nej, nästa fördel förlorar den lilla fabriken när de vunnit tre torrace, då ryker optiondäcken. 2016 blir det än tuffare, då ryker fördel efter fördel baserat på ett poängsystem.
2015 regler: https://ultimatemotorcycling.com/20...otogp-podiums-2015-motogp-class-option-rules/
2016 regler: https://motomatters.com/news/2015/04/03/2016_motogp_rules_clarified_7_engines_22.html
Ja, alla team utan vinst sedan 2013 har möjlighet att köra med förmånerna framåt, de mjuka däcken är ju en fördel under kval men i rejs kan de ha fördel av de hårdaste däcken de saknar tillgång till idag. Jag tror inte Ducati kommer att köra full fabriks i år, fler motorer och framför allt "fria test" (inom ramen för de tilldelade antalet testdäck) är värdefullt inför nästa säsong. Men så länge Dovi ligger så bra till tror jag inte de sparar på krutet utan kör för fullt!Satan så rörigtmed med lite taktisk körning kan t ex ducati bibehålla förmånerna även framöver om jag fattat det rätt!
Japp, jag har förstått det så - i år kan däcksfördelen ryka med omedelbar verkan, nästa år ryker även den "fria" testningen direkt om man besöker podiet för ofta.Som jag förstår det kan Ducati endast förlora de mjuka däcken, men då samtidigt få tillgång till de hårda om de vinner fler race i år? De har fortfarande många fler motorer och får göra obegränsat med testning.
Att de får använda fler motorer är enbart något som de kan förlora till 2017 om jag förstår det rätt? Poängsystemet införs först 2016 och det är enbart till nästkommande säsong som de poängen kan göra så att de förlorar motorerna t.ex., men å andra sidan kan de förlora rättigheten till oändligt med testning under samma säsong?
Det är inte direkt solklart för oss åskådare hur detta systemet fungerar trotts att det har en enorm inverkan på racen (det enda kommentatorerna pratar om är ju hur Ducati mm. har mer bränsle och under kval så har de mjukare däck), man kan ju tycka att det borde gynna sporten av att göra den mer åtkomlig för oss tittare?![]()
Ja, alla team utan vinst sedan 2013 har möjlighet att köra med förmånerna framåt, de mjuka däcken är ju en fördel under kval men i rejs kan de ha fördel av de hårdaste däcken de saknar tillgång till idag. Jag tror inte Ducati kommer att köra full fabriks i år, fler motorer och framför allt "fria test" (inom ramen för de tilldelade antalet testdäck) är värdefullt inför nästa säsong. Men så länge Dovi ligger så bra till tror jag inte de sparar på krutet utan kör för fullt!
Japp, jag har förstått det så - i år kan däcksfördelen ryka med omedelbar verkan, nästa år ryker även den "fria" testningen direkt om man besöker podiet för ofta.
Utan det mjukare däcket hade definitivt inte Ducati kvalat in som de gjort i år, samtidigt har fabriksteamen ibland en fördel av de hårdare däcken i race. Jag tror personligen det är en anledning till att det blir lite roligare att titta, fler omkörningar och inte lika mycket ledkörning. Dessutom har vi ju en viss Yamahaförare som envisas med att köra upp sig genom fältet från åttonde-ish startrutan...![]()
Skulle vilja se en schysst bild på Rossi's räddning.![]()
Bra race inte mer. Återigen ingen tvekan vem som är publikens kung![]()
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |