Det finns en anledning att fälgmonterade jätteskivor inte har slagit...
Hur menar du nu...? Det måste väl finnas en anledning till att Buell dominerar Superbike-VM...? För det gör de ju enligt den amerikanska pressen...?
Skämt åsido, rent teoretiskt finns det naturligtvis fördelar såväl som nackdelar.
Den enda fördelen är tyvärr den längre hävarmen för bromskraften vilket betyder att samma bromsmoment kräver lägre bromskraft vilket i sin tur betyder lägre belastning på bromssystemet och mindre värmeutveckling.
Nackdelarna är tyvärr desto fler. Skivans stora diameter innebär mer vikt och att vikten dessutom sitter längre ut från rotationscentrum. Detta ökar det så kallade tröghetsmomentet ganska rejält (eftersom detta beror på rotationsradie i kvadrat) vilket gör att det blir tyngre att ändra riktning på motorcykeln.
Ett bromsok som är slitsat i "ryggen" har betydligt lägre styvhet än ett normalt bromsok med slitsen i "magen" vilket betyder en icke önskvärd sänkning av hela bromssystemets styvhet (alltså motsatsen till att montera stålomspunna slangar).
Snabba hjulbyten blir betydligt mer krångliga. Dessutom blir det svårt att hitta bra fälgar som är förberedda på att fungera som nav för bromsskiva och svårt att hitta dugliga framgafflar som är förberedda för montering av sådana bromsok.
Dessutom, vansinniga snedlinjeringsproblem som orsakar värmeutveckling såväl som konstig nötning av bromsbeläggen. Någon glömde att ett hjul vid fullt nedlägg faktiskt flexar mellan nav och fälgbana, därför är det ingen dum ide att montera bromsskivan på ett eget nav som inte utsätts för dessa belastningar...