MotoGP Philip Island.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
oFFkeFF skrev:
2472336 Jag tycker inte att Kenny's titel var sådär jätteimponerande. Han "fegade" och safade flera race när han tog sin titel. Fjuttköra hem poäng är tråkigt enligt mitt tycke. En världsmästare ska satsa allt, sätta flest varvrekord och vinna flest race. Han behöver inte totalt dominera som rossi. Utan bara vara stenhård, som Kevin schwantz, eller lika säker som Rainey, eller satsa på att åka fortast men ändå sumpa titeln som Biaggi..

Hayden har vunnit tre, 3 race på fyra år... Han tar i för kung och fosterland och kommer 8.. Sen har han iofs radat upp ett par 2-4 platser eftersom han kökört sig till dem. Capirossi, Melandri, Rossi, har allihopa blvit omkullknuffade/skadade i vurpor utan egen förskyllan. Pedrosa också avpressad i ett race. Hayden har haft en jäkla räkmacka i år för att leda serien helt enkelt. Världsmästare, ja poängen har han ju. Resten vetifan.
Fega/safe:a, inget jag kan avgöra. Nicky kör säkert så fort det går/behövs enligt hans bedömning - det har räckt rätt långt hittills.
Rainey var tydligen 'säker' och det är alltså något positivt om man heter Wayne och negativt om man heter Nicky?
Att satsa som Biaggi och sumpa titeln är definitivt inte något som imponerar på mig. Max kommer inte bli ihågkommen som någon stor mästare - det kan nog även du skriva under på? Annars kanske du vill utnämna Stoner som den värdiga mästaren i år då? Checa? Medaljer delas ut efter flest tagna poäng, inte flest kraschade bågar.
Räkmacka? Det hade det väl varit om HRC haft team-order och inte låtit sina förare kannibalisera på poängen? Från min soffa har det sett ut som att #69 har fått plocka sina poäng själv.

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
valmers skrev:
2472403 Och alla bittra blårykare fick sucka om att det var bättre förr. Igen. Att ni orkar.

jag fattar inte ens vad citatet från mig har med ovanstående att göra.
själv tycker jag att det varit en strålande säsong med många täta
spännande race, enda problemet är att VM-ledaren sällan varit med
och fajtats.

Läget är kritiskt för Hayden nu, han är märkbart tagen av pressen,
han har lett VM större delen av säsongen och har allt att förlora.

Rossi har fortfarande uppförsbacke kvar och ingen kan kräva att han
ska ta titeln eftersom han inte kan ta den bara på egna prestationer.
Om han vinner alla återstående race och Hayden rullar in som 2:a
så räcker det inte ändå.

Mer realistiskt scenario:
Då Melandri och Capirossi är heta nu så tar
Rossi en seger, på 2:a plats och en 3:e plats
Han slutar då på 265 poäng

Hayden behöver isf 41 poäng till för att säkra VM-titeln,
dvs 2 pallplatser och en hyfsad placering strax utanför.

realistiskt står det mellan dessa nu, den som gör en DNF
har förlorat.

hoppas det avgörs i Valencia,
då jag är där med min gulsvarta depåjacka (nr 46)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
FireSalle skrev:
2471897 Doohan klev fram först året efter, då Schwantz la av.
Doohan var bäst redan -92 och vann nästan titeln trots hans fruktansvärda skada. "Om":et i hans fall gällde skadan, inte huruvida Schwantz/Rainey var kvar eller inte.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
FireSalle skrev:
2472713 Fega/safe:a, inget jag kan avgöra. Nicky kör säkert så fort det går/behövs enligt hans bedömning - det har räckt rätt långt hittills.
Rainey var tydligen 'säker' och det är alltså något positivt om man heter Wayne och negativt om man heter Nicky?
Att satsa som Biaggi och sumpa titeln är definitivt inte något som imponerar på mig. Max kommer inte bli ihågkommen som någon stor mästare - det kan nog även du skriva under på? Annars kanske du vill utnämna Stoner som den värdiga mästaren i år då? Checa? Medaljer delas ut efter flest tagna poäng, inte flest kraschade bågar.
Räkmacka? Det hade det väl varit om HRC haft team-order och inte låtit sina förare kannibalisera på poängen? Från min soffa har det sett ut som att #69 har fått plocka sina poäng själv.

Rainey körde säkert, och vann massor med race. Sen en "de var bättre förr-kommentar", i början av 90-talet räckte det inte med att komma i mål för att få poäng, något man kan göra idag.
Stoner vurpar utan att vinna rejs, så nej, han hamnar inte särskilt högt upp i listan ännu. Dock ung och får han upp farten ytterligare och kör lite säkrare så ja.
Max kommer bli ihågkommen som en stor 250-mästare, iaf av alla som sett roadracing under 90-talet. Skitsamma att han aldrig vann 500/motogp.
Han har exempelvis tagit fler podium/segrar än världsmästaren Kenny Junior i stora klassen. Men störst är han ju inte, bara en av de största. Precis som Mamola som inte heller tog något VM..
Sen kommer Valmers aldrig att glömma honom eftersom han hatar honom så innerligt :rolleyes:

Vad gäller Haydens räkmacka har den inte med teamorder att göra, utan att han haft flyt för sina poäng i år med de andra toppförarnas skador/haverier/avknuffningar. Rätt enkelt att se vem som skulle lett tabellen om inte Rossi blivit avtryckt i första racet i år exempelvis, eller fått ett trasigt däck av michelin, capirossi oskadad, melandri oskadad etc.
Nog hade Hayden trots det vart med och slagits topp5 i år, för så duktig har han vart, men inte om en titeln..

Killen har vunnit tre race under sin gp-karriär, och han kan bli världsmästare..
Hade sagt samma sak om Checa hade haft det upplägget i år.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
...antar att vi väljer att se olika på Hayden oavsett...
oFFkeFF skrev:
2472879 Max kommer bli ihågkommen som en stor 250-mästare, iaf av alla som sett roadracing under 90-talet. Skitsamma att han aldrig vann 500/motogp.
Sen kommer Valmers aldrig att glömma honom eftersom han hatar honom så innerligt :rolleyes:
Max är väl snarast att betrakta som Roms svar på John Kocinski, en 250-mästare med lite för mycket attityd som aldrig riktigt lyckades i stora klassen. Tveksamt dock om Max med sin körstil kan ta K7an till SBK-titeln, men i så fall blir likheten större.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
gthyni skrev:
2472835
realistiskt står det mellan dessa nu, den som gör en DNF
har förlorat.

Därför pekar det (tyvärr?) på att Hayden, The Konsictency Kid, ror hem det.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
NEJ,
vi vill inte att loppen avgörs i domstol!

domarn dömer och segrarn är först i mål, allt annat är pajaserier.

Hayden har haft turen på sin sida i år, nu hade Rossi lite tur.
Nicky borde sluta gnälla och köra bättre så kan han vinna VM på
egen kraft.

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2485943 NEJ, vi vill inte att loppen avgörs i domstol!
Så du tycker inte att rätt ska vara rätt, att det ska löna sig att fuska om ingen ser det?
Problemet, som Dennis också är inne på, är hur man gör om det sker på sista varvet? Du kan ju strunta i alla gulflaggor sista varvet då du aldrig hinner få något straff.
Det om något är väl "pajaserier".
Gustav O skrev:
2486035 En något annorlunda syn på saken.
Personligen såg jag inte att omkörningen var under gulflagg. Såg ni det?
Nej.

Arrangören kommer att få sig en liten avhyvling: http://www.thepeninsulaqatar.com/Di...eptember2006&file=Sports_News200609258338.xml

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
2486141 Så du tycker inte att rätt ska vara rätt, att det ska löna sig att fuska om ingen ser det?
Problemet, som Dennis också är inne på, är hur man gör om det sker på sista varvet? Du kan ju strunta i alla gulflaggor sista varvet då du aldrig hinner få något straff.
Det om något är väl "pajaserier".
Nej nej, det handlar ju om Rossi. Som har kört moppe. Då är det givetvis OK.

sandstream

Guest
valmers skrev:
2486265 Nej nej, det handlar ju om Rossi. Som har kört moppe. Då är det givetvis OK.
Nej, så tror jag inte att Günther resonerar men det hade varit kul med ett svar om hur han tycker att man ska lösa problematiken som jag beskrev.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
2486265 Nej nej, det handlar ju om Rossi. Som har kört moppe. Då är det givetvis OK.

Eller så var det som butler skrev, av det de såg på tv-apparaterna så passerade Rossi inte under gulflaggen och eftersom funkisarna inte ropade in det så hade det inte hänt. Han säger ju själv att det är svårt att se helt hundra av det från tv-sändningen. Det enda han säger är att han är ledsen att det inte gick att avgöra helt hundraprocentigt till Hayden. Han ber alltså inte om ursäkt för ett felaktigt beslut, utanför att det var ett svårt att se från deras synvinkel.
Hayden kanske inte heller såg hundraprocentigt om Rossi var förbi eller inte under gulflaggen?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
gthyni skrev:
2485943 NEJ,
vi vill inte att loppen avgörs i domstol!

Hayden har haft turen på sin sida i år, nu hade Rossi lite tur.
Nicky borde sluta gnälla och köra bättre så kan han vinna VM på
egen kraft.
Så om Hayden hade "tur" när Rossi nollade pga däckproblem så är det alltså rättvist att Rossi har "tur" och slipper bestraffning för ett regelbrott(om det nu var det):rolleyes: Ganska stor skillnad tycker jag.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
tur är tur, och i tävling är motståndarens otur ens egen tur.

Rossi är bättre på att köra om än Hayden och Hayden är också
försiktigare. Otur för Hayden att Rossi så snabbt kom förbi Stoner
och att han själv hade större problem med detta, oavsett om
omkörningen var tveksam eller inte.

Men det finns ett moment av smartness i det också från Rossis sida.
Han vet att Hayden kan få problem att ta sig om Stoner, så han klipper
Stoner omgående själv och lägger på en rejäl rökare och öppnar en lucka mellan sig själv och Stoner, allt medan Nicky ligger bakom och söker säkra vägar förbi den unge ozzin

Psykologisk är det helt fel att fokusera på verkliga lr inbillade oförrätter
istället för sin egen prestation.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
gthyni skrev:
2486949 tur är tur, och i tävling är motståndarens otur ens egen tur.

Rossi är bättre på att köra om än Hayden och Hayden är också
försiktigare. Otur för Hayden att Rossi så snabbt kom förbi Stoner
och att han själv hade större problem med detta, oavsett om
omkörningen var tveksam eller inte.

Men det finns ett moment av smartness i det också från Rossis sida.
Han vet att Hayden kan få problem att ta sig om Stoner, så han klipper
Stoner omgående själv och lägger på en rejäl rökare och öppnar en lucka mellan sig själv och Stoner, allt medan Nicky ligger bakom och söker säkra vägar förbi den unge ozzin

Psykologisk är det helt fel att fokusera på verkliga lr inbillade oförrätter
istället för sin egen prestation.
Du tycker alltså att omkörning under gulflagg är ok? Det tyder ju verkligen på smartness.Om nu Rossi är så överlägset mycket snabbare så borde han kunna välja ett bättre omkörningstillfälle.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln