MotoGP 2023: Silly Season.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pecco fast för rattfylla.

Han var på en nattklubb på Ibiza och skulle fira sin seger på Assen och satte sig i bilen kl 03 och skulle köra hem och körde ner med framhjulen i ett dike när de skulle in i en rondell. Singelolycka, inga andra inblandade. Han skrev om detta på sin Instagram story.

Han blåste och hade 0,87 promille, gränsen i Spanien är 0,5 promille.

Märkligt att när man har allt man någonsin kunnat drömma om, så riskerar man allt. Han känns verkligen inte som en sån person som gör sånt här.

Men med tanke på hur mycket pengar han har så kan han åka helikopter hem från nattklubben.

Aldrig varit på Ibiza men det känns som att det inte bör vara allt för svårt att få tag på en taxi kl 03 på morgonen där.
Jag förstår helt att han är satt under enorm press under den mesta tiden av året så klart grabben ska ta en bärs men låt någon annan köra hem isf.
Jag och några polare körde lite diverse tester på hur mycket/vad man klarade av att göra under olika stadier av alkoholpåverkan.
Vi testade med en hyfsat bra nysynkad alkomätare.
Det var såklart lite olika per person men upp mot 1 promille var de flesta ganska nedsatta i sina resultat jämfört med nyktert tillstånd.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Pecco fast för rattfylla.

Han var på en nattklubb på Ibiza och skulle fira sin seger på Assen och satte sig i bilen kl 03 och skulle köra hem och körde ner med framhjulen i ett dike när de skulle in i en rondell. Singelolycka, inga andra inblandade. Han skrev om detta på sin Instagram story.

Han blåste och hade 0,87 promille, gränsen i Spanien är 0,5 promille.

Märkligt att när man har allt man någonsin kunnat drömma om, så riskerar man allt. Han känns verkligen inte som en sån person som gör sånt här.

Men med tanke på hur mycket pengar han har så kan han åka helikopter hem från nattklubben.

Aldrig varit på Ibiza men det känns som att det inte bör vara allt för svårt att få tag på en taxi kl 03 på morgonen där.
Snubben är 25år och är på Ibiza...
Så sjukt löjligt att det ska behöva bli en grej av sånt här men så ser vårt samhälle ut idag. Rossi bodde i London enbart för att kunna gå på klubbarna där. De gamla RR-legenderna var långt värre.
På något sätt(sociala medier) har stjärnor gått från att faktiskt vara människor till att inte kunna trycka en big mac utan att något troll utan liv ska ifrågasätta det. Sjukt tråkigt och det ger oss färglösa idoler som låter/agerar som politiker så fort en mick/kamera är i närheten.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag är old school och känner att jag är född på fel tid, och fel plats.

Men, samhället ser ut som det gör idag och som offentlig person blir man alltid drabbad 100 gånger om när något händer. Man får tyvärr bara rätta sig i ledet.

Tyvärr spelar det ingen roll vems fel det är, är alkohol inblandat så är det alltid den påverkade personen som åker dit. Pecco hade lika gärna kunnat bli påkörd bakifrån av en nykter person, men Pecco hade fått ta smällen.

Att han ska festa och ha kul håller jag med om, men att sätta sig i bilen är inte bra med tanke på att han är en elitidrottare med allt vad det innebär i form av att vara en förebild, ha sponsorer osv.

Hector Barbera förlorade sin Moto2-styrning pga att han körde full, blev stoppad i en rutinkontroll. Inte ens inblandad i en olycka och blåste 0,67.

Nu var väl kanske Hector inte någon superförare direkt så teamet kanske inte tyckte det var någon större förlust eller t.o.m. använde det som ursäkt för att göra sig av med honom.

 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Prosecco Bagnaia..?
Öppnar ju dörren för en del nya sponsorer om det skulle behövas :hihi

Angående Barbera så hade han redan en rattfylla i bagaget sen 2012, och även dömd för att ha slagits med sin flickvän.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Sommar, ibiza och ändå bara 0,87? Hur många av oss på detta forum hade klarat det???.
Skämt å sido, jäkligt klantig och onödigt☹️.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Jag är en av tråkmånsarna som funderar lite på hur många gånger han har kört på fyllan utan att åka dit... hade han inte hamnat i diket så hade han ju aldrig åkt dit...

Att vara fabriksförare för Ducati innebär såklart en enorm press, framför allt kanske om man är italienare, hoppas för Peccos skull inte att han kontinuerligt tar till flaskan för att hantera stressen.

Antar att Ducati tar detta väldigt allvarligt, ett till snedsteg för Pecco så kan de nog inte ha kvar honom, med tanke på sponsorer osv.

Förare som Rossi och Marquez får bara (ännu) mer energi av den uppmärksamhet som framgång ger, medan Stoner (och Pecco?) bara vill försvinna när strålkastarna följer de varje steg.

Här är en intressant intervju med Casey Stoner, som upplevde en sådan ångest när han var fabriksförare för Ducati att han ibland ville, som han själv uttrycker det, bara dö.

 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hörde nu i MotoGP-podden att Spaniens lag är 0,5mg/l dvs 1 promille. Så när pecco hade 0,87 så var det inte promille. Utan mg/l. Så han körde med 1,74 promille.

Ändå märkligt att Spanien har 1 promille och vi har 0,2.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
1,74 låter ju helt sanslöst, måste ha varit ett vilt partaj. Man måste väl vara näst intill alkis för att komma upp i dom nivåerna utan att däcka.
Edit: Fast det kanske var det han gjorde. ?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Näe men vänta lite.. det krävs inte extrema mängder för att blåsa 2 promille samma kväll som man har druckit. Speciellt inte om man inte har fått borsta tänderna eller skölja munnen ordentligt innan. Vid 1 promille är man ju sådär trevligt salongsberusad.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Näe men vänta lite.. det krävs inte extrema mängder för att blåsa 2 promille samma kväll som man har druckit. Speciellt inte om man inte har fått borsta tänderna eller skölja munnen ordentligt innan. Vid 1 promille är man ju sådär trevligt salongsberusad.
Är det så? Jag har uppenbarligen dålig koll.. ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I min ungdom, 20 plus så spelade vi poker vid ett tillfälle och drack sprit samtidigt som vi då och då fick blåsa i polisens ballonger.
På den tiden var gränsen 0,5 promille och jag minns att det var förvånansvärt mycket jag kunde tratta i mig innan jag nådde dit, och jag hade inte velat köra bil då.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nja, att säga att man enkelt når 2 promille är skitsnack om man inte är alkoholist.
En nätt liten GP-förare är väldigt berusad vid 1,74 promille och antagligen därför han körde av vägen.

Har alkoblås hemma och har blåst när jag haft strax över en promille och jag hade då aldrig fått för mig att köra bil då.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
1,74 promille är ganska högt. Jag hoppas att inga av de medtrafikanter jag möter är på den nivån.

Jämförelsen med Bautistas fylleköening blir intressant. Bautistas karriär var redan i utförsbacke. Peccos karriär har peaken framför sig. Kanske. Förmodligen har hans för övrigt trevliga attityd och förmodade framtida titelaspirans en positiv inverkan för att detta ska passera.

Personligen tror jag han landar på fötterna och klarar detta även om det blir en repa i lacken i hans karriär.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har väl en talang för att inte inse hur full jag är i så fall. I våra unga 20-nånting blåste vi regelbundet mellan 1,5-2,5 i en kalibrerad mätare av dåvarande polismodell och då var kvällen långt ifrån över.
Men som så mycket annat är allting subjektivt. Vi kan säkert återgå till Silly Season :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
1,74 promille är ganska högt. Jag hoppas att inga av de medtrafikanter jag möter är på den nivån.

Jämförelsen med Bautistas fylleköening blir intressant. Bautistas karriär var redan i utförsbacke. Peccos karriär har peaken framför sig. Kanske. Förmodligen har hans för övrigt trevliga attityd och förmodade framtida titelaspirans en positiv inverkan för att detta ska passera.

Personligen tror jag han landar på fötterna och klarar detta även om det blir en repa i lacken i hans karriär.
Bautista? Du menar inte Barbera? Bautista ser ut att kunna peaka i år
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Jag har väl en talang för att inte inse hur full jag är i så fall. I våra unga 20-nånting blåste vi regelbundet mellan 1,5-2,5 i en kalibrerad mätare av dåvarande polismodell och då var kvällen långt ifrån över.
Men som så mycket annat är allting subjektivt. Vi kan säkert återgå till Silly Season :)
Han var uppenbarligen tillräckligt full för att inte kunna hålla sig på vägen.

Lätt att dra paralleller med Northug. Ganska naivt att vara säker på att detta var en engångsföreteelse, om nu någon är det..

Ducati lär ha en klausul som säger att de kan bryta kontrakt med sina förare vid händelser som grovt rattfylleri.

Skulle faktiskt inte bli jätteförvånad om Tardozzi/Ducati bryter med Pecco.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kommer väl inte direkt som någon överraskning men Dovi kör inte i MotoGP nästa säsong.


Med facit i hand borde han stannat i Ducati eller slutat helt då han annonserade sitt sabbatsår...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kommer väl inte direkt som någon överraskning men Dovi kör inte i MotoGP nästa säsong.


Med facit i hand borde han stannat i Ducati eller slutat helt då han annonserade sitt sabbatsår...
Teoretiskt sätt kan han avsluta med flaggan i topp genom att prestera resten av året men det verkar osannolikt.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top