MotoGP - Motegi - 2006

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2484547 När blev spekulationer och att spekulera ointressanta? :va
Sällan men när det gäller typen "hur bra hade A varit för ett par år sedan om han kört i stall B" så brukar det inte bli så bra.
Du förstår säkert vad jag menar.

Nannor

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
GSX 1100F
Hayden som GP-segrare 2006

Oavsett vad alla tycker hade det varit roligt om nån annan än Valentino hade tagit hem GP:t.
Varför inte Hayden :)
Ok, jag vet att jag får många emot mig nu men säg mig varför inte...
Stoner eller Pedrosa hade heller inte varit fel.
Jag vet att det är lite sent för dom två nu men det hade varit ett roligt scenario.
Jag ser förvisso helst att Hayden tar det, jag vet inte om det har att göra med
mitt sätt att hoppas och önska gott för dom som ingen tror.

HAYDEN som GP-segrare 2006 = JAAAAAA!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2484763 Sällan men när det gäller typen "hur bra hade A varit för ett par år sedan om han kört i stall B" så brukar det inte bli så bra. Du förstår säkert vad jag menar.
Jag förstår vad du menar men håller inte med. Alltför ofta görs det förenklade antagandet att den som vinner är bäst. När Capirossi vinner som i dag manar det till eftertanke; hade bilden av Rossi varit en annan om Capirossi hade varit Rossis teamkompis? Eller som Chris skrev: kört för ett starkt Hondateam istället för relativt resurssvaga och (i GP-sammanhang) oerfarna Ducati.

Fram för mer hypoteser, spekulationer och antaganden!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
HRC´s officiella Hayden-kommentar:

"Well that's another fifth place which isn't great obviously. Lap one was pretty wild and luckily in the first couple of corners I made up a lot of positions because my start was a bit of a disaster - that was the worst part of the race for me. Luckily that first lap turned out as good as it did because otherwise the result could have been much worse. I tried to come through the pack but it's hard - you're coming past fast guys and in this class it's really tough. Luckily we've got a couple of days here to test now."

Kanske har Hayden (men inte Melandri eller Pedrosa) fått en koppling som det inte går att starta med. Men det låter rätt ynkligt att säga: "...in this class it's really tough.". Lipsill!

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Läste om det någonstans, kopplingen på RC211V-EVO som Hayden kör ska liksom mycket annat vara väldigt annorlunda, framför allt så ska den vara placerad på något sätt som gör den väldigt svår att kyla.
Om det ligger någon sanning i det eller ej vet jag inte.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
xyx skrev:
2485160 Läste om det någonstans, kopplingen på RC211V-EVO som Hayden kör ska liksom mycket annat vara väldigt annorlunda, framför allt så ska den vara placerad på något sätt som gör den väldigt svår att kyla.
Kopplingen sitter tydligen längre in i blocket och närmare veven och den varma oljan men i starten borde den inte vara särskilt var,t tycker man.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Nannor skrev:
2484812 Oavsett vad alla tycker hade det varit roligt om nån annan än Valentino hade tagit hem GP:t.
Varför inte Hayden :)

det är roligt när någon utmanar världsmästare på allvar, ja
men att en poäng-hamster blir världsmästare är inte kul alls

som tur är så verkar det inte bli så:
Forza Vale! :yoparty

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2485033 Jag förstår vad du menar men håller inte med. Alltför ofta görs det förenklade antagandet att den som vinner är bäst. När Capirossi vinner som i dag manar det till eftertanke; hade bilden av Rossi varit en annan om Capirossi hade varit Rossis teamkompis? Eller som Chris skrev: kört för ett starkt Hondateam istället för relativt resurssvaga och (i GP-sammanhang) oerfarna Ducati. Fram för mer hypoteser, spekulationer och antaganden!
På likadana cyklar och på samma däck är iaf min övertygelse att Rossi slagit Capirex både i ett kort och långt perspektiv.

När Capirex vinner är det väl oftast från första ledet och med en bra start. Går det lite sämre i starten får han det svårare.
Rossi kan däremot, med lite överdrift, starta vart som helst och ändå vinna.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
xyx skrev:
2485160 Läste om det någonstans, kopplingen på RC211V-EVO som Hayden kör ska liksom mycket annat vara väldigt annorlunda, framför allt så ska den vara placerad på något sätt som gör den väldigt svår att kyla.
Till Motegi skulle det dock ha varit nya kylintag och även andra fjädrar i kopplingen, innan racet sa Hayden också att det inte är starten utan under racet som han haft problem med kopplingen. Hur det är med det vete tusan.

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
Nyteknik skrev:
2485033 Jag förstår vad du menar men håller inte med. Alltför ofta görs det förenklade antagandet att den som vinner är bäst. När Capirossi vinner som i dag manar det till eftertanke; hade bilden av Rossi varit en annan om Capirossi hade varit Rossis teamkompis? Eller som Chris skrev: kört för ett starkt Hondateam istället för relativt resurssvaga och (i GP-sammanhang) oerfarna Ducati.

Fram för mer hypoteser, spekulationer och antaganden!

Sånt här är faktiskt ganska kul.
Körde inte Capirossi för Honda Pons (Men in Black) när Rossi körde Repsolhonda? Just i övergångsperioden 500/GP. Hur väl ansågs Pons stall ligga till resurs- och erfarenhetsmässigt?

För övrigt håller jag nog med Sandstream, dvs SPEKULERAR i att Rossi hade varit Capirossi tämigen överlägsen på det stora hela, om de båda hade haft samma körförutsättningar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Peno skrev:
2486069Körde inte Capirossi för Honda Pons (Men in Black) när Rossi körde Repsolhonda? Just i övergångsperioden 500/GP. Hur väl ansågs Pons stall ligga till resurs- och erfarenhetsmässigt?
Både Capirossi och Barros körde grymt bra i Honda-West teamet. Men då körde Rossi redan RC211V och den var NSR:erna ganska överlägsen.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
FireSalle skrev:
2484165 Det där sa reportrarna också, att LCR lider svårt ekonomiskt av alla krascher, men jag undrar..

Teamen kan ha avtal med DORNA där dom får pengar beroende på vilka förare dom har och hur den gör resultat. Bra resultat brukar innebära bra prispengar. Dåliga resultat = dåligt med prispengar.

Gustav O skrev:
..

Burning Blood är ju ett hårt teamnamn. Roligare än valfrit storföretag och hojtillverkarens namn i varje fall. :)

Dom tillverkar ramar det där teamet/företaget. I Japan tävlar dom som ett eget hojmärke, BBR 250. Men dom kör med Hondamotorer i deras chassie. I VM har bl.a Keifer och BQR kört med deras ramar. En sån ram från BB till en 250cc ska kosta runt 55k euro. Namnet är helt klart hårt! :)

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
sandstream skrev:
2485506 På likadana cyklar och på samma däck är iaf min övertygelse att Rossi slagit Capirex både i ett kort och långt perspektiv.

Är det alltid något annat som är fel när Capirossi slår Rossi?

Jag tycker det är kul att det inte går att acceptera att Capirossi kan slå Rossi högst troligt även med samma material. Ibland är han bara bättre like it or not men jag medger att Rossi är fenomenal på att ha en väldigt hög lägsta nivå.

Jag undrar hur tabellen skulle sett ut om han inte blev fälld.

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bilder från Motegi.

Bifogat

• m085907AA.jpg
    m085907AA.jpg
    75.7 KB · Visningar: 54