Motogp Catalunya 2012.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Tycker RdP för oförtjänt mycket skit. Han är ju en av få förare som under alla år alltid gett järnet oavsett material och aldrig klagat.

Håller jag med om och har också alltid gillat honom. Om han inte hade gått till ducati och sen CRT efter att han satt på LCR hondan utan hade fått fortsätta på någon mer konkurrens kraftig hoj som satelit Honda eller Yamaha så tror jag att hade haft några pallplaceringar minst vid det här laget. Sån waste (om det nu stavas så) på talang att han fått harva runt på dom där skitcyklarna i flera år nu.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om jag såg rätt satte Stoner sin bästa tid på det hårda bakdäcket = imponerande!

Pedrosa snabbast på FP3 och han körde det mjuka bakdäcket.

Rossi har bytt tillbaka till kolfiberswingen.

Dovi ser bättre och bättre ut på M1:an.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
FP2:

Pos NR. TIME
1 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 334.0 1'42.099
2 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 333.7 1'42.306 0.207 / 0.207
3 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 334.0 1'42.447 0.348 / 0.141
4 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 335.6 1'42.592 0.493 / 0.145
5 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 335.0 1'42.639 0.540 / 0.047
6 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 333.4 1'42.802 0.703 / 0.163
7 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 336.6 1'42.870 0.771 / 0.068
8 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 336.0 1'42.943 0.844 / 0.073
9 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 334.6 1'43.057 0.958 / 0.114
10 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 336.6 1'43.134 1.035 / 0.077
11 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 332.7 1'43.341 1.242 / 0.207
12 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 336.4 1'43.538 1.439 / 0.197
13 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 316.6 1'44.738 2.639 / 1.200
14 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 320.7 1'44.771 2.672 / 0.033
15 51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 312.0 1'45.631 3.532 / 0.860
16 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing Suter 313.8 1'45.868 3.769 / 0.237
17 68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR 317.4 1'46.450 4.351 / 0.582
18 22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 316.0 1'46.500 4.401 / 0.050
19 54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 313.6 1'46.503 4.404 / 0.003
20 77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 312.0 1'46.836 4.737 / 0.333
21 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda 299.2 1'47.436 5.337 / 0.600
Weather Conditions:
* | **Track Condition: Dry| **Air: 29º|*Humidity: 37%| **Ground: 51º




FP3




POS. NR TIME
1 26 Dani PEDROSA SPA Repsol
Honda Team Honda 334.4 1'41.646
2 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 335.0 1'41.966 0.320 / 0.320
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 334.8 1'41.993 0.347 / 0.027
4 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 331.9 1'42.353 0.707 / 0.360
5 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 334.8 1'42.433 0.787 / 0.080
6 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 334.3 1'42.697 1.051 / 0.264
7 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 337.1 1'42.784 1.138 / 0.087
8 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 334.0 1'42.906 1.260 / 0.122
9 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 335.6 1'43.123 1.477 / 0.217
10 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 333.5 1'43.133 1.487 / 0.010
11 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 333.6 1'43.440 1.794 / 0.307
12 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 315.2 1'43.882 2.236 / 0.442
13 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 322.7 1'43.991 2.345 / 0.109
14 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 329.6 1'44.585 2.939 / 0.594
15 54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 315.7 1'44.901 3.255 / 0.316
16 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing Suter 315.8 1'45.193 3.547 / 0.292
17 51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 312.0 1'45.670 4.024 / 0.477
18 77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 314.1 1'45.785 4.139 / 0.115
19 68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR 315.3 1'45.824 4.178 / 0.039
20 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda 298.6 1'45.942 4.296 / 0.118
21 22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 310.3 1'46.889 5.243 / 0.947
Weather Conditions:
* | **Track Condition: Dry| **Air: 24º|*Humidity: 46%| **Ground: 36º
Records:
Fastest Lap: Lap: 18 Dani PEDROSA 1'41.646 167.4 Km/h


Konstigt att flera förare inte kunde matcha sina tider från fp2 till fp3. Missade att kolla på fp3 också:3freak , är det nån av förarna som sagt vad det berodde på? Som lorenzo och spies tex?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Konstigt att flera förare inte kunde matcha sina tider från fp2 till fp3. Missade att kolla på fp3 också:3freak , är det nån av förarna som sagt vad det berodde på? Som lorenzo och spies tex?

Om du kollar på den information du precis presenterade så kan det ju lite ha med värmen i backen att göra. 51 grader gentemot 36. Luftfuktighetens inverkan har jag dock ingen aning om.

Anmärkningsvärt är ju annars att fältet har kastats om totalt. Lorre från första till sjätte, pedrosa sjunde till första m.fl.

Blir intressant att se hur det ser ut om ungefär en timme! :pÅPKÅRN!
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Blir ju svårtippat till kvalet när dom kör sådär, men snart får vi svar det för nu är det kval!

Så vad tror ni? Tippa!
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Om du kollar på den information du precis presenterade så kan det ju lite ha med värmen i backen att göra. 51 grader gentemot 36. Luftfuktighetens inverkan har jag dock ingen aning om.

Anmärkningsvärt är ju annars att fältet har kastats om totalt. Lorre från första till sjätte, pedrosa sjunde till första m.fl.

Blir intressant att se hur det ser ut om ungefär en timme! :pÅPKÅRN!

Ja det kan ju påverka med värmen i backen men att både lorenzo och spies mfl försämrade sina tider tror jag inte att det hade med tempen att göra när tex stoner och pedrosa mfl sänkte sina tider avsevärt.

Jag gör en tip med lite önskningsinslag:
1. Stoner
2. Spies
3. Lorenzo
4. Crutchlow
5. Pedrosa
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag var på ett studiebesök hos Öhlins för några veckor sen. Där kommenterades et just kring chatter. Dom hävdade att det är egenfrekvensen i fälgen och däcket som gör att det uppstår vibrationer. Men att vibrationerna ska vara i motsatt riktning mot fjädringens arbetsriktning. Det kan ju vara så att dom inte vill ta på sig problemet oxå, men så sas det då.
Var på Öhlins för ett tag sen på föreläsning och kolla runt i lokalerna, dom sa att chatter inte har Något med fjädringen att göra utan att det enbart beror på däcken.
Nyfiken som jag är frågade jag Neil Spalding (expert i Eurosports sändningar och författare till böcker om MotoGP-teknik) och hans svar var att fjädringen påverkar mängden chatter och påverkas av chatter.

Med andra ord tror jag att Öhlins drar en liten vals för att skydda sig själva och skjuta över problemet på någon annan. Bridgestone gör säkert precis samma sak, dvs skyller på fjädringen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nyfiken som jag är frågade jag Neil Spalding (expert i Eurosports sändningar och författare till böcker om MotoGP-teknik) och hans svar var att fjädringen påverkar mängden chatter och påverkas av chatter.

Med andra ord tror jag att Öhlins drar en liten vals för att skydda sig själva och skjuta över problemet på någon annan. Bridgestone gör säkert precis samma sak, dvs skyller på fjädringen.

Jo, det stämmer alldelens säkert att chattret uppstår i däck och fälg.
Sen ska ju fjädring och chassie hantera det och där skiljer det säkert en del.

Vore det lätt skulle dom ju aldrig ha problem.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Hehe, hyffsad tippning jag fick till. Nästan:rolleyes:
Mitt tips:
1. Stoner
2. Spies
3. Lorenzo
4. Crutchlow
5. Pedrosa
Så top 5 var ju rätt men bara 2 rätt om det ska va rätt följd:tungan

Facit:
Stoner
Lorenzo
Crutchlow
Spies
Pedrosa
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo, det stämmer alldelens säkert att chattret uppstår i däck och fälg.
Sen ska ju fjädring och chassie hantera det och där skiljer det säkert en del.

Vore det lätt skulle dom ju aldrig ha problem.
Swing, fjädring, fälg och däck tillsammans skulle man kunna säga :)
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Jo, det stämmer alldelens säkert att chattret uppstår i däck och fälg.
Sen ska ju fjädring och chassie hantera det och där skiljer det säkert en del.

Vore det lätt skulle dom ju aldrig ha problem.

Under den här säsongen så vill jag inbilla mig att jag har hittat ett mönster ang. chatter och jag tycker det verkar som att varenda gång som det har varit chatter problem så är det Honda som blivit mest utsatta och vid dom tillfällen så har dom använt asymmetriska däck. Nu vet jag inte om dom kör med såna däck den här helgen?
Men vid dom tidigare helgerna har jag sett ett tydligt mönster att när dom använt såna däck så har Honda haft chatter problem.
Kanske är det anledningen till chatter, att det uppstår vibrationer för att däcken har olika gummiblandningar som kan väga olika mycket på olika sidor av däcket? Och dessa däck kan väl också ha olika böjningar på själva greppytan på vänster/höger sida också? Om ni förstår hur jag menar..
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Vill inte ta någonting från dig men det är ungefär som att tippa Stoner, Pedrosa och Lorenzo på pallen :)

Ja det är ganska lika fast ca 10 ggr svårare när det är 5 personer och ett kval än en prispall som i stort sett haft dom tre som du nämnde på pallen under några års tid:)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Lustig krash i moto2. Jag är ingen expert men det känns väl som killen kör om och stänger dörren och inte lämnar plats?
 

Smagatusk

Guest
Tycker RdP för oförtjänt mycket skit. Han är ju en av få förare som under alla år alltid gett järnet oavsett material och aldrig klagat.

Det händer alltid nåt runt RdP. Glömmer aldrig hans körning i ett lopp med satellit-Hondan 2010 där hans däck var tokslut och han slogs om en femteplats. Bromsade på sig i varje böj sista varvet och loosa den fighten, men det var riktigt kul att se.

Sen tror/hoppas jag att Stoner inte gör samma misstag som förra gången det var wetrace, när han fick spö av Lorre och Rossi pga att han inte fick upp tempen i däcken. Det var ju åtminstone det han "skyllde" lite på.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag måste bara kommentera super slowmo sekvenserna de visar, det är ren poesi :yoparty:yoparty

Där ser man att det verkligen är aliens som framför dessa hojar!! :tummenupp

Håller med, hur fan är det möjligt att framföra en motorcykel på detta vis? :va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag måste bara kommentera super slowmo sekvenserna de visar, det är ren poesi :yoparty:yoparty

Där ser man att det verkligen är aliens som framför dessa hojar!! :tummenupp

Sant! Ruggigt vad dom kör. :)
Sist jag låg så där lågt fick jag sitta å plita ner försäkringsnummer på skadeanmälan efteråt. ;)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Nån mer än jag som asgarvade åt Milovanovic's lilla skämt idag under kvalet?

"Stoner är den enda förare jag vet som faktiskt är ute och går på banan för att leta efter ställen på insidan asfalten där han kan kroka fast sitt framhjul och sladda runt.... Nä, jag skojja bara."

Haha det lät helsjukt när man hörde det för det var ju egentligen inte roligt, mer sättet att säga "Nä jag skojja bara" på som blev så plötsligt. Haha, jag och farsan fick oss ett gott skratt iaf.

Trevligt med Spies lite längre upp. Iannonne på 4de, gillas skarpt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nyfiken som jag är frågade jag Neil Spalding (expert i Eurosports sändningar och författare till böcker om MotoGP-teknik) och hans svar var att fjädringen påverkar mängden chatter och påverkas av chatter.

Med andra ord tror jag att Öhlins drar en liten vals för att skydda sig själva och skjuta över problemet på någon annan. Bridgestone gör säkert precis samma sak, dvs skyller på fjädringen.

Ja, det är nog så. :)

Tänker men efter så är det väl klart att hela paketet behövs.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top