MotoGP Philip Island.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Busaberg skrev:
2486962 Du tycker alltså att omkörning under gulflagg är ok? Det tyder ju verkligen på smartness.Om nu Rossi är så överlägset mycket snabbare så borde han kunna välja ett bättre omkörningstillfälle.

Men var det en omkörning under gulflagg? Hayden tyckte det, raceledningen var osäkra och funkisarna ansåg det inte..

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
tycker att det allmänt körs för fort under gulflagg
inte bara ev omkörningarna är ett problem IMHO

men i det specifika fallet var det tveksamt om hur det var,
precis som oFFkeFF skrev

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
gthyni skrev:
2486982 tycker att det allmänt körs för fort under gulflagg
Precis, äntligen skriver någon om det! Som flaggvakt tycker jag att hastigheten under rådande gulflagg är den största risken, det är ju meningen att man ska köra på ett sånt sätt att man inte förvärrar situationen, alltså inte helt olikt hur man kör i trafiken alltså men ofta får man som flaggvakt vänta med att springa ut tills galningarna passerat. En ännu närmare jämförelse är vägarbetarna, tror nog de är väldigt bekymrade över farten som råder vid vägbyggena.

Att bara omkörningarna skulle vara ett problem är inte sant.

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2486982 tycker att det allmänt körs för fort under gulflagg
men i det specifika fallet var det tveksamt om hur det var,
precis som oFFkeFF skrev
Men hur tycker du att man ska lösa problemet vi har i dag i MotoGP med att man kan köra om under gulflagg på de två sista varven utan att riskera något straff?
Hur menar du att man löser det utan att granska saker i efterhand?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2488707 Men hur tycker du att man ska lösa problemet vi har i dag i MotoGP med att man kan köra om under gulflagg på de två sista varven utan att riskera något straff?
Funktionärer rapporterar in regelbrott löpande och även i efterhand (precis efter racet är kört). Lämnar någon in en protest så jämförs den med vad tävlingsledaren fått in för rapporter. Funktionärerna kan också få kompletterande frågor av tävlingsledaren för att hjälpa beslutet.

Så fungerar det på LMS och borde så göra också i VM.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
2488707 Men hur tycker du att man ska lösa problemet vi har i dag i MotoGP med att man kan köra om under gulflagg på de två sista varven utan att riskera något straff?
Det går ju fortfarande att lämna in protest, så ostraffat kan du ju inte köra om...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
2486265 Nej nej, det handlar ju om Rossi. Som har kört moppe. Då är det givetvis OK.
Tror du på allvar att anledningen till att funktionärerna inte lämnade in en protest till Race Director var att det var Rossi som körde om Hayden?

valmers skrev:
2470872 Han är en spark rakt upp i häcken på RR-förståsigpåarna. Det borde väl tilltala dig, förresten?
På vilket sätt är han en spark upp i häcken på RR-förståsigpåarna? För jag antar att du inte räknar oss SH-nördar till förståsigpåarna med tanke på vad du anser om våra åsikter? ;)

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
samuel w skrev:
2488782 Det går ju fortfarande att lämna in protest, så ostraffat kan du ju inte köra om...

Man har 30 min på sig efter målflagg att lämna in en protest.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
2488996 Tror du på allvar att anledningen till att funktionärerna inte lämnade in en protest till Race Director var att det var Rossi som körde om Hayden?
Nej, men Rossi-fuckona tycker att det är helt okej att passera på gulflagg, så länge det gynnar den enda förare de känner till.
Gustav O skrev:
2488996På vilket sätt är han en spark upp i häcken på RR-förståsigpåarna? För jag antar att du inte räknar oss SH-nördar till förståsigpåarna med tanke på vad du anser om våra åsikter? ;)
Han är den som har störst chans att vinna VM, trots att han varken kört De Elaka 500:eek:rna [tm] eller Knivskarp 250 [tm], som man måste köra för att lära sig ställa in och köra en prototyp-racer, enligt förståsigpåarna.

Dessutom kör han hoj på det sätt som alla talibaner hatar, med fullt ställ in i och ut ur kurvor.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2489296Dessutom kör han hoj på det sätt som alla talibaner hatar, med fullt ställ in i och ut ur kurvor.
Ja, vilka grymma "ställ" Hayden kör med. Myyycket tuffare än Melandri, Capirossi eller Rossi...

:rolleyes:

Snyggare om du skriver såhär i framtiden när du försöker håna femhundratvåtaktare: 500™ istället för det osnygga [tm].

sandstream

Guest
samuel w skrev:
2488782 Det går ju fortfarande att lämna in protest, så ostraffat kan du ju inte köra om...
Klart du kan, finns ju inget som säger att du blir straffad pga en protest.
Men huvudfrågan jag hade kvarstår, hur löser man regelbrott som sker i slutet av racet och som inte hinner avgöras innan racet är slut?
Det måste ju tas upp i någon typ av "domstol" efter loppet.

