MotoGP - Laguna Seca 22/7

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag uttryckte mej kanske lite klumpigt.:glömdet
Vad jag menade var att det är ändå lite märkligt, att alla dopingavslöjande till trots, hur cykelsporten behåller sitt enorma intressegrepp i sydeuropa, och på så vis fortfarande en given plats för sponsring.



Jag vill inte dra igång någon diskussion kring detta, men vad jag menar är att i mina ögon så börjar proffcykel att få ett skamfilat rykte, och därför så tycker jag att det är lite märkligt att det fortfarande tilltalar stora sponsorer.

Nu är jag ingen hängiven cykelfantast, men så har det väl varit i åtminstone tio år? Folk vet att "alla" är dopade, men det har ingen större påverkan på intresset.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nu är jag ingen hängiven cykelfantast, men så har det väl varit i åtminstone tio år? Folk vet att "alla" är dopade, men det har ingen större påverkan på intresset.
Beror på egen uppfattning. Själv upplever jag det som att mediaintresset är mer riktat på fusket, vem som ska åka fast nästa gång etc. Inte fullt så mycket kring fixstjärnor. Vem vill synas med Landis t.ex.?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Beror på egen uppfattning. Själv upplever jag det som att mediaintresset är mer riktat på fusket, vem som ska åka fast nästa gång etc. Inte fullt så mycket kring fixstjärnor. Vem vill synas med Landis t.ex.?

Det är i Sverige, ett land som inte är speciellt stort inom cykelsport och dessutom först i ledet att fördöma doping. Nere på kontinenten ser det annorlunda ut.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är i Sverige, ett land som inte är speciellt stort inom cykelsport och dessutom först i ledet att fördöma doping. Nere på kontinenten ser det annorlunda ut.
??? Som när huvudsponsorn till det Holländska stallet kräver att de tar ut ledaren för en lögn? När T-mobile flyttar sina pengar ifrån cykelsporten för att de inte vill synas där. Hetsjakten i Italien på Pantani&Co. Finns många fler exempel, där stall och sponsorer agerat emot och verkligen brytt sig. De hör hur fansen buar åt de som ska skänka stjärnglans för de investerade pengarna. TV-kanaler slutar sända etc. På kontinenten begriper de även "pengar", när de försvinner så påverkar det.

Jag tror sporten lider hårt, även på kontinenten. Sverige har aldrig varit en faktor på touren, vad har vi? En etappseger?
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Gösta "Fåglum" Pettersson vann girot 1971 och var trea på touren året innan.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu är jag ingen hängiven cykelfantast, men så har det väl varit i åtminstone tio år? Folk vet att "alla" är dopade, men det har ingen större påverkan på intresset.

Dansken vart ju utbuad inför o efter gårdagens etapp för sitt handlande, så visst tar alla med sina hjärnceller i behåll avstånd o visst påverkar d intresset globalt då tv bolag ställer in sina sändningar osv ......

Nere på kontinenten ser det annorlunda ut.

Skitsnack! Tror jag inte alls på, folk verkar fullt förståligt förbannade..
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Gösta "Fåglum" Pettersson vann girot 1971 och var trea på touren året innan.
Motsäger inget jag sa. Han vann aldrig en etapp-seger på touren och girot är en annan tävling.
Angående giro-segern påminner det väl lite om diskussionen kring VM här (får ju ändå anknyta till RR lite :)), han vann totalt utan en enda delseger. ;)
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Vilken ovärdig vinnare! :)
Sjävklart :) Hade det funnits trampcykel.com på den tiden hade det forumet översvämmats av kommentarer av just den typen - all vet ju att Eddy Merckx var den värdige vinnaren på den tiden, bara det han körde inte girot det året (alltså inte hans ballongdäck som var orsaken) :tungan
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Nyfiken:

• Varför har ni rest till USA?
• Skola/plugg = flygskola?
• Hur länge ska ni stanna?
• Vad har du för kamera?

:)

  • Vi blev erbjudna jobb som flyginstruktörer i San Diego efter vår examination i Sverige. Ser det som en kul grej men framförallt för att det är meriterande.
  • Vi pluggar första 3-4 månaderna för att konvertera cert och ta instruktörsbehörigheter. Fick även jobb som ground instructor i Airlaw med kort varsel förra veckan :) Flygskola=ja, svensk sådan med europeiska elever samt massvis indier.
  • Vi har visum för 2 år. Sedan får vi se vad som händer.
  • Canon EOS350D med standard 18-55mm objektiv, samt ett Sigma 70-300mm modell budgetvariant.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Nyfiken:

• Varför har ni rest till USA?
• Skola/plugg = flygskola?
• Hur länge ska ni stanna?
• Vad har du för kamera?

:)
Du glömde fråga om han är singel och om du har chans på honom :7peta
Då du verkar lite blyg hjälper jag dig med den frågan. :rolleyes:



:D :D :D

Grattis till jobbet Berra. :tummenupp
Ser ut som att du har "the best time of your life".
Coola bilder!!!

Åsa. :hej
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
  • Vi blev erbjudna jobb som flyginstruktörer i San Diego efter vår examination i Sverige. Ser det som en kul grej men framförallt för att det är meriterande.
  • Vi pluggar första 3-4 månaderna för att konvertera cert och ta instruktörsbehörigheter. Fick även jobb som ground instructor i Airlaw med kort varsel förra veckan :) Flygskola=ja, svensk sådan med europeiska elever samt massvis indier.
  • Vi har visum för 2 år. Sedan får vi se vad som händer.
  • Canon EOS350D med standard 18-55mm objektiv, samt ett Sigma 70-300mm modell budgetvariant.
Sökte ni aktivt arbete i Kalifornien eller söker amerikanska flygskolor arbetskraft i Norden/Sverige?(!)

Svensk flygskola i Kalifornien med massa indiska elever?

Låter som en (tre) pojkdröm(mar) har gått i uppfyllelse! :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Farbror visste ju uppenbarligen inte att en MotoGP-racer har en justeringsmekanism för bromsen på vänster sida styret. Kan ju vara bra att veta innan man uttalar sig om eventuella skador i samband med kollisioner.

Jodå, det råkar jag veta, men det snackades om bromsslangar tidigare i tråden och det var dessa jag refererade till ...
Sedan förstår jag att du är generellt desperat eftersom du verkar tycka att ålder är ett straff och förmodligen vet att det "straffet" kommer du inte undan. Passa på att gör allt du inte tror att du kommer att kunna göra när du blir några år äldre. SKYNDA DIG!!! :)
Att döma av dina bilder så trimmade jag produktionsracerhojar innan du var född och ja, jag kommer ihåg hur man gör det. Eftersom det var tvåtaktare så kunde man göra en del själv på de befintliga delarna. Med fyrtaktarna går det mest ut på att byta ut delar till sådana som nästan vem som helst kan köpa ... kräver inte så mycket insikt om motorns funktion som när du tillverkar eller modifierar sina egna delar.
För att t ex göra en kam behövs relativt avancerade maskiner, dvs sådana som man inte har råd att ha i garaget och därför är man oftast hänvisad till att köpa dylika.
Det enda jag kommer ihåg att jag köpte som special var excentriska vevtappar som krävde slipmaskiner med offsetmöjligheter. Eftersom jag inte kände nån som hade en sådan så blev det att köpa dylika från Danmark. Jag pressade sedan dessa i vevaxeln, riktade denna till 30 my på vardera sidan, fick 354 cc och kunde tävla i 500 cc-klassen också.
Hur gör du när du ska trimma eller ändra kubik?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top