MotoGP - Monster Energy Grand Prix de France

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han har ju ställt till det lite för sig i starterna.
Men det kan ju vara för att han skall "få köra lite". :rolleyes: ;)

Jo, fast han är ju rätt bra med från gridden, inte bäst än men det lär komma nån gång under den här säsongen. :gnissla
Att han vinglar av eller åker bredare än skånska ibland är ju inget som spelar roll för honom. Han skulle säkert kunna göra om bragden att vinna från bakänden av gridden även i MotoGP. Bara för att. :3freak
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Rossi var riktigt underhållande vid presskonferensen efter racet.

Saknar Simoncelli för övrigt ... :(
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
MM är outstanding men tyvärr kan det bli lite väl tråkigt att titta på.
tyckte det gick väldigt fort att kölra upp sig från 11 plats till 1 plats,är det dom andra som är värdelösa och har dåligt material eller är dett MM som är överlägsen och har bra material.
kanske skulle behöva lite nya formel 1 regler med tanke på att det var tröttsamt att redbull och vettel var så överlägsna övriga team.
så som det är nu så hade MM kunnat starta sist i varenda lopp och kört ikapp allihopa.
stort grattis till MM och en jävla talang till att köra men det kan bli lite tråkigt att titta på.

Den dagen MM går först genom T1 och T2 kan de lägga ned serien, hans uppkörningar är det enda som är bra tv-racing.

Tycker ni verkligen att det är så tråkigt?
Jag tycker personligen att det är riktigt kul att se någon köra som Marc Marquez. Även om spänningsmomentet saknas så är det en upplevelse att se någon köra så utomjordiskt bra. Dessutom tycker jag att de flesta race i år har var riktigt spännande, om man ser till fighterna om platserna längre ner. Men man kanske tröttnar efter ytterligare någon säsong med Marquez-dominans? Han får gå till Suzuki för att göra kampen om förstaplatsen mer spännande kanske...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den dagen MM går först genom T1 och T2 kan de lägga ned serien, hans uppkörningar är det enda som är bra tv-racing.

Tja, jag tycker iofs att det är lite spännande att se resten av fältet kämpa lite med, samt att se om Rossi kommer lyckas hänga med/hålla undan eller blockera MM. VR och MM har ju ställt till med de absolut bästa fajterna sen jag började titta på MGP (vilket inte är så värst länge).
Dessutom är det intressant, om än inte speciellt spännande att titta på MM när han kör i ensamt majestät med (och de andra toppförarna)...
Men det hade nog kunnat vara mer spännande att se MM på en ducati, aprilia eller suzuki.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Såg generellt ut som det skiljde 2-3 tiondelar genom hela racet. Rossis bästa varv var 1.33.8 och MM 1.33.5 sen när rossi väl såg att han tappade så drog han ner lite precis som MM inte tog ut dom sista 1-2% då han hade ledningen.

Från varv 13 till 29 har MM snabbast varvtid.
Alla dessa varv hade #46 näst snabbast varvid.
Rossi var dessutom snabbast på varv 4-12.

Skall MM få stryk lär han nog fastna ordentligt i trafik i starten.
Starten känns väl som den enda ev svaga sida MM har.

Alltså 2 tiondelar för det skulle varit lite kämpigt i söndags och 3 om MM kommit iväg han med...

Sen är jag övertygad om att MM skulle troligen kunnat kapa en halv sekund till under ett varv eller 2 om det behövts men då skulle han lika gärna kunnat legat vid sidan med, Rossi hade nog inte så mycket mer att ge men med tillräcklig lucka så...........

Undrar om Lorenzo tycker det blir kul frampå att få uppdraget i teamet "sinka MM" för att Rossi ska hinna bygga luckan, hur många race till innan det blir hans jobb? Eller är vi redan där kanske.? :hihi

Är det som jag tycker det ser ut, störst skillnad är in i böj mot MM?

MM-honda verkar generera mer fäste in i böj alternativt så är han så mycket känsligare och kan ligga närmare gränsen (både fäste och mentalt) än resten.......

Rossi klagade väl förra året på att det inte gick att bromsa och hojen har ju visat sig vara hård på framdäck tidigare, han verkar ju vara på rätt väg nu medans Lorenzo verkar kört fast i att få hojen att göra som han vill när han egentligen, för att funka på årets däck, kanske skulle jobba med sin körning istället.

A ja, blir kul om Yamaha hittar någon tiondel till så Rossi känner att han har Något att sätta emot när MM kommer, som det såg ut nu så insåg han att grus var jobbigt att skaka ur stället och fortsatte i sitt tempo istället, att han låg nära gränsen visar ju påbromsningen när MM gick om så att han gjorde vad hojen kunde kan vi nog vara säkra på och att öka gick inte.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Någon som räknat på hur många tiondelar bättre racepace Rossi behövt för att MM skulle fått kämpa lite för att hinna med att passera innan slut? Alltså, hur stort steg har yamaha att ta innan det kan bli lite kamp, några tiondelar och MM får ta i och då kommer misstagen. Som det är nu kör han felfritt men så behöver han köra max heller.

Dom brittiska kommentatorerna på BT Sports sa de ganska bra under racet om situationen där med MM i fronten, om de varit lite större gap ner till som andra bakom Rossi så kunde han slagit av på takten lite och lurat in MM i falsk trygghet så han med hade slagit av på takten och på de sättet kunna plocka in på honom bit för bit genom att öka sitt tempo.

Sen om de hade funkat eller inte är en annan femma, men dom poängterade att man får nog pressa MM ganska hårt för att han ska göra några större misstag.

Rossi klagade väl förra året på att det inte gick att bromsa och hojen har ju visat sig vara hård på framdäck tidigare, han verkar ju vara på rätt väg nu medans Lorenzo verkar kört fast i att få hojen att göra som han vill när han egentligen, för att funka på årets däck, kanske skulle jobba med sin körning istället.

Rossi gillar ju tydligen de nya chassiet mer än vad Lorre gör, tydligen flexar de mer än gamla som var betydligt styvare konstruktion, Rossi körde på de i söndags medan Lorre föredrar de gamla än så länge. Kanske kan rossi hitta nån tiondel där om han kan köra som han vill mer med de nya chassiet ?!
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tja, jag tycker iofs att det är lite spännande att se resten av fältet kämpa lite med, samt att se om Rossi kommer lyckas hänga med/hålla undan eller blockera MM. VR och MM har ju ställt till med de absolut bästa fajterna sen jag började titta på MGP (vilket inte är så värst länge).
Dessutom är det intressant, om än inte speciellt spännande att titta på MM när han kör i ensamt majestät med (och de andra toppförarna)...
Men det hade nog kunnat vara mer spännande att se MM på en ducati, aprilia eller suzuki.

i touring car lägger dom väl i extra vikt för den förare som vinner, man kan göra ngt liknande i motogp fast som "straff" för att man vinner får man köra ducati:hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
i touring car lägger dom väl i extra vikt för den förare som vinner, man kan göra ngt liknande i motogp fast som "straff" för att man vinner får man köra ducati:hihi

Flyttas ner ett snäpp i gridden från den position man kvalar in på för varje vinst de senaste 20 racen? :hihi
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Flyttas ner ett snäpp i gridden från den position man kvalar in på för varje vinst de senaste 20 racen? :hihi

Fast i MM:s fall verkar det fasen ingen roll, han kan starta sist och vinner ändå:gnissla
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
i touring car lägger dom väl i extra vikt för den förare som vinner, man kan göra ngt liknande i motogp

Ge Marquez en ryggsäck med 15 kilo gatsten i som han måste bära under race som straff.
Och häng fast tre oöppnade mjölkpaket på baksidan av hans hjälm också.

Då kommer han garanterat inte att vinna :mattias
 

Smagatusk

Guest
Dom brittiska kommentatorerna

Just de ja...

Jag fick mig en funderare denna helgen, ViasatMotor-tittare som man är.

Det visar sig att Nicko Papadoupulus eller vaffan han heter inte har MC-kort, och Tobias Lyon aldrig kört race-växlat och inte ens vet hur växelföraren sitter fast. Små detaljer som får en att undra hur mycket man ska ta dem på allvar när de in i minsta detalj ibland kan diskutera kurvteknik och gaspådrag och what not.

Jag vet att man inte är tvungen att ha MC-kort för att vara MC-intresserad men när man drar paralleller mellan köra gata och bana borde man rimligen kunna kräva att man har erfarenhet från båda lägren. Men uppenbarligen tycker jag att de gör ett bra jobb allt som allt eftersom jag fortfarande gladeligen betalar...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Undrar hur många miljoner Yamaha var villiga att lägga upp för att få reda på det........och jag tror ja, men inte lika överlägset och inte varje race.

Jag har sagt det förr och säger det igen. MM var jämn med både Pol, Bradl, Iannone i moto2 och även där satt han på betydilgt bättre material. Sen över en natt, Valencia 12, så var han sekundrar snabbare...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Just de ja...

Jag fick mig en funderare denna helgen, ViasatMotor-tittare som man är.

Det visar sig att Nicko Papadoupulus eller vaffan han heter inte har MC-kort, och Tobias Lyon aldrig kört race-växlat och inte ens vet hur växelföraren sitter fast. Små detaljer som får en att undra hur mycket man ska ta dem på allvar när de in i minsta detalj ibland kan diskutera kurvteknik och gaspådrag och what not.

Jag vet att man inte är tvungen att ha MC-kort för att vara MC-intresserad men när man drar paralleller mellan köra gata och bana borde man rimligen kunna kräva att man har erfarenhet från båda lägren. Men uppenbarligen tycker jag att de gör ett bra jobb allt som allt eftersom jag fortfarande gladeligen betalar...

Niko Milovanovic kanske inte har mc-kort men han har tävlat i RR i högsta klassen i flera år (sverige) så han har väl erfarenheter från roadracing iaf...
Med de sagt, så undrar jag om kommentatorerna på viasat kollar på samma race som jag själv ibland... Missar omkörningar i ledningen, fel namn på förare som vurpar, och allmänt trötta och ibland felaktiga kommentarer om gott och blandat.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top