@Neutral: :tummenupp
valmers skrev:
Han är den som har störst chans att vinna VM, trots att han varken kört De Elaka 500:eek:rna [tm] eller Knivskarp 250 [tm], som man måste köra för att lära sig ställa in och köra en prototyp-racer, enligt förståsigpåarna.
Hayden kanske är som humlorna, han förstår inte att man inte ska kunna köra så fort när man inte kommer från rätt skola :D

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2489620 Men huvudfrågan jag hade kvarstår, hur löser man regelbrott som sker i slutet av racet och som inte hinner avgöras innan racet är slut?
Men det var ju det jag skrev om. :va Finns det något i FIM's reglemente som säger emot?

Angående Falken så tyckte du att Håkan skulle protestera mot Petjos gulflaggsomkörning, precis vad jag skrev alltså men i MotoGP måste det avgöras i domstol..? :va

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2489636 Men det var ju det jag skrev om. :va Finns det något i FIM's reglemente som säger emot?
Angående Falken så tyckte du att Håkan skulle protestera mot Petjos gulflaggsomkörning, precis vad jag skrev alltså men i MotoGP måste det avgöras i domstol..? :va
Tror du missförstår mig.
Det var ghtyni som skrev att inget skulle avgöras i en "domstol" och då frågade jag hur han tyckte att man skulle göra om någon tex körde mot gulflagg på sista varvet.
Jag är helt för att man ska kunna utreda saker i lugn och ro efter loppet om det behövs.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
2489620 Klart du kan, finns ju inget som säger att du blir straffad pga en protest.
Men huvudfrågan jag hade kvarstår, hur löser man regelbrott som sker i slutet av racet och som inte hinner avgöras innan racet är slut?
Jo, men det är ju som vanligt, tävlingsledningen har ju möte efter loppen då protesterna tas upp, funktionärerna ser ju/rapporterar gulflaggsomkörningarna är det då så sent att straff inte kan utdelas under loppet så kommer det ju retroaktivt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2489880 Tror du missförstår mig.
Det var ghtyni som skrev att inget skulle avgöras i en "domstol" och då frågade jag hur han tyckte att man skulle göra om någon tex körde mot gulflagg på sista varvet.
Jag är helt för att man ska kunna utreda saker i lugn och ro efter loppet om det behövs.
Vad han menade var att lopp/mästerskap ska inte avgöras fram emot julafton i civila domstolar. Man har väl samma tid på sig att protestera som hojarna står i parc ferme ungefär och det ska räcka. Kan ju vara kul för publiken att veta vem som vann när de går hem. Det finns alltså redan ett system för allt detta, vad som hände sist är att folk inte såg alternativ hade olika syn på saker och ting. Mänskliga faktorn alltså, precis som att det i fotboll och hockey händer en del som inte domarna ser, det betyder inte att den som drar fördel av det planerade det så eller är en dålig människa.

sandstream

Guest
Frågan är vilka straff man kan utdela i efterhand för gulflaggsomkörningar?
Enligt artikeln tidigare i tråden var det från böter till uteslutningen.
Undra om de hade flyttat ner Rossi en plats eller två om de efter målgången kommit fram till att han faktiskt kört om under gulflagg och tjänat på det?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2490700 Undra om de hade flyttat ner Rossi en plats eller två om de efter målgången kommit fram till att han faktiskt kört om under gulflagg och tjänat på det?
Ibland har det utdelats tidstillägg (för att simulera stop-and-go antar jag) som kan slå väldigt konstigt, det kan ju bli massor av platser eller ingen alls beroende på gapet till bakomvarande.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
2489296

Dessutom kör han hoj på det sätt som alla talibaner hatar, med fullt ställ in i och ut ur kurvor.
Det kommer fram talanger från alla håll och kanter men om Hayden hade kört mer prototypracer kanske han inte skulel vara i den negativa spiral som han just nu är inne i. Det kan vi inte veta men spekulera om. Haydens körstil verkar ju inte vara snabbaste vägen runt banorna så hans feta uppställ in och ut ur kurvorna, de blir färre och färre förvisso, får han gärna fortsätta med.

Poängmässigt ligger han bäst till men med racen som gått efter sommaruppehållet i åtanke är det mer av en shimär för just nu är inte Hayden mentalt 100% för att kunna hålla Rossi stången och Roadracing är som du vet oerhört mycket psykologi.

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2491000 SurHonda ger sig inte...
Det var väl inte helt oväntat och ganska logiskt.
Att sätta press på Paul Butler och hans gäng kan ju gynna HRC i framtiden.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln