och vill upp som kan ta deras plats. Plus hela debaclet med att suzuki lämnar och vart det teamets förare ska ta vägen. Båda är ju för bra för att stå utan styrning kan jag tycka, även om Rins förstås är lite svajig.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Raul Fernandez kommer nog inte vara kvar i tech3 då han har surat sen han kom dit. Oliviera känns inte heller speciellt säker längre men KTM verkar ha så mkt problem just nu så det kan vara svårt att utvärdera. Vissa rykten placerar ju Miller där.
Qvarten kommer stanna i Yamma när dom väl lättat på lädret tillräckligt.
Att Morbidelli har kontrakt över nästa år betyder egentligen ganska lite då alla kontrakt har prestationsklausuler mm som gör att man kan ta sig ur dom. Rins känns som han skulle passa utmärkt i yamaha. Varken Dovi eller Binder känns som de får vara kvar även om det är Binders första säsong tycker jag han behöver ner i Moto2 och tampas lite innan han får komma upp.
Några tror att Baubier skulle kunna få en plats i Motogp dels för att han är amerikan samt för att han kanske skulle passa bättre där än i Moto2 pga av sin bakgrund i superbike.
Nakagami kanske får stanna i brist på andra asiatiska förare men hoppas inte. Alex Marques har visat att han inte har lika mkt talang som brorsan och tålamodet borde vara slut hos lcr nu.
Pol får väl troligtvis inte behålla sin plats men jag tror personligen inte att hans ersättare oavsett vem det blir kommer utmana MM mer. Mir kan väl hamna hos repsol men om Ducati vill byta ut Miller så borde de iaf prata med Mir innan de signar Enea.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Raul Fernandez kommer nog inte vara kvar i tech3 då han har surat sen han kom dit. Oliviera känns inte heller speciellt säker längre men KTM verkar ha så mkt problem just nu så det kan vara svårt att utvärdera. Vissa rykten placerar ju Miller där.
Qvarten kommer stanna i Yamma när dom väl lättat på lädret tillräckligt.
Att Morbidelli har kontrakt över nästa år betyder egentligen ganska lite då alla kontrakt har prestationsklausuler mm som gör att man kan ta sig ur dom. Rins känns som han skulle passa utmärkt i yamaha. Varken Dovi eller Binder känns som de får vara kvar även om det är Binders första säsong tycker jag han behöver ner i Moto2 och tampas lite innan han får komma upp.
Några tror att Baubier skulle kunna få en plats i Motogp dels för att han är amerikan samt för att han kanske skulle passa bättre där än i Moto2 pga av sin bakgrund i superbike.
Nakagami kanske får stanna i brist på andra asiatiska förare men hoppas inte. Alex Marques har visat att han inte har lika mkt talang som brorsan och tålamodet borde vara slut hos lcr nu.
Pol får väl troligtvis inte behålla sin plats men jag tror personligen inte att hans ersättare oavsett vem det blir kommer utmana MM mer. Mir kan väl hamna hos repsol men om Ducati vill byta ut Miller så borde de iaf prata med Mir innan de signar Enea.
Mir är Mir men Ducati har ju Bagnia, Enea, Bezzecchi, J.Martin om dom behöver fylla en fabrikare. :)

Jag skulle gärna se Mir på en Yamaha och Rins i Repsol.
Även om osäker Honda med osäker Rins (även om han bättrat sig i år) kanske inte är optimalt...

Oliveira känns, som du skriver, som ett stort ?
Ena racet helt OK nästa borta.
Varför? Någon som hört om han klagat på något eller är han i en svacka bara?
Han kör ju iofs KTM...

Hur väl kommer Toprak göra ifrån sig under testet med Yamaha?
Jag vet, jag vet, det ÄR skillnad på WSBK och MotoGP men killen har talang. :)
Vore ändå liiite kul att se honom på en Yamma.

Om Raul surat denna säsong så har han iaf inte gjort det i media (vad jag sett) vilket jag tycker är snyggt av honom. :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Raul Fernandez kommer nog inte vara kvar i tech3 då han har surat sen han kom dit. Oliviera känns inte heller speciellt säker längre men KTM verkar ha så mkt problem just nu så det kan vara svårt att utvärdera. Vissa rykten placerar ju Miller där.
Qvarten kommer stanna i Yamma när dom väl lättat på lädret tillräckligt.
Att Morbidelli har kontrakt över nästa år betyder egentligen ganska lite då alla kontrakt har prestationsklausuler mm som gör att man kan ta sig ur dom. Rins känns som han skulle passa utmärkt i yamaha. Varken Dovi eller Binder känns som de får vara kvar även om det är Binders första säsong tycker jag han behöver ner i Moto2 och tampas lite innan han får komma upp.
Några tror att Baubier skulle kunna få en plats i Motogp dels för att han är amerikan samt för att han kanske skulle passa bättre där än i Moto2 pga av sin bakgrund i superbike.
Nakagami kanske får stanna i brist på andra asiatiska förare men hoppas inte. Alex Marques har visat att han inte har lika mkt talang som brorsan och tålamodet borde vara slut hos lcr nu.
Pol får väl troligtvis inte behålla sin plats men jag tror personligen inte att hans ersättare oavsett vem det blir kommer utmana MM mer. Mir kan väl hamna hos repsol men om Ducati vill byta ut Miller så borde de iaf prata med Mir innan de signar Enea.

Vad gäller Marquez så är ju frågan hur länge ha nöjer sig med 5e-6e platser. Han säger ju själv att han inte är redo att fightas om titeln i år.

 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Angående Rins och Mir, så tror jag Mir med sina sena hårda inbromsningar skulle passa bättre på Hondan och Rins med sin flowiga körning och kurvspeed på yamman. Men vi får se.
Blir nog två nya förare i tech3, Gardner är ju ännu mera deppig än Fernandez. Han gör nog vad som helst för att slippa ett år till där.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mir är Mir men Ducati har ju Bagnia, Enea, Bezzecchi, J.Martin om dom behöver fylla en fabrikare. :)

Jag skulle gärna se Mir på en Yamaha och Rins i Repsol.
Även om osäker Honda med osäker Rins (även om han bättrat sig i år) kanske inte är optimalt...

Oliveira känns, som du skriver, som ett stort ?
Ena racet helt OK nästa borta.
Varför? Någon som hört om han klagat på något eller är han i en svacka bara?
Han kör ju iofs KTM...

Hur väl kommer Toprak göra ifrån sig under testet med Yamaha?
Jag vet, jag vet, det ÄR skillnad på WSBK och MotoGP men killen har talang. :)
Vore ändå liiite kul att se honom på en Yamma.

Om Raul surat denna säsong så har han iaf inte gjort det i media (vad jag sett) vilket jag tycker är snyggt av honom. :tummenupp
Angående Mir och Ducati så är ju deras yngre förare(och Zarco...) lite ojämna och Martin har inte fortsatt succén från förra året medans Mir sällan kraschar och faktiskt är fd världsmästare vilket inte är att förakta.

Vi har glömt aprilia förresten....
Om den fortsätter såhär är det nog mer än en förare som kan tänka sig att grensla en sådan t.ex. Mir, Rins mfl.
MV kommer nog inte tas upp på optionen för nästa år.
Aleix är tydligen inte heller nöjd över att aprilia inte visat större intresse(genom ett generöst erbjudande) än utan bara erbjudit sig att göra hans fasta lön större på bekostnad av hans bonus.
Toprak vore kul att se i Motogp.
Gardner tror jag vet vad han har för chans iom ktm:s hårdsatsning sen kan man inte göra underverk med en påse bajs.....
Enligt motomatters podcast så är Fernandez surande vida känt och inte speciellt uppskattat. Enligt samma podd så har tydligen ktm problem med det mesta utom hk vilket knapppast gör en rookies jobb lättare.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Angående Mir och Ducati så är ju deras yngre förare(och Zarco...) lite ojämna och Martin har inte fortsatt succén från förra året medans Mir sällan kraschar och faktiskt är fd världsmästare vilket inte är att förakta.

Vi har glömt aprilia förresten....
Om den fortsätter såhär är det nog mer än en förare som kan tänka sig att grensla en sådan t.ex. Mir, Rins mfl.
MV kommer nog inte tas upp på optionen för nästa år.
Aleix är tydligen inte heller nöjd över att aprilia inte visat större intresse(genom ett generöst erbjudande) än utan bara erbjudit sig att göra hans fasta lön större på bekostnad av hans bonus.
Toprak vore kul att se i Motogp.
Gardner tror jag vet vad han har för chans iom ktm:s hårdsatsning sen kan man inte göra underverk med en påse bajs.....
Enligt motomatters podcast så är Fernandez surande vida känt och inte speciellt uppskattat. Enligt samma podd så har tydligen ktm problem med det mesta utom hk vilket knapppast gör en rookies jobb lättare.
Som sagt, Mir är Mir men jag tror inte Ducati är de mest aktiva att signa honom eller Rins.
Som det känns har Ducati den bästa och bredaste line-upen vad gäller förare.
Allt ifrån Bagnia som kan utmana om titeln direkt till "ungdomarna" som kan göra det om ett år eller två.
Tror alla andra stall är mer sugna/aktiva/desperata på att signa Mir och Rins.

Mir, eller kanske Rins, vore riktigt kul att se på Aprilia! :tummenupp
Och gärna ett satellit-team också.

Man kan väl till viss mån förstå Rauls agerande efter vad som hände i fjol.
Unga killar med vinnarskallar. :)
Men att gå runt och sura gör ju inte saken bättre.

KTM verkar ju nästan ha tagit steg bakåt vilket är lite förvånande.
I stort tror jag de flesta av dom förarna vill lämna och KTM vill signa nästan vem som helst.
Men kan KTM få erfarna piloter som Miller, Mir och Rins som kan hjälpa till att få tillbaka utvecklingen på rätt spår så tackar man nog inte nej.

Tror inte Marc funderar på annat så länge han har hela Hondas stab av tekniker som gör allt han ber om bakom ryggen.
Men visst han vill definitivt ta en (minst) titel till och ju längre det går utan att Hondan blir konkurrenskraftig...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Som sagt, Mir är Mir men jag tror inte Ducati är de mest aktiva att signa honom eller Rins.
Som det känns har Ducati den bästa och bredaste line-upen vad gäller förare.
Allt ifrån Bagnia som kan utmana om titeln direkt till "ungdomarna" som kan göra det om ett år eller två.
Tror alla andra stall är mer sugna/aktiva/desperata på att signa Mir och Rins.

Mir, eller kanske Rins, vore riktigt kul att se på Aprilia! :tummenupp
Och gärna ett satellit-team också.

Man kan väl till viss mån förstå Rauls agerande efter vad som hände i fjol.
Unga killar med vinnarskallar. :)
Men att gå runt och sura gör ju inte saken bättre.

KTM verkar ju nästan ha tagit steg bakåt vilket är lite förvånande.
I stort tror jag de flesta av dom förarna vill lämna och KTM vill signa nästan vem som helst.
Men kan KTM få erfarna piloter som Miller, Mir och Rins som kan hjälpa till att få tillbaka utvecklingen på rätt spår så tackar man nog inte nej.

Tror inte Marc funderar på annat så länge han har hela Hondas stab av tekniker som gör allt han ber om bakom ryggen.
Men visst han vill definitivt ta en (minst) titel till och ju längre det går utan att Hondan blir konkurrenskraftig...
Nej Marc ska ingenstans för han kommer aldrig få det lika förspänt som han har det i repsol.

Det KTM har som incitament är ju att de garanterat är villiga att slänga pengar åt rätt förare som får mkt mindre någon annanstans. För de stora pengarna kommer Pecco, Qvarten och MM ta i de andra teamen tills någon kan bevisa att de är bätre än dom.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vågar du räkna bort Bastia från titelfajten i år?
Jag gör det inte nödvändigtvis MEN årets hojar kommer inte bli sämre ju längre året går medans Bastia kommer ha samma hoj nu som då vilket kan vara utslagsgivande ju längre säsongen går.
Nä, jag räknar inte bort Bestia. :)
Men jag tror inte Ducati ser Enea som sin "titel-favorit" sas.
Jag tror dock att Enea kommer vara en ännu större utmanare till titeln kommande år.
J. Martin också och Bezzecchi om ytterligare något år.
Jag tycker, som sagt, Ducati redan har den bästa line-upen bland förare så dom sitter nog ganska lugnt i båten gällande Mir och Rins även om det alltid är en fjäder i hatten att signa en tidigare mästare. :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Undrar lite om Pol tillbaka till KTM skulle vara lite av en win/win. Han verkar sitta löst på Hondan och han har ju heller inte lyckats så väl på den som många kanske trodde. Inte för att någon egentligen gjort det, så han kanske inte ska beskyllas för det.
Däremot gick det ju bra för honom på KTM:n även när det inte gjorde det för andra och han verkade ju gilla hojen. Dessutom vet jag inte om det finns några andra som har något större intresse för just honom med tanke på vilka andra förare det finns på marknaden.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Undrar lite om Pol tillbaka till KTM skulle vara lite av en win/win. Han verkar sitta löst på Hondan och han har ju heller inte lyckats så väl på den som många kanske trodde. Inte för att någon egentligen gjort det, så han kanske inte ska beskyllas för det.
Däremot gick det ju bra för honom på KTM:n även när det inte gjorde det för andra och han verkade ju gilla hojen. Dessutom vet jag inte om det finns några andra som har något större intresse för just honom med tanke på vilka andra förare det finns på marknaden.

men i vilket team skulle han vara så? tror inte att KTM är redo att kicka Oliveira ännu, och bilder har väl kontrakt till 2024. I tech3 istället för Fernandez? Frågan är om pol vill gå tillbaka till ett satellitteam och frågan är om tech3 vill ha honom istället för någon av påläggskalvarna från moto2?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
men i vilket team skulle han vara så? tror inte att KTM är redo att kicka Oliveira ännu, och bilder har väl kontrakt till 2024. I tech3 istället för Fernandez? Frågan är om pol vill gå tillbaka till ett satellitteam och frågan är om tech3 vill ha honom istället för någon av påläggskalvarna från moto2?
Jo, det skulle ju vara den styrningen i så fall. Och om man ser det från Pols perspektiv kanske det är det enda alternativet han skulle ha, om han inte kan tänka sig att köra i en annan serie. KTM kanske har lite goodwill för honom fortfarande efter allt de har gjort tillsammans. De kanske hellre vill ha in någon med erfarenhet av hojen för utveckling än att sätta ännu en rookie som nollar race efter race för att hojen helt enkelt är för dålig och svår att köra? Dessutom kan man ju ställa sig frågan om vilken av påläggskalvarna från Moto2 som faktiskt vill köra där med hojen som den är just nu. Kan bli en riktigt karriärsmördare.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jo, det skulle ju vara den styrningen i så fall. Och om man ser det från Pols perspektiv kanske det är det enda alternativet han skulle ha, om han inte kan tänka sig att köra i en annan serie. KTM kanske har lite goodwill för honom fortfarande efter allt de har gjort tillsammans. De kanske hellre vill ha in någon med erfarenhet av hojen för utveckling än att sätta ännu en rookie som nollar race efter race för att hojen helt enkelt är för dålig och svår att köra? Dessutom kan man ju ställa sig frågan om vilken av påläggskalvarna från Moto2 som faktiskt vill köra där med hojen som den är just nu. Kan bli en riktigt karriärsmördare.
Moto2 känns som en karriärmördare. Klassen alltså.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
…?

Av samtliga världsmästare i Moto2, från 2010 och framåt, så har alla utom Toni Elias och Tito Rabat ett hyfsat bra betalt jobb i MotoGP just nu.

Moto2 är väl i så fall en ”karriärmördare” för alla som inte vinner eller når pallen…? De får ju antingen ett väldigt långt liv i klassen, eller återfinns i WSB eller något nationellt mästerskap efter några år, med en väldigt mycket lägre lön.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Moto2 är väl i så fall en ”karriärmördare” för alla som inte vinner eller når pallen…? De får ju antingen ett väldigt långt liv i klassen, eller återfinns i WSB eller något nationellt mästerskap efter några år, med en väldigt mycket lägre lön.
Detta. Vinner du inte Moto2 är det väl mer av konstgjord andning tills du hamnar i ett "mindre" mästerskap.

Folk som var något i Moto3 sjunker ner i backmarkergeggan och försvinner slutligen. Jag vet inte varför Moto2 är ett sånt sömnpiller jämfört med Moto3.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Detta. Vinner du inte Moto2 är det väl mer av konstgjord andning tills du hamnar i ett "mindre" mästerskap.

Folk som var något i Moto3 sjunker ner i backmarkergeggan och försvinner slutligen. Jag vet inte varför Moto2 är ett sånt sömnpiller jämfört med Moto3.
Men det är väl sant för ALLA racingserie? Lyckas du inte i högre/mer prestigefull serie så halkar du ner till någon lägre serie eller annan farmervariant av samma sport? Det är ju inte som att alla i Moto3 går vidare till Moto2 heller.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top