MotoGP - Monster Energy Grand Prix de France

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Sen över en natt, Valencia 12, så var han sekundrar snabbare...

Han är dopad den jäveln. :gnissla Stäng av han!! Så kanske det blir lite mera "rättvist". :rolleyes:

Ja. Min pall hade i alla fall 2 rätt av 3. Dock inte på rätt plats.

Vill fan inte ha en färdig pall för varje race. :näsblod

Skönt att se Rossi bjuda upp till kamp. Även om den inte räckte så värst långt. Förövrigt. Vi har dom hungriga Moto2 killarna som försöker hänga med där uppe.

Dovi, håller inte måttet.
Peddot. Ja. Han va skadad. Lite förlåten är han allt.
Lorenzo. Nu får får någon ge tillbaka han klubba. Tror han behöver tröstsuga lite för att
komma in i matchen igen.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Niko Milovanovic kanske inte har mc-kort men han har tävlat i RR i högsta klassen i flera år (sverige) så han har väl erfarenheter från roadracing iaf...
Med de sagt, så undrar jag om kommentatorerna på viasat kollar på samma race som jag själv ibland... Missar omkörningar i ledningen, fel namn på förare som vurpar, och allmänt trötta och ibland felaktiga kommentarer om gott och blandat.

låter helt klart som man gjorde rätt som valde bort att betala för Viasat sport paketet. :hihi

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Jag har sagt det förr och säger det igen. MM var jämn med både Pol, Bradl, Iannone i moto2 och även där satt han på betydilgt bättre material. Sen över en natt, Valencia 12, så var han sekundrar snabbare...

Var Sutern så himlans mycket bättre än allt annat? Vill minnas att det varit Kalexen som alla suktat efter. Vad kan han ha fått mer för material som skulle gett honom en distinkt fördel?

Sen vet jag inte om det varit så himlans jämnt ändå. Visst, han plockade inte hem titeln efter halva säsongen direkt, men i klassen som borde vara den jämnaste så stod han allt ut:

2011, som var hans första år i Moto2, så kom han tvåa efter Bradl, bara 23 poäng efter. Det efter att ha haft 5 DNF/DNS:er samt ett lopp utan poäng (21:a plats efter att ha blivit avpetad av Cluzel). Övriga lopp var pallplatser. Bradl hade 2 DNF:er. Hur det gått om han inte lyckats skada sig får vi väl aldrig veta egentligen.

2012 missade han pallen totalt 3ggr, 2 av dem DNF:er och den tredje en femteplats. Pol missade pallen 6ggr, varav 2 DNF:er. Inkluderat DNF:erna så kom Pol före Marc 7 av loppen. Titeln vanns med 59 poäng.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Var Sutern så himlans mycket bättre än allt annat? Vill minnas att det varit Kalexen som alla suktat efter. Vad kan han ha fått mer för material som skulle gett honom en distinkt fördel?

Sen vet jag inte om det varit så himlans jämnt ändå. Visst, han plockade inte hem titeln efter halva säsongen direkt, men i klassen som borde vara den jämnaste så stod han allt ut:

2011, som var hans första år i Moto2, så kom han tvåa efter Bradl, bara 23 poäng efter. Det efter att ha haft 5 DNF/DNS:er samt ett lopp utan poäng (21:a plats efter att ha blivit avpetad av Cluzel). Övriga lopp var pallplatser. Bradl hade 2 DNF:er. Hur det gått om han inte lyckats skada sig får vi väl aldrig veta egentligen.

2012 missade han pallen totalt 3ggr, 2 av dem DNF:er och den tredje en femteplats. Pol missade pallen 6ggr, varav 2 DNF:er. Inkluderat DNF:erna så kom Pol före Marc 7 av loppen. Titeln vanns med 59 poäng.

Onekligen verkar grabben ha en jävligt hög lägstanivå och nu när han inte ens tvingas att köra på gränsen av sin kapacitet för att vinna så ska det nog jävligt mycket till för att rubba honom i något race. Som jag ser det ska det till maskinproblem eller möjligtvis en strike för att Marquez inte ska sluta överst på pallen under resten av säsongen.

Gällande hans maskinmaterial i Moto2 2012 vet jag inte så mycket, men i det sista racet i Valencia så ser det nästan sjukt ut när han klipper 10? förare i starten på raken, det ser ju knappt ut som att grabbarna sitter på samma hojar. Marquez hoj var nog turboladdad i det racet :rolleyes:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har sagt det förr och säger det igen. MM var jämn med både Pol, Bradl, Iannone i moto2 och även där satt han på betydilgt bättre material. Sen över en natt, Valencia 12, så var han sekundrar snabbare...

Han satt inte det minsta på 'bättre' material i Moto2. Han var inte heller det minsta jämn med Ianonne 2012, han var över hundra poäng BÄTTRE än Ianonne 2012. 134 poäng bättre faktiskt, det är _FEM_ vinster bättre. På 17 race.

2011 var han i sin premiärsäsong 74 poäng bättre än Ianonne trots FEM (typ sex..) DNF/DNSer mot Ianonnes 1. Mr Ianonne hade även en säsong i Moto2 i ryggen, steget 125/moto3 -> moto2 är stort, se hur det går för Cortese t.ex. Kom han i mål 2011 var han på pallen alla race förutom ett när han blev avkörd av banan och i princip DNFade (21a).

Valencia 2012 hade han vunnit championshippet och kanske körde en skitaning mer avslappnat med världens adrenalinpåslag efter att ha startat absolut sist.

MM är inte jämn med någon, han är bäst. Ganska ofta med marginal.

Kolla:
http://en.wikipedia.org/wiki/2012_Grand_Prix_motorcycle_racing_season#Riders.27_points_standings_2
http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Grand_Prix_motorcycle_racing_season#Moto2
http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Grand_Prix_motorcycle_racing_season#Moto2

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Tja, jag tycker iofs att det är lite spännande att se resten av fältet kämpa lite med, samt att se om Rossi kommer lyckas hänga med/hålla undan eller blockera MM. VR och MM har ju ställt till med de absolut bästa fajterna sen jag började titta på MGP (vilket inte är så värst länge).
Dessutom är det intressant, om än inte speciellt spännande att titta på MM när han kör i ensamt majestät med (och de andra toppförarna)....
Förvisso sant, men kampen om titeln är det som kan få mig att se live racing en söndag e.m. Att bara se sköna klipp kan jag göra i mån av tid. Så för mig så gör MM's dominans och der faktum att jag inte gillade honom ifrån början det tråkigt att titta på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Från och med Mugello får man använda 340mm bromsskivor fram om man vill.
Finns det något skäl att inte välja det? :va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Från och med Mugello får man använda 340mm bromsskivor fram om man vill.
Finns det något skäl att inte välja det? :va

Absolut finns där skäl att inte använda det om man inte behöver. Bromsskivornas storlek är ju en avvägning mellan att större skivor ger mer moment och bättre kylning men väger å andra sidan mer. Det finns en anledning att fälgmonterade jätteskivor inte har slagit...

hero-motocorp-erik-buell-racing-EBR-1190RS-04.jpg

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Absolut finns där skäl att inte använda det om man inte behöver. Bromsskivornas storlek är ju en avvägning mellan att större skivor ger mer moment och bättre kylning men väger å andra sidan mer. Det finns en anledning att fälgmonterade jätteskivor inte har slagit...

View attachment 406181

De använder väl kolfiber till diskarna så vikten borde väl inte vara något större problem. Momentet en klar fördel. Kylningen, eller rättare sagt större svårighet att komma upp i tillräcklig arbetstemperatur är nog snarare en nackdel med dessa skivor. Eller har jag otur när jag tänker nu...

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
De använder väl kolfiber till diskarna så vikten borde väl inte vara något större problem. Momentet en klar fördel. Kylningen, eller rättare sagt större svårighet att komma upp i tillräcklig arbetstemperatur är nog snarare en nackdel med dessa skivor. Eller har jag otur när jag tänker nu...

Det beror lite på vilken bana. På Motegi, exempelvis, har de stora problem med att få tillräcklig kylning.

http://www.gpone.com/en/201210128516/MotoGP-without-brakes-at-Motegi.html

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är alltså problemet med kylningen som är "värst" sas?
Den ökade bromsverkan förstörs av bristen på kylning?

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Det är alltså problemet med kylningen som är "värst" sas?
Den ökade bromsverkan förstörs av bristen på kylning?

Nja, för kalla kolfiberskivor är nog ingen höjdare eftersom det inte biter nåt förrän de blir varma och då har de nog kommit några meter närmare kurvan. Blir nog så att de använder skivor som passar den aktuella banan. Det kan ju skilja en del i förutsättningar mellan ett regnig och kallt Donnington till ett ångbastuvarmt Malaysia.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Just de ja...

Jag fick mig en funderare denna helgen, ViasatMotor-tittare som man är.

Det visar sig att Nicko Papadoupulus eller vaffan han heter inte har MC-kort.

Jag vet att man inte är tvungen att ha MC-kort för att vara MC-intresserad men när man drar paralleller mellan köra gata och bana borde man rimligen kunna kräva att man har erfarenhet från båda lägren.
Jag minns att Eurosport hade ett inslag där man följde med Biaggi till en trafikskola. Han skulle nämligen köra upp den dagen, han hade aldrig skaffat ett mc-körkort tidigare i livet.

Grejen är att han vid det tillfället redan var fyrfaldig 250cc VM-mästare och hade även vunnit cirka 11st 500/MGP race! Snacka om över-kvalificerad.

Ett av de roligaste inslagen jag sett faktiskt, hur uppkörningsläraren stod och berättade för Max hur han skulle köra mellan koner och så vidare :crash

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag minns att Eurosport hade ett inslag där man följde med Biaggi till en trafikskola. Han skulle nämligen köra upp den dagen, han hade aldrig skaffat ett mc-körkort tidigare i livet.

Grejen är att han vid det tillfället redan var fyrfaldig 250cc VM-mästare och hade även vunnit cirka 11st 500/MGP race! Snacka om över-kvalificerad.

Ett av de roligaste inslagen jag sett faktiskt, hur uppkörningsläraren stod och berättade för Max hur han skulle köra mellan koner och så vidare :crash

Skulle vara jäkligt roligt att se det klippet :), undra om man kanske kan hitta det på youtube eller nått..

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Skulle vara jäkligt roligt att se det klippet :), undra om man kanske kan hitta det på youtube eller nått..

Jag skulle gärna se det igen också. Det är säkert 10 år sedan jag såg det (03-04).
Ni som har Dorna's motogp.com videopass, finns det inte där?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka