MotoGP Försäsongstester, Sepang

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Capirossi har ett jobb med att hjälpa till med säkerheten i MotoGP. Bl.a går han nu igenom alla däcken som förarna får av bridgestone. Har tydligen varit sådär med dom att dom gett ut 2 år gamla däck till vissa förare. Gissar att en del olyckor hänt pga det så det är därför han kollar upp dom så noga nu.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Capirossi har ett jobb med att hjälpa till med säkerheten i MotoGP. Bl.a går han nu igenom alla däcken som förarna får av bridgestone. Har tydligen varit sådär med dom att dom gett ut 2 år gamla däck till vissa förare. Gissar att en del olyckor hänt pga det så det är därför han kollar upp dom så noga nu.

Kan det verkligen vara så? Är de inte märkta med tillverkningsdatum? Och om de inte är det, skulle de verkligen vara så småsnåla att det skeppar ut gamla svålar? Och om inte teamen kan se att det är gamla däck, hur ska då Capirossi kunna det? Hmmmmmmmmmmmmmmmmm..... liiiiiiiiiiite skkeptisk blir jag till detta......
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vet inte exakt hur det ser ut på bridgestone motogpdäcken. Michelins koder på däcken krävdes en översättningstabell för att tyda = omöjligt förstå utan.

Kom på att Nordgren har ett oanvänt bakdäck från en 500 som inte heller har datummärkning. Det kan du få kolla in om du kommer förbi nästa gg. :)
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Att döma av Twitterfeeds från förare, mekaniker, ingengörer, och teamchefer hos Ducati så känns det som att alla drar en lättnadens suck efter testerna i Malaysia. Alla verkar rätt nöjda med den nya cykeln...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att döma av Twitterfeeds från förare, mekaniker, ingengörer, och teamchefer hos Ducati så känns det som att alla drar en lättnadens suck efter testerna i Malaysia. Alla verkar rätt nöjda med den nya cykeln...
Framföraltl har de en cykel som reagerar som den ska på de ändringar man vill göra. Det intressantaste med det tycker jag är att man undrar hur fundamentalt fel något måste ha varit på den förra hojen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hmmmmmmmmmmmmmmmmm..... liiiiiiiiiiite skkeptisk blir jag till detta......
Det är du inte ensam om. Verkar ju högst otroligt att Bridgestone skulle åka land och rike runt med två år gamla däck. Det mer troliga är att de vill få in så mycket data som möjligt och då verkar det lite dumt att dela ut 2 år gamla däck.

Jag tror det rör sig om en missuppfattning.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det var utalande från Capirossi när han gjorde sin första insats som säkerhetsrådgivare. Det som han såg som farligast i MotoGP var däcken. Kommer inte ihåg om det stod i speedweek, bikeracing eller gpone men någon av dom tror jag. Säkert stått på fler ställen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Motosprint var det som hade gjort intervjun med Capirossi.

Loris Capirossi
"My meeting with the Bridgestone people at Valencia was tough. I told them that certain things won't be accepted anymore: the tyres are too hard and therefore too dangerous, so they must be changed.

"The tyres situation in 2011 has never been clear, so in 2012 I will choose the tyres for the riders. I mean I will do it personally: I will go by the bunch of tyres and pick them myself.

"Carmelo told me 'on the subject of tyres, you decide, feel free to get angry', so I've used this power immediately.
There were problems with serial numbers too: with that number you can figure out when the tyre was built. A tyre built two years ago can't go as quick as one built last week. Some riders had the new tyres and some other the old ones. That's not okay, that must be fixed: I want the last rider to have the same possibilities the first one has."
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Motosprint var det som hade gjort intervjun med Capirossi.

Loris Capirossi
"My meeting with the Bridgestone people at Valencia was tough. I told them that certain things won't be accepted anymore: the tyres are too hard and therefore too dangerous, so they must be changed.

"The tyres situation in 2011 has never been clear, so in 2012 I will choose the tyres for the riders. I mean I will do it personally: I will go by the bunch of tyres and pick them myself.

"Carmelo told me 'on the subject of tyres, you decide, feel free to get angry', so I've used this power immediately.
There were problems with serial numbers too: with that number you can figure out when the tyre was built. A tyre built two years ago can't go as quick as one built last week. Some riders had the new tyres and some other the old ones. That's not okay, that must be fixed: I want the last rider to have the same possibilities the first one has."

Om det är som han säger med tillverkningsdatum så blir man ju rätt förvånad. På den nivån som MotoGp är så borde ju alla däck vara veckogamla tycker man.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ang. Bridgestone är jag inte förvånad. Ligger mer än en hund begraven någonstans, det är jag helt säker på.

Prototypracing och enhetsdäck rimmar så jäkla falskt...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För det första trodde jag Capirexs uttalande om 2 år gamla däck var från testen i veckan, vilket det inte verkar vara.

För det andra kan man ju tolka hans uttalande som att en del "bara" fått äldre däck, de behöver inte ha varit 2 år gamla.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Framföraltl har de en cykel som reagerar som den ska på de ändringar man vill göra. Det intressantaste med det tycker jag är att man undrar hur fundamentalt fel något måste ha varit på den förra hojen.
Ändå verkar det lite logiskt även för en lekman att den skillnaden/effekten skulle kunna bli resultatet vid utbyte av flexmöjlig ram mot stum motor. Inget som går att veta hundra i förväg, och all kredd för staken att prova den tillsynes möjligt goda idén, inkl kalkylerad "dead-end"-risk.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
För det första trodde jag Capirexs uttalande om 2 år gamla däck var från testen i veckan, vilket det inte verkar vara.

För det andra kan man ju tolka hans uttalande som att en del "bara" fått äldre däck, de behöver inte ha varit 2 år gamla.

Jag har för mig diskussionen fanns i Moto2 förra säsongen också - en del fick sprillans nya däck medan andra, längre ner i fältet, fick hålla till godo med det som blivit över de senaste åren... Eller har jag drömt det? :va
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Lustigt att just Capirex uppmärksammar att materialet passerat bäst före datum...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top