Hojen är en Kawasaki. Teamet heter Hayate.
Fast jag hålle rinte med om att alla hojar i GP har potenial att vinna. Suzuki och Kawasaki är inte vinnarhojar om inte yttre förutsättningar, läs regnrace, spelar dem i händerna. Yamaha är bästa hojen och sedan är det Honda och Ducati.
Alla cyklar har absolut potential till att vinna race.
Om vi tittar på hur det sett de senaste fyra tävlingarna i år:
Code:
[B]GP CINZANO DI SAN MARINO E RIVIERA DI RIMINI[/B]
YAM: 1'34.338
HON: 1'34.560 (+0.222)
DUC: 1'35.223 (+0.885)
SUZ: 1'35.561 (+1.223)
KAW: 1'35.785 (+1.447)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'37.091 (+2.753)
[B]RED BULL INDIANAPOLIS GRAND PRIX[/B]
HON: 1'39.730
YAM: 1'40.236 (+0.506)
DUC: 1'41.067 (+1.337)
KAW: 1'41.530 (+1.800)
SUZ: 1'41.742 (+2.012)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'42.736 (+3.006)
[B]CARDION AB GRAND PRIX CESKE REPUBLIKY[/B]
YAM: 1'56.145
HON: 1'56.528 (+0.383)
DUC: 1'57.803 (+1.658)
SUZ: 1'57.811 (+1.666)
KAW: 1'58.477 (+2.332)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'58.749 (+2.604)
[B]BRITISH GRAND PRIX[/B]
YAM: 1'28.116
HON: 1'28.211 (+0.095)
DUC: 1'28.446 (+0.330)
KAW: 1'29.065 (+0.949)
SUZ: 1'30.098 (+1.982)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'31.193 (+3.077)
[I]Tiderna är från respektive tävlings QP.
Källa: Dorna[/I]
Alltså: Det skiljer i snitt 2,141 sekunder mellan första och sista fabrikat. Hur mycket
mindre tror du det skulle skilja om samtliga förare hade kört på samma cykel?
Tror du att gapet mellan exempelvis Suzuki och Honda i USA skulle varit mindre om Rossi eller Lorenzo kört Suzukin?
Som sagt, inget fabrikat är så långt efter effekt- och chassimässigt att vinster (oavsett förhållanden) vore orimliga.
Att det är Yamaha och Honda som ligger i topp, Ducati i mitten och Kawasaki samt Suzuki i botten beror, enligt mig, huvudsakligen på förarna, alternativt förarna i kombination med fabrikatet. Se Talmacsi som, trots "det näst bästa fabrikatet), har haft sämsta tiden i samtliga utav mina exempel här ovanför.