MotoGP Jerez Spanien 2006

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nyteknik skrev:
Vem har kallat Hondan för en förlorarhoj? Men det är Itoh och hans kollegor i Japan med input från Rossi/Burgess som har utvecklat den - inte Hayden.

Ähum...klart Hayden varit med och utvecklat hojen. Tror du han sitter tyst i depåboxen och inte levererar nån feedback ?? Eller att Honda och Michelin är ointresserade av att lyssna på sina nuvarande förare och anpassa sitt material enligt bästa förmåga ?
Eller tror du att Honda / Michelin inte gjort några förändringar på RC211V sen Rossi lämnade dem ?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Coola Ola skrev:
Ok, trodde att Hayden var inblandad i utvecklingsarbetet för 06an men det är mycket möjligt att jag har fel.

Hondan har alltså inte utvecklats alls sen 2003, har jag uppfattat det rätt då?
Triggerhappy skrev:
Ähum...klart Hayden varit med och utvecklat hojen. Tror du han sitter tyst i depåboxen och inte levererar nån feedback ??
En av de stora nyheterna om Honda under vintern var det dåliga utfallet man fick av testerna. För första gången var det Hayden (inte Biaggi eller Gibernau) som skulle prova delarna från Itoh & Co i Japan. Det gick inget vidare. Om det Hayden använder nu är gamla delar eller nya som han har fått att fungera är det nog ingen av oss som vet. Men eftersom han blev ifrånkörd av Pedrosa och ikappkörd av Elias tyder det inte på att han har kunnat tillgodogöra sig eller teamet utvecklingarbetet i Japan.
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Macho Woman skrev:
Dani låter lite töntigt på något sätt. Peddo har bättre klang. :brinnerup
Jo, det är poppis med könsneutrala namn bland RR-förare: Dani, Toni, Randy, Chris, Nicky och Alex. Fast om Peddo har en bättre klang vet jag inte. Kanse de är modigare utomlands med namn eller så är männen kanske så säkra i sin manlighet att de inte behöver understryka den med ett typiskt maskulint namn.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Coola Ola skrev:
Hondan har alltså inte utvecklats alls sen 2003, har jag uppfattat det rätt då?
Nä, den har utvecklats sen förra året. Bakåt. Pedrosa körde en bättre hoj än Hayden, trots att den är äldre. Eller har jag missupfattat några signaturer :va
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
Nä, den har utvecklats sen förra året. Bakåt. Pedrosa körde en bättre hoj än Hayden, trots att den är äldre. Eller har jag missupfattat några signaturer :va
Nej, så är det. Hayden har inte lyckats utveckla sin RCV till en bättre hoj än Pedrosas (eller Elias verkar det som, trots att han är ny i klassen).
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
Nej, så är det. Hayden har inte lyckats utveckla sin RCV till en bättre hoj än Pedrosas (eller Elias verkar det som, trots att han är ny i klassen).
Kan det inte vara så enkelt som att Pedrosa är den bättre föraren?

Edit: bättre denna gång alltså.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nyteknik skrev:
Om det Hadyen använder nu är gamla delar eller nya som har fått att fungera är det nog ingen av oss som vet. Men eftersom han blev ifrånkörd av Pedrosa och ikappkörd av Elias tyder det inte på att han har kunnat tillgodogöra sig eller teamet utvecklingarbetet i Japan.

Och detta har enbart med Honda materialet att göra ?
Klart Honda anpassar sitt material för sin försteförare...sen kan man ju disskutera hur bra han förvaltade detta race.
Stackarn kom ju bara 3á !
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Teddy skrev:
Hundgöra? Det är ju försteförarens privilegium att få utveckla hojen. Visst är det ett arbete men det är framförallt ett privilegium. Att få forma utvecklingsarbeter kring sina egna personliga förutsättningar, att få säga åt andra vad de ska göra, få vara den som testar en sak och bestämmer om den är bra eller dålig, att få vara den som defininerar vad begerppet "bra" innebär. Andreföraren och de andra förarna kan i bästa fall surfa på vågen av en duktig försteförare, som Hayden hittills gjort under sina säsonger i MotoGP. Om Pedrosa valt att harva vidare på 2005-hojen är det en begränsning snarare än en frihet och ett dåligt betyg till Hayden och hans förmåga att utveckla hojar.
Word! :fakta

Undrar om Schumacher tyckte att det var ett straff att utföra hundgörat som försteförare när han formade Benetton och Ferrari till vinnarbilar kring sina egna behov. För en förare som vet vad han gör så är det en oerhörd förmån men Hayden är ingen Doohan eller Rossi, han är mer en Criville som behöver en stark försteförare. Som tur är har han det nu igen - Dani.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
2317859-sp559.jpg

Skrivet av en som var med i Qatar under testerna för två veckor sen.
Ganska fet bakskiva.

"I think everyone has the right idea, but the bottom line for this rear brake set-up is . . . . .
Wheelie Prevention. So, technically, if you thought it was for traction control, or a dirt-tracker preference, you're partially correct! The little rubber band used to keep the lever up helps prevent inadvertent brake dragging - it's a cheap failsafe. The new 06 Honda is presumably smaller and more compact, to help Dani Pedrosa, and one of the results is a tendency to Wheelie. A lot. Nicky is using the rear brake to help keep the front end down and this by-passes a lot of computer programming with the traction control system. He is the traction control system. The swingarm on the bike is also unique, as I haven't seen any other Honda riders using it at this point."

Så nog tusan utvecklas det alltid...

//TS
 

sandstream

Guest
Teddy skrev:
Hundgöra? Det är ju försteförarens privilegium att få utveckla hojen. Visst är det ett arbete men det är framförallt ett privilegium. Att få forma utvecklingsarbeter kring sina egna personliga förutsättningar, att få säga åt andra vad de ska göra, få vara den som testar en sak och bestämmer om den är bra eller dålig, att få vara den som defininerar vad begerppet "bra" innebär. Andreföraren och de andra förarna kan i bästa fall surfa på vågen av en duktig försteförare, som Hayden hittills gjort under sina säsonger i MotoGP. Om Pedrosa valt att harva vidare på 2005-hojen är det en begränsning snarare än en frihet och ett dåligt betyg till Hayden och hans förmåga att utveckla hojar.
Den uppfattningen jag fick av HRCs rapporter under vintern var att Smurfen koncentrerade sig på att lära sig hojen och att HRC gjorde vad de kunde för att anpassa 05:an till honom och att få den så lättkörd som möjligt.

Hayden däremot har kört så mycket som möjligt på 06:an och gett HRC feedback på vad som är bra och vad som är dåligt.

Att köra på en "färdigutvecklad" hoj och att köra på en under utveckling är skillnad för en lekman som mig iaf och jag skulle nog föredra den första i det korta loppet.

Om Smurfen fortsätter att köra 05:an hela säsongen och om Hayden blir ifrån åkt på sin 06:a, då har Hayden gjort ett dåligt jobb.

Någon som minns när Repsol var 2:a och 3:a sist eller bättre?

TwinSucker skrev:
The new 06 Honda is presumably smaller and more compact, to help Dani Pedrosa,
Det skulle isf betyda att Hayden utvecklar 06:an för att passa Smurfen :va
Låter inte helt logiskt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
Kan det inte vara så enkelt som att Pedrosa är den bättre föraren?

Edit: bättre denna gång alltså.
Så kan det vara. Men det borde inte vara så skenbart enkelt för Pedrosa att köra ifrån teamkollegan Hayden.

Hayden:

"And thanks to Repsol and Michelin too because my tires were actually really good today. We'll be back testing here in the morning and we've still got a lot of work to do to improve. I was there with the leaders right at the beginning of the race but I didn't quite have the pace. In turn one I was running a little wide and I've got to get some more traction and get the bike to turn better. It's early man - it's only round one and we'll try and get stronger."
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
Den uppfattningen jag fick av HRCs rapporter under vintern var att Smurfen koncentrerade sig på att lära sig hojen och att HRC gjorde vad de kunde för att anpassa 05:an till honom och att få den så lättkörd som möjligt.

Hayden däremot har kört så mycket som möjligt på 06:an och gett HRC feedback på vad som är bra och vad som är dåligt.

Att köra på en "färdigutvecklad" hoj och att köra på en under utveckling är skillnad för en lekman som mig iaf och jag skulle nog föredra den första i det korta loppet.

Om Smurfen fortsätter att köra 05:an hela säsongen och om Hayden blir ifrån åkt på sin 06:a, då har Hayden gjort ett dåligt jobb.

Någon som minns när Repsol var 2:a och 3:a sist eller bättre?

Det skulle isf betyda att Hayden utvecklar 06:an för att passa Smurfen :va
Låter inte helt logiskt.

:tummenupp Right on :tummenupp

Gissar att Danni haft ett styvt jobb att skola om sig från 95Kg hoj/2-takt/110Hk till 146Kg hoj/4-takt /+250Hk och dessutom köra fort !!

Ögonbryns smurfen kommer ge Rossi ett helsike.... pandoras ask liksom..
Jag njuter...nu jäklar blir det rejs !!!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Coola Ola skrev:
Ok, trodde att Hayden var inblandad i utvecklingsarbetet för 06an men det är mycket möjligt att jag har fel.

Hondan har alltså inte utvecklats alls sen 2003, har jag uppfattat det rätt då?


2005 års "fabriks" RC211V hade samma typ av bakdämparlänkage som 2002 års model. Den satt monterad lägre ner typ. Det är en uppdatering det med. Hade man inte ändrat den hade inte den delen uppdaterats dvs. :) Resten av hojarna uppdateras även om konceptet för alla hojar varit samma, tex Honda = V5, Suzuki V4 mm.

TwinSucker skrev:
..
Ganska fet bakskiva.
..

Intressant! En sån stor bakbromsskiva använder inte tex Stoner. Hayden bromsar mycket med bakbromsen då.
 

Bifogat

  • dia333.JPG
    dia333.JPG
    50.5 KB · Visningar: 120
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har ändrat mig. Smurfen är ett minst lika dåligt smeknamn, eller snarare öknamn.

Axxexs skrev:
2005 års "fabriks" RC211V hade samma typ av bakdämparlänkage som 2002 års model. Den satt monterad lägre ner typ. Det är en uppdatering det med. Hade man inte ändrat den hade inte den delen uppdaterats dvs. :) Resten av hojarna uppdateras även om konceptet för alla hojar varit samma, tex Honda = V5, Suzuki V4 mm.



Intressant! En sån stor bakbromsskiva använder inte tex Stoner. Hayden bromsar mycket med bakbromsen då.
Var det inte så att de till 06 har gått tillbaka till det baklänkage de hade 02. Har för mig det.
Enligt uppgift så ska den stora bakbromsen hois Hayden vara för att han behöver den för att motverka att hojen uiiilar. Verkar dock något primitivt eftersom de andra löser det med el/datorkraft.

Nyteknik skrev:
Nej, så är det. Hayden har inte lyckats utveckla sin RCV till en bättre hoj än Pedrosas (eller Elias verkar det som, trots att han är ny i klassen).
Elias är ju inte ny i klassen, ny på hojen. Stoner och Pedrosa körde ju bra på Honda och de är nya.
 

Coola Ola

Guest
Bingo skrev:
Nä, den har utvecklats sen förra året. Bakåt. Pedrosa körde en bättre hoj än Hayden, trots att den är äldre. Eller har jag missupfattat några signaturer :va
Axxexs skrev:
2005 års "fabriks" RC211V hade samma typ av bakdämparlänkage som 2002 års model. Den satt monterad lägre ner typ. Det är en uppdatering det med. Hade man inte ändrat den hade inte den delen uppdaterats dvs. :) Resten av hojarna uppdateras även om konceptet för alla hojar varit samma, tex Honda = V5, Suzuki V4 mm.

Jo, jag är såklart medveten om detta men Nyteknik skrev att Hondan utvecklats av japanska ingenjörer i samarbete med Rossi/Burgess och det var ett tag sedan de två sistnämnade jobbade för Honda. Det var bara ett halvspydigt svar på det. Onödigt kanske.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Axxexs skrev:
Intressant! En sån stor bakbromsskiva använder inte tex Stoner. Hayden bromsar mycket med bakbromsen då.
Anledningen till det står i texten som jag klippte in... Dom har kopplat bort en del dataprylar till tractioncontrolen som Hayden sköter själv istället så då går det väl åt lite rejälare doningar.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Jag har ändrat mig. Smurfen är ett minst lika dåligt smeknamn, eller snarare öknamn.
Smurfen är störtskönt och bara för att reta dig kommer jag självklart att fortsätta med det :D

Gustav O skrev:
Enligt uppgift så ska den stora bakbromsen hois Hayden vara för att han behöver den för att motverka att hojen uiiilar. Verkar dock något primitivt eftersom de andra löser det med el/datorkraft.
Ja, visst är det trist när föraren sköter något själv som kan göras av datorn ;)

Coola Ola skrev:
Jo, jag är såklart medveten om detta...
Försöker du slå något rekord i antal olika avatarer på en dag? :hihi
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
TwinSucker skrev:
Anledningen till det står i texten som jag klippte in... Dom har kopplat bort en del dataprylar till tractioncontrolen som Hayden sköter själv istället så då går det väl åt lite rejälare doningar.

Det har varit väldigt mycket skriverier om TC i USA där många där ( publiken) inte gillar det. Speciellt nu när det kom att WSBK också använder det.

Mladin dissade TC genom att förra eller förrförra året ha en dekal på gashandtaget där det stod "Turn here for Traction Control". En bra förare ska inte behöva TC tycker man där.

Utalandet är i första hand skrivet av en Amerikan till Amerikaner. Han kan ha rätt på allt men jag tror att han i bakhuvudet vet hur dom flesta Amerikaner tycker om TC så det är lite anpassat efter vad dom tycker.
 

Bifogat

  • TC.JPG
    TC.JPG
    7.8 KB · Visningar: 83

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Smurfen är störtskönt och bara för att reta dig kommer jag självklart att fortsätta med det :D
Öknamn är ju bara tröttsamt så jag är inte förvånad att du tänker fortsätta. ;)

sandstream skrev:
Ja, visst är det trist när föraren sköter något själv som kan göras av datorn ;
Nej. Jag tycker man ska ta bort all form av TC men det jag menade var att jag har svårt att se att Hayden själv skulle sköta det bättre, iofs fick ju Hondas TC kritik i alla de tester jag läst.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Gustav O skrev:
Nej. Jag tycker man ska ta bort all form av TC ...


Kan bara instämma. Att gasa "rätt" är endel av svårigheten ju!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top