MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jag tycker denna var lite kul :) ....... Lite OT,men iaf.

Rossi: 800cc MotoGP's biggest mistake for 15 years

Valentino Rossi has labelled the decision to cut MotoGP engine capacity from 990cc to 800cc for 2007 as 'the biggest mistake in the last 15 years'.

In an interview with Dennis Noyes for Spain's Motociclismo publication, the reigning six time MotoGP world champion - a premier-class title winner on a 500cc two-stroke, then 990cc and 800cc four-strokes - stated:

“The 990 motorcycle was 'rough' and wild, but with a great motor and a lot power. The 800 is worse, simply worse, it is the same motorcycle with less power. I was very sad at the beginning, now it has improved, yes... But the power from the 990 made it a lot more fun".


http://www.crash.net/motogp/news/152412/1/rossi_800cc_motogps_biggest_mistake_for_15_years.html
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Spies är något utöver det vanliga...
Givetvis.

Prognosen för hur Spies kommer lyckas i MotoGP tror jag görs bäst om man jämför honom med Hayden: AMA Superbike-mästare utan GP-erfarenhet.

Se hur det gick för Hayden: tre säsonger då han gick från klarhet till klarhet och så mästare den fjärde.

Är det någon som tror att Spies är en sämre förare än Hayden var när han kom till MotoGP?

I rest my case...
 

Bifogat

  • ben-spies-indianapolis-wallpaper-190908-l.jpg
    ben-spies-indianapolis-wallpaper-190908-l.jpg
    54.6 KB · Visningar: 80
Last edited:

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Tiden får säga om min "mumbo jumbo" har någon relevans.

Men att säga att min jämförelse mellan Toselands och Spies prestationer i WSBK är som att jämföra Rossi och Ago, är ju bara korkat.

Rossi kliade inte ens i hans farsas byxor när Ago hängde in skinnstället i garderoben. Det om något, är en jämförelse mellan äpplen och päron.

Toseland och Spies, 2 säsonger ifrån varandra med nästan samma konkurrenter, Haga på Bayliss plats, Spies på Hagas plats, är på sin höjd en jämförelse mellan ett Ingrid Marie och ett Aroma, som för de oinvigda är Sveriges två vanligaste äppelsorter.... RIP!

Det är fortfarande för många omständigheter, trots att det bara skiljer två år mellan Toselands sista år och detta året.


Jag tror att Spies kommer floppa. Det är många innan honom som övertygat inom standardhojsracing men floppat mer eller mindre totallt när de gått upp till GP-racing och jag tror samma sak kommer hända nu.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Rossi: 800cc MotoGP's biggest mistake for 15 years
Frågan är om något läger i MotoGP (förare, teamägare, tillverkare, publik) tycker att bytet till 800 har inneburit några förbättringar.

Ducatis GP-boss Livio Suppo om bytet från 1000 till 800:

Q: Last question. Your opinion. Was the move to 800 cc a mistake?

A: Yes.

Q: Can you elaborate?

A Yes, because we spend a lot of money to do totally new engine. If the goal was to reduce the performance, it should have been easier to put a limiter to the 1000, a restrictor or whatever; again, I'm not a technician, but sure there are way to reduce the performance of an engine. On top of this, we show that the danger - I mean, the dangerous crash - that most of the dangerous crash happen - not most, all the crash happens in braking and in exit the corner. In that two time, in that two - in both of these action, the power is not involved. So is not that decreasing the power, you decrease the dangers of this sport. You decrease the dangers of this sport doing a proper job on the circuit, and doing the proper job that a company like Alpinestars doing with the back protector, the helmets, the boots and everything. Anyway, the 800 move was, I think, at the end of the day, was a mistake. Was a mistake and would have been easier to stay with the 1000.”

http://www.superbikeplanet.com/2009/Sep/090904liviointerview.htm
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Övergången till 800cc är precis som den senaste övergången till fyrtakt - bara propaganda.

Likadant med övergången till Moto2.


Hela Dorna *Host*Honda*Host* är en enda stor Kaliningrad.


Och denna tråden är off topic.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
H.Aoyama till LCR? (om Cecchinello får en cykel till av honda?) Vore riktigt kul om det blev så!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det sista kan du väl inte ens tro på själv?

Varför skulle de fortsätta att utveckla tvåtakt när de inte hade någon nytta av utvecklingen?

Idag är det väldigt lika utveckling innom all förbränningsteknik. Så du kan sluta svamla om takter. Innom racing har du dessutom direkt nytta av det då det ger resultat på banan.


För att vara on-topic så har CIP-Moto beställt 2st Moto2- chassie av Suter.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Idag är det väldigt lika utveckling innom all förbränningsteknik. Så du kan sluta svamla om takter.
Nu var det inte jag som började "svamla", det var som vanligt någon annan.

Men det är klart att vi ska vara lite bittra 8 säsonger efter bytet till fyrtakt... :rolleyes:
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Nu var det inte jag som började "svamla", det var som vanligt någon annan.

Men det är klart att vi ska vara lite bittra 8 säsonger efter bytet till fyrtakt... :rolleyes:

Det är hela tiden du som drar in antalet takter i diskussionerna.

Jag uttryckte inga som helst åsikter angående fyr- eller tvåtakt i mitt tidigare inlägg, utan påvisade bara att förklaringarna bakom bytet till 800cc, likt 990cc och även 250cc till 600cc bara är skitsnack (aka. "propaganda").


Det är för mig ganska uppenbart att du fått för dig att jag på något vis skulle vara emot fyrtakt som motortyp. Det uttrycker du i vart och vartannat inlägg mot mig - vart du fått detta ifrån vore jävligt intressant att veta, då dess sanningshalt är likvärdig Aftonbladets löp.


Håll dig till ämnet och behåll din trångsynta syn på motortyper för dig själv. Har inte Emmett några "breaking news" som du kan upplysa silly season tråden om?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Varför skulle de fortsätta att utveckla tvåtakt när de inte hade någon nytta av utvecklingen?

För att tvåtaktaren har bättre vikt/effektförhållande bättre volym/effektförhållanden. Billigare i racingsammanhang? Det är ju ändå PROTOTYPracing MotoGP handlar om.

Jag tillhör den skaran som anser att MotoGP knappast blivit mer underhållande sedan man bytte motorkonfiguration. Ta en bana som BRNO eller Assen och kasta ut 17-18 cyklar.. Man hinner ju somna mellan hojarna.

/J
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Espargaro ser ut att ersätta Cnepa resten av säsongen.
Så blev det inte, Canepa får behålla sin styrning enligt GPone.com. Pramacs teamchef ville ha Espargaro men Ducati sa nej, tyvärr.

http://www.gpone.com/news/News.asp?NNews=5369

Det är för mig ganska uppenbart att du fått för dig att jag på något vis skulle vara emot fyrtakt som motortyp. Det uttrycker du i vart och vartannat inlägg mot mig - vart du fått detta ifrån vore jävligt intressant att veta, då dess sanningshalt är likvärdig Aftonbladets löp.
Fundera på vad du skriver så kanske du kommer på vad jag fått "det" ifrån :tummenupp

Håll dig till ämnet och behåll din trångsynta syn på motortyper för dig själv. Har inte Emvmett några "breaking news" som du kan upplysa silly season tråden om?
Check :)

För att tvåtaktaren har bättre vikt/effektförhållande bättre volym/effektförhållanden. Billigare i racingsammanhang? Det är ju ändå PROTOTYPracing MotoGP handlar om.
Jo tack, jag känner till fördelarna, och nackdelarna, med tvåtakt. Prototypracing är inget man håller på med för att det är kul. Att tex Yamaha säljer sin nya R1:a med referenser till M1:an är ingen slump. Att Renault säljer småbilar med referenser till F1 är ingen slump. Osv osv....
Jag tillhör den skaran som anser att MotoGP knappast blivit mer underhållande sedan man bytte motorkonfiguration. Ta en bana som BRNO eller Assen och kasta ut 17-18 cyklar.. Man hinner ju somna mellan hojarna.
Ja usch vad tråkigt det är att se Rossi, Lorenzo, Stoner och Pedrosa fajtas. Vad mycket bättre det var förr med 25-30 hojar där alla kunde vinna, för så måste det ju ha varit....
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vermeulen har anbud från fyra tillverkare i WSBK, Honda, Yamaha, Kawasaki och Aprilia. Chansen att bli kvar i MotoGP får väl ses som noll.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
För att tvåtaktaren har bättre vikt/effektförhållande bättre volym/effektförhållanden. Billigare i racingsammanhang? Det är ju ändå PROTOTYPracing MotoGP handlar om.

Jag tillhör den skaran som anser att MotoGP knappast blivit mer underhållande sedan man bytte motorkonfiguration. Ta en bana som BRNO eller Assen och kasta ut 17-18 cyklar.. Man hinner ju somna mellan hojarna.

/J

Undrar varför man inte väljer tvåtakts flygmotorer :rolleyes:

Missförstå mig inte, jag är inte notoriskt 4takts man, men visst var det mycket på chans om cykeln skulle hålla i gp500 fast om man oxå gillar att se mycket highsiders så var det ju rätt tillfälle..

990cc rules :tummenupp

Vermeulen har anbud från fyra tillverkare i WSBK, Honda, Yamaha, Kawasaki och Aprilia. Chansen att bli kvar i MotoGP får väl ses som noll.

Kawasaki vore en rejäl utmaning för gode Chris ..
 
Last edited:

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Den häcken är det tveksamt om ens Rossi skulle kunna vinna med.

Det var inte länge sedan Rossi gick till Yamaha och gjorde just det, vann på klassens "häck".

Fundera på vad du skriver så kanske du kommer på vad jag fått "det" ifrån :tummenupp

Jag vet mycket väl vad jag skriver. Men uppenbarligen har jag missat något som du tydligen uppmärksammat. Du får mer än gärna visa mig vart jag skrivit att jag inte tycker om eller föredrar fyrtaktsmotorer. Jag tror du har lite svårigheter med att skilja på ord och ting.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det var inte länge sedan Rossi gick till Yamaha och gjorde just det, vann på klassens "häck".
Yamaha M1 2003 häck? Knappast va.

Jag har skivit det förut och skriver det igen att vi hade fått se Barros som världsmästare 2003 på Yamaha om det inte varit för den skada har ådrog sig på säsongspremiären på Suzuka. Redan året innan, 2002, hade han slagit Rossi helt rättvist på likvärdigt material. Efter säsongsfinalen 2002, som han vann före Rossi på RCV och Biaggi på M1, bytte han från RCV ena dagen till M1 andra dagen och hävdade att M1'an var minst lika bra som RCV'n. Biaggi slutade för övrigt tvåa i VM 2002 på M1. Barros backade upp sitt påstående under försäsongstesterna 2003 genom att ligga i toppskiktet. Efter sista testet var han av mig och många andra asedd som favorit och titelkandidat. Sen kom Suzuka...

Infoblad från Pons:
"Pons also lost the services of Barros, who was offered a full-factory supported ride with the Gauloises Yamaha Team for 2003. Honda would only offer a 2002 spec machine and despite Sito Pons best efforts. Barros was soon also turning heads on the M1 in pre-season testing."

Bra resultat på försäsongstester

VM-titel inom räckhåll:
"From what I've seen here these past two days I believe that Rossi will be the biggest threat for the championship this year. "

Skador förstörde hela säsongen:
"In an accident littered season, the Gauloises Yamaha rider seriously injured his knee at the Suzuka season opener, fractured his hand at Catalunya, then injured himself further in a warm-up crash with Yukio Kagayama at Donington - before damaging his shoulder at the Sachsenring when his bike slipped into neutral under braking."

Yamaha M1 2003 var knappast någon häck. Ska vi prata häckar så fanns det däremot gott andra sådana det året. Suzuki, Aprilia, Proton och Kawasaki.
 

Bifogat

  • barros2003.jpg
    barros2003.jpg
    34.8 KB · Visningar: 86
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top