MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vänstern du refererar till kommer före Bergwerk.:fakta
Hade tänkt skriva att du hade fel, att kurvan förstås kommer efter Bergwerk. Sedan kollade jag...och du har ju rätt. Niki Lauda kraschade i vänstern efter Bergwerk (se svart/vit bild).

Men det är inte den kurvan jag tänker på angående knäskrap och 200+. Den kommer verkligen efter Bergwerk, är snabbare och har nog inget eget namn, utan är den del av Kesselchen. Se bilden: den andra vänstern vid ettan.

http://www.peugeotsportforum.de/files/nordschleife-peugeotsportforum-sportauto-bmw-__13__276.jpg
 

Bifogat

  • nordschleife-peugeotsportforum-sportauto-bmw-__14__107.jpg
    nordschleife-peugeotsportforum-sportauto-bmw-__14__107.jpg
    234.2 KB · Visningar: 61
  • lauda-pt2-intro.jpg
    lauda-pt2-intro.jpg
    22.4 KB · Visningar: 53
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men det är ju lite taskigt om jag får motorn i en låda från Honda och skiten skär på fredagsträningen. Blir jag då bestraffad för att jag måste byta motor? Man kan ju hålla nere kostnaden genom att helt enkelt säga till Honda hur mycket de får ta betalt för att leasa ut motorer?
Vet inte exakt hur reglementet är skrivet men jag har för mig att Honda plomberar dem från början och sen är det en firma som sköter servicen på dem och plomberar igen. Skulle en plomberad motor gå sönder borde man i rimlighetens namn få byta under pågående racehelg. Däremot får man nog inte byta en fungerande motor mot en annan hur som helst. Men det där har säkert Axxexs koll på.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Gresini´s chefsmek säger att Honda får bara ut 130-135hk ur sin CBR600 motor om dom ska få den att hålla en hel helg.
Grand Prix 250-VM ersätts med motorcyklar som har CBR 600-motorer på 130 hästar.

:gråta
 

Bifogat

  • Aprilia-RSW-500-Racing-Harada-2000-1.jpg
    Aprilia-RSW-500-Racing-Harada-2000-1.jpg
    100.5 KB · Visningar: 65
  • 1622666047u_0x.jpg
    1622666047u_0x.jpg
    22.5 KB · Visningar: 55

MC Doktorn

Guest
Inget att gråta över då knappt några tillverkare längre som är intresserad av att tillverka 2T GP racing
Klassen skulle ändå självdö.
Inser att dagens supersporthojar är otroligt kompetenta och att dagens GP teknik kommer finnas i morgondagens hojar.
En Moto 2 kommer snart vara lika kompetetiv som en 250 GP.
Det trista med Moto2 är det bara är en tillverkare av motorer, jag hoppas och tror det kommer ändras i framtiden.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Men det är inte den kurvan jag tänker på angående knäskrap och 200+. Den kommer verkligen efter Bergwerk, är snabbare och har nog inget eget namn, utan är den del av Kesselchen. Se bilden: den andra vänstern vid ettan.

http://www.peugeotsportforum.de/files/nordschleife-peugeotsportforum-sportauto-bmw-__13__276.jpg

Den ser verkligen inte ut att vara alls så hårdt böjd som tex Turkiets knäskrap i 200+ utan ser ju ut att gå mkt mer rakt! Det kan såklart vara sant att det finns håriga böjar på flera håll i världen men ditt exempel var ju inte speciellt jämförbart med Turkiet iallafall
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Inget att gråta över då knappt några tillverkare längre som är intresserad av att tillverka 2T GP racing
Klassen skulle ändå självdö.
Inser att dagens supersporthojar är otroligt kompetenta och att dagens GP teknik kommer finnas i morgondagens hojar.
En Moto 2 kommer snart vara lika kompetetiv som en 250 GP.
Det trista med Moto2 är det bara är en tillverkare av motorer, jag hoppas och tror det kommer ändras i framtiden.

Eftersom du kan sia om framtiden, undrar jag om jag kommer att vinna på lotto till helgen?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En Moto 2 kommer snart vara lika kompetetiv som en 250 GP.
Det jobbigaste är väl att den dag en Moto2 går lika fort som en 250 gjorde så kommer talibanerna att skriva om hur mycket fortare en 250 hade gått om utvecklingen fortsatt. Så lät det nämligen på SH åren efter att 500:eek:rna försvann.

Framtiden kommer alltid att skrämma bakåtsträvarna.
 

MC Doktorn

Guest
Det jobbigaste är väl att den dag en Moto2 går lika fort som en 250 gjorde så kommer talibanerna att skriva om hur mycket fortare en 250 hade gått om utvecklingen fortsatt. Så lät det nämligen på SH åren efter att 500:eek:rna försvann.

Framtiden kommer alltid att skrämma bakåtsträvarna.

MotoGp 4Tvar väl snabbare direkt och Barros och Capirossi gjorde några tappra försök att hänga med 2002 med sina GP500 men bytte under säsongen.

Jag tror utvecklingen kommer ta längre tid med Moto 2, 250Gp hojarna är grymt snabba och på vissa banor i klass med wsbk.
En fördel med Moto2 är att den kommer passa betydligt fler som redan kör 4T racing och att man inte behöver se ut som tex Pedrosa som hade en stor fördel att vara liten och nätt.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Inget att gråta över då knappt några tillverkare längre som är intresserad av att tillverka 2T GP racing.
Var finns sambandet mellan att sakna något och tillverkarnas intresse? :va

Den som älskar racing och motorcyklar tycker förstås att exotiska prototyper är roligare än CBR 600.

En fördel med Moto2...att man inte behöver se ut som tex Pedrosa som hade en stor fördel att vara liten och nätt.
Joråsåatte... :rolleyes:

250-förare som Rossi (182 cm) och Simoncelli (183 cm) kan man bortse ifrån. Det är roligare att slita ut white trash-vitsarna om dvärgar och mopeder.

:zpy
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Var finns sambandet mellan att sakna något och tillverkarnas intresse? :va

Den som älskar racing och motorcyklar tycker förstås att exotiska prototyper är roligare än CBR 600.

Joråsåatte... :rolleyes:

250-förare som Rossi (182 cm) och Simoncelli (183 cm) kan man bortse ifrån. Det är roligare att slita ut white trash-vitsarna om dvärgar och mopeder.

:zpy
:rofl
Som vanligt lika innehållslösa och irrelevanta kommentarer där du reagerar och tar allt personligt för att du inte kan glömma.
Du påminner mer och mer om en patient som jag hade på psyket som var en kverulerande rättshaverist och skulle älta allt som hade hänt i hans liv och alla orättvisor som hade drabbat honom.
Till och slut utvecklade han paranoida vaneföreställningar.

Stackars kille :hihi
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
:rofl
Som vanligt lika innehållslösa och irrelevanta kommentarer där du reagerar och tar allt personligt för att du inte kan glömma.
Du påminner mer och mer om en patient som jag hade på psyket som var en kverulerande rättshaverist och skulle älta allt som hade hänt i hans liv och alla orättvisor som hade drabbat honom.
Till och slut utvecklade han paranoida vaneföreställningar.

Stackars kille :hihi
Intressant. Patienten utvecklade ”paranoia och vanföreställningar” efter att ha varit i din vård ett tag? Berätta mer!

Om du föredrar kan vi annars återgå till ämnet: sambandet mellan att sakna 250-klassen och vad som ligger i tillverkarnas intresse eller sambandet mellan förarnas längd och deras förmåga att köra 250 och MotoGP. Du väljer!
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
MotoGp 4Tvar väl snabbare direkt och Barros och Capirossi gjorde några tappra försök att hänga med 2002 med sina GP500 men bytte under säsongen.

Jag tror utvecklingen kommer ta längre tid med Moto 2, 250Gp hojarna är grymt snabba och på vissa banor i klass med wsbk.
En fördel med Moto2 är att den kommer passa betydligt fler som redan kör 4T racing och att man inte behöver se ut som tex Pedrosa som hade en stor fördel att vara liten och nätt.

Tycker ändå att de hängde med MotoGp hojarna förvånansvärt bra. 500cc tvåtakt mot 990cc fyrtakt var ju inte speciellt rättvist.

Hade varit mycket roligare att se 750 4t mot 500 2t. Eller varför inte 400cc 4t mot 250cc 2t nu i Moto2. Men det handla ju inte om att skapa nån sån spänning utan bara om att utrota tvåtaktarna.

Ser det du skriver om Pedrosa som den enda fördelen med Moto2. Även om Rossi och Simocelli är över 180cm så har dom kroppar som backhoppare. Trist när kroppsvikten spelar så stor roll.
Kanske blir det så att vi får se ett MotoGp som är mindre dominerat av Italienare och Spanjorer framöver. Moto2 borde vara än bättre inkörsport för de som kommer från länder där 4t racing dominerar, som USA och UK.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kanske blir det så att vi får se ett MotoGp som är mindre dominerat av Italienare och Spanjorer framöver. Moto2 borde vara än bättre inkörsport för de som kommer från länder där 4t racing dominerar, som USA och UK.

Prsecis ..

Oavsett vad man tycker om 2T eller 4T så var 250cc vm till slut Spansk Italienska mästerskapet, det var lite trist.

Spajorerna är bra på att ta fram de sina, fast ett VM måste åtmindstone försöka vara lite bredare än så..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Prsecis ..

Oavsett vad man tycker om 2T eller 4T så var 250cc vm till slut Spansk Italienska mästerskapet, det var lite trist.

Spajorerna är bra på att ta fram de sina, fast ett VM måste åtmindstone försöka vara lite bredare än så..

Och Spaniorerna körde race redan i år med Moto2 och blir väl dom enda nästa år med en renodlad sån klass. Så Det kan mycket väl bli ännu mera mera Spaniorer i VM. När vi frågat dom som har MotoGP om hur man kommer till Moto2 i VM så svarar dom kör CEV-Moto2. Det kommer främst Spaniorer göra och dom kan sina egna banor bäst med. Se bara på hur det fungerar på det som kallas "EM " numera.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Och Spaniorerna körde race redan i år med Moto2 och blir väl dom enda nästa år med en renodlad sån klass. Så Det kan mycket väl bli ännu mera mera Spaniorer i VM.

Precis..

Initialt ser det nog tyvärr ut så ..

Förhoppningen är iallafall att i långa loppet team och snabba förare från andra serier med andra nationaliteter kommer på tal.. Tills slut är väl plånboken som talar och då finns det kanske fler än enbart spanjorer att blanda med i leken :tummenupp
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Oavsett vad man tycker om 2T eller 4T så var 250cc vm till slut Spansk Italienska mästerskapet...
Och vad är MotoGP?

Repsol Honda
Spanjor
Italienare

Fiat Yamaha
Spanjor
Italienare

Hade det inte varit för Stoner, som den framstående australiensaren i högsta divisionen (Doohan och Gardner före honom), hade även MotoGP varit det ”Spansk Italienska mästerskapet”.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Precis..

Initialt ser det nog tyvärr ut så ..

Förhoppningen är iallafall att i långa loppet team och snabba förare från andra serier med andra nationaliteter kommer på tal.. Tills slut är väl plånboken som talar och då finns det kanske fler än enbart spanjorer att blanda med i leken :tummenupp

Vet en Tysk som sökte permanent start i VM. Han fick nej av arrangörerna med förklaringen "vi har redan täck den marknaden. Då körde bara en Tysk (Bradl) och då i en annan klass.

Så länge arrangörerna och flertalet team och dom som jobbar med GP är Spanska så ser det nog ut så här.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top