MotoGP - Japans GP

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Kan de inte införa Turbo?! otroligt att tävla med insugsmaskiner på 2000-talet. Näe överladda skiten så det händer nåt! 600cc och överladdning, skulle ge en liten, lätt smidig motor med mycket kraft.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Kan de inte införa Turbo?! otroligt att tävla med insugsmaskiner på 2000-talet. Näe överladda skiten så det händer nåt! 600cc och överladdning, skulle ge en liten, lätt smidig motor med mycket kraft.

Har funnits i reglementet förr under tvåtaktseran.
Ovalkolvsmotorer på 250 kubik med överladdning.
Dock ingen som byggde nån.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det som ständigt förvånar mig är att om 2-takt är så fantastiskt, och så många vill ha en 2-takts 500 som gathoj eller racehoj. Varför är det då inget märke som bygger en sådan, med en sån där fantastiskt bra direktinsprutning som gör att den drar lika lite bensin som en ny 1000cc och går bättre än en sådan.
Den borde med en sådan fantastiskt enkel och bra teknik väga ca 140-150 kg.
Och dom kan ha samma tankvolym som 4-taktarna. Och givetvis med 1000-1200 mils serviceintervall för det klarar väl en sådan motor?
Den borde inte heller behöva kosta mer än en ny 1000cc eftersom en 2-taktare är en så enkel och bra teknik.

Jag skulle kunna tänka mig en att köpa en iaf!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men Honda äger inte Dorna, de är dominerande, men om t.ex. Aprilia kom fram med något överlägset så skulle det nog svänga.
Fast det är ju inte så. MSMA, dvs tillverkarnas gruppering, är ju de som har skrivit regelverket för klasserna och dr har HRC haft ordförandeposten länge samt enligt de som vet påverkat riktningen kraftig. De var drivande i regeländringarna både i MotoGP och i 250/Moto2. Både Aprilia och KTM var emot regeländringarna i 250 men röstades ner. trots överlägsna tekniska lösningar. ;)

Dorna jobbar hårt på att förändra maktstrukturen nu när de nuvarande kontrakten går ut efter 2011 års säsong, där de vill ha mer att säga till om gällande reglementet tillsammans med FIM. Finns massor att läsa om det på nätet.

Det som ständigt förvånar mig är att om 2-takt är så fantastiskt, och så många vill ha en 2-takts 500 som gathoj eller racehoj. Varför är det då inget märke som bygger en sådan, med en sån där fantastiskt bra direktinsprutning som gör att den drar lika lite bensin som en ny 1000cc och går bättre än en sådan.
Den borde med en sådan fantastiskt enkel och bra teknik väga ca 140-150 kg.
Och dom kan ha samma tankvolym som 4-taktarna. Och givetvis med 1000-1200 mils serviceintervall för det klarar väl en sådan motor?
Den borde inte heller behöva kosta mer än en ny 1000cc eftersom en 2-taktare är en så enkel och bra teknik.

