MotoGP Mugello.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
”…we need to get everybody on the same tires and get rid of traction control.”
Roberts har ju fullständigt rätt om han menar att det skulle skapa tätare grupperingar vilket i sin tur innebär mer sevärd racing. Det vore verkligen jättetrist om vi går en utveckling till mötes som innebär att den förare som förfogar över rätt teknik är den med det största övertaget.

Dr.Bike

Guest
JAG är helt övertygad att, om du ger ett antal förare EXAKT samma material. Då sopar han banan med dom.
MadsomärettSTOLTRossifucko :wiggle

Here we go again (Whitesnake)

:D

Jag tror den lille Gnomen har laddat upp sig tillräckligt nu för att vinna. han verkar lite buskablyg och trögstartad, men nu kommer det stå mellan honom och Stoners pojk.

Rossi will NOT take the title this year.
Heller.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det vore verkligen jättetrist om vi går en utveckling till mötes som innebär att den förare som förfogar över rätt teknik är den med det största övertaget.

Men så har det iofs alltid varit i motorsport i icke-standard racing.
Enhetsdäck håller jag iofs inte med om, däremot att alla kanske har samma tillgång till däck hos tillverkaren.
Traction-control bör försvinna också.

Dr.Bike

Guest
Men så har det iofs alltid varit i motorsport i icke-standard racing.
Enhetsdäck håller jag iofs inte med om, däremot att alla kanske har samma tillgång till däck hos tillverkaren.
Traction-control bör försvinna också.

Kanske en enhetsklass med ett märke oxå, med maskiner preparerade av en enda firma?
Kom igen nu!

MC Doktorn

Guest
Roberts har ju fullständigt rätt om han menar att det skulle skapa tätare grupperingar vilket i sin tur innebär mer sevärd racing. Det vore verkligen jättetrist om vi går en utveckling till mötes som innebär att den förare som förfogar över rätt teknik är den med det största övertaget.

Du borde byta Nick till Gammalteknik:hihi

That`s MotoGp racing en tekniksport , det finns redan klasser med enhetsdäck enhets hojar etc oftare trist osv.

Äntligen kan Hofmann få chansen att slå Hayden tack vare fanstastisk elektronik är du inte nöjd då :va

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2974830 Du borde byta Nick till Gammalteknik:hihi

That`s MotoGp racing en tekniksport , det finns redan klasser med enhetsdäck enhets hojar etc oftare trist osv.

Äntligen kan Hofmann få chansen att slå Hayden tack vare fanstastisk elektronik är du inte nöjd då :va
Oavsett hur eller av vem Hayden får stryk så är man nöjd. ;)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Says Kenny Roberts, “I’ve been in racing for a long time and I have met fans of riders and fans of brands of bikes, but I never met a tire fan. I’m tired of saying it…we need to get everybody on the same tires and get rid of traction control…but you are wasting my time asking me this and I am wasting my time answering because nobody in power is listening.”

KR e sur som ättika o frustration över den egna situationen skulle jag säga. Att det receptet skulle föra motogp framåt e d nog ingen annan som tror på, hm! eller ? Dagens motogp tror jag mår väldigt bra, med ofta förekommande fabrikat i toppen samt att Dunlop har vaknat till liv o säkert kommer lite lite närmare de två giganterna efterhand. Så varför ändra o vem vill d ? Nu labborerar många med nya bitar till Mugello intressant att se vem lyckas o vem floppar! Tror inte att Valentino kan ta ett till misslyckande i form av däck som inte håller måttet. Spännande o underhållande såklart :tummenupp

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag gör nog en safe gissning tror jag, med en vild chansning:

Alt 1.
1. Stoner (duccen och däcken vinner)
2. Rossi (får se sig slagen av rå styrka, igen, fast yamman börjar komma ikapp)
3. Capirex (stortrivs med nya motorn, kör fort som fan, glömmer att han är farsa)

Alt 2.
1. Stoner
2. Pedrosa (skärper till sig och vågar bromsa senare än 150m före kurvan)
3. Barros

I Alt 2 stortrivs capirex med motorn och har potential att köra skitfort, men han är nybliven farsa och tänker konstant på det och kommer därför aldrig tillbaka till toppen igen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast Kenny har iofs. luftat den tanken långt innan årets säsong. Dagens MotoGP mår på många vis bra men på andra vis sämre, framförallt den stora bristen på pengar vilket adresserats genom ett möte mellan IRTA och Dorna i slutet av april.
Gällande nehetsdäck måste man ju säga att det varit en succé i WSBK, vilket iofs inte betyder att det är en succé i MotoGP. Jag förespråkar inte det men förstår mycket väl tankegångarna.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Gällande nehetsdäck måste man ju säga att det varit en succé i WSBK, vilket iofs inte betyder att det är en succé i MotoGP. Jag förespråkar inte det men förstår mycket väl tankegångarna.

Ok! Visste inte att KR vart inne på d resonemanget innan, fast idag så luktar d frustration om d o får mig att se hela motogp som en grå massa utan attetyd o team som sticker ut hans ide känns bara trist.

Som Du med flera säger, så finns d redan en hög med enhets serier. Jag hoppas ju (naiv eller ej) att tillverkarna i sin tävlan på kontoren o i depå ska påverka "gatkunden" o att de kan kräma ur så mkt som möjligt till oss gata o banåkare världen över vad gäller maskin chassi o däck osv osv.. Just d fenomenet har du bara inom ren prototypracing.

Dr.Bike

Guest
Hur ser din argumentation ut när du säger detta till Roberts Sr (som var den som formulerade åsikten ett snäpp upp i tråden i citatet av Gustav)?

Alltså - enhetsklasser finns ju, och det är inte utan anledning. Där har ju ni som vill att "förarskickligheten" enbart, ska avgöra, ert Mekka.
Enhetsklasser kan vara jättebra... men, min argumentation till Kenny skulle ju vara den att det MÅSTE få finnas skillnader.
Raderar man ut skillnaderna, så ja - finns ju inga skillnader, och det blir m.a.o ointressant för de olika märkena att spänna sina muskler och visa hur duktiga de är.

Det blir då enbart en "förarserie" och man kan i praktiken stryka märkes-vm osv.
Jag tror nog att fabrikerna vill ha lite mer cred tillbaka för sina satsningar än så, för om allt skall "handicapp:as" jämnas ut, slätas till och så vidare så finns inget utrymme kvar för nya, smarta konstruktioner.
Ve den som kommer med något nytt system som gör dem överlägsna.
Genast ropas på förbud av grötmyndiga/avundsjuka/välj själv som känner sig frånåkta både bokstavligen och bildlikt.

Samtidigt...
Håller jag med Kenny, och även er som vill ha bort t.ex antispinn och aktiv tractioncontrol.
Men lika mycket tycker jag att det bidrar till utvecklingen. (se annat inlägg tidigare av mig om detta)
Jag är kluven.
Men i grunden vill jag att det SKA finnas skillnader, och däri ingår däck, chassien, olika typer av styrningar och kontroller av motor och chassie.

En ideologisk fråga - javisst.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Oavsett hur eller av vem Hayden får stryk så är man nöjd. ;)

O ve o fasa...hur i frídens dar vågar du uttala dig på det viset om en väääärrrrldsmästare...!!!! Va...va...va!!! :fakta

Men jag håller med:brinnerup

Edit: Bäst att tillägga att sådana här kommentarer skrivs med glimten i ögat för man vet hur reaktionerna blir.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
I F1 förbjöd man väl TC ett tag men släppte förbudet då det inte fanns ngt bra sätt att kontrollera om det fanns eller inte.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Förvånansvärt många som säger att Stoner vinner och i samma andetag måste påpeka att allt beror på Duccen och däcken. Tycker det är fel att vifta bort en så suverän förarprestation med att det skulle vara lätt att vinna på duccen för att den är så mycket bättre.
Vart är Capirossi trots massa effekt o bra däck? Barros? Hoffman? Neh, Stoner har varit den bästa föraren i år!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kurtis Roberts ska hjälpa brorsan nu ... undrar hur det går :)
Då blir de ju 2 som utvecklar hojen :tungan

MC Doktorn

Guest
Förvånansvärt många som säger att Stoner vinner och i samma andetag måste påpeka att allt beror på Duccen och däcken. Tycker det är fel att vifta bort en så suverän förarprestation med att det skulle vara lätt att vinna på duccen för att den är så mycket bättre.
Vart är Capirossi trots massa effekt o bra däck? Barros? Hoffman? Neh, Stoner har varit den bästa föraren i år!

Vettigt sagt :tummenupp

Men det är fint att en del kan stå över dadda-hink & spade grejen. :pannkyss

Men håll med om att stoner är bäst och ...:hihi

Last edited:

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
Jag skrev inte att det mest sannolika var att Hofmann skulle köra i mål som trea utan att han skulle göra det om jag själv fick välja. Titta igen på mitt inlägg.

För övrigt ligger den tyska losern före den regerande världsmästaren i sammandraget. Och han kör för ett italienskt sattelit-team. Inte Repsol-Honda. Vem är det som ska sparkas ut ur MotoGP sa du?

Jo, jag såg att det var en "önskelista", men vem f-n kan hålla på tomten Hofmann?

Att han ligger före den regerande (och förmodligen genom tiderna mest oförtjänte) världsmästaren är ju ointressant då halva startfältet som tagit poäng i år ligger före denne...
Så som han presterar i år så kan han gott få kicken han med, fast då är väl risken att han dyker upp på en Ducce nästa år, å det vore hemskt.

Here we go again (Whitesnake)

:D

Du menar Stakka Bo va? :pannkyss

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS