Coola Ola
Progressiv klassicist
Rättså bra.
[YOUTUBE-ID]e8zDmDbXXfs[/YOUTUBE-ID]
Underbart vackert, sånt flyt att man blir gråtfärdig. Dock mer en engångsföreteelse än nåt som hände varje race när det kördes blandat 2t/4t.
Rättså bra.
[YOUTUBE-ID]e8zDmDbXXfs[/YOUTUBE-ID]
Och vad är MotoGP?
Repsol Honda
Spanjor
Italienare
Fiat Yamaha
Spanjor
Italienare
Hade det inte varit för Stoner, som den framstående australiensaren i högsta divisionen (Doohan och Gardner före honom), hade även MotoGP varit det ”Spansk Italienska mästerskapet”.
Rättså bra.
[YOUTUBE-ID]e8zDmDbXXfs[/YOUTUBE-ID]
Vet en Tysk som sökte permanent start i VM. Han fick nej av arrangörerna med förklaringen "vi har redan täck den marknaden. Då körde bara en Tysk (Bradl) och då i en annan klass.
Så länge arrangörerna och flertalet team och dom som jobbar med GP är Spanska så ser det nog ut så här.
Vet en Tysk som sökte permanent start i VM. Han fick nej av arrangörerna med förklaringen "vi har redan täck den marknaden. Då körde bara en Tysk (Bradl) och då i en annan klass.
Så länge arrangörerna och flertalet team och dom som jobbar med GP är Spanska så ser det nog ut så här.
Intressant. Patienten utvecklade ”paranoia och vanföreställningar” efter att ha varit i din vård ett tag? Berätta mer!
!
Tycker ändå att de hängde med MotoGp hojarna förvånansvärt bra. 500cc tvåtakt mot 990cc fyrtakt var ju inte speciellt rättvist.
.
Hade varit mycket roligare att se 750 4t mot 500 2t. Eller varför inte 400cc 4t mot 250cc 2t nu i Moto2. Men det handla ju inte om att skapa nån sån spänning utan bara om att utrota tvåtaktarna.
Ser det du skriver om Pedrosa som den enda fördelen med Moto2. Även om Rossi och Simocelli är över 180cm så har dom kroppar som backhoppare. Trist när kroppsvikten spelar så stor roll.
Kanske blir det så att vi får se ett MotoGp som är mindre dominerat av Italienare och Spanjorer framöver. Moto2 borde vara än bättre inkörsport för de som kommer från länder där 4t racing dominerar, som USA och UK.
Hade varit mycket roligare att se 750 4t mot 500 2t. Eller varför inte 400cc 4t mot 250cc 2t nu i Moto2. Men det handla ju inte om att skapa nån sån spänning utan bara om att utrota tvåtaktarna.
.
det finns väl två orsaker till att spanjorerna är så framgångsrika:
- medvetna ungdomssatsningar från klubbar, förbud och sponsorer skapar bredd och spets.
- många stora och små företag som är villiga att satsa pengar för att synas i sammanhanget (och ofta för att stödja sporten).
att gnälla på spanjorerna är som när kanadicker gnällde på att sovjetiska hockeyspelare fuskade för att de hade sommarträning.
Det största problemet för tvåtaktarna var ju hur iolika hojarna kördes i och ut ur kurvor. En tvåtaktare vill du hålla hög kurvhastighet och ett jämnare rundare spår med 990 hojarna kördes in och vändes ut snävare för att kunna kräma på ut ur böjarna. Då blockerar de farten för tvåtaktarna som inte kan ta igen det på acceleration ut ur kurvorna.Dom hängde inte med till slut och det visade tex barros som bytte till 4T redan under pågående säsong 2002.
Jag tror i slutet av 2002 var det ingen som körde 2T i mgp/500 .
Sannolikt för effekt och körbarheten vart så mycket bättre med 990cc 4T.
Dom hängde inte med till slut och det visade tex barros som bytte till 4T redan under pågående säsong 2002.
Jag tror i slutet av 2002 var det ingen som körde 2T i mgp/500 .
Både Jacque och Nakano körde 4T mot slutet.Barros fick en rcv i slutet av säsongen, i övrigt var det 2st yamma 4t och 2st suzukis 4t.
Resten av ligan fick åka 2t.
Det största problemet för tvåtaktarna var ju hur iolika hojarna kördes i och ut ur kurvor. En tvåtaktare vill du hålla hög kurvhastighet och ett jämnare rundare spår med 990 hojarna kördes in och vändes ut snävare för att kunna kräma på ut ur böjarna. Då blockerar de farten för tvåtaktarna som inte kan ta igen det på acceleration ut ur kurvorna.
Det syntes ju tex. på att tvåtaktarna kvalade bra hela året men fick problem i racen, påPhilip Island var ju de fyra första på tvåtaktare och det var näst sista racet på året.
Jag ska genast sluta spamma den här tråden med det käraste av diskussionsämnen MEN om någon orkar så vore det kul att se hur 125 & 250 utvecklats sedan dess. Jag har svårt att tänka mig att kulmen var 2002 för annat än 500 cc 2T, övriga 2T-klasser har utvecklats sedan dess och det hade såklart 500cc också gjort.Håller med men...
Tvåtaktarna slutade dock att utvecklas 2002 och 4T hade kommit ikapp och varken Barros eller Capirossi kunde hota Rossi och RC211V trots att dom körde snabbare än Rossi hade gjort året innan på samma hoj (NSR500).
Frågan är om inte 2T teknologin nådde sin kulmen då.
Håller med men...
Tvåtaktarna slutade dock att utvecklas 2002 och 4T hade kommit ikapp och varken Barros eller Capirossi kunde hota Rossi och RC211V trots att dom körde snabbare än Rossi hade gjort året innan på samma hoj (NSR500).
Frågan är om inte 2T teknologin nådde sin kulmen då.
Frågan är om inte 2T teknologin nådde sin kulmen då.
Det här klippet är intressant - två jämnstarka motorer, båda med insprutning, bara olika förbränningstakter.
http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0&feature=related
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
2025 års Honda CB1000 Hornet
2025 års Honda CB1000 Horne... |
|
GGN-träning med Stark Varg!
Nu gäller den sista finslip... |
|
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?
Efter en längre tids förhan... |