MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tror det tar längre tid än så för Suzuki att vinna race (under normala förhållanden).

Tror inte man är såå långt efter, försäsongstesterna var man rejält med i matchen. Jag hoppas man samlat data under året och vet mer exakt vad man behöver förbättra.. Bautista kommer att dra upp tempot lite till mot vad Chris mäktade med :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror inte man är såå långt efter, försäsongstesterna var man rejält med i matchen. Jag hoppas man samlat data under året och vet mer exakt vad man behöver förbättra.. Bautista kommer att dra upp tempot lite till mot vad Chris mäktade med :tummenupp
OM de nu vet det så behöver de väl inte vänta till nästa år? Suzuki satsar ju inte helhjärtat på hojen/teamet om man ska tolka Paul Denning. De har fått för få och för dåliga uppdateringar under året, speciellt om man jämför med vad Yamaha/HRC/Ducati presterat.
Jag gillar verkligen Bautista och Capirossi men att de skulle bli racevinnare nästa år känns som en ganska rejäl högoddsare.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Suzuki satsar ju inte helhjärtat på hojen/teamet om man ska tolka Paul Denning.

Enligt mig ett försvarstal för d skrala resultaten teamet skrapat ihop under 2009, efter att ha varit riktigt på gång under vintertesterna..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vermeulen har ju uttryckt sitt missnöje med Suzukis satsning och det påminner om det som Gustav skriver. Suzuki satsar inte lika hårt som Yamaha, Honda och Ducati. De måste upp på samma nivå innan de kan fundera på att vinna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Enligt mig ett försvarstal för d skrala resultaten teamet skrapat ihop under 2009, efter att ha varit riktigt på gång under vintertesterna..
Fast det är ju fakta. De har fått en uppgraderad motor under säsongen. Det är ungefär allt. Yamaha har ju dels uppgraderat elektroniken i två steg tex.

Det är helt okey att Du tycker så, vi får väl avakta och se om typ ett år :)
Så generöst. :D
Vi lär bli varse, kan dock sätta en hundring på att Suzuki inte kommer vinna ett race 2010, heller. :)
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vermeulen har ju uttryckt sitt missnöje med Suzukis satsning.

Vermeulen ska väl oxå ha nått att skylla på :tummenupp

Men visst, det kanske är så att dom inte har den rätta inställningen hittils men jag är tveksam om man verkligen går in i MGP halvhjärtat! Kanske såklart att ekonomin ställt till en hel del upp o ner för alla team..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att olika tillverkare/team satsar olika mycket/olika bra är väl ganska uppenbart?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Att olika tillverkare/team satsar olika mycket/olika bra är väl ganska uppenbart?

P. Denning: “Mugello was a great weekend for us but kind of disappointing. If we’d been three seconds off the winner anywhere else we’d have been on the podium, but as it was Loris got fifth. For Catalunya we got an engine update and we found something on set-up to take us from 11th in qualifying to fifth in the race. When Loris came in he said that if he’d had that engine at Mugello we could have got third or better.”

I mina öron så leker livet för Suzuki och Denning :tummenupp

Sedan hör det ju till spelet att aldrig vara nöjd :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fast det är ju fakta. De har fått en uppgraderad motor under säsongen. Det är ungefär allt. Yamaha har ju dels uppgraderat elektroniken i två steg tex.

...

Suzuki fick ny ram före eller om det var efter Brno i år.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Att jämföra race går ju naturligtvis också. Men jag anser att det finns för många faktorer som påverkar resultatet - för många "om och men". att jämföra bästa varvtid över ett 60 minuters fritt pass tycker jag ger en klarare bild.

Men att säga att något fabrikat är hopplöst efter, eller inte är bra nog för att vinna race är ren lögn.

Edit:
Grundlösa, uppkäftiga one-liners undanbedes
OK, låt säga att det är relevant att se till kvalresultaten: Hur många front-rows har Hayate eller Suzuki satt i år? Att vara 1,5 sekund efter när front-row diffar på 0,5 sek talar sitt tydliga språk om hur nära topp-tre i fart man är.
Att kunna hänga med i klungan lite längre bak i fältet är inget styrkebesked, att ta sig om och fram är.

Dock så ställer jag mig fortfarande tveksam till att kvalet är bästa sättet att se hur nära racevinster man är, oavsett "om och men" så är det ändå de riktiga resultaten som räknas. Nu när stora delar av säsongen har körts så finns det bra underlag för att se vilka fabrikat som är med i matchen.

Väderlekar eller masskrascher är det enda som kan få en Suzuki eller Hayate högst upp på pallen i år. Det är ingen lögn.

EDIT: Angående betydelsen av QP-tiderna så försöker jag mig på en liten sammanställning av statistik.
Samtliga race, utom ett, har vunnits av de som kvalat in i första ledet (topp fyra). Undantaget är Dovi på Donnington som kvalade femma. Den enda av Hayate/Kawasaki-förarna som stått i första ledet är Capirex, trea på Mugello. Då slutade han femma.
Att de är ca. 1,5 sekund efter f.n. säger nog bara något om hur jämn klassen är. Det avgörande här är att de just är efter, och kan därmed inte vinna på egen kraft.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
HRC´s vice president Shuei Nakamoto har medelat teamen i Moto2 att dom kommer bli försenade med att leverera sina motorer till klassen. Motorerna kommer inte vara färdiga förens i mars. I mars går det tre tester vilka teamen då förmodligen får träna med vanliga CBR-motorer. Så förmodligen inget test innan första racet med dom riktiga motorerna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HRC´s vice president Shuei Nakamoto har medelat teamen i Moto2 att dom kommer bli försenade med att leverera sina motorer till klassen. Motorerna kommer inte vara färdiga förens i mars. I mars går det tre tester vilka teamen då förmodligen får träna med vanliga CBR-motorer. Så förmodligen inget test innan första racet med dom riktiga motorerna.
Känns så där va?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ducati´s MotoGP projektledare Livio Suppo har gått ut med att Moto2 kommer inte vara något för dem. Han menar att dom redan är för små för WSBK och MotoGP och det finns inte möjlighet för dem att delta i fler serier.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Jag tror inte att skillnaden är så stor mellan hojarna i MotoGP. Anledning att gapet blir stort är ju att de bästa förarna sitter på hojarna som är lite bättre...
Jag tror att om Rossi och Lorenzo körde Suzuki så skulle dom slåss i toppen om titeln i alla fall med Tiny Peddot och Sickey Stoner.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror inte att skillnaden är så stor mellan hojarna i MotoGP. Anledning att gapet blir stort är ju att de bästa förarna sitter på hojarna som är lite bättre... Jag tror att om Rossi och Lorenzo körde Suzuki så skulle dom slåss i toppen om titeln i alla fall med Tiny Peddot och Sickey Stoner.
Så du tror att det bara är "lite" som skiljer tex Kawasakin och Yamahan?
Isf ett rejält underbetyg till Yamaha att de inte kan bygga en bättre hoj.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Känns så där va?

Känns fruktat kefft... intrigera fram en nytt konstigt format med sig själv som leverantör och sen inte kunna leverera. Känns som det egna maktbegäret har fått omtanken om sporten att dö hos HRC. :gnissla
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kallio bekräftad hos Pramac Ducati en säsong ytterligare.
http://www.crash.net/motogp/news/152922/1/mika_kallio_confirmed_at_pramac_ducati_for_2010.html

Vidare är det hetaste snacket nu att imorgon ska det bekräftas att Toseland och Spies byter säten med varandra..

Repsol Honda
- Dani Pedrosa - 2010
- Andrea Dovizioso - 2011

Honda Gresini
- Marco Simoncelli - 2010
- Marco Melandri -2010

Honda LCR
- Randy de Puniet - 2010

Team Scot Honda
- Gabor Talmacsi
- Hiroshi Aoyama

Ducati Marlboro Team
- Casey Stoner - 2010
- Nicky Hayden - 2010

Pramac Ducati
- Mika Kallio - 2010
- Alex de Angelis
- Mattia Pasini
- Toni Elias

Aspar Ducati
- Hector Barbera

Factory Yamaha Team
- Valentino Rossi - 2010
- Jorge Lorenzo - 2010

Tech 3 Yamaha
- Colin Edwards - option 2010
- Chris Vermuelen
- James Toseland
- Toni Elias
- Alex de Angelis

Rizla Suzuki motoGP
- Alvaro Bautista
- Loris Capirossi


Ponsson Gil Motor Sport (Emmi Caffe Latte)
- Thomas Luthi

Ut ur MotoGP
- Sete Gibernau
- Yuki Takahashi - motoGP 2
- Chris Vermeulen - WSBK
- Toni Elias - WSBK
- James Toseland - WSBK
- Alex de Angelis - moto2 / WSBK

Nya till MotoGP
- Marco Simoncelli
- Alvaro Bautista
- Hector Barbera
- Mattia Pasini
- Alex Debon
- Hiroshi Aoyama
- Thomas Luthi


Rykte
Option
Bekräftat
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vidare är det hetaste snacket nu att imorgon ska det bekräftas att Toseland och Spies byter säten med varandra..

Snacka om kräftgång.. Först sumpa GP-styrningen och sen komma till "de bästa" teamet, för att där bli ifrånkörd av en "fjunis" som kommer från SuperSport.. Crutchlow kommer steka Toseland, för att andvända ett milt uttryck :Rockbanan
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top