Precis som Roffe och Mozzberg antyder, man kan "hylla" förare för andra saker än antal racevinster, spektakulär körning eller pajaskonster framför kameran. Och att avfärda en ur de fyras sällskap som "mid pack rider med flyt" är inte seriöst. Snarare dåligt påläst. Den som är någorlunda intresserad av roadracing inser snabbt att det krävs aningen mer än flyt för att ens komma i fråga för en MotoGP-titel.
Nu refererade jag till en kommentar om att Hayden inte är slut eftersom han knep en plats i första ledet. Som jag sa, som förare är han är varken bättre eller sämre än han varit tidigare. Jag hade höga förhoppningar på Hayden när han gick till Ducati och jag trodde att han skulle ha förmågan att attackera och "powersjada" hojen genom kurvorna på samma sätt som Stoner gjorde.
Jag värderar inga förare med avseende på pajaskonster framför kamerorna eller hur politiskt korrekta uttalanden de gör om sina arbetsgivare. Detta är anledningen till att jag anser att Stoner är det bästa som hänt RR på väldigt väldig länge. Pang, rakt på, gällande de flesta ämnen oavsett vad det var frågan om och han kunde backa upp snacket med resultat.
JL är en otrolig förare men hans pajaserier i början av karriären fick mig att tröttna rejält och han blev den clown han ville vara.
Hayden säger (sa?) ju själv "Numbers don't lie" och när jag tittar på hans resultatrad från de senaste 11 säsongerna så kan jag bara hålla med. Han har faktiskt suttit på fabrikshonda större delen av tiden. En förare med annan backning / marknadsvärde och inte lika "trevlig" hade nog inte suttit kvar på fabriksmaterial så pass länge.
Man får väl gratta Pol, han har dragit vinstlotten i år och mitt tips i början av säsongen visade sig vara rätt. Världsmästare och klar för MotoGP 2014, frågan är om det kan bli bättre när man är 22 år?
Vad gäller MotoGP så får vi väl se om gammal är äldst när vi kommer till Valencia, MM kan ju köra taktiskt och skugga JL hela vägen in i mål och ta titeln, frågan är om han har det i sig eller om det blir "gasar till det rasar".