MotoGP - Monster Energy Grand Prix de France

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det finns en anledning att fälgmonterade jätteskivor inte har slagit...

Hur menar du nu...? Det måste väl finnas en anledning till att Buell dominerar Superbike-VM...? För det gör de ju enligt den amerikanska pressen...?

Skämt åsido, rent teoretiskt finns det naturligtvis fördelar såväl som nackdelar.

Den enda fördelen är tyvärr den längre hävarmen för bromskraften vilket betyder att samma bromsmoment kräver lägre bromskraft vilket i sin tur betyder lägre belastning på bromssystemet och mindre värmeutveckling.

Nackdelarna är tyvärr desto fler. Skivans stora diameter innebär mer vikt och att vikten dessutom sitter längre ut från rotationscentrum. Detta ökar det så kallade tröghetsmomentet ganska rejält (eftersom detta beror på rotationsradie i kvadrat) vilket gör att det blir tyngre att ändra riktning på motorcykeln.
Ett bromsok som är slitsat i "ryggen" har betydligt lägre styvhet än ett normalt bromsok med slitsen i "magen" vilket betyder en icke önskvärd sänkning av hela bromssystemets styvhet (alltså motsatsen till att montera stålomspunna slangar).
Snabba hjulbyten blir betydligt mer krångliga. Dessutom blir det svårt att hitta bra fälgar som är förberedda på att fungera som nav för bromsskiva och svårt att hitta dugliga framgafflar som är förberedda för montering av sådana bromsok.
Dessutom, vansinniga snedlinjeringsproblem som orsakar värmeutveckling såväl som konstig nötning av bromsbeläggen. Någon glömde att ett hjul vid fullt nedlägg faktiskt flexar mellan nav och fälgbana, därför är det ingen dum ide att montera bromsskivan på ett eget nav som inte utsätts för dessa belastningar...

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag har ett par hundra VHS-band med gamla Eurosport-inspelningar, där finns detta klipp med 99% säkerhet.
Problemet är att dem inte är indexerade, så jag har ingen aning om vilket band det skulle kunna vara på.

Hittar du den så får du gärna lägga upp dem på youtube, vore kul att se :)

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Jag har inte videopass, men efter en googling på italienska orden för "uppkörning" hittade jag den här videon:

http://www.motogp.com/it/videos/2002/Max+Biaggi+Road+Licence+Exam
http://www.motogp.com/en/videos/2002/Max+Biaggi+Road+Licence+Exam
Skaffade nyligen passet och tittade precis på denna länk.
Ja det måste ju vara denna video jag kommer ihåg, synd att den bara är 1 minut lång.
Men att den var så pass gammal som Juli 2002 trodde jag inte.
Jag fick för mig att det var lite senare än så.

Tack för grävandet :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...