MotoGp Monster Energy Grand Prix de France uppsnack

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Amen. Lorenzo borde fundera mer på hur han kan förbättra sin körning än på att hans material är underlägset. Han börjar bli en riktig gnällspik, tyvärr. Han är förstås desperat att förklara varför han får stryk av Pedrosa och framförallt en rookie.

Tycker det är lite komiskt att Cal kom före både Rossi och Jorge, och de två senare klagar på materialet. :D Omvända roller? :hihi
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag känner inte riktigt igen det ni säger om JLO som gnällis. Jag läser iochförsig mest på motogp.com och har inte så stor koll på vad som sägs utanför det forumet. Jag tycker mest han säger att de inte hade ett "competetive package" och det inkluderar typ allt i min värld, motor, chassie, inställningar för banan/vädret, förare m.m.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag känner inte riktigt igen det ni säger om JLO som gnällis. Jag läser iochförsig mest på motogp.com och har inte så stor koll på vad som sägs utanför det forumet. Jag tycker mest han säger att de inte hade ett "competetive package" och det inkluderar typ allt i min värld, motor, chassie, inställningar för banan/vädret, förare m.m.
Håller med men på sin twitter skrev Lorenzo om att han var en sekund långsammare på racet än på WUP och att han inte hade något fäste i bakdäcket vare sig in i kurvan eller ut ur den samma. Han har inte tjatat om det direkt och Yamaha har officiellt accepterat Bridgestones förklaring osv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag känner inte riktigt igen det ni säger om JLO som gnällis. Jag läser iochförsig mest på motogp.com och har inte så stor koll på vad som sägs utanför det forumet. Jag tycker mest han säger att de inte hade ett "competetive package" och det inkluderar typ allt i min värld, motor, chassie, inställningar för banan/vädret, förare m.m.

Det brukar väl kallas gnäll (även om jag inte direkt tycker det gnälls) när de påpekar att materialet de körde på inte var tillfredställande (även om det är sant). Lorenzo har väl sagt att hojen var dåligt inställd för regn och att bakdäcket betedde sig konstigt? Har för mig att jag läst det på MotoGP, men kan ha läst det annorstädes med...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Redan på söndagen skrev han så här på sin twitter och hemsida så jag tror det är en medial eftersläpning, bla eftersom Bridgestones egna pressreleaser efter varje GP kommer först på tisdagen vilket väckte frågan igen.

Sometimes 7th is better than nothing be positive! We will come back strong! Thanks for your support.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hurvida en förare "gnäller" eller inte beror nog mest på vår egen relation till föraren.

Alla förare "gnäller" garanterat då de hela tiden vill ha bästa möjliga material och kör någon ifrån dem klarar inte deras superegon riktigt av det och materialet får skulden. En del förare är mer diplomatiska än andra i sin kritik men oavsett kommer de som ogillar en förare att uppfatta allt som gnäll och vice versa.

Själv har jag alltid uppfattat Stoner som en av de värsta gnällspikarna genom tiderna i MotoGP men med lite distans kan jag med handen på hjärtat erkänna att det knappast var rent "gnäll" i alla lägen. Han ville bara ha bättre material hela tiden för att kunna vinna.

När det gäller Lorenzo och i söndags tror jag att den absolut enklaste utvägen för honom och teamet är att "skylla" på en faktor de inte kan påverka: däcken. Att det skulle ha varit något fel på hans egen körning eller teamets arbete är svårare att smälta.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Hurvida en förare "gnäller" eller inte beror nog mest på vår egen relation till föraren.

Min relation till Lorenzo är att jag beundrar honom enormt som racingförare och det är med viss besvikelse jag konstaterar att jag börjar uppfatta honom som gnällig. Jag hade föredragit att han nöjt sig med att konstatera att han helt saknade fäste bak, istället för att utan belägg beskylla däcket för att vara dåligt. Observera att jag inte hävdar att däcket var felfritt.

Utöver detta har han börjat tala om att Yamahan är underlägsen Hondorna och att Yamaha måste hitta på något för att ta in försprånget. Tidigare år har han nöjt sig med att tala om områden där Yamahan behöver förbättras, typ förbättra fästet ut ur svängarna.

Att han tjurigt viftar med huvudet och fingrar när det blir minsta lite buffel på banan höjer inte heller hans aktier.

Men visst, allt detta är förstås förståeligt, med Lorenzos mått mätt har året inletts sämre än vanligt och han är förstås besviken och bekymrad. Men jag är också lite besviken :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Utöver detta har han börjat tala om att Yamahan är underlägsen Hondorna och att Yamaha måste hitta på något för att ta in försprånget. Tidigare år har han nöjt sig med att tala om områden där Yamahan behöver förbättras, typ förbättra fästet ut ur svängarna.
När det går dåligt är det självklart fel på M1:an, det kan ju inte vara fel på Lorenzo :rolleyes:

Att han själv verkade ha en klar fördel av sin hoj på Qatar har han redan glömt :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan inte på rak arm komma ihåg att Lorre en enda gång i fjol "gnällde" på hojjen. :va
Spies hade ju lite mer att kommentera...:3freak

Däremot var det ett himla tjat om Hyndornas ensidiga kurvtagning och chatter.

Har det hänt nåt med M1'an till i år?
Did they change a winning concept? :confused:
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Däremot var det ett himla tjat om Hyndornas ensidiga kurvtagning och chatter.
Har det hänt nåt med M1'an till i år? Did they change a winning concept? :confused:
De verkar hoppa fram och tillbaka mellan olika chassin hos Yamaha men den stora skillnaden är nog att Honda fått ordning på problemet med chatter och instabiliteten vid inbromsningarna. Hondan känns som den bästa hojen just nu.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Däremot var det ett himla tjat om Hyndornas ensidiga kurvtagning och chatter.

Har det hänt nåt med M1'an till i år?
Did they change a winning concept? :confused:
Det var ett himla tjat om chatter helt enkelt för att journalisterna började uppmärksamma det, väldigt mycket. Chatter har funnits länge och är ett ständigt återkommande problem.

http://www.youtube.com/watch?v=icvyC9tBbOI

Att Hondaförarna blev så uppmärksammade tror jag har att göra med att de klagade så högljutt på regeländringen inför 2012. De var så gott som klara med utvecklingen av sin nya 1000cc, när minimivikten helt plötsligt ökades med 4kg. Även däcken förändrades i flera omgångar. Finns en bra artikel med Nakamoto som behandlar ämnet här:
http://www.crash.net/motogp/news/187222/1/nakamoto_talks_stoner_pedrosa_marquez_and_more.html

Vad gäller M1'an så har den nytt chassie till i år. Men säg den hoj som inte har förändrats? Det verkar ju dock som att de ändrat en hel del. Rossi och Lorenzo presterade riktigt dåligt på Le Mans, sett till deras kapacitet och hur de kört där tidigare under liknande förutsättningar.

Crutchlow kör på fjolårsmaterial. Och med den cykeln körde ju Lorenzo hyfsat bra på Le Mans förra året. Det är ju ingen vild gissning att man i det garaget hade rejält med data, och därmed en enklare uppgift att ha en fungerande hoj till racet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Crutchlow kör på fjolårsmaterial. Och med den cykeln körde ju Lorenzo hyfsat bra på Le Mans förra året. Det är ju ingen vild gissning att man i det garaget hade rejält med data, och därmed en enklare uppgift att ha en fungerande hoj till racet.
Nej, Cal kör inte på fjolårsmaterial. Han har samma spec på motor och chassi som Rossi och Lorenzo hade när säsongen startade.

Men med tanke på hans "gnäll" kan man tro att han åker runt på något från 2011...
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
P€RRA;5811439 skrev:
Nej, Cal kör inte på fjolårsmaterial. Han har samma spec på motor och chassi som Rossi och Lorenzo hade när säsongen startade.

Men med tanke på hans "gnäll" kan man tro att han åker runt på något från 2011...

JAg åker på en Yamaha från 2007 inte fan gnäller jag för det :)
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
P€RRA;5811439 skrev:
Nej, Cal kör inte på fjolårsmaterial. Han har samma spec på motor och chassi som Rossi och Lorenzo hade när säsongen startade.

Men med tanke på hans "gnäll" kan man tro att han åker runt på något från 2011...
Visst, du har rätt i att han har samma motor. Men inte samma elektronik. Och han kör definitivt inte på samma chassi som Lorenzo och Rossi. Lorenzo körde 2013.3 och Rossi 2013.2 senast på Le Mans. Crutchlow kör på det chassi som Lorenzo valde på testet på Aragon i maj förra året.

Tror du att han skulle köra ifrån Lorenzo och Rossi i blött på Le Mans om de satt på samma grejer? Inte en chans. Yamaha har problem! De blev frånåkta av Repsol, Ducati samt en gathojsbritt på en privathoj.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror du att han skulle köra ifrån Lorenzo och Rossi i blött på Le Mans om de satt på samma grejer? Inte en chans. Yamaha har problem! De blev frånåkta av Repsol, Ducati samt en gathojsbritt på en privathoj.
Vilket konstigt resonemang. Lorenzo hade tydliga problem men han var också snabbast på WUP i blöta förhållanden och var bra med till varv fem då han började få problem. Rossi kraschade när han låg en sekund bakom Cal. Att ur detta dra slutsatsen att Yamahas nya chassi är boven i dramat är väl ganska radikalt?
Både Pedrosa och Marquez var ju nära att krascha och då hade med ditt resonemang ovan Cal haft den bästa hojen på bana - eller?
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Vilket konstigt resonemang. Lorenzo hade tydliga problem men han var också snabbast på WUP i blöta förhållanden och var bra med till varv fem då han började få problem. Rossi kraschade när han låg en sekund bakom Cal. Att ur detta dra slutsatsen att Yamahas nya chassi är boven i dramat är väl ganska radikalt?
Både Pedrosa och Marquez var ju nära att krascha och då hade med ditt resonemang ovan Cal haft den bästa hojen på bana - eller?
Varför är det radikalt? Min övertygelse är att både Lorenzo och Rossi är snabbare/bättre förare än Cal Crutchlow. Inte för all framtid såklart, men idag. Jag tycker det är väldigt tydligt att Yamaha inte är nöjda alls med sitt paket. Vi kan ju ta en liten titt på vad som har förändrats på den övre halvan inför, och under inledningen av, 2013.


Marquez har ersatt Stoner, Rossi har ersatt Spies och Dovizioso har gått till Ducati. Innan säsongen drog igång trodde åtminstone jag att Lorenzo skulle ha lika goda chanser att ta en titel 2013, som han hade inför 2012. Jag säger inte att det har förändrats, bara att det var min utgångspunkt.

Till 2013 utvecklar Yamaha en ännu snabbare hoj, tror de. Crutchlow får den nya motorn men sitter i övrigt på en hoj som är väldigt lik den Lorenzo vann VM på. Och han har data från en hel säsong. Ingen skit alltså. På det avslutande Jerez-testet är han snabbast av alla!


Dags för Qatar. En bana som Stoner tidigare dominerat. Men Yamaha trivs riktigt bra här, och det börjar bra. Det går förmodligen helt enligt plan, åtminstone inledningsvis. Man har 3 förare inom topp 4 på alla träningar. Men efter FP4 är privatföraren Crutchlow snabbast, han är en halv sekund snabbare än Lorenzo och Rossi. Han kvalar på 2’a plats, 0.202 s efter världsmästaren Lorenzo. Rossi är 7’a. På söndagen är Crutchlow snabbast på WUP. Det börjar bli lite svettigt i Yamaha’s ledning. Men racet går bra! Lorenzo vinner övertygande, och Rossi gör en kanonuppkörning till andra plats, med efterföljande soppatorsk strax efter mållinjen. Crutchlow slutar 5’a. Han har mycket soppa kvar. "We couldn't accelerate out of the last corner and we couldn't hold the slipstream of the factory Hondas because I had hit the fuel-saving switch" var hans officiella förklaring. Yamaha är förmodligen mycket nöjda, kommentarer överflödiga.


Grand Prix of the Americas! Austin, ny bekantskap i MotoGP. Här har Crutchlow inte satt sin fot, det har Yamaha om än väldigt begränsat. Inledningsvis draggar Cal lite men när det skall kvalas blir han 4’a, 0.167 s efter Lorenzo på 3’e plats. Rossi är 8’a, han får inte däcken att fungera. På WUP är Cal återigen snabbaste Yamaha. Marquez vinner före Pedrosa. Crutchlow slutar 4’a, 3 sekunder efter Lorenzo. Rossi slutar 6’a, 10 sekunder bakom Cal. Inte enligt plan.


Jerez. Här har Valentino Rossi 6 vinster i stora klassen. Lorenzo trivs också bra. Efter en krasch tidigare under dagen, följt av ytterligare en krasch under kvalet, står Cal trots detta i 4’e rutan, 0.589 s bakom Lorenzo som tar pole. Rossi är 5’a. På racet tar återigen Repsolförarna hand om de översta två platserna på prispallen. Lorenzo (+5.089 s), Rossi (+8.914 s) och Crutchlow (+12.663 s) följer.


Le Mans. Kvalet går i torrt. Lorenzo är 2’a, 0.030 s efter Marquez som tar sin andra pole för året. Cal Crutchlow har en mindre fraktur i höger skenben efter en vurpa under FP4, han blir åter 4’a. Rossi är 8’a. På söndagen är det blött. Lorenzo är överlägsen under morgonens WUP, han vann här förra året i blött med 10 sekunders marginal. Crutchlow är 2’a. Rossi är 9’a. Racet vet vi ju hur det gick. Inledningsvis hängde fabriksyammorna med bra men sen föll Lorenzo genom fältet som en sten, och Rossi körde omkull en tid efter att ha blivit passerad av Crutchlow, som slutade 2’a! Dani Pedrosa vann i övertygande stil, trots otaliga misstag. Marc Marquez som hade noll erfarenhet av en MotoGP hoj i blött, under race, var nära att falla inledningsvis och missade många apex, men klättrade till slut genom fältet och slutade på sista pallplats.


De tre senaste racen har båda Repsol Hondorna slutat före båda Fabriksyammorna. Pedrosa leder serien, han har redan 2 vinster, och med tanke på hur han körde under den andra halvan av förra årets säsong, finns det all anledning att vara orolig. Marquez ligger tvåa, han har stått på pallen i varenda race. I fjol var Lorenzo aldrig sämre än 2'a, förutom två DNF, varav en som han inte kan lastas för. I år har han inlett med 1-3-3-7, med det är han 3’a i tabellen. 11 poäng bakom Marquez, och 11 poäng före Crutchlow. Rossi är 8 poäng bakom Crutchlow, och klagar på att han inte är bekväm men hojen.


Avslutningsvis skulle jag vilja lyfta ett twitterinlägg från Spies som jag inte sett nämnas här:
https://twitter.com/BenSpies11/status/330633589379186690
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Klart är att Hondan är den bästa hojen i fältet men att Cal är bästa Yamaha i ett race på le Mans i usla förhållanden är inget konstigt. I 16 av 17 lopp får han stryk av Lorenzo. Tyckte mest det var underligt att använda Cals resultat som en indikation på att Yamahan är sämre än Hondan. osv osv.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top