MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nytt fint grönt ställ för Nicky :D

Om inte bilden ljuger allt för mycket ser cykeln onekligen ut som en pocketbike under Nicky som då ändå inte är en bjässe!
1743443_10151872588527120_914333788_n.jpg
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
EsA nu 6:a före båda Tech3-maskinerna, och Iannone bästa ducce (open?).

Ser inte ut som att Ianonne kör Open spec. Dock ser det ut som att Yonny Hernandez gör det.

http://www.crash.net/motogp/results/200010/1/sepang-motogp-test-times-tuesday-3pm.html

Blue = Factory class - Control ECU hardware, but manufacturer software.
20 litres of race fuel, five engine changes for the season. All engines must be identical throughout the year, within the same team (development freeze).

Red = Open class - Full control ECU system, hardware and software.
24 litres of race fuel, twelve engine changes for the season. No engine development freeze, plus a softer rear tyre allocation relative to the Factory class.

Black = Test Rider.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Efter att ha sett diverse inspirerande filmer om den nya Suzukin och hur pass "nära" de påstått att den legat i förhållande till de andra maskinerna, så undrar man ju onekligen varför RdP ligger fyra och en halv sekund efter :va Han kanske går ut lugnt och njuter av det fina vädret....men det är fan inte söndag idag Randy!
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Har ni MotoGP video pass så kan man se en kort video från Sepang.!
Härligt att se och höra dom igen!!
Live News
Check out the early video highlights from Sepang
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, så var första dagen avklarad, från crash.net:

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.286s (Lap 52/62)
2. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.804s | +0.518s (58/61)
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.906s | +0.620s (73/75)
4. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 1.082s | +0.796s (26/47)
5. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 1.240s | +0.954s (48/52)
6. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 1.320s | +1.034s (10/25)
7. Aleix Espargaro ESP NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 1.419s | +1.133s (19/26)
8. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2m 1.538s | +1.252s (38/44)
9. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.634s | +1.348s (42/48)
10. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.876s | +1.590s (54/55)
11. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 2.483s | +2.197s (25/26)
12. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2m 2.497s | +2.211s (21/27)
13. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 2.552s | +2.266s (47/48)
14. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2m 2.860s | +2.574s (16/38)
15. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2m 2.891s | +2.605s (28/49)
16. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 3.126s | +2.840s (14/35)
17. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 3.319s | +3.033s (53/56)
18. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 3.328s | +3.042s (49/51)
19. Randy de Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 3.893s | +3.607s (47/75)
20. Kosuke Akiyoshi JPN Honda Test Rider 2m 4.267s | +3.981s (27/64)
21. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2m 4.431s | +4.145s (41/48)
22. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 4.922s | +4.636s (34/44)
23. Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 5.825s | +5.539s (50/51)
24. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 5.889s | +5.603s (32/40)
25. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 6.070s | +5.784s (14/14)
26. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2m 6.755s | +6.469s (21/41)

Reflektioner:
- Marquez ca en halv sekund före Lorenzo under större delen av dagen. Oklart hur hans längre stints står sig i jämförelse med Yamahas? Gustav O?
- FTR-Yamaha går som tåget. Trots förmiddagens strul hittar vi Edwards omedelbart efter Smith, Aleix före bästa Ducati.
- Rossi bra med hela dagen, men än har vi inte sett det bästa av Lorenzo. Blir intressant att kolla Yamahas simuleringar, har en känsla av att Rossi legat närmare än fjolårets halvsekund efter Lorenzo
- Pedrosa verkar likaså ha kört ett tufft testprogram idag, hans snabbaste tid kom under sista tio. Dani tillsammans med de Puniet mäktade med 75 varv i hettan:3freak
- Vad kommer Crutchlow att säga? 1.3s bakom Iannone? Förvånansvärt få varv på samtliga Ducatis, bara Iannone, Pirro och Hernandez närmar sig femtio.
- Härligt varmt och gott har dom i alla fall... :)

EDIT - enligt statistiken på MotoGP.com förefaller Hondorna ha matchat Yamaha rätt väl under de fåtal längre stints som förekommit.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ptja, vad kan man dra för slutsatser av detta då, sådär på en höft :) Inte mycket verkar ha ändrats i den absoluta toppen, men förhoppningsvis kan Valentino ha hittat de där extra tiondelarna så att han på allvar kan vara med om pallplatserna den här säsongen. I mitten verkar en hel del ha hänt och vi kommer nog få en hel del sköna fighter för platserna mellan 6-10. Skulle vara skitkul om Aleix kunde få häng på Bautista och Bradl i racen. Därefter kommer vi nog iallafall inledningsvis se ett gäng Duccar slåss med Tech 3-grabbarna, men allt eftersom säsongen går tror jag att Pol och Bradley närmar sig ovan nämnda trio mer och mer och lämnar de röda i dammet bakom sig. RCV1000R verkar ha en del att förbättra innan de kommer ikapp Yammas motsvarighet, helt klart.

I övrigt summerade väl Roffe det kanske bra tycker jag :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Intressant första dag men svårt att dra några stora växlar på topp fyra åtminstone. Lorenzo hade tydligen fått massage under dagen så han kanske har fysiska problem. Känns som om Lorenzo och Pedrosa har mer att ge för att närma sig Marquez men frågan är om Rossi också kan det, han har ju börjat bra tidigare men inte kunnat förbättra sig lika mycket över tid.
FTR Yamahan verkar vara betydligt mer med i matchen än Hondan som ju verkligen inte lever upp till förväntningarna - Stoner was just three-five tenths slower than on the factory bike snacket kan ju stämma men de sa inte att han var en dryg sekund efter de snabbaste på fabrikshojen kanske?
Med tanke på prislappen för Hondan så känns den som en sämre investering än Yamahan än så länge.
Ducati är omöjliga att läsa av men de har ju inte heller kunnat komma med något radikalt nytt så det är väl inte så förvånande. Mest intressant blir ju om de går Open med all sina hojar eller inte.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...FTR Yamahan verkar vara betydligt mer med i matchen än Hondan som ju verkligen inte lever upp till förväntningarna - Stoner was just three-five tenths slower than on the factory bike snacket kan ju stämma men de sa inte att han var en dryg sekund efter de snabbaste på fabrikshojen kanske?
Med tanke på prislappen för Hondan så känns den som en sämre investering än Yamahan än så länge.
Ducati är omöjliga att läsa av men de har ju inte heller kunnat komma med något radikalt nytt så det är väl inte så förvånande. Mest intressant blir ju om de går Open med all sina hojar eller inte.
David Emmets sammanfattning på Twitter efter dagen: "Marquez looking outstanding, Rossi looking very good, Aleix superb, Pol impressive. Iannone excellent. RCV1000R slow. Very interesting."

Oavsett vad man tycker om honom så gillar jag skarpt hans värdering av superlativ:)

Edit - Mycket gagg på twitter just nu, där Hayden anser att motoreffekten i hans RCV1000R är för låg (mer lik en 800!), Nakamoto surar över jämförelserna visavi FTR-M1, Edwards lovar att det kommer mera och Lorenzo tillsammans med Smith finner Yamahan för hetsig i utgångarna på grund av magrare bränsleblandning. Rossi glad över bättre egenskaper vid inbromsning, nu stavas enda problemet "Marquez" :)

Crutchlow inte överdrivet euforisk över GP14 års framsteg so far.

Härligt att det rullar igång igen:tummenupp
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Crutchlow måste stå och dunka huvudet i något hårt just nu.

Hoppas Rossi håller utvecklingskurvan som alla andra i morgon.
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Bedrövligt att Ducati är över 2 sec efter. Visst det är test osv, men det är garanterat ingen förare som vill ligga så lång efter.

Och detta SPECIELLT när Pirro har vart och testat tidigare i veckan...

Ser ut att bli skit i år igen...
- Vart är Stoner när man behöver han!? :fakta
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Han kan åtminstone torka sig med fler sedlar av ädlare valör nu. :)

Förvisso, men han måste ju ändå ha varit fullständigt medveten om att detta skulle inträffa. Så fort han satte pennan på kontraktet måste han ju vetat att han skulle ligga och jag åttondeplatser med sin gamle polare Dovi. Men som många gånger tidigare sagt, så handlar det bara om pengar tråkigt nog.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Någon som vet när och var kommande tester är

Winter testing calendar, 2013-14:

11-13 Nov MotoGP™ post-race test, Valencia

4-6 Feb MotoGP™ Malaysia test 1, Sepang

11-13 Feb Moto2™/Moto3™ test, Valencia

18-20 Feb Moto2™/Moto3™ test, Jerez

26-28 Feb MotoGP™ Malaysia test 2, Sepang

7-9 Mar MotoGP™ Qatar test, Losail

11-13 Mar Moto2™/Moto3™ test, Jerez
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja, :captainobvious :D

Man undrar väl snarare mer vad som faktiskt gör skillnaden. Slirkoppling, hk, osv.

Fundamentalt felbyggd hoj med en motor som är fysiskt för stor vilket gör att de måste kompromissa med chassiet och de har en felbalanserad hoj som understyr för mycket, bland annat..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Förvisso, men han måste ju ändå ha varit fullständigt medveten om att detta skulle inträffa. Så fort han satte pennan på kontraktet måste han ju vetat att han skulle ligga och jag åttondeplatser med sin gamle polare Dovi. Men som många gånger tidigare sagt, så handlar det bara om pengar tråkigt nog.
Pengar och övertygelsen om att man är bättre än sina konkurrenter är väl orsakerna..
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top