Kan de inte införa Turbo?! otroligt att tävla med insugsmaskiner på 2000-talet. Näe överladda skiten så det händer nåt! 600cc och överladdning, skulle ge en liten, lätt smidig motor med mycket kraft.
Men Honda äger inte Dorna, de är dominerande, men om t.ex. Aprilia kom fram med något överlägset så skulle det nog svänga.Marknadsekonomi och företagspolitik, det glömde du bort i ditt inlägg.
Fast det är ju inte så. MSMA, dvs tillverkarnas gruppering, är ju de som har skrivit regelverket för klasserna och dr har HRC haft ordförandeposten länge samt enligt de som vet påverkat riktningen kraftig. De var drivande i regeländringarna både i MotoGP och i 250/Moto2. Både Aprilia och KTM var emot regeländringarna i 250 men röstades ner. trots överlägsna tekniska lösningar.Men Honda äger inte Dorna, de är dominerande, men om t.ex. Aprilia kom fram med något överlägset så skulle det nog svänga.
Ett väldigt stort problem gällande DI på tvåtakt är att Orbital äger patenten på det och de pengar de vill ha för licenstillverkning gör det omöjligt för små tillverkare att använda det.Det som ständigt förvånar mig är att om 2-takt är så fantastiskt, och så många vill ha en 2-takts 500 som gathoj eller racehoj. Varför är det då inget märke som bygger en sådan, med en sån där fantastiskt bra direktinsprutning som gör att den drar lika lite bensin som en ny 1000cc och går bättre än en sådan.
Den borde med en sådan fantastiskt enkel och bra teknik väga ca 140-150 kg.
Och dom kan ha samma tankvolym som 4-taktarna. Och givetvis med 1000-1200 mils serviceintervall för det klarar väl en sådan motor?
Den borde inte heller behöva kosta mer än en ny 1000cc eftersom en 2-taktare är en så enkel och bra teknik.
Jag skulle kunna tänka mig en att köpa en iaf!
Överlägsna enligt vem? De som sitter med hemma med sin video2000, amiga, plasmaskärm, aps-kameror och ibland tar en tur på sin plastcykel?Både Aprilia och KTM var emot regeländringarna i 250 men röstades ner. trots överlägsna tekniska lösningar.
Enligt de som ser skillnad på tekniska lösningar och vad vissa får för handikapp i reglerna för att hävda sig mot en annan överlägsen lösning.Överlägsna enligt vem? De som sitter med hemma med sin video2000, amiga, plasmaskärm, aps-kameror och ibland tar en tur på sin plastcykel?
Honda sitter bara på tronen tills någon/några är tillräckligt bra för att putta ned dem. När KTM/Aprilia har ett erbjudande om ett bättre alternativ så kommer det att slå igenom.Enligt de som ser skillnad på tekniska lösningar och vad vissa får för handikapp i reglerna för att hävda sig mot en annan överlägsen lösning.
Fast där har jag en annan åsikt. Honda är extremt starka och inte genom sina överlägsna tekniska lösningar, gällande racingen, utan genom sin storlek och dominanta position i MSMA. Det var därför de fick igenom de förändringar vi ser. Tom Dorna och FIM tycker ju det eftersom de vill ändra maktstrukturen gällande reglementet. Det handlar inte om att fyrtakt är överlägset tvåtakt för rejsmaskiner utan om politik från de största tillverkarna för egen vinning.Honda sitter bara på tronen tills någon/några är tillräckligt bra för att putta ned dem. När KTM/Aprilia har ett erbjudande om ett bättre alternativ så kommer det att slå igenom.
Moto2 var verkligen inte döden för sporten, det är ju f.n. klassen som räddat underhållningsvärdet.
Det är väl inte så att Aprilia/Derbi, Yamaha, Ducati, KTM(?) och Suzuki är tvingade att ställa upp? Om de har något bättre så blir det tvingande - om serien bara skulle bli ett historia med ett fabrikat så tror jag att den skulle vara just historia på mindre än en säsong.Fast där har jag en annan åsikt. Honda är extremt starka och inte genom sina överlägsna tekniska lösningar, gällande racingen, utan genom sin storlek och dominanta position i MSMA. Det var därför de fick igenom de förändringar vi ser. Tom Dorna och FIM tycker ju det eftersom de vill ändra maktstrukturen gällande reglementet. Det handlar inte om att fyrtakt är överlägset tvåtakt för rejsmaskiner utan om politik från de största tillverkarna för egen vinning.
Det är ju inte pga bytet av motortyp som Moto2 av en del anses vara bättre än 250.
I frågan om Moto2 så röstades ju KTM/Aprilia ner totalt så visst tvingas de av besluten.Det är väl inte så att Aprilia/Derbi, Yamaha, Ducati, KTM(?) och Suzuki är tvingade att ställa upp? Om de har något bättre så blir det tvingande - om serien bara skulle bli ett historia med ett fabrikat så tror jag att den skulle vara just historia på mindre än en säsong.
Kanske för att det är en supporterklassI frågan om Moto2 så röstades ju KTM/Aprilia ner totalt så visst tvingas de av besluten.
Du kanske har missat det men diskussionen handlar mer om strukturerna bakom besluten än besluten i sig. Lite filosofiskt så där.Att drömma om svunna tider och hur det kunde/borde ha blivit är ju bara tragiskt.
Det är 2010 nu...
Att drömma om svunna tider och hur det kunde/borde ha blivit är ju bara tragiskt.
Det är 2010 nu...
Och en av takterna är på väg att försvinna helt. Dröm på du om det känns bättre.Du.. Takter har kommit och gått genom VM´s historia. Bara att läsa på så kan du ju oxå hänga med i en diskussion.
Det lär ju åtminstone bidragit en hel del till att fler förare sitter på konkurrenskraftiga cyklar.Det är ju inte pga bytet av motortyp som Moto2 av en del anses vara bättre än 250.
Vilken vedbodtrimmare som helst skulle kunna ta fram en 600 2T som spöade dagens Moto2-ekipage.Det lär ju åtminstone bidragit en hel del till att fler förare sitter på konkurrenskraftiga cyklar.
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |