MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Crutchlow måste stå och dunka huvudet i något hårt just nu.

Hoppas Rossi håller utvecklingskurvan som alla andra i morgon.

Nädå, varför tror du det? Han har väl varit ganska tydlig med att pengarna (lönen) var viktigare än att vinna, sitta å fisa runt på en skitcykel i två år för ca 14 000 000€:tummenupp synd för ducati och motogp, fet cigarr för den gode engelsmannen, ducati är och som det ser ut förblir ett fabriksstall fast förankrat i de nedre regionerna fajtandes med crt och satellithojarna, tyvärr:crash
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Orkar inte Jorge vara med i år?

Antalet varv som nöts måste ju säga något om ambitionen, viljan och orken om det inte är tekniska problem som gör att de går i depå. Imponerande av Rossi att vilja/orka ligga kvar i toppen både i resultat och ambition.

Starkt av Suzuki att nöta så mycket med så färskt material.

Bådar gott för en bra säsong. Synd om Jojjes ambition börjar tackla av, jag som började gilla honom förra säsongen.

Henrik
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det stod tidigare i tråden att lorre hade fått massage. Kanske inte var helt ok i kroppen.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Det stod tidigare i tråden att lorre hade fått massage. Kanske inte var helt ok i kroppen.

Håller inte som argument
Så här års borde han vara hel, topptränad och smidig. Det är ju liksom hans jobb att vara det

Henrik
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fundamentalt felbyggd hoj med en motor som är fysiskt för stor vilket gör att de måste kompromissa med chassiet och de har en felbalanserad hoj som understyr för mycket, bland annat..

Fundamentalt felbyggd är väl att ta i. Flera förare vann både race och hade mästerskapspotential fram till 2007 (capirossi och stoner). Var den grundläggande geometrin så annorlunda då mot hur det varit under de senaste årens kräftgång?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fundamentalt felbyggd är väl att ta i. Flera förare vann både race och hade mästerskapspotential fram till 2007 (capirossi och stoner). Var den grundläggande geometrin så annorlunda då mot hur det varit under de senaste årens kräftgång?
De flesta bedömare verkar rätt eniga i att Duccen krävde skräddarsydda däck med egenskaper anpassade för dess egenheter. Med enhetsdäcken försvann den möjligheten och de andra tillverkarna lyckades bättre med att anpassa chassit till däcken i stället för tvärt om.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fundamentalt felbyggd är väl att ta i. Flera förare vann både race och hade mästerskapspotential fram till 2007 (capirossi och stoner). Var den grundläggande geometrin så annorlunda då mot hur det varit under de senaste årens kräftgång?
Mycket som ändrats sedan dess. Nytt motorreglemente med begränsing på borrning, Ducatin var en av de mer kortslagiga motorerna under Casey eran, annat chassie nu där man gått från CroMo via kolfiber till aluminium, enhetsdäck där man förlorade en av sina fördelar. Casey lämnade ju för att det inte gick att vinna VM på hojen längre osv. osv.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lorenzo ska tydligen inte ha gillat hur gasresponsen var på den nya motorn eftersom man måste spara bensin jämfört med tidigare år så var den magrare vilket påverkade hur han kunde gå på gas osv. Med tanke på att just hur mjuk han är på att smyga på gasen och hålla hög kurvhastighet så är det nog mest en tidsfråga innan de får till det. Tror jag.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Jag tror Cal tänkte dels på pengarna och dels på att man inte vinner vm på en satellit hoj. Och den enda fabriksstyrningen som fanns va den hos Ducati.

Cal Crutchlow vinner nog inte vm på Ducati heller, men om stjärnorna ställer sig rätt och om som genom ett mirakel Ducatin blir den bästa cykeln där ute så finns iaf en möjlighet.

Jag tycker han gjorde det enda rätta faktiskt..... Friskt vågat hälften vunnet!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ujujuj vad det går snabbt idag. Marquez redan under 2.00.00 med Pedrosa, Bradl och Rossi i hälarna. AleixE femma på 2.00.5 på NGM-M1 må ju kallas sensationellt! Ianonne 8:a med sin Ducce under 2.01 är väl också det rätt bra?

Men generellt går det fort. Riktigt fort idag.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Alla utom Marques har satt sina snabbaste tider nu tidigt på förmiddagen innan det blir för varm..
Tror inte det kommer hända nått mer nu förens sista halvtimmen...Då det börja svalna och dom tar i det lilla sista!
Tror det är nått fel på Jorge eller så passar inte hojen honom än men den passar Rossi..
Mina 2 cent..
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Ujujuj vad det går snabbt idag. Marquez redan under 2.00.00 med Pedrosa, Bradl och Rossi i hälarna. AleixE femma på 2.00.5 på NGM-M1 må ju kallas sensationellt! Ianonne 8:a med sin Ducce under 2.01 är väl också det rätt bra?

A. Espargaro behöver sitta på en riktig hoj snart, han är imponerande. Nästan två sekunder snabbare än näst snabbaste Open class och uppe och före alla satellithojar förutom Bradl.

Damn. Ett tag trodde jag att CRT-hojarna passade honom fånigt bra men det är nog bara så att han är riktigt bra helt enkelt.

Visar även lite på hur bra Yamma-motorn går ihop med Dorna-elektroniken? Eller hur lite roll elektroniken spelar under nuvarande förutsättningar kanske man ska säga också med lite mer soppa, den här banan osv osv.

Spännande spännande!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Riktigt besviken på motogp.com som inte sänder. :gnissla
Det är ju för att kunna följa sånt här som man skaffar deras videopass.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
...annat chassie nu där man gått från CroMo via kolfiber till aluminium...

Vilket, om jag minns rätt, gjorde motorn större med mer material eftersom den skulle vara en bärande del av chassit osv. När de sedan gick över till alu-ram så anpassade de inte motorn därefter.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Visar även lite på hur bra Yamma-motorn går ihop med Dorna-elektroniken? Eller hur lite roll elektroniken spelar under nuvarande förutsättningar kanske man ska säga också med lite mer soppa, den här banan osv osv.

Jag är helt övertygad om att nackdelarna med den begränsade elektroniken kraftigt överskuggas av fördelarna som kommer med den. Hayden hade nämnt något om att en av begränsningarna var att nu hade han en anti-wheelie-inställning, medan på Ducatin så kunde han ha en per kurva.
Nu vet jag inte vilka fler begränsningar (säkert minst traction control per kurva som också ryker) standardmjukvaran ger, men är det mestadels i samma nivå som det där så känns det som att sånt löses med en bra förare. Jag menar, hur gjorde de på 500-tiden? Eller är traction/wheelie control så sofistikerad att du inte kan komma upp i den nivån på ren känsla?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
dag två.

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 59.926s (Lap 38/65)
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.336s | +0.410s (12/61)
3. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 0.339s | +0.413s (13/52)
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.464s | +0.538s (18/60)
5. Aleix Espargaro ESP NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 0.547s | +0.621s (16/42)
6. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.573s | +0.647s (27/49)
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 0.603s | +0.677s (27/66)
8. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2m 0.855s | +0.929s (9 /48)
9. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 0.897s | +0.971s (51/55)
10. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.061s | +1.135s (4 /48)
11. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2m 1.146s | +1.220s (8 /45)
12. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2m 1.396s | +1.470s (11/47)
13. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 2.177s | +2.251s (6 /56)
14. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.287s | +2.361s (25/58)
15. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 2.545s | +2.619s (8 /35)
16. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2m 2.675s | +2.749s (13/45)
17. Kosuke Akiyoshi JPN Honda Test Rider 2m 2.692s | +2.766s (8 /68)
18. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.825s | +2.899s (65/66)
19. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 2.970s | +3.044s (49/56)
20. Randy de Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 3.064s | +3.138s (73/96)
21. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2m 3.117s | +3.191s (39/52)
22. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 3.528s | +3.602s (37/41)
23. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 4.551s | +4.625s (2 /37)
24. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 4.619s | +4.693s (42/43)
25. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2m 5.261s | +5.335s (21/32)
26. Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 5.355s | +5.429s (4 /34)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
nu hade han en anti-wheelie-inställning, medan på Ducatin så kunde han ha en per kurva.
Nu vet jag inte vilka fler begränsningar (säkert minst traction control per kurva som också ryker)
Bra att förarna återtar lite grann av kommandot över hojen från programmerarna!
Programmering per kurva är en dyr lek helt utan nytta för oss slutanvändare eller för bra racing.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
A. Espagaro endast 0.6 sek efter Marquez! Bara hoppas att detta kan fungera under racedistans med...
Man undrar ju hur den kommer slita däcken tex?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Marquez kommer att steka alla det här året.

Kul också att RdP drar in 96 varv på Suzukin :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top