MotoGP Jerez Spanien 2006

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Att förarna har olika inställningar på sina hojar är ju en sak. Det är ju samma hoj ändå... Hayden lär ju få ha samma inställningar om han vill, HRC lär ju inte tvinga honom att ha andra inställningar.
Kommentatorerna menade att det var helt andra elektroniska hjälpmedel på smurfens hoj men jag vet som sagt inte vad de menade.
Kanske ska dra ett SMS till dem nästa race och be dem utveckla :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Kommentatorerna menade att det var helt andra elektroniska hjälpmedel på smurfens hoj men jag vet som sagt inte vad de menade.
Kanske ska dra ett SMS till dem nästa race och be dem utveckla :D
Snickesnack och skvaller skulle jag vilja påstå. Har oerhört svårt att se att HRC skulle kasta på saker på Pedrosas hoj enbart - inte i dagsläget. OM sex sju race när han solklart är deras no1 så är det en annnan femma dock.
Måste säga att Pedrosa visar varför han är bättre än Hayden - han kan ju köra om folk. :)
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Snickesnack och skvaller skulle jag vilja påstå. Har oerhört svårt att se att HRC skulle kasta på saker på Pedrosas hoj enbart - inte i dagsläget. OM sex sju race när han solklart är deras no1 så är det en annnan femma dock.
Måste säga att Pedrosa visar varför han är bättre än Hayden - han kan ju köra om folk. :)
Jag är inte så säker på att det bara är BS.
De hade ju WCMs svenska reservdelsansvarige, Mats Mellander, med sig i söndags och han har nog rätt bra koll plus att de få info från Eurosports gäng hela tiden (Mamola mfl).

Sen verkar det väl inte helt otroligt att HRC skulle försöka få till en 2005:a som passar smurfen så bra som möjligt?
Hayden får ju sköta hundgörat med att ta fram den nya hojen och då kan smurfens gäng ägna till åt hans 2005:a.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
Kommentatorerna menade att det var helt andra elektroniska hjälpmedel på smurfens hoj men jag vet som sagt inte vad de menade.
Kanske ska dra ett SMS till dem nästa race och be dem utveckla :D


Som sagt, de sa att han hade ett helt annat system.
De var ju rätt tydliga med att Hayden var den enda med Honda´s 2006´a på griden. Resten hade ju mer eller mindre uppdaterade hojar.

När man ser dessa hojar i verkligheten så uppenbarar sig en massa små sublima skillnader...
Som vi tidigare skämtat om så är ju t.ex Pedrosa en riktigt liten kille och hans kuts/sits + styre mm är säkerligen anpassat för att han skall sitta precis där det "känns" rätt...det är säkerligen annorlunda än t.ex hayden som är längre och tyngre...+ att Pedrosa har uttalad 250 stil in i kurvorna och hayden är värsta sladdfarbrorn så de har säkert inte en ställskruv på samma ställe eller ens samma fjädrar i gaffeln mm....det är två helt olika stilar som slåss under samma fabrikats namn. Detsamma gäller "önskvärd" respons och linjäritet i gashandtaget.....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Jag är inte så säker på att det bara är BS.
De hade ju WCMs svenska reservdelsansvarige, Mats Mellander, med sig i söndags och han har nog rätt bra koll plus att de få info från Eurosports gäng hela tiden (Mamola mfl).

Sen verkar det väl inte helt otroligt att HRC skulle försöka få till en 2005:a som passar smurfen så bra som möjligt?
Hayden får ju sköta hundgörat med att ta fram den nya hojen och då kan smurfens gäng ägna till åt hans 2005:a.
Men jag betvivlar att hans RC211V har en mer avancerad elektronik än Haydens, starkt. Att de använder den olika pga olika körstil etc är ju en annan sak.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Gustav O skrev:
Men jag betvivlar att hans RC211V har en mer avancerad elektronik än Haydens, starkt. Att de använder den olika pga olika körstil etc är ju en annan sak.


Det är ingen som sagt att det är mer avancerad elektronik i Pedrosas hoj. Det enda som sagts är att hans hoj är mer "snällt" inställd än Haydens vilket ska göra pedrosas hoj mer (and I quote kommentatorerna) "lättkörd". Om det nu innebär mer traction control eller vad det är, vet ingen utom Honda.

Sen har de förstås egna personliga inställningar på sina hojar, men det är en helt annan dissikering.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Neutral skrev:
Det är ju lite tidigt att säga så tycker jag med tanke på Capirossis välkända ojämnhet. Vissa race undrar man ju om han överhuvudtaget är på plats. Av första racet tycker jag Dani ser mer ut som VM-vinnare, att han skulle bli bra var det ju inget snack om men att han skulle vara så bra från början är ju nästan Biaggi-klass. ;)

Men Rossi kommer förstås tillbaka och får väl tills motsatsen bevisats gälla som favorit.


Capirossi är inte mer ojämn än någon annan. Sitter han på bra material en hel säsong levererar han också en hel säsong. Vilket hans 3 VM-titlar visar med all önskvärd tydlighet.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Men jag betvivlar att hans RC211V har en mer avancerad elektronik än Haydens, starkt. Att de använder den olika pga olika körstil etc är ju en annan sak.
Som sagt, de var inte helt tydliga med vad skillnaderna var.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Hur menar du nu?
Biaggi var väl den försteförare som skulle sköta just utvecklingen.
Man utvecklar under vintern, inte under pågående säsong. Biaggi och Gibernau fick dock börja köra (testa är ett bättre ord) en ny hoj efter halva förra årets säsong. Man lät Hayden köra vidare på det man visste fungerade. Detta är ju kända självklarheter.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Kanske ska dra ett SMS till dem nästa race och be dem utveckla :D


Det är lönlöst !!! Vi va några st som skickade samtidigt och tyckte att dom va "ordbajsare", att dom inte skulle snacka sönder racen med allt oväsentligt och att nämna hagas doping mm.. för 111:e gången .... :D Och det har jue hjälpt :va (Obs IRONI....)
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Jag fattade det som att HRC har gjort Pedrosas hoj så lättkörd som möjligt med hjälp av mycket elektronik, trac controll osv med tanke på hans fysik. Är det någon som kan servera Pedrosas/Capirossis tider de sista varven förresten. Var det capirossi som ökade eller pedrosa som sackade? Däckproblem? Pedrosa plockade ju in stadigt på Capirossi efter det att han förnedrat Hayden.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Banco skrev:
Jag fattade det som att HRC har gjort Pedrosas hoj så lättkörd som möjligt med hjälp av mycket elektronik, trac controll osv med tanke på hans fysik. Är det någon som kan servera Pedrosas/Capirossis tider de sista varven förresten. Var det capirossi som ökade eller pedrosa som sackade? Däckproblem? Pedrosa plockade ju in stadigt på Capirossi efter det att han förnedrat Hayden.
Pedrosa sade ju själv att han slog av sista varven eftersom han upplevde framdäcket lite oroligt, ville inte chansa.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Banco skrev:
Jag fattade det som att HRC har gjort Pedrosas hoj så lättkörd som möjligt med hjälp av mycket elektronik, trac controll osv med tanke på hans fysik. Är det någon som kan servera Pedrosas/Capirossis tider de sista varven förresten. Var det capirossi som ökade eller pedrosa som sackade? Däckproblem? Pedrosa plockade ju in stadigt på Capirossi efter det att han förnedrat Hayden.

Enligt kommentatorerna höll Capirossi jämn fart och Pedrosa tappade en smula de sista varven. Men jag har inte sett några tider.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Banco skrev:
Jag fattade det som att HRC har gjort Pedrosas hoj så lättkörd som möjligt med hjälp av mycket elektronik, trac controll osv med tanke på hans fysik. Är det någon som kan servera Pedrosas/Capirossis tider de sista varven förresten. Var det capirossi som ökade eller pedrosa som sackade? Däckproblem? Pedrosa plockade ju in stadigt på Capirossi efter det att han förnedrat Hayden.

Lap 23 (65) 1´41 935
Lap 23 (26) 1´42 244

Lap 24 (65) 1´42 164
Lap 24 (26) 1´42 318

Lap 25 (65) 1´42 002
Lap 25 (26) 1´43 009

Lap 26 (65) 1´42 082
Lap 26 (26) 1´43 524

Lap 27 (65) 1´42 677
Lap 27 (26) 1´43 781
Med reservation för fel skr.
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
sandstream skrev:
Hayden får ju sköta hundgörat med att ta fram den nya hojen och då kan smurfens gäng ägna till åt hans 2005:a.
Hundgöra? Det är ju försteförarens privilegium att få utveckla hojen. Visst är det ett arbete men det är framförallt ett privilegium. Att få forma utvecklingsarbeter kring sina egna personliga förutsättningar, att få säga åt andra vad de ska göra, få vara den som testar en sak och bestämmer om den är bra eller dålig, att få vara den som defininerar vad begerppet "bra" innebär. Andreföraren och de andra förarna kan i bästa fall surfa på vågen av en duktig försteförare, som Hayden hittills gjort under sina säsonger i MotoGP. Om Pedrosa valt att harva vidare på 2005-hojen är det en begränsning snarare än en frihet och ett dåligt betyg till Hayden och hans förmåga att utveckla hojar.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Gustav O skrev:
För övrigt måste "Peddo" vara det absolut sämsta jävla smeknamn någon kommit på överhuvudtaget. Stinkande.

Eeeeeehhh, sorry! Det är jag som är skyldig. Finns säkert flera som har kommit på samma sak iofs, men jag började kalla honom det när han började köra 125 i Telefonica Movistar Junior-teamet. Jag tyckte han verkade lovande och vi hade smeknamn på alla förare. Ska man förkorta Pedrosa blir det ju Peddo. Kallar honom det fortfarande det är jag rädd. Dani låter lite töntigt på något sätt. Peddo har bättre klang. :brinnerup
 

Coola Ola

Guest
Nyteknik skrev:
Vem har kallat Hondan för en förlorarhoj? Men det är Itoh och hans kollegor i Japan med input från Rossi/Burgess som har utvecklat den - inte Hayden.

Ok, trodde att Hayden var inblandad i utvecklingsarbetet för 06an men det är mycket möjligt att jag har fel.

Hondan har alltså inte utvecklats alls sen 2003, har jag uppfattat det rätt då?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top