MotoGP - Gran Premio d'Italia TIM

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Exakt, när Stoner prickade rätt med inställningarna på hojen så var han oslagbar.
Men Stoner hade ju både bra och dåliga helger.
Marquez däremot.... Den lilla spanjoren verkar vara en jävel på att få hojen inställd exakt som han behöver den för att kunna blåsa på för fullt.

Det är ju rätt ofta man hör dom andra klaga, inte minst Rossi att dom har gjort ett setup mistake till kval eller race.
Sällan man hör Marquez säga så. Imponerande minst sagt.

Han kanske är mindre känslig... Och vad ska han säga... Hojen funkade som än påse ---- men det räckte ändå :hihi Klart det hade varit en kul kommentar!
Och jag har hört allt när det gäller bortförklaringar från alla konkurrenter jag har haft, och så gör dom likaså!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han kanske är mindre känslig... Och vad ska han säga... Hojen funkade som än påse ---- men det räckte ändå :hihi Klart det hade varit en kul kommentar!

Det hade ju onekligen varit att gno in det grundligt i sina motståndares ansikten. :hihi
Men nog verkar hans körstil vara ganska okänslig för en perfekt inställd hoj, det fladdrar och far och lever rövare på alla sätt och vis, men han får hojen dit han vill, gärna på bredställ.:Bugar
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Honda/Marques har säkert haft lite nytta av Stoners testkörningar, blir svårt att hitta en lika snabb... :rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Honda/Marques har säkert haft lite nytta av Stoners testkörningar, blir svårt att hitta en lika snabb... :rolleyes:
Jag är inte så säker på att Stoners frånvaro från hetluften inte börjar sätta sina spår, fortfarande saknar Nakamotos "0.3 s" mellan RCV1000 vs RC213V en fullständig förklaring - var det differensen mellan Stoners tider? En ordinarie testförare (som inte förmådde klämma ut allt ur fabrikscykeln)? Eller varifrån kom den uppgiften, att Stoner skulle köra ett par sekunder snabbare än Hayden/Redding o co samtidigt som han matchade t ex Pedrosa på fabrikshojen förefaller inte troligt.

Hur snabb Stoner är numera vet nog endast de initierade och de lär inte berätta utan Nakamotos goda vilja. Men de flesta som slutat inom toppskiktet och MC-racing förefaller väl snabbt förlora det lilla sista som krävs för att prestera de absoluta topptiderna? Och det är inte tiondelar som verkar enkla att jobba tillbaka, har vi egentligen någon förare i mc-racingens toppskikt som i modern tid lyckats slå sig tillbaka till toppen efter mer än ett års absolut frånvaro?

I o f s är det inte otänkbart att Stoner med sina unika egenskaper skulle kunna vara undantaget som bekräftar regeln. Men det förefaller mig veterligen vara enklare att göra comeback på fyra hjul i f t två.
 
Last edited:

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Det som var roligt och samtidigt lite jobbigt med Stoner var ju att han inte var så jämn och stabil. Marquez verkar ha Stoners fart och Lorenzos stabilitet. Stoner kunde ju faktiskt bli trea och tvåa också. Och lägga sig när som helst kändes det som. Satt alltid med hjärtat i halsgropen när han körde.

Han lyckades ju till och med vurpa på warm-up lap.:gnissla
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Kul att spekulera hur det hade gått med Stoner kvar, det svaret får vi nog aldrig då han verkar vara nöjd med att fiska.
Men nåt säger mig att om han kom tillbaka så skulle han vara snabb från första test.
Krasha, vinna, krasha, vinna. Så skulle hans säsong se ut.

Men jag tror inte att Marquez hade tagit alla segrar i år om Lorenzo inte hade haft sådana problem att leverera.
Misstolka mig inte, Marquez är otroligt snabb men dom här segrarna har kommit när hans största konkurrent har haft sin absolut tyngsta säsongs öppning någonsin.
Samtidigt så har Lorenzos usla facit säkert en grund i att Marquez har rotat sig in långt i huvudet på honom.
Det är nog inte bara däcken och soppan som ställer till det för honom.

