MotoGp Monster Energy Grand Prix de France uppsnack

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Absolut är det så. Hondan ser klart starkast ut, igen.
Det är ju också stor skillnad mellan Hondans och Ducatisn växellådor som David Emmett som förtjänstfullt visat.
Yamaha växlar på ca 35-40 ms, Ducatin på ca 20 ms och Honda på otroliga 9ms!
Jag tror att Yamaha är försiktiga för att de har inte råd att chansa och få ett växellådsras som spolierar ett race för då är det verkligen kört. Snackas om att den kommer efter Barcelona för testet, den kösr ju i Japan.

En svår fråga, men undra hur mycket det skiljer vid en acceleration från 0-400m med en låda som växlar på 35 ms kontra en som växlar på 9 ms förutsatt att det i övrigt är samma maskin. Tex En honda med seamless vxl låda och en honda utan...
Så man får en uppskattning på hur mycket det skiljer i tid när de korsar mållinjen efter 400 m ?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5809537 skrev:
Han och Yamaha har lite att fundera på nu. På gränsen till förnedrade av Hondorna.

Undrar fortfarande vad som är så förtvivlat svårt för Yamaha när det gäller deras "sömlösa" växellåda. Hur länge har Honda och Ducati haft sina?

Vi kan kalla den för en sömnlös växellåda. Risken är att Lorenzo ligger sömnlös tills han får den. :hihi

Skämt åsido, så handlar det väl om att de vill försäkra sig om att pålitligheten hos den lådan/motorn är tillräckligt hög. Sen kan man ju gissa att byte till den lådan innebär byte till ny motor, och motorer byter man ju inte hur som helst.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En svår fråga, men undra hur mycket det skiljer vid en acceleration från 0-400m med en låda som växlar på 35 ms kontra en som växlar på 9 ms förutsatt att det i övrigt är samma maskin. Tex En honda med seamless vxl låda och en honda utan...
Så man får en uppskattning på hur mycket det skiljer i tid när de korsar mållinjen efter 400 m ?

Den stora fördelen är väl egentligen inte acceleration på en raksträcka, om jag fattat det rätt, utan att man kan växla i kurvor med betydligt mindre risk då hojen blir mer stabil. Det spekuleras väl i att lådan kan ge uppemot en sekund per varv i skillnad.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
P€RRA;5809552 skrev:
Då får vi för spänningens skull hoppas att de kan börja använda den nya lådan redan på Assen. Vore trist om DP och MM skulle turas om att vinna resten av säsongen.

Jag är rädd för att du övervärderar materialskillnaderna (växellådorna) och dess inverkan på resultat speciellt i detta race. Tror det handlar mer om skillnad på team/förares förmåga att få till en fungerande race-setup, vilket jag tycker Cal påvisar. Jag tror det kan vara några viktiga hundradelar som kan avgöra det sista i några fall men inget mer revolutionerande än så. Hondorna har ju tidigare ätit mer däck och har haft problem med det i slutet på racen, men jag tror det jämnar ut sig på en säsong.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Den stora fördelen är väl egentligen inte acceleration på en raksträcka, om jag fattat det rätt, utan att man kan växla i kurvor med betydligt mindre risk då hojen blir mer stabil. Det spekuleras väl i att lådan kan ge uppemot en sekund per varv i skillnad.

Jag tror det är rena spekulationer, Yamahan ser ju inte precis ut som att hamna efter i kurvorna utan på rakorna. Om det nu är så att det är främst i kurvorna det gör skillnad och upp till en hel sekund per varv så måste det betyda att Hondas chassie är värdelöst kontra Yamaha om de nu ses som lika där med olika lådor om detta antagande skulle stämma. 1 sekund är eoner av tid i GP även ett par tre tiondelar är det och Yamaha skulle nog sett till att ha en låda färdig långt tidigare.

Finns det data från Honda när de började med lådorna och om man kan se stora skillnader i varvtiderna under liknande omständigheter vid något test eller liknande?
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Yamahan är ju bra i ingång och mitt i kurva. Hondan är bättre ut ur kurvan, och det är ju där växellådan används.

Det är många kurvor på ett varv, så jag tycker inte att Hondans chassie är värdelöst för att det är 50-100ms långsammare under de kanske 5 sekunder de kör in och genom kurvan.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Återigen föraren måste kunna utnyttja tekniken, Bautista och Bradl dominerar inte mot tex Crutshlow.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Yamahan är ju bra i ingång och mitt i kurva. Hondan är bättre ut ur kurvan, och det är ju där växellådan används.

Det är många kurvor på ett varv, så jag tycker inte att Hondans chassie är värdelöst för att det är 50-100ms långsammare under de kanske 5 sekunder de kör in och genom kurvan.

Om nu googlekalkulatorn stämmer.

200km/h så färdas man 5.5m på 100ms
100km/h så färdas man då ca 2.7m

Med likvärdigt chassie och med tesen om att det är i kurvorna det gör skillnad och då i utgången så skulle det iaf tjänas in 2meter / kurva. Vilket skulle vara en solklar omkörning vid tät körning utan att beakta någon slipstream.

Allt enbart av växellådan. Jag tvivlar starkt.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Marquez tog tio varv på sig för att klura ut hur han skulle köra i regn och sedan var han snabbast...
!
Pedrosa var först över mållinjen och satte snabbaste varv på väg dit, Markisen var på sin höjd näst snabbast eller tredje snabbast beroennde på hur man ser det
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag sätter 100 spänn på att nästa wet race kommer ställa till det för Marquez. Som någon påpekade så hann det bli ganska torrt och det var nog det som räddade honom.

Hade det varit blött från början till slut så hade marquez troligtvis inte ens avancerat i position.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En svår fråga, men undra hur mycket det skiljer vid en acceleration från 0-400m med en låda som växlar på 35 ms kontra en som växlar på 9 ms förutsatt att det i övrigt är samma maskin. Tex En honda med seamless vxl låda och en honda utan...
Så man får en uppskattning på hur mycket det skiljer i tid när de korsar mållinjen efter 400 m ?
Den största vinsten är tydligen att de växlingen inte påverkar chassiet bnegativt öht utan de kan mata på gas varsomhelst utan att behöva ta hänsyn till att de behöver växla upp osv.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pedrosa var först över mållinjen och satte snabbaste varv på väg dit, Markisen var på sin höjd näst snabbast eller tredje snabbast beroennde på hur man ser det

Sant. Marquez fick under andra halvan av racet dock endast stryk av Pedrosa. Inte illa pinkat på första försöket tyker jag. :)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Den största vinsten är tydligen att de växlingen inte påverkar chassiet bnegativt öht utan de kan mata på gas varsomhelst utan att behöva ta hänsyn till att de behöver växla upp osv.

Man kan även släppa lite av fokuset på att få växeltillfällen på rätt ställen när det gäller drevning och fokusera på annat vilket såklart är bra.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lorenzo har väl flera gånger sagt att det är just ut ur kurvorna som han har problem att hänga på Hondorna?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Lorenzo en sekund långsammare per var än på wup pga inget fäste och misstankar om ett taskig bakdäck.
Var tydligen inget fel på däcket.

”As is always the case in these situations, his engineer thoroughly examined Jorge's race tyres which were found to be in good working condition. In addition, I examined the tyre myself and personally discussed the matter with the Yamaha engineers and we all agreed that Jorge's lack of rear grip was not attributable to his tyre.

Shinji Aoki
Manager, Bridgestone Motorsport Tyre Development Department
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag skrev att det var deras, Lorenzos och hans teams, misstanke om varför det inte funkade på racet.

Vidare erkänner Bridgestone i princip aldrig att det är fel på deras däck...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5810207 skrev:
Inte ens när stora delar lossnade från däcken för flera förare på Assen förra året ville Bridgestone erkänna något fabrikationsfel...
Lite Bagdad-Bob över det. :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Återigen föraren måste kunna utnyttja tekniken, Bautista och Bradl dominerar inte mot tex Crutshlow.

Amen. Lorenzo borde fundera mer på hur han kan förbättra sin körning än på att hans material är underlägset. Han börjar bli en riktig gnällspik, tyvärr. Han är förstås desperat att förklara varför han får stryk av Pedrosa och framförallt en rookie.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top