Vilket konstigt resonemang. Lorenzo hade tydliga problem men han var också snabbast på WUP i blöta förhållanden och var bra med till varv fem då han började få problem. Rossi kraschade när han låg en sekund bakom Cal. Att ur detta dra slutsatsen att Yamahas nya chassi är boven i dramat är väl ganska radikalt?
Både Pedrosa och Marquez var ju nära att krascha och då hade med ditt resonemang ovan Cal haft den bästa hojen på bana - eller?
Varför är det radikalt? Min övertygelse är att både Lorenzo och Rossi är snabbare/bättre förare än Cal Crutchlow. Inte för all framtid såklart, men idag. Jag tycker det är väldigt tydligt att Yamaha inte är nöjda alls med sitt paket. Vi kan ju ta en liten titt på vad som har förändrats på den övre halvan inför, och under inledningen av, 2013.
Marquez har ersatt Stoner, Rossi har ersatt Spies och Dovizioso har gått till Ducati. Innan säsongen drog igång trodde åtminstone jag att Lorenzo skulle ha lika goda chanser att ta en titel 2013, som han hade inför 2012. Jag säger inte att det har förändrats, bara att det var min utgångspunkt.
Till 2013 utvecklar Yamaha en ännu snabbare hoj, tror de. Crutchlow får den nya motorn men sitter i övrigt på en hoj som är väldigt lik den Lorenzo vann VM på. Och han har data från en hel säsong. Ingen skit alltså. På det avslutande Jerez-testet är han snabbast av alla!
Dags för Qatar. En bana som Stoner tidigare dominerat. Men Yamaha trivs riktigt bra här, och det börjar bra. Det går förmodligen helt enligt plan, åtminstone inledningsvis. Man har 3 förare inom topp 4 på alla träningar. Men efter FP4 är privatföraren Crutchlow snabbast, han är en halv sekund snabbare än Lorenzo och Rossi. Han kvalar på 2’a plats, 0.202 s efter världsmästaren Lorenzo. Rossi är 7’a. På söndagen är Crutchlow snabbast på WUP. Det börjar bli lite svettigt i Yamaha’s ledning. Men racet går bra! Lorenzo vinner övertygande, och Rossi gör en kanonuppkörning till andra plats, med efterföljande soppatorsk strax efter mållinjen. Crutchlow slutar 5’a. Han har mycket soppa kvar. "We couldn't accelerate out of the last corner and we couldn't hold the slipstream of the factory Hondas because I had hit the fuel-saving switch" var hans officiella förklaring. Yamaha är förmodligen mycket nöjda, kommentarer överflödiga.
Grand Prix of the Americas! Austin, ny bekantskap i MotoGP. Här har Crutchlow inte satt sin fot, det har Yamaha om än väldigt begränsat. Inledningsvis draggar Cal lite men när det skall kvalas blir han 4’a, 0.167 s efter Lorenzo på 3’e plats. Rossi är 8’a, han får inte däcken att fungera. På WUP är Cal återigen snabbaste Yamaha. Marquez vinner före Pedrosa. Crutchlow slutar 4’a, 3 sekunder efter Lorenzo. Rossi slutar 6’a, 10 sekunder bakom Cal. Inte enligt plan.
Jerez. Här har Valentino Rossi 6 vinster i stora klassen. Lorenzo trivs också bra. Efter en krasch tidigare under dagen, följt av ytterligare en krasch under kvalet, står Cal trots detta i 4’e rutan, 0.589 s bakom Lorenzo som tar pole. Rossi är 5’a. På racet tar återigen Repsolförarna hand om de översta två platserna på prispallen. Lorenzo (+5.089 s), Rossi (+8.914 s) och Crutchlow (+12.663 s) följer.
Le Mans. Kvalet går i torrt. Lorenzo är 2’a, 0.030 s efter Marquez som tar sin andra pole för året. Cal Crutchlow har en mindre fraktur i höger skenben efter en vurpa under FP4, han blir åter 4’a. Rossi är 8’a. På söndagen är det blött. Lorenzo är överlägsen under morgonens WUP, han vann här förra året i blött med 10 sekunders marginal. Crutchlow är 2’a. Rossi är 9’a. Racet vet vi ju hur det gick. Inledningsvis hängde fabriksyammorna med bra men sen föll Lorenzo genom fältet som en sten, och Rossi körde omkull en tid efter att ha blivit passerad av Crutchlow, som slutade 2’a! Dani Pedrosa vann i övertygande stil, trots otaliga misstag. Marc Marquez som hade noll erfarenhet av en MotoGP hoj i blött, under race, var nära att falla inledningsvis och missade många apex, men klättrade till slut genom fältet och slutade på sista pallplats.
De tre senaste racen har båda Repsol Hondorna slutat före båda Fabriksyammorna. Pedrosa leder serien, han har redan 2 vinster, och med tanke på hur han körde under den andra halvan av förra årets säsong, finns det all anledning att vara orolig. Marquez ligger tvåa, han har stått på pallen i varenda race. I fjol var Lorenzo aldrig sämre än 2'a, förutom två DNF, varav en som han inte kan lastas för. I år har han inlett med 1-3-3-7, med det är han 3’a i tabellen. 11 poäng bakom Marquez, och 11 poäng före Crutchlow. Rossi är 8 poäng bakom Crutchlow, och klagar på att han inte är bekväm men hojen.
Avslutningsvis skulle jag vilja lyfta ett twitterinlägg från Spies som jag inte sett nämnas här:
https://twitter.com/BenSpies11/status/330633589379186690