Jag skulle kunna tänka mig en att köpa en iaf!
Ett väldigt stort problem gällande DI på tvåtakt är att Orbital äger patenten på det och de pengar de vill ha för licenstillverkning gör det omöjligt för små tillverkare att använda det.
Om man tittar på cross/enduro så presenterar ju Husaberg sina första tvåtaktare i företagets historia, KTM gör tvåtaktare etc.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Både Aprilia och KTM var emot regeländringarna i 250 men röstades ner. trots överlägsna tekniska lösningar. ;)
Överlägsna enligt vem? De som sitter med hemma med sin video2000, amiga, plasmaskärm, aps-kameror och ibland tar en tur på sin plastcykel? ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Överlägsna enligt vem? De som sitter med hemma med sin video2000, amiga, plasmaskärm, aps-kameror och ibland tar en tur på sin plastcykel? ;)
Enligt de som ser skillnad på tekniska lösningar och vad vissa får för handikapp i reglerna för att hävda sig mot en annan överlägsen lösning. ;)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Enligt de som ser skillnad på tekniska lösningar och vad vissa får för handikapp i reglerna för att hävda sig mot en annan överlägsen lösning. ;)
Honda sitter bara på tronen tills någon/några är tillräckligt bra för att putta ned dem. När KTM/Aprilia har ett erbjudande om ett bättre alternativ så kommer det att slå igenom.
Moto2 var verkligen inte döden för sporten, det är ju f.n. klassen som räddat underhållningsvärdet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Honda sitter bara på tronen tills någon/några är tillräckligt bra för att putta ned dem. När KTM/Aprilia har ett erbjudande om ett bättre alternativ så kommer det att slå igenom.
Moto2 var verkligen inte döden för sporten, det är ju f.n. klassen som räddat underhållningsvärdet.
Fast där har jag en annan åsikt. Honda är extremt starka och inte genom sina överlägsna tekniska lösningar, gällande racingen, utan genom sin storlek och dominanta position i MSMA. Det var därför de fick igenom de förändringar vi ser. Tom Dorna och FIM tycker ju det eftersom de vill ändra maktstrukturen gällande reglementet. Det handlar inte om att fyrtakt är överlägset tvåtakt för rejsmaskiner utan om politik från de(n) största tillverkarna för egen vinning.

Det är ju inte pga bytet av motortyp som Moto2 av en del anses vara bättre än 250.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Fast där har jag en annan åsikt. Honda är extremt starka och inte genom sina överlägsna tekniska lösningar, gällande racingen, utan genom sin storlek och dominanta position i MSMA. Det var därför de fick igenom de förändringar vi ser. Tom Dorna och FIM tycker ju det eftersom de vill ändra maktstrukturen gällande reglementet. Det handlar inte om att fyrtakt är överlägset tvåtakt för rejsmaskiner utan om politik från de(n) största tillverkarna för egen vinning.

Det är ju inte pga bytet av motortyp som Moto2 av en del anses vara bättre än 250.
Det är väl inte så att Aprilia/Derbi, Yamaha, Ducati, KTM(?) och Suzuki är tvingade att ställa upp? Om de har något bättre så blir det tvingande - om serien bara skulle bli ett historia med ett fabrikat så tror jag att den skulle vara just historia på mindre än en säsong.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är väl inte så att Aprilia/Derbi, Yamaha, Ducati, KTM(?) och Suzuki är tvingade att ställa upp? Om de har något bättre så blir det tvingande - om serien bara skulle bli ett historia med ett fabrikat så tror jag att den skulle vara just historia på mindre än en säsong.
I frågan om Moto2 så röstades ju KTM/Aprilia ner totalt så visst tvingas de av besluten.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att drömma om svunna tider och hur det kunde/borde ha blivit är ju bara tragiskt.
Det är 2010 nu...
Du kanske har missat det men diskussionen handlar mer om strukturerna bakom besluten än besluten i sig. Lite filosofiskt så där.
 

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Att drömma om svunna tider och hur det kunde/borde ha blivit är ju bara tragiskt.
Det är 2010 nu...

Du.. Takter har kommit och gått genom VM´s historia. Bara att läsa på så kan du ju oxå hänga med i en diskussion.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det lär ju åtminstone bidragit en hel del till att fler förare sitter på konkurrenskraftiga cyklar.
Vilken vedbodtrimmare som helst skulle kunna ta fram en 600 2T som spöade dagens Moto2-ekipage.

Inte riktat direkt till Busaberg: Försök begripa att 2T - kilo för kilo eller eller cc för cc - är en mer effektiv funktionsprincip än 4T.
Att denna bättre konstruktion inte får användas i prototypracing - som ska vara en arena för konstruktörernas bästa idéer - är en stor skandal.

Att kalla tävling med plomberade enhetsmotorer prototypracing ännu värre! Även om det resulterar i spännande race.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top