MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Pengar och övertygelsen om att man är bättre än sina konkurrenter är väl orsakerna..

Kanske, men med tanke på hur jämna han och Dovi var hos Tech 3 så borde han ju ändå inse att begränsningen ligger i hojen och inte hos den föraren som slog honom i nästan varje race under 2012 på likvärdigt material. Om inte, så är han väldigt naiv i mitt tycke.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man undrar väl snarare mer vad som faktiskt gör skillnaden. Slirkoppling, hk, osv.
Fundamentalt felbyggd hoj med en motor som är fysiskt för stor vilket gör att de måste kompromissa med chassiet och de har en felbalanserad hoj som understyr för mycket, bland annat..

Eller helt enkelt summan av en felaktig arbetsmetodik de sista tio-femton åren...?

Att alla Ducati - trots uppenbara skillnader i förarkvalitet - ligger relativt jämnt och koncentrerat i mitten av resultatlistan är ett tydligt tecken på att det är hojen som är begränsningen för prestandan.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den som kommer på svaret lär ha sin framtid tryggad!

Det är väl just därför man har anställt Dall'igna...? Inte för att han har svaret, men för att han har ett arbetssätt som slutligen kan leda fram till svaret. Och även om dagens resultat antyder ingen skillnad mot förra säsongen så tror jag faktiskt att han kan lyckas. Tillsättandet av vissa personer och avskedandet / omplacerandet av vissa andra personer antyder att han redan listat ut att de haft en obefintlig kommunikation mellan folket på banan och ritningskontoret...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tillsättandet av vissa personer och avskedandet / omplacerandet av vissa andra personer antyder att han redan listat ut att de haft en obefintlig kommunikation mellan folket på banan och ritningskontoret...
Vilket ju är helt förbluffande men flera pålitliga källor har ju skrivit om det. Fascinerande hur en organisation kan vara så dysfunktionell så länge..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kanske, men med tanke på hur jämna han och Dovi var hos Tech 3 så borde han ju ändå inse att begränsningen ligger i hojen och inte hos den föraren som slog honom i nästan varje race under 2012 på likvärdigt material. Om inte, så är han väldigt naiv i mitt tycke.
Absolut men alla förare tror att de är bättre än de andra. Det är väl bara att gå tillbaka till Cals tjat om allt utanför hans egen prestation den säsongen - bromsar, uppgraderingar som itne kom osv osv. Allt fokus läggs på faktorer som han inte kan kontrollera och inte hos honom själv.

DeMarko

Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Om inte jag har hör rykterna felaktigt så kör Honda oxå med en 90deg V4? Och det går väl rätt OK för Honda nu? 2009 Som var Stoners sista år på Ducatin så vann han ändå 3 race. (Sepang, Casey land - Philip Island & Mugello) Trots att han vart borta 3? race pga laktosintollerans eller vad det nu var. Motorn har ju inte ändrats så mkt sen dess i alla fall vad det gäller layout vad jag vet.
Hayden har ju konstant vart en bit efter på Ducatin (kanske med några undantag). Jag vill tro att det hänger på chassit och hur motorn mm är placerad i det. Och om honda lyckas med det så kan det väl inte vara omöjligt att lösa för Ducati med? Även om det verkar så nu. Sen har vi mjukvaran. 10011100001110110 har ju tydligen japenerna rätt bra koll på för man vill ju kanske ha rätt mängd kraft på rätt ställe?:va

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om inte jag har hör rykterna felaktigt så kör Honda oxå med en 90deg V4? Och det går väl rätt OK för Honda nu? 2009 Som var Stoners sista år på Ducatin så vann han ändå 3 race. (Sepang, Casey land - Philip Island & Mugello) Trots att han vart borta 3? race pga laktosintollerans eller vad det nu var. Motorn har ju inte ändrats så mkt sen dess i alla fall vad det gäller layout vad jag vet.
Hayden har ju konstant vart en bit efter på Ducatin (kanske med några undantag). Jag vill tro att det hänger på chassit och hur motorn mm är placerad i det. Och om honda lyckas med det så kan det väl inte vara omöjligt att lösa för Ducati med? Även om det verkar så nu. Sen har vi mjukvaran. 10011100001110110 har ju tydligen japenerna rätt bra koll på för man vill ju kanske ha rätt mängd kraft på rätt ställe?:va
Motorerna har blivit 200 cc större och de har fått en maxmått på borrningen på 81 mm. Det fanns inte innan.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Motorerna har blivit 200 cc större och de har fått en maxmått på borrningen på 81 mm. Det fanns inte innan.

Varvtiderna har väl sjunkit för samtliga sedan Casey Stoner vann på den också?
De kanske helt enkelt nått vägs ände på sitt koncept?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har det påverkat motorn layout för ducati?
Ptjaa, finns spaltmeter skrivet kring detta, bl a http://www.motomatters.com/analysis/2011/08/08/the_trouble_with_the_ducati_desmosedici_.html
Honda vs Ducati: http://www.cycleworld.com/2013/08/0...egree-v-four-engine-motogp-racing-technology/
Som jag förstår det handlar spekulationerna om att Ducatis motor skulle vara för lång, vilket innebär kortare svingarm och oönskade egenskaper. Det finns en noggrann artikel som diskuterats i MotoGP-trådarna tidigare, någon annan kanske har bättre lycka med att hitta den länken?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det finns en noggrann artikel som diskuterats i MotoGP-trådarna tidigare, någon annan kanske har bättre lycka med att hitta den länken?

Det var perra som länkade till den.
vet inte vilket nick han hade då. P€rra? S&ndstream?
Borde varit säsongen 2011, Rossis först år på Ducati.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är väl just därför man har anställt Dall'igna...? Inte för att han har svaret, men för att han har ett arbetssätt som slutligen kan leda fram till svaret. Och även om dagens resultat antyder ingen skillnad mot förra säsongen så tror jag faktiskt att han kan lyckas. Tillsättandet av vissa personer och avskedandet / omplacerandet av vissa andra personer antyder att han redan listat ut att de haft en obefintlig kommunikation mellan folket på banan och ritningskontoret...

Får verkligen hoppas han fixar det för nu är ju inte ens kul att tråka ducce-kompisar längre, är ju som att sparka på en liggande.

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Alex Espargaro och Edwards hamnade ju riktigt långt upp mot vad jag trott. De kommer ju att ha mer soppa och därför mer effekt, men den faktorn kommer väl inte i spel en sån här dag?
Jag menar, om Factory-hojarna tunnar ur cyklarna på slutet av racen för att komma i mål, sjunker ju motoreffekten då, men idag bör de väl ha kört utan den "urtunningen"?
Vilket gör Alex och Colins insatser ännu bättre, eller det skulle ha blivit bättre i ett race?

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag trodde De Puniet skulle köra fortare. Jag hoppas det går bättre för honom och Suzuki i morgon.

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Egentligen gjorde väl Crutchlow rätt.
Om man är osäker på vägval - "Follow the money".

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan väl vara samma anledning som ligger bakom spekulationerna att Ducati kör alla hojar i Open - hur kul kan det vara att frysa motorkonfigurationen till Quatar om den misstänks vara en av de komponenter som behöver en revidering för att ekipaget ska bli konkurrenskraftigt?

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
En anledning som nämnts tidigare för Cals, för mig, obegripliga val att gå till Ducati är samma som man spekulerar i att även Rossi hade när han lämnade Yamaha. Cal har nog också insett det faktum att han inte är tillräckligt snabb på samma material (då Rossi - Lorenzo, nu Cal - Honda/Yamaha) vilket gör att man måste chansa på att få bättre material. Lek med tanken att Ducati hittar en magic bullet som gör den snabbare än Honda/Yamaha, då skulle plötsligt Cal ha chanser att faktiskt bli världsmästare. På samma/likvärdigt material som Marquez och Lorenzo inser han att de möjligheterna inte finns. Om chansningen INTE går hem, så har han kört Ducati och harvat runt på 6-8:e plats med pengar på banken när han slutar. Alternativet är att ha varit 3-5:a som ifjol, fast utan pengar på banken. Så, han kan vinna en MGP titel, och i värsta fall får han mer pengar på banken samt sluta 9:a istf 5:a i totalen.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!