MotoGp Red Bull Indianapolis GP

MC Doktorn

Guest
Som sagt, en del är ju väldigt lättroade och har en kravnivå i tröskelhöjd :hihi

Ser man lite mer än sammandrag och har sett några säsonger inser man snabbt att 2011 inte kommer att gå till historien som någon av de mer spännande. Frågan är om någon kommer att minnas något annat än att Stoner vann titeln?

Suzukis problem är ju fram för allt att den funkar uselt när det inte är varmt. I går var det väl nära 30 grader och då funkar den riktigt bra. Men visst är hojen en av de sämre, inget snack om det.

Det du uttrycker är snarare din känsla av att det är tråkigt, du måste skilja på vad du tycker och vad andra upplever. Men du anser att du har patent på sanningen och att alla andra har fel ;)

Så fort S&S3M finns i trådarna så sjunker tröskeln för respekt, hur kan det komma sig?:hihi
Nedlåtande och förlöjligande kommentarer om andra verkar vara din essä.

För mig som följt serierna sen sent 70 tal är faktiskt 2011 hittills intressant ur flera synvinklar.

Att Rossi misslyckas kapitalt när han bytte till ett märke som inte klarar av att bygga en konkurranskraftig hoj. Sannolikt tror jag vi ser slutet på en lysande karriär om han inte lyckas 2012 vilket jag betvivlar.

Att Stoner efter många år på Ducati bytte till Honda och genast kommer resultaten på ett sätt som HRC inte sett sen Rossis glansdagar.
När han körde Ducce ansågs han vara psykiskt instabil när han inte lyckades prestera mot förväntningarna.
Han klagade på bristande känsla i hojen och kraschade oförklarligt att sen Rossi klagar om liknande saker har självklart en annan dignitet :rolleyes:

Att Simoncelli för första gången når pallen men är för het och verkar inte kunna omsätta sin snabbhet i race, men avgjorde kanske hela mästerskapet när han sänkte den lille spanjoren som sannolikt inte kunnat rå på Stoner i varje fall.

Att Spies för första gången tar en seger, en kille som jag tror kommer bli glödhet 2012.

Edit: Säsongen 2011 är inte slut än men det ser inte ljust ut för Jorge att ta hem titeln, krävs väl snart att Stoner får några DNF för att det ska hända.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Han klagade på bristande känsla i hojen och kraschade oförklarligt att sen Rossi klagar om liknande saker har självklart en annan dignitet:rolleyes:

Skillnaden är väl de uppvisade resultaten?

Stoner klev ombord Hondan och var snabbast direkt, överlägset snabbast. Han var väl snabbast de 5 första körningarna han gjorde med Hondan? Det är respekt!

Rossi klev ombord Duccen och har väl än så länge inte presterat nånting som går att jämföra med vad Stoner gjorde på Duccen? Duccen som han fick "ärva" var ju trots allt en rätt bra hoj. 2010 så kom Stoner i mål 13 ggr & stod på pallen 9. 4 sista målgångarna sluta han 1-1-1-2. Sämsta målgången blev han 5'a. Rossi hade inte en sportmössa att hänga på Casey's tider på samma cykel, innan han gav upp & började köra GP11.1.

Detta trots att Rossi/Burgess (enligt SH-maffian) är gudarna av motorcykelutveckling.. Vem minns inte när Lorenzo vann VM på "Rossis cykel" och "det ska bli kul & se Lorenzo nästa år, utan Rossis hjälp" osv osv :lol
Ja, just det, Rossi/Burgess skulle ju knäcka allt nu när dom skulle utveckla GP11.1.. I kvalet på Indy slog han Elias med mindre än 0.1s Det roliga (när man läser här på SH) är att nu är det Ducatis fel att cykeln är kass, inte Rossi/Burgess.. Men att Stoner (på skit-Duccen) kvalade snabbare 2010 än Rossi 2011 talar vi tyst om.. Detta trots att banan var avsevärt snabbare i år än förra året!

Missförstå mig rätt. Rossi är den största någonsin, kungen av GP! Dock vette tusan om inte Stoner är en "snabbare" förare som, med en skadefri framtid, kan bli en ny "Rossi" (resultatmässigt) i högsta klassen. Talangen finns ju där iaf.. Dock verkar psyket vackla lite :D
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skillnaden är väl de uppvisade resultaten?

Stoner klev ombord Hondan och var snabbast direkt, överlägset snabbast. Han var väl snabbast de 5 första körningarna han gjorde med Hondan? Det är respekt!

Rossi klev ombord Duccen och har väl än så länge inte presterat nånting som går att jämföra med vad Stoner gjorde på Duccen? Duccen som han fick "ärva" var ju trots allt en rätt bra hoj. 2010 så kom Stoner i mål 13 ggr & stod på pallen 9. 4 sista målgångarna sluta han 1-1-1-2. Sämsta målgången blev han 5'a. Rossi hade inte en sportmössa att hänga på Casey's tider på samma cykel, innan han gav upp & började köra GP11.1.

Detta trots att Rossi/Burgess (enligt SH-maffian) är gudarna av motorcykelutveckling.. Vem minns inte när Lorenzo vann VM på "Rossis cykel" och "det ska bli kul & se Lorenzo nästa år, utan Rossis hjälp" osv osv :lol
Ja, just det, Rossi/Burgess skulle ju knäcka allt nu när dom skulle utveckla GP11.1.. I kvalet på Indy slog han Elias med mindre än 0.1s Det roliga (när man läser här på SH) är att nu är det Ducatis fel att cykeln är kass, inte Rossi/Burgess.. Men att Stoner (på skit-Duccen) kvalade snabbare 2010 än Rossi 2011 talar vi tyst om.. Detta trots att banan var avsevärt snabbare i år än förra året!

Missförstå mig rätt. Rossi är den största någonsin, kungen av GP! Dock vette tusan om inte Stoner är en "snabbare" förare som, med en skadefri framtid, kan bli en ny "Rossi" (resultatmässigt) i högsta klassen. Talangen finns ju där iaf.. Dock verkar psyket vackla lite :D
Rossifuckon är inte mycket att bry sig om. Låt dem hållas.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ja, just det, Rossi/Burgess skulle ju knäcka allt nu när dom skulle utveckla GP11.1..

Att man inte lyckas är en sak, de gör ju garanterat sitt bästa. Det pinsammaste måste väl vara de uttalanden som Rossi och Burgess gjort innan säsongen. "It's just a bike", det fixar Burgess lätt med lite andra inställningar så blir den så snabb så. Och Rossi som sa att Stoner inte körde Ducatin hårt nog när han uttalade vilka problem hojen hade, och att han var en "mad man" som ofta upprepar sina misstag. Gissa varför...

Jag tycker Stoner har visat på ganska bra karaktär genom att låta resultaten tala om att han är bäst i världen, istället för att dra de pinsamheterna så mycket i media.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Med risk för att låta som ett "rossi-fucko" så är det ju inte så att bara för att han inte lyckats på duccen i år är kass. Han är trots allt en av de största MC förarna genomtiderna och har vunnit VM 9ggr på i fem olika klasser (125,250,500,999,800). Dessutom har han gjort det på två olika märken i största klassen. Något som få kan glänsa med.

Sen är det ju även så att året med rossi-burges-ducce är ett totalt jävla fiasko. Skiter det sig även nästa år blir det problem. Vad gör rossi, var kör han eller lägger han av. Vem vill köra duccen sen då? Blir det motogp med honda och yammor sen en supportklass som kör samtidigt ducce cup med alla satellit duccar. Eller lägger ducce ner motogp helt? Ändlösa spekulationer. Det bästa för sporten är att ducce får fart på skiten och med lite tur även suzuki och kanske en kawasaki kan komma tillbaka och får vi drömt tyskarna i BMW går intåg på scenen och skakar om den lite.....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Innan Rossi hade slängt vänsterbenet över Ducatin för första gången var det få, om ens någon, som trodde något annat än att det skulle fungera ganska bra. Facit har vi och det gick mer eller mindre åt helvete med Rossis mått mätt.

Men hur många av er som nu spyr galla över Rossi och JB trodde att det skulle gå så här dåligt? Länka gärna till inlägg från förra sommaren/hösten.

En faktor som sällan nämns när det gäller Stoner, Rossi och Ducati är enhetsdäcken. 2007, när Stoner vann, var han nästan ensam på Bridgestone som tog fram däcken för att de skulle passa Ducatin perfekt. 2008, var det väl, så gick flera förare över till Bridgestone och plötsligt var de tvungna att lyssna på flera tillverkare. I dagsläget har Ducati antagligen noll att säga till om så den fördel som de och Stoner hade 2007 har sakta men säkert försvunnit vilket också syns tydligt i Stoners resultat på Ducatin 2007-2010.

Säga vad man vill om JB men totalt 14 titlar som mekaniker och crew chief tyder på ett visst kunnande om hur en motorcykel fungerar och ska ställas in.

Jag är den förste att erkänna att jag haft fel och i det här fallet sket jag en megalök. Trodde helt klart att Rossi och JB skulle vara med och slåss om racevinster redan från början.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Roligt att läsa alla som klagar på Rossi inte presterar, ja undrar nästan vilken liten bubbla ni lever i eftersom ni inte märker att alla klagar på samma sak, alla har problem med samma sak, och det har aldrig varit ett hemlighet när det kommer till ducatis hoj,
Den är för styv det finns ingen känsla i från framhjulet.
Rykten säger att det kommer att bli en "vanlig" ram på Ducati nästa år och får dem till den som en japansk hoj så kommer det bli bättre för samtliga förare..

När det kommer till Stoner som är den enda som lyckas tämja den nyare modellen av Ducati så är han den snabbaste föraren där ute och detta säger även Rossi
 

np96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sthml
Hoj
hojlös
Hörde Stiggy sa att Edwards va klar för ngt "Ford... team" nästa år tro jag men sen avbröts han,ngn som hörde mer?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Den väl kända Ducati/Bridgestone faktor gjorde ju såklart att alla som inte blundat i åratal faktiskt starkt kunnat ana vart skutan e på väg även för rejsguden rossi! Att sedan stenhårda rossi fans ser förbi problemet och tycks tro & leva efter att det har ju lyckats förr är kanske inte så konstigt då man ser vr&jb:s tidigare meritlista!

Mer visuellt tydligt kan det ju inte bli med situatonen Marco Melandri & Hayden! Som under tidigare MGP år före duccetiden klart visat att de kan va snabba, fast så fort de fick duccen i händerna va/är som "rookies"!!
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En faktor som sällan nämns när det gäller Stoner, Rossi och Ducati är enhetsdäcken. 2007, när Stoner vann, var han nästan ensam på Bridgestone som tog fram däcken för att de skulle passa Ducatin perfekt.

En annan faktor, som jag tror spelar mer roll, är att 2007 hade man en konkurrenskraftig hoj i mer än motorn. Den hade en mer konventionell ram som fler än en förare kunde hantera samtidigt som den hade ett extremt motorövertag.

Problemet tror jag ligger i att trots att Casey klagat har han alltid presterat mycket bättre och jämnare än någon annan Ducati-förare tidigare och fabriken har då sett det som ett tecken på att hojen trots allt är ganska bra och det är de andra förarna som inte riktigt lyckas. Därför har de inte heller försökt utveckla åt de andra förarna utan jobbar på åt sitt lilla håll.

Som Nicky sa i helgen: "It seems like, you know, what he´s asking for is a little bit more what I want, you know ... I remember telling Felipo, I mean wow, this thing is really stiff, I can´t feel it but, you know, now that... Valentino has probably got a little bit more horsepower than me so when he asks for it, things happen."
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Det du uttrycker är snarare din känsla av att det är tråkigt, du måste skilja på vad du tycker och vad andra upplever. Men du anser att du har patent på sanningen och att alla andra har fel ;)

Så fort S&S3M finns i trådarna så sjunker tröskeln för respekt, hur kan det komma sig?:hihi
Nedlåtande och förlöjligande kommentarer om andra verkar vara din essä.

För mig som följt serierna sen sent 70 tal är faktiskt 2011 hittills intressant ur flera synvinklar.

Att Rossi misslyckas kapitalt när han bytte till ett märke som inte klarar av att bygga en konkurranskraftig hoj. Sannolikt tror jag vi ser slutet på en lysande karriär om han inte lyckas 2012 vilket jag betvivlar.

Att Stoner efter många år på Ducati bytte till Honda och genast kommer resultaten på ett sätt som HRC inte sett sen Rossis glansdagar.
När han körde Ducce ansågs han vara psykiskt instabil när han inte lyckades prestera mot förväntningarna.
Han klagade på bristande känsla i hojen och kraschade oförklarligt att sen Rossi klagar om liknande saker har självklart en annan dignitet :rolleyes:

Att Simoncelli för första gången når pallen men är för het och verkar inte kunna omsätta sin snabbhet i race, men avgjorde kanske hela mästerskapet när han sänkte den lille spanjoren som sannolikt inte kunnat rå på Stoner i varje fall.

Att Spies för första gången tar en seger, en kille som jag tror kommer bli glödhet 2012.

Edit: Säsongen 2011 är inte slut än men det ser inte ljust ut för Jorge att ta hem titeln, krävs väl snart att Stoner får några DNF för att det ska hända.

Om du har följt serien från slutet av 70-talet och tycker att denna säsong är intressant så måste jag säga att du verkar inte ha några hästar hemma.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
En stor faktor som kanske nämnts men som jag inte tycker nämns tillräckligt ofta, är att Rossi är i en helt annan sits nu än vad Stoner var när han körde Ducati.

Stoner hade allting att vinna på att ge järnet, ta stora risker, köra med små marginaler och vara öppen för att förändra sin körstil efter vad Ducatin krävde. Det viktigaste var att köra snabbt och vinna race.

Rossi har ett koncept för framgång som det med stor sannolikhet vore dumt att förändra, som innefattar hur hojen ska bete sig och kännas och hur mycket marginal man måste ha för att kunna vinna titlar. Rossis enorma storhet ligger ju främst i att bärga titlar snarare än att vara den allra snabbaste (därmed inte sagt att han är långsam på något sätt).
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Om du har följt serien från slutet av 70-talet och tycker att denna säsong är intressant så måste jag säga att du verkar inte ha några hästar hemma.
Om man ska komma med personliga påhopp kan det ju vara på sin plats med en motivering också??

/En som uppenbarligen inte heller har alla hästar hemma.
 

MC Doktorn

Guest
Om du har följt serien från slutet av 70-talet och tycker att denna säsong är intressant så måste jag säga att du verkar inte ha några hästar hemma.

Med dina inlägg börjar man förstå att det är extremt dystra tider i Italien.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En annan faktor, som jag tror spelar mer roll, är att 2007 hade man en konkurrenskraftig hoj i mer än motorn. Den hade en mer konventionell ram som fler än en förare kunde hantera samtidigt som den hade ett extremt motorövertag.

Problemet tror jag ligger i att trots att Casey klagat har han alltid presterat mycket bättre och jämnare än någon annan Ducati-förare tidigare och fabriken har då sett det som ett tecken på att hojen trots allt är ganska bra och det är de andra förarna som inte riktigt lyckas. Därför har de inte heller försökt utveckla åt de andra förarna utan jobbar på åt sitt lilla håll.
Jag tror du har helt rätt och att det här blev väldigt uppenbart när Rossi kom ombord. Stoner tröttnade helt enkelt på att ingen lyssnade på honom och Rossi trodde att Ducatin var bättre än den var. Har läst en del av Rossis citat från sommaren/hösten 2010 angående Ducatin och de vill han nog helt glömma.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Har läst en del av Rossis citat från sommaren/hösten 2010 angående Ducatin och de vill han nog helt glömma.

Alltid lätt att vara efterklok, samtidigt måste man som idrottsman/ingenjör tro att man kan göra en skillnad och att man skall kunna få ordning på prylarna annars kan man ju skita i det
 

MC Doktorn

Guest
Skillnaden är väl de uppvisade resultaten?

Stoner klev ombord Hondan och var snabbast direkt, överlägset snabbast. Han var väl snabbast de 5 första körningarna han gjorde med Hondan? Det är respekt!

Rossi klev ombord Duccen och har väl än så länge inte presterat nånting som går att jämföra med vad Stoner gjorde på Duccen? Duccen som han fick "ärva" var ju trots allt en rätt bra hoj. 2010 så kom Stoner i mål 13 ggr & stod på pallen 9. 4 sista målgångarna sluta han 1-1-1-2. Sämsta målgången blev han 5'a. Rossi hade inte en sportmössa att hänga på Casey's tider på samma cykel, innan han gav upp & började köra GP11.1.

Detta trots att Rossi/Burgess (enligt SH-maffian) är gudarna av
motorcykelutveckling.. Vem minns inte när Lorenzo vann VM på "Rossis :bananacykel" och "det ska bli kul & se Lorenzo nästa år, utan Rossis hjälp" osv osv :lol
Ja, just det, Rossi/Burgess skulle ju knäcka allt nu när dom skulle utveckla GP11.1.. I kvalet på Indy slog han Elias med mindre än 0.1s Det roliga (när man läser här på SH) är att nu är det Ducatis fel att

cykeln är kass, inte Rossi/Burgess.. Men att Stoner (på skit-Duccen)
kvalade snabbare 2010 än Rossi 2011 talar vi tyst om.. Detta trots att banan var avsevärt snabbare i år än förra året!

Missförstå mig rätt. Rossi är den största någonsin, kungen av GP! Dock
vette tusan om inte Stoner är en "snabbare" förare som, med en skadefri framtid, kan bli en ny "Rossi" (resultatmässigt) i högsta klassen.
Talangen finns ju där iaf.. Dock verkar psyket vackla lite :D

Precis resultaten säger allt, Stoner är den klart bättre föraren och man
kan inte leva på meriter. Det verkar som Rossi helt tappat förtroendet
för sin Ducati och förmåga som det ser ut nu.

Men ska sanningen fram såg man detta redan under 2010 då Lorre
stekte honom på samma material redan innan Mugello incidenten. Jag
tror det helt klart var en psykisk belastning för honom, olyckan gjorde
det inte bättre snarare tvärtom.

Att den bästa föraren kunde prestera oerhört mycket bättre 2010 på liknande material som Rossi fick ta över säger egentligen allt!

Frågan man kan ställa sig hur länge Ducati kommer tolerera att Rossi inte ens klarar av pallplatser längre och trenden ser allt annat än ljus ut. En kille som Rossi har inget att bevisa eller förlora så finns den rätta
motivationen?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Precis resultaten säger allt, Stoner är den klart bättre föraren och man
kan inte leva på meriter.
I samband med helgens race sa Stoner att man bara kan jämföra förare som kör på samma material under samma period.

Det verkar som Rossi helt tappat förtroendet för sin Ducati och förmåga som det ser ut nu.
Missade du racet i helgen och presskonferenserna? Vilket märke var det på hojarna som bröt? Var Rossi sämsta Ducati?

Men ska sanningen fram såg man detta redan under 2010 då Lorre stekte honom på samma material redan innan Mugello incidenten. Jag tror det helt klart var en psykisk belastning för honom, olyckan gjorde det inte bättre snarare tvärtom.
När de väl hade någon man mot man fajt var det Rossi som stekte Lorenzo, eller har du redan glömt Motegi?

Att den bästa föraren kunde prestera oerhört mycket bättre 2010 på liknande material som Rossi fick ta över säger egentligen allt!
Berätta gärna mer om vad det säger. Att Rossi är slut och att Stoner är mycket bättre?

Frågan man kan ställa sig hur länge Ducati kommer tolerera att Rossi inte ens klarar av pallplatser längre och trenden ser allt annat än ljus ut. En kille som Rossi har inget att bevisa eller förlora så finns den rätta
motivationen?
Eftersom Rossi inte kunnat prestera som han gjorde på Yamahan vet Ducati vems felet är och man kommer att låta honom vara kvar en lång tid, om han nu önskar det.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top