Och även hans team kamrat som visserligen är en snabb förare är också nere ibland och slåss om platser som han inte har gjort på många år, om någonsin.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Kul att spekulera hur det hade gått med Stoner kvar, det svaret får vi nog aldrig då han verkar vara nöjd med att fiska.
Men nåt säger mig att om han kom tillbaka så skulle han vara snabb från första test.
Krasha, vinna, krasha, vinna. Så skulle hans säsong se ut.

Men jag tror inte att Marquez hade tagit alla segrar i år om Lorenzo inte hade haft sådana problem att leverera.
Misstolka mig inte, Marquez är otroligt snabb men dom här segrarna har kommit när hans största konkurrent har haft sin absolut tyngsta säsongs öppning någonsin.
Samtidigt så har Lorenzos usla facit säkert en grund i att Marquez har rotat sig in långt i huvudet på honom.
Det är nog inte bara däcken och soppan som ställer till det för honom.

Och även hans team kamrat som visserligen är en snabb förare är också nere ibland och slåss om platser som han inte har gjort på många år, om någonsin.

Absolut Lorre verkar vara den enda som kan ge honom en match hoppas det håller i sig nu!

Ang Stoner så måste han slänga ut kärringen då kommer han tillbaka :)
Men att hon ska försvinna med äktenskapförord är tveksamt....:rolleyes:
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Mmm.. Gillar verkligen Stoner som raceförare, men i deras familj är det nog han som är kärringen. :tungan
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
har vi egentligen någon förare i mc-racingens toppskikt som i modern tid lyckats slå sig tillbaka till toppen efter mer än ett års absolut frånvaro?

Räknas sjuttio och åttiotal till modern tid...? I så fall var ju Thorleif Hansen MXGP vinnare vid ett inhopp tre-fyra år efter att han egentligen lade av. Och man kan väl nästan säga samma sak om Troy Bayliss...? Att mysåka lite grann på en Superbike måste ju vara jämförbart med pensionärernas bridgeklubb, så hans inhopp på Valencia 2006 kan ju betraktas som en ren comeback...?
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Räknas sjuttio och åttiotal till modern tid...? I så fall var ju Thorleif Hansen MXGP vinnare vid ett inhopp tre-fyra år efter att han egentligen lade av. Och man kan väl nästan säga samma sak om Troy Bayliss...? Att mysåka lite grann på en Superbike måste ju vara jämförbart med pensionärernas bridgeklubb, så hans inhopp på Valencia 2006 kan ju betraktas som en ren comeback...?

Är själv född på -60 talet och vill gärna tro att jag är född i modern tid. Den åsikten delas dock inte av mina barn. Djäkla snorungar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Räknas sjuttio och åttiotal till modern tid...? I så fall var ju Thorleif Hansen MXGP vinnare vid ett inhopp tre-fyra år efter att han egentligen lade av. Och man kan väl nästan säga samma sak om Troy Bayliss...? Att mysåka lite grann på en Superbike måste ju vara jämförbart med pensionärernas bridgeklubb, så hans inhopp på Valencia 2006 kan ju betraktas som en ren comeback...?
Hansen kände jag inte till men kan tillstå att hans CV är alldeles unikt - om än kanske inte spot on i denna diskussion? Bayliss tror jag knappast jämställer WSBK med bridge eller boule - vidhåller Du uppfattningen kan vi alltid inhämta Biaggis åsikt... :tomten

Kanske kan vi enas om att t ex Hr Räikkönen och Schumacher saknar motsvarighet i GP-cirkusen efter åttiotalets inledande år? Annars har jag väl helt enkelt fel och måste lära mig läsa statistik... ;)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Honda/Marques har säkert haft lite nytta av Stoners testkörningar, blir svårt att hitta en lika snabb... :rolleyes:

Det blev inte så mycket testkörningar för Stoner på hondan. Många av hans kontrakterade dagar föll bort pga dåligt väder. Han hade lite dåligt samvete av att få betalt trots att han inte körde, därför har han sagt till Nakamoto att han gärna gör några tester gratis åt dem. Om hans input skulle behövas.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Bayliss tror jag knappast jämställer WSBK med bridge eller boule - vidhåller Du uppfattningen kan vi alltid inhämta Biaggis åsikt...

Biaggi valde inte WSBK frivilligt. Efter att ha snackat ner sitt team, sin hoj och allt och alla var det ingen i GP cirkusen som ville ta i honom med tång. Han var helt klart bland topp 5, kanske t.o.m. 3 men fick ingen styrning ändå.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Honda/Marques har säkert haft lite nytta av Stoners testkörningar, blir svårt att hitta en lika snabb... :rolleyes:
Det blev inte så mycket testkörningar för Stoner på hondan. Många av hans kontrakterade dagar föll bort pga dåligt väder. Han hade lite dåligt samvete av att få betalt trots att han inte körde, därför har han sagt till Nakamoto att han gärna gör några tester gratis åt dem. Om hans input skulle behövas.

Honda såväl som Marc och Dani har utan tvekan haft nytta av Casey's testdagar. Casey fungerar ju som ett "filter" mellan det interna testteamet och raceteamet, ett filter som filtrerar bort delar och ideer som inte innebär en direkt prestandaförbättring för en förare i världseliten. På detta sätt har Marc och Dani kunnat koncentrera sig på att testa delar och ideer som verkligen ger en prestandaförbättring.

Prestandaskillnaden mellan det interna testteamet och raceteamet är ett problem för samtliga tillverkare då upplevelsen av vissa delar och ideer kan vara helt olika om man är två-tre sekunder snabbare eller långsammare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Biaggi valde inte WSBK frivilligt. Efter att ha snackat ner sitt team, sin hoj och allt och alla var det ingen i GP cirkusen som ville ta i honom med tång. Han var helt klart bland topp 5, kanske t.o.m. 3 men fick ingen styrning ändå.

Jag tror till och med att det gick så långt så att en däcktillverkare vars namn kan associeras till broar och stenar vägrade leverera däck om han kontrakterades av ett påtänkt team. De hade helt enkelt fått nog av hans konstanta klagande och sågningar i media. Så ja - Max Biaggi hamnade i Superbike för att han inte hade några alternativ i MotoGP.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
JockeP22 skrev:
Jag saknar Simoncelli i MotoGP mycket mer än Stoner.
Det är för att du tycker Stoner är sur och vrång och att du anser Sic som "charmig" och "en frisk fläkt".
Men det är bara att inse, tittar man på skills så hade Sic inte en chans mot Stoner.
Jag saknar också Simoncielli men mot Marc hade även han varit chanslös.
Det stämmer att jag saknar Simoncelli för hans charm och friska fläkt. Han var en underdog
och jag är svagare för sådana än konstanta vinnare.
Sic var unik och en som var stark i motgångar och tog folks kritik med rak rygg. Han gick sin egen väg.

Jag refererade inte till deras 'skills' ovan, när jag nämnde vem jag saknade mest.

Trots att Stoner hade otroliga skills (har sett majoriteten av hans race sedan 2001) hade jag ändock valt Simoncelli tillbaka.

Charm, karisma, värme, humor, publikvänlighet och förmågan eller viljan att bjuda på sig själv som tävlingsförare men kanske "bara" rada upp pallplatser och poängplatser, är mer värt för mig än en förare med helt omvända egenskaper men en som vinner konstant tack vare sin talang.

Att vinna är inte allt. Upplevelserna/uppförandet har sin del i det också.

Flertalet lär inte hålla med mig, det förstår jag.
Men jag vidhåller att jag inte saknar Stoner eller att se hans talang vinna race.
Han vann många race visst, men han vann inte mitt hjärta.
Det gjorde Simoncelli. Och sådant betyder mer och sitter kvar längre i mitt minne. Vi är alla olika.

Jag hade turen att se Catalunya-racet på plats 2011, innan Sic gick bort.
Det är något jag är väldigt tacksam för.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
JockeP22,
Förstår precis. Det är anledningen att den förare som jag saknar mest är Schwantz. Trots sämre material var han på topp. Vinna eller försvinna. Han gav allt. Hans sena inbromsningar är legendariska. En reporter frågade en gång vad hans hemlighet var med de sena inbromsningarna. Svaret blev: "När du ser Gud, bromsa!"
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top