MotoGP - försäsongstugg!

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Har funderat lite på hela den här grejen med Lorenzo till Ducati och jag blir fan inte klokare eller känner mig mer säker på vad jag tycker.

Kul att se honom på annat material för att få svaret på om han är så överdjävligt bra som han visar på Yamaha. Har ju hemskt svårt att tro att det bara är kombination Yamaha + Lorenzo som gör honom så ruskigt snabb och säker..

Men samtidigt vet jag inte, en i Italien, illa omtyckt spanjor i det kanske mest anrika motorstallet de har känns lite... Märkligt. Sen tror jag att han klär jävligt illa i rött.

Det blir jävligt kul att bevittna nästa års spektakel i alla fall.

Vi är nog fler som inte riktigt helt seriöst mentalt ännu kan placera Jlo hos de röda. Tror det hänger på utfallet. Om Jlo från dag ett lyckas förmedla ett positivt intryck hos Italienarna i allmänhet samt tar Ducati till den absoluta toppen iom en VM titel, har nog de flesta röda fans stort överseende med vad det står i Jlo:s passhandlingar.. Om bitarn låt säga under försäsångsträningarna 2017 inte faller på plats och mediabilden ensidigt blir en negativ, sur o butter Jlo, då får han "passfokus" och en inte helt lätttämjda Italienska fans att ta hand om som inte Desmosedici GP17 vore tillräckligt. . :tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jorge kan mkt väl göra en kalle krycka, för många nollor efter valfri siffra mellan 1-9 kan få folk att göra saker dem egentligen inte vill men vi får se, vi får se:gnissla
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det kanske är så enkel att Lorre behövde en ny utmaning som han säger nedan.
http://www.crash.net/motogp/news/229591/1/lorenzo-i-needed-a-new-challenge.html

Han gör en Carolina Klüft helt enkelt. :)

Sekundärt vill han nog inte dela garage med VR heller. :brinnerup

Vi får hoppas det, för kalles del verkade pengarna helt avgörande varför han kritade på för ducati och han var inte sen med att berätta det för resten av världen, kalle skulle ju lyfta ducati till himmelska höjder men han kom allt som oftast inte högre än en mm från asfalten:hihi nu tror jag förvisso att ducati har en ngt bättre hoj än när kalle satt på den, men, pengar kan få oss att göra saker vi inte vill och vi får vänta ett år med facit, spännande värre:tummenupp
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vi får hoppas det, för kalles del verkade pengarna helt avgörande varför han kritade på för ducati och han var inte sen med att berätta det för resten av världen, kalle skulle ju lyfta ducati till himmelska höjder men han kom allt som oftast inte högre än en mm från asfalten:hihi nu tror jag förvisso att ducati har en ngt bättre hoj än när kalle satt på den, men, pengar kan få oss att göra saker vi inte vill och vi får vänta ett år med facit, spännande värre:tummenupp

Lorenzo är ju ekonomiskt oberoende sen ett tag (uppskattad lön 130- 150m/år) så visst vill han ha betalt men det är knappast det som styr. Kryckan var ju satellitförare med en lön som inte är i närheten av fabriksförarna så för honom var det bra mycket viktigare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det kanske är så enkel att Lorre behövde en ny utmaning som han säger...

...Sekundärt vill han nog inte dela garage med VR heller. :brinnerup
Ptjaa, med handen på hjärtat finns det ju inget mer JLo kan göra i Yamaha - han kommer alltid att tvingas stå i skuggan av VR så länge denne finns kvar i stallet. Med handen på hjärtat kan jag inte påminna mig en stor mästare som blivit mindre uppskattad än Lorenzo?

Vinna mästerskap - check. Se VR bråka med MM utan att själv vara direkt inblandad - check. Spexa - check. Vara butter - check. Det finns just inget mer att göra förutom att byta team och se till att göra sin sak där och skörda framgång utan minsta inblandning från Geten.

Jag tror själv JLo kan lyckas tämligen direkt på den röda maskinen, i min värld är Jlos och Dovis körstil inte helt olika. Däremot är jag lite förvånad om man väljer att behålla Dovi, det känns som att de får två förare som befinner sig på eller passerat zenith i sina karriärer?

Outsider - att bägge två lämnar Ducati och någon satellitförare (t ex Redding) får chansen på den andra fabrikshojen? Ingen av de nuvarande förarna är kanske något ämne för världsmästartiteln, det känns som att Dovis tåg gått och att Ianonne helt enkelt saknar strategiskt tänkande nog för att klara sig dit.

Eller så blir det Stoner! :hihi

Av samma anledning kanske även DP på Yamaha känns orealistiskt - två "gubbar" i teamet är väl inte direkt att bädda för framtiden? Då är det kanske mer troligt att DP får stanna i Honda och fortsätta utveckla, resultaten till trots. Möjligen kan Suzuki vara en sista anhalt under förutsättning att AEsp utgår och Vinales eller något annat löfte sitter på den andra maskinen.

Jaja, spännande blir det i alla fall att cirkusen nu landar i Europa :)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lorenzo är ju ekonomiskt oberoende sen ett tag (uppskattad lön 130- 150m/år) så visst vill han ha betalt men det är knappast det som styr. Kryckan var ju satellitförare med en lön som inte är i närheten av fabriksförarna så för honom var det bra mycket viktigare.

Mkt vill alltid ha mer! För sådana här superdivor är det viktigt att ha en högre lön än sin konkurrent även om dem inte behöver pengar:fakta
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ptjaa, med handen på hjärtat finns det ju inget mer JLo kan göra i Yamaha - han kommer alltid att tvingas stå i skuggan av VR så länge denne finns kvar i stallet. Med handen på hjärtat kan jag inte påminna mig en stor mästare som blivit mindre uppskattad än Lorenzo?

Vinna mästerskap - check. Se VR bråka med MM utan att själv vara direkt inblandad - check. Spexa - check. Vara butter - check. Det finns just inget mer att göra förutom att byta team och se till att göra sin sak där och skörda framgång utan minsta inblandning från Geten.

Jag tror själv JLo kan lyckas tämligen direkt på den röda maskinen, i min värld är Jlos och Dovis körstil inte helt olika. Däremot är jag lite förvånad om man väljer att behålla Dovi, det känns som att de får två förare som befinner sig på eller passerat zenith i sina karriärer?

Outsider - att bägge två lämnar Ducati och någon satellitförare (t ex Redding) får chansen på den andra fabrikshojen? Ingen av de nuvarande förarna är kanske något ämne för världsmästartiteln, det känns som att Dovis tåg gått och att Ianonne helt enkelt saknar strategiskt tänkande nog för att klara sig dit.

Eller så blir det Stoner! :hihi

Av samma anledning kanske även DP på Yamaha känns orealistiskt - två "gubbar" i teamet är väl inte direkt att bädda för framtiden? Då är det kanske mer troligt att DP får stanna i Honda och fortsätta utveckla, resultaten till trots. Möjligen kan Suzuki vara en sista anhalt under förutsättning att AEsp utgår och Vinales eller något annat löfte sitter på den andra maskinen.

Jaja, spännande blir det i alla fall att cirkusen nu landar i Europa :)

Håller med om att deras körstilar är lite lika med det stora undantaget att AD är otroligt sen på bromsen och JL väldigt tidig(släpper iof tidigt med) vilket för mig är en stor skillnad som kan bli problem. Att Ducatin är stabil under bromsning är väl bara positivt men hur bra är den med hög kurvhastighet kan bli väldigt utslagsgivande.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Håller med om att deras körstilar är lite lika med det stora undantaget att AD är otroligt sen på bromsen och JL väldigt tidig(släpper iof tidigt med) vilket för mig är en stor skillnad som kan bli problem. Att Ducatin är stabil under bromsning är väl bara positivt men hur bra är den med hög kurvhastighet kan bli väldigt utslagsgivande.
Det har Du rätt i, det kan dock vara så att även JLo kan vinna på att komma först in i kurvan till priset av en aning mid-corner speed?

På tal om Yamaha: http://m.crash.net/motogp/news/229614/1/vinales-joining-yamaha-makes-a-lot-of-sense.html

Känns som ett sätt att bjuda in sig själv i leken och smöra lite för Geten... :)
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det har Du rätt i, det kan dock vara så att även JLo kan vinna på att komma först in i kurvan till priset av en aning mid-corner speed?

På tal om Yamaha: http://m.crash.net/motogp/news/229614/1/vinales-joining-yamaha-makes-a-lot-of-sense.html

Känns som ett sätt att bjuda in sig själv i leken och smöra lite för Geten... :)

Kan han ställa om så blir det farligt men det känns inte som det hör till körstil utan mer styrkor och kvalitéer vilket nog är svårare att ändra.

Tyckte det kändes som MV gjorde allt för att inte säga "Yamaha är bäst och Suzuki sämre" och jag skulle betala för att köra den.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
VR diplomatiskt och värderar JL högt med all rätt. Killen har slagit de senaste 15 års mästare.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kan han ställa om så blir det farligt men det känns inte som det hör till körstil utan mer styrkor och kvalitéer vilket nog är svårare att ändra.

Tyckte det kändes som MV gjorde allt för att inte säga "Yamaha är bäst och Suzuki sämre" och jag skulle betala för att köra den.
hehe precis.. Men det skulle en alien kunna ändra lite på, eller? Jag tänker lite krasst att ingen riktigt testat vad Suzuki hojen egentligen går för! Även om Maverick kör vad tyget håller.. Skulle viljat se kaliber av VR, Jlo eller MM dignitet köra in sig på Sukkan och sen se.. Nu går ju det inte, men DP på Suzuki skulle enligt mig ge ett betydligt tydligare kvitto på vad Suzuki egentligen kan åstadkomma
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ptjaa, med handen på hjärtat finns det ju inget mer JLo kan göra i Yamaha - han kommer alltid att tvingas stå i skuggan av VR så länge denne finns kvar i stallet. Med handen på hjärtat kan jag inte påminna mig en stor mästare som blivit mindre uppskattad än Lorenzo?

Det är bara i rossisfan club han inte är uppskattad:hihi
JL har bevisat att han är steget före VR och har dessutom en option. Som Lin Jarvis uttryckte det så ville dom behålla honom vilket jag tror är sant men JL fick ett mycket bättre erbjudande, vill ha en utmaning.
JL även nämnde att han tror att han kan utveckla Ducati som redan är bra med dall igna till en vinnarmaskin.

Jag tror själv JLo kan lyckas tämligen direkt på den röda maskinen, i min värld är Jlos och Dovis körstil inte helt olika. Däremot är jag lite förvånad om man väljer att behålla Dovi, det känns som att de får två förare som befinner sig på eller passerat zenith i sina karriärer?

Håller med finns ingen anledning att tro något annat, han är den bäste som slagit samtliga mästare de senaste 15 åren.

Av samma anledning kanske även DP på Yamaha känns orealistiskt - två "gubbar" i teamet är väl inte direkt att bädda för framtiden? Då är det kanske mer troligt att DP får stanna i Honda och fortsätta utveckla, resultaten till trots. Möjligen kan Suzuki vara en sista anhalt under förutsättning att AEsp utgår och Vinales eller något annat löfte sitter på den andra maskinen.

Det verkar näst intill klart att det är MV dom fiskar efter, så platsen i Suzuki blir ledig.


Sanningen är mer komplext än att någon förare är bra utan även vad sponsorerna tycker. Suzuki verkar vara den minst "dekaltrimmade" fabrikshojen och har svårt att locka toppförare som kan vinna.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Av samma anledning kanske även DP på Yamaha känns orealistiskt - två "gubbar" i teamet är väl inte direkt att bädda för framtiden?

Håller med.. känns som att Yamaha siktar på ett gammalt klassiskt generationsskifte.
Behålla någon "gubbe" som kanske förvisso passerat sin topp, men som har både lång och många erfarenheter att överlämna till en ung efterföljare.

Vinales känns rätt logisk som ynglingen i brist på andra.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Casey Stoner:
I'm happy to welcome @lorenzo99 to the @DucatiMotor team for 2017! Looking forward to working together on the red machine!

Vettetusan hur mottaglig/intresserad Jlo är av vad andra förare tycker /säger hehe

Men kan ju såklart bli hur kul som helst att följa :banana
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tester på Jerez idag 25/4-16.

Kl 11:43 med över 6 timmar kvar:
1-M. MARQUEZ 1:39.313
2-M. VIÑALES +0.223
3-J. LORENZO +0.321
4-A. ESPARGARO +0.369
5-C. CRUTCHLOW +0.775
6-D. PEDROSA +0.905
7-P. ESPARGARO +0.960
8-Y. HERNANDEZ +1.306
9-A. DOVIZIOSO +1.319
10-J. MILLER +1.368
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak jag rent apropå kom att tänka på gällande fabrikerna, Ducati ser ju ut att ha ungefär lika bra hoj som Honda, om man bortser från Marquez prestationer på hojen. I övrigt verkar ju förarna ligga på ungefär samma placeringar och nöta, Ducati ser till och med ut att ha en lite bättre hoj än Honda nu.
Så, det kan definitivt bli spännande med Lorenzo på Ducatin om han och hojen funkar ihop.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top