MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Och vad är MotoGP?

Repsol Honda
Spanjor
Italienare

Fiat Yamaha
Spanjor
Italienare

Hade det inte varit för Stoner, som den framstående australiensaren i högsta divisionen (Doohan och Gardner före honom), hade även MotoGP varit det ”Spansk Italienska mästerskapet”.



Nu finns det hopp när Ben Spies gör entre :tummenupp

Men jag håller med dig fler galna Amerikaner / Australier i MGP skulle inte skada ::)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Rättså bra.
[YOUTUBE-ID]e8zDmDbXXfs[/YOUTUBE-ID]

Haha skönt klipp! Barros var verkligen kung på att bromsa sent.

Moto2 blir säkert spansk-dominerat till att börja med men på sikt borde det öppna upp bättre för andra nationaliteter.

Tror t ex att det kommer vara mycket lättare för talangfulla amerikaner att komma in i GP racing. Att som amerikan gå via 250 VM har nog varit rätt svårt, har väl inte hänt sen början på 90-talet. "Lättaste" sättet att komma till MotoGp verkar vara att vinna WSBK och då blir det ändå en väldigt stor omställning till GP racingen.

Inbillar mig dessutom att tvåtakts racingen är förhållandevis mycket större i syd-europa än övriga världen och att det är huvudorsaken till den spansk-italienska dominansen i 250 och 125.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vet en Tysk som sökte permanent start i VM. Han fick nej av arrangörerna med förklaringen "vi har redan täck den marknaden. Då körde bara en Tysk (Bradl) och då i en annan klass.

Så länge arrangörerna och flertalet team och dom som jobbar med GP är Spanska så ser det nog ut så här.

Det är bra synd att man styr det så illa!

jag tror att man måste börja med att få in några team som inte är knutna till den traditionella spanska marknaden, då har man löst många knutar i ett slag ..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hade det funnits lite fler cyklar och team tror jag politiken kring platserna hade vart betydligt mindre än idag.
Tror också att om kostnaderna vart lägre, så hade team kunnat chansa lite mer på uppkomlingar, nu tar man hellre "säkra" kort.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Vet en Tysk som sökte permanent start i VM. Han fick nej av arrangörerna med förklaringen "vi har redan täck den marknaden. Då körde bara en Tysk (Bradl) och då i en annan klass.

Så länge arrangörerna och flertalet team och dom som jobbar med GP är Spanska så ser det nog ut så här.

Trist om det är så! Dorna verkar måna alldeles för mycket om det spanska.
Tycker ändå att markandsekonomin borde vara inblandad och att det t ex borde sälja mer hojar för Honda i en stor del av världen om det inte bara är spanjorer på hojarna.

Var inte det en stor anledning till att Ducati ville ha Hayden? För att kränga mer hojar i USA och andra engelskspåkiga länder?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Skicka PM eller ring varandra och drick en kopp kaffe. Trööökigt med ert tjafsande.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

MC Doktorn

Guest
Tycker ändå att de hängde med MotoGp hojarna förvånansvärt bra. 500cc tvåtakt mot 990cc fyrtakt var ju inte speciellt rättvist.

.

Dom hängde inte med till slut och det visade tex barros som bytte till 4T redan under pågående säsong 2002.
Jag tror i slutet av 2002 var det ingen som körde 2T i mgp/500 .
Sannolikt för effekt och körbarheten vart så mycket bättre med 990cc 4T.

Hade varit mycket roligare att se 750 4t mot 500 2t. Eller varför inte 400cc 4t mot 250cc 2t nu i Moto2. Men det handla ju inte om att skapa nån sån spänning utan bara om att utrota tvåtaktarna.

Ser det du skriver om Pedrosa som den enda fördelen med Moto2. Även om Rossi och Simocelli är över 180cm så har dom kroppar som backhoppare. Trist när kroppsvikten spelar så stor roll.
Kanske blir det så att vi får se ett MotoGp som är mindre dominerat av Italienare och Spanjorer framöver. Moto2 borde vara än bättre inkörsport för de som kommer från länder där 4t racing dominerar, som USA och UK.

Vet att många förare i GP 250 då pedrosa körde i samma klass klagade att han hade klara fördelar av att vara liten och lätt.
En kommentar från Schwants ang Moto2 hojar att de sannolikt skulle innebära att lite tyngre förare skulla kunna passa på hojen.
Apropå vikt verkar medelvikten på en Mgp förare ligga runt 60 kg och Pedrosa väger 50 och Rossi runt 67.

Hade varit mycket roligare att se 750 4t mot 500 2t. Eller varför inte 400cc 4t mot 250cc 2t nu i Moto2. Men det handla ju inte om att skapa nån sån spänning utan bara om att utrota tvåtaktarna.

.

Det fanns en tid på 80 talet då honda försökte konkurrera med sin NR500 som floppade mot 2T 500.
Även under 70 talet tävlade MV mot 2T som till slut dominerade.
Den gyllen perioden under GP historien måste ändå vara 60 talet då man såg massa roliga konstruktioner som tex Honda 6 cyl 4T tävla mot Yamaha V4 2T
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
det finns väl två orsaker till att spanjorerna är så framgångsrika:
- medvetna ungdomssatsningar från klubbar, förbud och sponsorer skapar bredd och spets.
- många stora och små företag som är villiga att satsa pengar för att synas i sammanhanget (och ofta för att stödja sporten).

att gnälla på spanjorerna är som när kanadicker gnällde på att sovjetiska hockeyspelare fuskade för att de hade sommarträning.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
det finns väl två orsaker till att spanjorerna är så framgångsrika:
- medvetna ungdomssatsningar från klubbar, förbud och sponsorer skapar bredd och spets.
- många stora och små företag som är villiga att satsa pengar för att synas i sammanhanget (och ofta för att stödja sporten).

att gnälla på spanjorerna är som när kanadicker gnällde på att sovjetiska hockeyspelare fuskade för att de hade sommarträning.

Spanjorerna e bra ingen har väl sagt nått annat!

Nu verkar ju dock klimatet vara att man redan på förhand e dömd om man inte har ett klingande läspande lorenzzo eller pedrozza på namnbrickan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dom hängde inte med till slut och det visade tex barros som bytte till 4T redan under pågående säsong 2002.
Jag tror i slutet av 2002 var det ingen som körde 2T i mgp/500 .
Sannolikt för effekt och körbarheten vart så mycket bättre med 990cc 4T.
Det största problemet för tvåtaktarna var ju hur iolika hojarna kördes i och ut ur kurvor. En tvåtaktare vill du hålla hög kurvhastighet och ett jämnare rundare spår med 990 hojarna kördes in och vändes ut snävare för att kunna kräma på ut ur böjarna. Då blockerar de farten för tvåtaktarna som inte kan ta igen det på acceleration ut ur kurvorna.
Det syntes ju tex. på att tvåtaktarna kvalade bra hela året men fick problem i racen, på kvalet på Philip Island var ju de fyra första på tvåtaktare och det var näst sista racet på året.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Dom hängde inte med till slut och det visade tex barros som bytte till 4T redan under pågående säsong 2002.
Jag tror i slutet av 2002 var det ingen som körde 2T i mgp/500 .

Barros fick en rcv i slutet av säsongen, i övrigt var det 2st yamma 4t och 2st suzukis 4t.
Resten av ligan fick åka 2t.
 

MC Doktorn

Guest
Det största problemet för tvåtaktarna var ju hur iolika hojarna kördes i och ut ur kurvor. En tvåtaktare vill du hålla hög kurvhastighet och ett jämnare rundare spår med 990 hojarna kördes in och vändes ut snävare för att kunna kräma på ut ur böjarna. Då blockerar de farten för tvåtaktarna som inte kan ta igen det på acceleration ut ur kurvorna.
Det syntes ju tex. på att tvåtaktarna kvalade bra hela året men fick problem i racen, påPhilip Island var ju de fyra första på tvåtaktare och det var näst sista racet på året.

Håller med men...
Tvåtaktarna slutade dock att utvecklas 2002 och 4T hade kommit ikapp och varken Barros eller Capirossi kunde hota Rossi och RC211V trots att dom körde snabbare än Rossi hade gjort året innan på samma hoj (NSR500).
Frågan är om inte 2T teknologin nådde sin kulmen då.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Håller med men...
Tvåtaktarna slutade dock att utvecklas 2002 och 4T hade kommit ikapp och varken Barros eller Capirossi kunde hota Rossi och RC211V trots att dom körde snabbare än Rossi hade gjort året innan på samma hoj (NSR500).
Frågan är om inte 2T teknologin nådde sin kulmen då.
Jag ska genast sluta spamma den här tråden med det käraste av diskussionsämnen MEN om någon orkar så vore det kul att se hur 125 & 250 utvecklats sedan dess. Jag har svårt att tänka mig att kulmen var 2002 för annat än 500 cc 2T, övriga 2T-klasser har utvecklats sedan dess och det hade såklart 500cc också gjort.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Håller med men...
Tvåtaktarna slutade dock att utvecklas 2002 och 4T hade kommit ikapp och varken Barros eller Capirossi kunde hota Rossi och RC211V trots att dom körde snabbare än Rossi hade gjort året innan på samma hoj (NSR500).
Frågan är om inte 2T teknologin nådde sin kulmen då.

Ser det mer som att tillverkarna inte lade några större resurser på att utveckla 2taktarna efter införandet av MotoGP. Att tvåtaktarna hängde med hyfsat i början av säsongen berodde säkert delvis på att 990-hojarna ännu inte var så utprovade.

Ingen kan väl begära att en tvåtaktare med halva volymen ska hänga med en 990 MotoGp hoj?
Tänker mer på hur snabb och vilket monster en 990cc tvåtaktare skulle vara.
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Frågan är om inte 2T teknologin nådde sin kulmen då.

2t-teknologin har ju fortsatt utvecklas hela tiden, men inte på MC för att marknaden vill ha 4takt. Det är ju inte så himla konstigt, vi och resten av världen kör ju mc ungefär som vi kör bil.
På de områden man inte transporteras "som i bil" har tekniken utvecklats, tex inom snöskoter och marin.

Det här klippet är intressant - två jämnstarka motorer, båda med insprutning, bara olika förbränningstakter.

http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0&feature=related

Så det skulle vara intressant att se en 500cc med e-tec teknologi. Aprilia var ju på gång med insprutare på sin 500 twin.


/JPS
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det här klippet är intressant - två jämnstarka motorer, båda med insprutning, bara olika förbränningstakter.

http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0&feature=related

Klippet är kul... men utan att veta vilka typer av propellrar dom använde så säger det inte så mycket om 2T vs 4T. :krama

Edit: Sen har jag aldrig gillat 4T utombordare då de är så förbannat dyra (soppakostnaden är ändå en ganska liten del av ett normalt båtkonto), tunga och otympliga men det är en helt annan historia
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Nu lägger vi ner 2t vs 4t. Vi tvåtaksälskare vet hur det ligger till. Alla 4t förespråkare är inte bara tillräckligt pålästa ; )

Men en viktig fråga, vilken blir bästa i motogp nästa år av Aoyama, Simoncelli och Spies?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top